Αρχική Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειώνΕΝΟΤΗΤΑ Ι: Αναβάθμιση εκπαίδευσης, διασφάλισης ποιότητας και της διαφάνειας της διαδικασίας ανάδειξης νέων εκπαιδευτών οδηγώνΣχόλιο του χρήστη Νίκος | 12 Απριλίου 2011, 08:04
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμοι κύριοι , είμαι 38 ετών , υποψήφιος εκπαιδευτής οδηγών. Εχω ολοκληρώσει το ΙΕΚ (2009) της ειδικότητας και είμαι επιτυχών στις διαδικασίες εξέτασης πιστοποίησης στη γραπτή-προφορική δοκιμασία καθώς και σε αυτή των σημάτων. Αναμένω την πρακτική εξέταση αφού όλα έχουν έκτοτε παγώσει. Αυτή η κατάσταση έχει οδηγήσει και εμένα καθώς και πολλούς άλλους σε μία επαγγελματική ομηρία. Η μεγάλη αυτή καθυστέρηση και αναποφασιστικότητα δεν μας επιτρέπει ούτε καν να συμμετέχουμε και ίσως να προσληφθούμε στις προκηρύξεις που "τρέχουν" για τη πρόσληψη οδηγών έστω και σε μία σύμβαση λίγων μηνών. Για την εξάσκηση του επαγγέλματος (σχολή οδηγών) ούτε λόγος δε μπορεί να γίνεται υπό αυτές τις συνθήκες φυσικά!! Επί της ενότητας 1 (διαφανής διαδικασία ανάδειξης νέων εκπαιδευτών) θα ήθελα λοιπόν να κάνω κάποιες προτάσεις ως άμεσα ενδιαφερόμενος και θιγόμενος από το ζήτημα. Ειδικότερα: 1. Η ειδικότητα να μετονομαστεί από «Εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών» σε «Εκπαιδευτές Οδηγών Μεταφορικών Μέσων». Σκοπός των εκπαιδευτών άλλωστε είναι να μεταδώσουν γνώσεις που αφορούν αποκλειστικά μία δεξιότητα και να παράξουν οδηγούς. 2. Πριν τη φοίτηση σε ΙΕΚ ο υποψήφιος να είναι κάτοχος όλων των κατηγοριών των διπλωμάτων οδήγησης (Α,Β,Γ,Δ,ΕΓ,ΕΒ,ΕΔ). Να καταθέτει βεβαίωση από το ΥΥΜκΔ. 3. Τα μαθήματα της ειδικότητας στα ΙΕΚ όντως καλύπτουν πολύ μεγάλο ποσοστό του αντικειμένου. Πρέπει όμως να ανανεωθεί/εκσυγχρονιστεί το περιεχόμενο (η ύλη) των βιβλίων και να είναι τα ίδια για όλα τα ΙΕΚ. (πχ δεν μπορείς να αναφέρεσαι σε «καρμπυρατέρ» εν έτει 2011 παρά μόνο εγκυκλοπαιδικά ως ιστορική αναδρομή!!). 4. Να γίνεται πολύ τακτικά , αυστηρός και αιφνίδιος έλεγχος στα ΙΕΚ για έλεγχο των παρόντων/απόντων εκπαιδευομένων. 5. Να προστεθούν στα ΙΕΚ τα μαθήματα των Αγγλικών (ειδικά η ορολογία) και χρήσης Η/Υ & software (λογισμικό) εκπαίδευσης/εξέτασης υποψηφίων οδηγών (Το επίσημο software που χρησιμοποιείται στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών). 6. Όλη η εκπαίδευση να ολοκληρώνεται στο ΙΕΚ , να καταργηθεί η «πρακτική» σε σχολές οδηγών που ουσιαστικά δε γίνεται αφού οι σχολές οδηγών δεν επιτρέπουν σε υποψήφιο εκπαιδευτή ούτε σε αυτοκίνητο να παρακολουθήσει ούτε σε θεωρία να συμμετέχει. 7. Οι ερωτήσεις της διαδικασίας πιστοποίησης των εκπαιδευτών να παραμείνουν 300 ή ας αυξηθούν κατά κάποιες (έως 50). Ως ύλη είναι υπέρ αρκετές. Πρέπει όμως να είναι πιο στοχευμένες. 8. Να παραμείνει το σύστημα των γραπτών εξετάσεων με τα «καλυμμένα» γραπτά τύπου πανελλαδικών με βαθμολογία 2 διορθωτών. Είναι η πλέον αντικειμενική. 9. Να αυξηθούν οι τυχαίες ερωτήσεις που γίνονται στην προφορική εξέταση ανά υποψήφιο εκπαιδευτή (τουλάχιστον σε 10 ερωτήσεις) και να γίνεται και ένα άμεσο on-line test τύπου πολλαπλών επιλογών (multiple choice) άλλων 10 τυχαίων ερωτήσεων και να βαθμολογείται. Η προφορική διαδικασία να βιντεοσκοπείται , αντίγραφο δε να δίνεται στον υποψήφιο. Με αυτόν τον τρόπο δε θα υπάρχει περιθώριο αμφισβήτησης από καμία πλευρά. 10. Να παραμείνει η (πραγματικά δύσκολη) εξέταση-δοκιμασία των 1400 σημάτων. Να γίνεται όμως σε Η/Υ και να μειωθεί ο χρόνος εξέτασης από 4 σε 3 ώρες και το αποτέλεσμα επιτυχίας ή αποτυχίας να βγαίνει άμεσα. 11. Όσοι τελειώνουν το ΙΕΚ και κατόπιν περνούν τα γραπτά , τα προφορικά , το on-line test και τα σήματα επιτυχώς , να λαμβάνουν το δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης (που μπορούν να χρησιμοποιούν και σε προκηρύξεις ως οδηγοί που απαιτείται ως κύριο προσόν) , να εγγράφονται στο ΥΥΜκΔ σε μητρώο εκπαιδευτών οδηγών και να θεωρούνται «μη ενεργοί». Όσοι θέλουν κατόπιν να ασκήσουν το επάγγελμα να προχωρούν σε πρακτική και ταυτόχρονα προφορική εξέταση όλων των κατηγοριών οχημάτων (Α,Β,Γ,Δ,ΕΒ,ΕΓ,ΕΔ) ενώπιον επιτροπής μηχανολόγων/συγκοινωνιολόγων/εκπαιδευτικών/νομικών και να βαθμολογούνται. Η διαδικασία να βιντεοσκοπείται. Να λαμβάνουν άδεια για άσκηση επαγγέλματος όσοι ξεπεράσουν ένα όριο που θα θεσπιστεί (πχ το 90% ή έναν βαθμό πχ 19) 12. Στη παραπάνω βαθμολογία να πριμοδοτούνται όσοι έχουν αποδεδειγμένη από ασφαλιστικό φορέα (ένσημα) εμπειρία σε επαγγελματική οδήγηση (πχ 5% επί της βαθμολογίας ανά 5ετία ενσήμων). Άλλωστε το επάγγελμα είναι κατά βάση εμπειρικό. Δε νοείται επαγγελματίας εκπαιδευτής να μην έχει οδηγήσει ειδικά τα «μεγάλα» οχήματα (λεωφορεία/φορτηγά) ποτέ του σε κανονικές συνθήκες παρά μόνο όσο απαιτείται για την εξέτασή του. 13. Όσοι τελικά λαμβάνουν άδεια άσκησης επαγγέλματος να θεωρούνται «ενεργοί» και να προχωρούν σε έναρξη επαγγέλματος. 14. Όλοι οι εκπαιδευτές που θα είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του ΥΥΜκΔ , «Ενεργοί» και «Μη ενεργοί» , να επανεξετάζονται σε online test/σήματα/ΚΟΚ με άμεση βαθμολόγηση επιτυχίας ή αποτυχίας κάθε 3 τουλάχιστον χρόνια. 15. «Ενεργός & Μη ενεργός» εκπαιδευτής που αποτυγχάνει σε επανεξέταση να έχει κυρώσεις (ένα Point System) αντιθέτως με αυτόν που θα επιτύχει ο οποίος μπορεί να επιβραβευθεί (κάτι σαν τα «αστέρια» των αξιολογήσεων). Να δημοσιεύεται στο Internet στο site του ΥΥΜκΔ ώστε να αποτελεί κίνητρο. Ο υποψήφιος «πελάτης» μιας σχολής οδηγών να μπορεί να επιλέξει εκπαιδευτή κρίνοντας και από μια επίσημη αξιολόγηση για το επίπεδο υπηρεσιών που θα τύχει. 16. «Μη ενεργός» εκπαιδευτής που δεν προσέρχεται σε επανεξέταση να διαγράφεται από το μητρώο του ΥΥΜκΔ εφόσον θα είναι προφανές πως δεν ενδιαφέρεται για το αντικείμενο. 17. Οι υπάρχοντες εκπαιδευτές που δεν έχουν τελειώσει ούτε ΙΕΚ να αναβαθμιστούν και να ισοτιμηθούν περνώντας όμως την εξέταση της διαδικασίας πιστοποίησης πιάνοντας τουλάχιστον τη βάση του 10. 18. Σεμινάρια μετεκπαίδευσης να οργανώνονται συχνά από επίσημο φορέα και μόνο. Οι εκπαιδευτές να υποχρεούνται να συμμετέχουν. Στις επόμενες επανεξετάσεις (βλ. 14) να «μπαίνουν» tests από αυτά τα σεμινάρια. 19. Να υπάρξει η δυνατότητα δημοσίευσης στο site του ΥΥΜκΔ , λίστα όλων των εκπαιδευτών με τις επίσημες αξιολογήσεις τους αλλά έως και κάποια extra προσόντα/σχολές/μετεκπαιδεύσεις/πτυχία που κατέχουν. Έτσι θα επιτευχθεί στο μέγιστο η «καλή» ανταγωνιστικότητα μεταξύ τους. Μερικές ακόμα γενικές προτάσεις. 1. Η «Κυκλοφοριακή Αγωγή» να ενταχθεί στη Α/θμια & Β/θμια δημόσια εκπαίδευση ως μάθημα. Να διδάσκεται από διορισμένους δασκάλους και καθηγητές αποφοίτους ΑΕΙ. Τμήματα πανεπιστημίων να οργανώσουν σεμινάρια επιμόρφωσης (τουλάχιστον ετήσια) ή μεταπτυχιακά προγράμματα για τους εκπαιδευτικούς που θα διδάξουν το μάθημα. 2. Η «Κυκλοφοριακή Αγωγή» είναι θέμα παιδείας και μόνο. Αφορά μεν τους οδηγούς αλλά συνάμα και τους πεζούς , τους ποδηλάτες , τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες , την τρίτη ηλικία , τα άτομα με αναπηρίες και όλο το κοινωνικό σύνολο. Σε αυτές τις ομάδες δεν έχουν πρόσβαση οι εκπαιδευτές οδηγών συνεπώς και δε μπορούν να αναλάβουν αυτό το έργο ευθύνης. 3. Όλοι οι «ελιγμοί» που γίνονται σε εξετάσεις να βιντεοσκοπούνται και αντίγραφο (DVD) να δίνεται στον υποψήφιο ώστε να μην υπάρχει θέμα αμφισβήτησης και να υπάρχει πλήρης διαφάνεια. Να γίνονται σε πίστες ή σε συγκεκριμένο πάντα χώρο αν δεν υπάρχει πίστα. Η «πορεία» ομοίως μπορεί να βιντεοσκοπείται από δεύτερο όχημα που ακολουθεί. 4. Ομοίως να βιντεοσκοπούνται διαδικασίες εξέτασης όπως η «ζεύξη-απόζευξη» καθώς και η προφορική θεωρία των υποψηφίων οδηγών αλλά και των υποψήφιων εκπαιδευτών. Να τηρείται αρχείο ψηφιακό ώστε να μην υπάρχει δίπλωμα οδήγησης στη χώρα που να μη συνοδεύεται από το video της εξέτασης. 5. Να υπάρχει για όλες τις διαδικασίες ανεξάρτητο σώμα τακτικών ελέγχων και επιβολής κυρώσεων. 6. Να αξιοποιηθεί στο μέγιστο η τεχνολογία. Δίνει λύσεις για αντικειμενικότητα και διαφάνεια. 7. Oι δαπάνες βιντεοσκόπησης (πχ το κόστος του/των DVD) μπορούν να επιβαρύνουν υποψήφιους οδηγούς/εκπαιδευτές. Όλοι είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν ένα μικρό χρηματικό ποσό προκειμένου να είναι διαφανής μια διαδικασία. Ευχαριστώ