Αρχική Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειώνΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙΙ: Διασφάλιση της ποιότητας και της διαφάνειας στην εξέταση υποψηφίων οδηγώνΣχόλιο του χρήστη Αθανάσιος Τσιούτρας | 8 Μαΐου 2011, 22:16
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΔΕΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ Το επίπεδο εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλό με άμεσες συνέπειες τα πολλά τροχαία δυστυχήματα. Διαφορετικά ποσοστά επιτυχίας στις εξετάσεις απόκτησης του άδειας ικανότητας οδήγησης που κυμαίνονται από 20% μέχρι και πάνω από 90%. Στατιστικά λοιπόν και μόνο το πρόβλημα αποδεικνύεται, αφού δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η μεγάλη επιτυχία, αφού οι υποψήφιοι έχουν περίπου τις ίδιες αντιδράσεις. To πρόβλημα του χρηματισμού έχει βαθιές ρίζες και έχει στρέψει τα τελευταία χρόνια τις απαιτήσεις των υποψηφίων οδηγών από μία ουσιαστική εκμάθηση οδήγησης σε μία ανούσια τυπική διαδικασία απόκτησης μία άδειας. Η άνοδος του επιπέδου εξέτασης μπορεί να επιτευχθεί με τη σταδιακή εκδίωξη (με μετατάξεις) σε άλλες λιγότερο υπεύθυνες θέσεις αυτών που χρηματίζονται. Απόρροια του παραπάνω, θα είναι και η αναγκαστική άνοδος της ζήτησης από τον πολίτη για ουσιαστική εκπαίδευση. Ενδεικτικά αναφέρεται πως υπάρχουν μαθήματα που θεσπίστηκαν εδώ και δέκα χρόνια και δεν πραγματοποιούνται. Η εκμετάλλευση της γνώσης των εξειδικευμένων επιστημόνων (π.χ. συγκοινωνιολόγων) και δημιουργία (ή χρήση υπάρχοντος) φορέα για τη μετεκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτών όσο και των εξεταστών. Τέλος μέτρα όπως η διαχείριση παραβατών που προκαλούν σοβαρά ατυχήματα και ειδικά θανατηφόρα, θα πρέπει να τύχουν άμεσης προτεραιότητας για την προστασία της δημόσιας ασφάλειας και της ανθρώπινης ζωής. Ειδικότερα για την διασφάλιση της ποιότητας και της διαφάνειας στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών προτείνονται: 1. Δημιουργία Ειδικού Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτικού Μηχανισμού αποτελούμενο από ειδικούς επιστήμονες, ανεξάρτητο από τους εκπαιδευτές και τους εξεταστές, που θα κάνει ξαφνικούς ελέγχους σε όλη τη χώρα τόσο σε σχολές οδηγών όσο και στις εξετάσεις. 2. Σύνδεση των Επιθεωρητών για παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο (real time) των εξετάσεων. Επιθεωρητές που θα είναι μεταθετοί σε όλες τις Περιφέρειες της επικράτειας, για την αποφυγή δημιουργίας σχέσεων με τους τοπικούς εκπαιδευτές. Εξοπλισμός τους με φορητούς υπολογιστές διασυνδεδεμένους συνεχώς στο ΥΠΟΜΕΔΙ. Δυνατότητα λήψης video από το σώμα των Επιθεωρητών. 3. Σύνδεση του Σώματος για τον έλεγχο και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, π.χ των θεωρητικών μαθημάτων που τελούν σε συγκεκριμένη ώρα στα ΚΕΘΕΥΟ. Δυνατότητα λήψης video για την απόδειξη των παραβατών. 4. Δημιουργία κεντρικού - μηχανογραφημένου - συστήματος θεωρητικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών για τους υποψηφίους οδηγούς όλων των κατηγοριών και πρόβλεψη σύνδεσης με όλες τις μελλοντικές διαδικασίες (π.χ. έκδοση ΠΕΙ φορτηγού και λεωφορείου, οχημάτων μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων – ADR κλπ), 5. Θεσμοθέτηση χρήσης καμερών στις αίθουσες για τις θεωρητικές εξετάσεις. Καταγραφή σε video και on line συνεχής επιτήρηση από το το Σώμα των Επιθεωρητών, αλλά και ταυτόχρονη προβολή της όλης διαδικασίας εξέτασης από μεγάλη οθόνη εκτός της αίθουσας, εκεί όπου θα βρίσκονται και οι εξεταστές. Με αυτόν τον τρόπο κανείς δε θα μπορεί να βοηθήσει τον εξεταζόμενο εντός της εάν δεν γνωρίζει τη σωστή απάντηση. 6. Μικρής έκτασης επαναπροσδιορισμός των προδιαγραφών κατασκευής πίστας εξέτασης υποψηφίων οδηγών (π.χ. μόνο ασφάλτινες), των παραμέτρων που μπορούν να εξεταστούν (π.χ. πέρα από παρκάρισμα, οπισθογωνία, εκκίνηση σε ανηφόρα κλπ) και των μέσων προστασίας ανθρώπων και οχημάτων (καθιέρωση των πλαστικοποιημένων κρασπέδων και αμμοπαγίδων κλπ). 7. Στις πίστες η οδήγηση γίνεται χωρίς κυκλοφορία, συνεπώς δεν εξετάζεται ο οδηγός στη ορθή ή μη συμπεριφορά του έναντι των άλλων χρηστών της οδού σύμφωνα με τον ΚΟΚ (σημαντικότατος παράγοντας ατυχημάτων), προσθήκη παράλληλα και εξέτασης σε προσομοιωτή για 3-5 ενδεικτικές δοκιμασίες, πριν από τις πρακτικές εξετάσεις και εφόσον έχουν επιτύχει στις θεωρητικές. Το περαιτέρω πλεονέκτημα είναι πως αυτή η εξέταση δεν επιδέχεται καμίας τροποποίησης ή παρέμβασης. 8. Οι εκπαιδευτές να συνυπογράφουν πως φέρουν ευθύνη για το αποτέλεσμα της εκπαίδευσης, με τη λογική ότι έχουν πραγματοποιήσει ορθά και με επιτυχία τη σύμφωνα με το νόμο διαδικασία εκπαίδευσης (όχι εξέτασης, αυτό είναι θέμα εξεταστών). 9. Σταδιακή απομάκρυνση των εξεταστών που χρηματίζονται με μετατάξεις σε άλλες λιγότερο υπεύθυνες θέσεις. 10. Θέσπιση αυστηρότατων ποινών για τους εκπαιδευτές που μεσολαβούν στη διαδικασία χρηματισμού (αφού ο υποψήφιος είναι αδύνατο να γνωρίζει ποιος χρηματίζεται κάποιος τον καθοδηγεί, ο πιθανότερος ύποπτος είναι ο εκπαιδευτής). Αθανάσιος Τσιούτρας Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός