Αρχική Νέο Θεσμικό Πλαίσιο Οδικών και Εμπορευματικών ΜεταφορώνΆρθρο 6 Επιτροπή Οδικών ΜεταφορώνΣχόλιο του χρήστη ΘΩΜΑΪΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ/ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΕΒΕ | 3 Μαΐου 2010, 12:15
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προς Θεσ/νίκη, 03.05.10 τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Α.Π.: Α4/2524 κ. Δημήτρη Ρέππα Κοινοποίηση: - Yφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Νίκο Σηφουνάκη - Γενικό Γραμματέα Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Χάρη Τσιόκα Θέμα: Νομοσχέδιο για τις «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές» και προτάσεις ΣΕΒΕ για τη μεταφορά με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Είναι γνωστή η αλληλεξάρτηση των εξαγωγών με τις μεταφορές καθώς συνιστούν καθοριστική παράμετρο για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, με δεδομένη μάλιστα την απομακρυσμένη γεωγραφική θέση της χώρας μας. Ο ΣΕΒΕ θεωρεί επιτακτικό τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των οδικών μεταφορών που θα συμβάλλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και της οικονομίας γενικότερα. Ζητά μάλιστα η όποια αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται ιδίως στις διεθνείς μεταφορές καθώς και οι περαιτέρω αποφάσεις σε θεσμικό και διοικητικό επίπεδο να λαμβάνουν υπόψη όχι τα συντεχνιακά συμφέροντα αλλά το συμφέρον της εθνικής οικονομίας και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και επιχειρήσεων καθώς και την ιδιαιτερότητα των επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες παραδοσιακά διατηρούν μεγάλο αριθμό εμπορικών συναλλαγών με τις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης. 1. Ως προς το υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για το νέο θεσμικό πλαίσιο οδικών εμπορευματικών μεταφορών, περιοριζόμαστε μόνο (άρθρο 6) στην πρόταση συμμετοχής και εκπροσώπων επιχειρηματικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του ΣΕΒΕ, στην Επιτροπή Οδικών Μεταφορών. Μπορεί οι επιχειρήσεις διεθνούς εμπορίου να μη γνωρίζουν τα τεχνικά θέματα του κλάδου των μεταφορών, είναι όμως αυτές που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μεταφορών και υφίστανται άμεσα τις συνέπειες όποιων αποφάσεων λαμβάνονται όπως για θέματα κομίστρων, αδειών διέλευσης σε φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών τρίτων χωρών και κυρώσεων σε επιχειρήσεις για παραβάσεις νομοθεσίας για τις μεταφορές. Θα πρέπει λοιπόν να τους δίδεται η δυνατότητα να καταθέτουν τις απόψεις και προτάσεις τους σε θέματα που τις αφορούν, άμεσα ή έμμεσα, και επηρεάζουν τη λειτουργία και οργάνωσή τους, αλλά και το κόστος και τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους. Υπενθυμίζουμε μάλιστα ότι σε προηγούμενη δομή του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, συμβουλευτικού οργάνου που λειτουργεί πλέον υπό την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, είχε συσταθεί Ομάδα Εργασίας για τις Μεταφορές στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των συναρμόδιων υπουργείων και δημόσιων φορέων και εξαγωγικών και (δια)μεταφορικών φορέων με σκοπό τη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου. Συμπληρωματικά σημειώνουμε ότι ένας επιπλέον λόγος που συνηγορεί στη θεσμοθέτηση μιας στενής συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου, εξαγωγικών και (δια)μεταφορικών επιχειρήσεων είναι ότι, ιδίως για τα θέματα διεθνούς μεταφοράς, οι περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου δεν έχουν καμία αρμοδιότητα και εξειδικευμένη γνώση, με αποτέλεσμα η όποια ενημέρωση, διαβούλευση ή παρέμβαση για επίλυση προβλημάτων να γίνεται αποκλειστικά σε κεντρικό επίπεδο από και προς τη Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών. 2. Με την ευκαιρία του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και παρά το ότι η μεταφορά με Ιδιωτικής Χρήσης Φορτηγά Αυτοκίνητα δεν αποτελεί αντικείμενό του, ο ΣΕΒΕ επιθυμεί να θέσει εκ νέου στο Υπουργείο θέματα που άπτονται της εν λόγω μεταφοράς, αφορούν τις παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις και απαιτούν την τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου (Ν. 1959/91, Π.Δ. 91/1988 και σχετικών υπουργικών αποφάσεων). 2.1. Δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων θυγατρικών επιχειρήσεων με ΙΧ φορτηγά μητρικής εταιρίας και αντίστροφα Με την ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπεται η υπό προϋποθέσεις μίσθωση ΙΧ φορτηγών αυτοκινήτων μέχρι 6 τόνων από μη μεταφορική επιχείρηση σε άλλη με όμοιο αντικείμενο, ενώ καμία σχετική δυνατότητα δεν υφίσταται για μεγαλύτερα φορτηγά. Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να απελευθερωθεί πλήρως, τουλάχιστον όσον αφορά τις μεταφορές εμπορευμάτων μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων. 2.2. Μεταφορά (και) κενών εμπορευματοκιβωτίων με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα Ένα πρόβλημα που συνεχίζει να απασχολεί τις επιχειρήσεις είναι η απαγόρευση της μεταφοράς κενών εμπορευματοκιβωτίων (containers) με φορτηγά αυτοκίνητα ΙΧ, σύμφωνα με σχετική ερμηνεία των υφιστάμενων διατάξεων από τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών (σχετ. το με αριθμ. πρωτ. Γ5/οικ27342/2471/18.05.09 έγγραφό της). Η απαγόρευση αυτή έρχεται σε σύγκρουση και ουσιαστικά ακυρώνει το με αριθμ. πρωτ. Γ5/19419/1676/15.04.08 έγγραφο της ίδιας Γενικής Διεύθυνσης στο οποίο ρητά διευκρινίζεται ότι επιτρέπεται, σύμφωνα με τον Ν. 1959/91, η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων με ΙΧ φορτηγά, εφόσον τα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια περιέχουν εμπορεύματα που ανήκουν στην επιχείρηση στην οποία ανήκει και το φορτηγό. Είναι αυτονόητο όταν μεταφέρονται εμπορεύματα με εμπορευματοκιβώτια, να υφίσταται ανάγκη τόσο παραλαβής τους από τον χώρο του ιδιοκτήτη τους (ναυτιλιακή εταιρία, χώρος διαμεταφορέα, κ.λ.π.) όσο και επιστροφής τους σε αυτόν. Το εμπορευματοκιβώτιο δεν αποτελεί εμπόρευμα, αλλά μέσο μεταφοράς όπως οι δεξαμενές για τα υγρά εμπορεύματα ή τα πλαστικά τελάρα για τα οπωροκηπευτικά. Είναι σημαντικά τα κεφάλαια που αποφασίζει να επενδύσει μια, παραγωγική ή εμπορική, επιχείρηση για να αποκτήσει δικά της φορτηγά ώστε να εξυπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο η διακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορευμάτων της, ιδίως μάλιστα αυτή την περίοδο της εσωτερικής και διεθνούς κρίσης. Επιπλέον είναι περιττό να σημειώσουμε ότι δεν υφίσταται απαίτηση ιδιοκτησίας των εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία ανήκουν σε τρίτους και όχι στις μεταποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις, ούτε θα μπορούσε για ευνόητους λόγους μια τέτοια επιχείρηση να διαθέτει τα εμπορευματοκιβώτια που της είναι απαραίτητα για τη μεταφορά των προϊόντων της. Η εν λόγω απαγόρευση αποδυναμώνει και τον ίδιο τον νόμο 1959/91 που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων με ΙΧ φορτηγά, αφού, αν και θέτει σειρά προϋποθέσεων, δεν διαχωρίζει το είδος του φορτίου (χύδην ή εμπορευματοκιβώτιο) για το οποίο επιτρέπει τη μεταφορά με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα. Η μεταφορά προϊόντων σε εμπορευματοκιβώτια με φορτηγά ιδιωτικής χρήσης συνιστά σημαντική παράμετρο ανταγωνιστικότητας των προϊόντων των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, ιδίως δε αυτών με μεγάλη συχνότητα εξαγωγών, οι οποίες συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική και εθνική οικονομία και απασχόληση. Και αυτό γιατί, αφενός, καθιστά ευχερέστερη την όλη διαδικασία μεταφοράς σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της συγκεκριμένης επιχείρησης και, αφετέρου, επιτρέπει τη συμπίεση του κόστους των εξαγόμενων προϊόντων, με δεδομένο μάλιστα τον έντονο παγκόσμιο ανταγωνισμό και τη μείωση των πωλήσεων. Ο ΣΕΒΕ ζητά από το Υπουργείο να επανεξετάσει το θέμα και να επιτρέψει τη μεταφορά (και) κενών εμπορευματοκιβωτίων με φορτηγά αυτοκίνητα ΙΧ. Σε κάθε δε περίπτωση και, εφόσον το Υπουργείο εμμένει στην προαναφερθείσα ερμηνεία, ο ΣΕΒΕ ζητά να προωθηθεί άμεσα τροποποίηση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου που θα επιτρέψει την επίμαχη μεταφορά. Με ιδιαίτερη εκτίμηση, Για τον ΣΕΒΕ Βασίλης Θωμαΐδης Πρόεδρος