Αρχική Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειώνΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙ: Διασφάλιση της ποιότητας και της διαφάνειας στην εκπαίδευση υποψηφίων οδηγώνΣχόλιο του χρήστη Άρης Ζωγράφος | 8 Μαΐου 2011, 22:47
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Μάθε παιδί μου οδήγηση (ή πάνε να πάρεις –αγοράσεις– ένα δίπλωμα). Μια ερώτηση και ένα κεφαλαιώδες ζήτημα που απασχολεί νομίζω όλους όσους εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο στην Κοινωνία της Κυκλοφορίας. Τελικά η οδήγηση μαθαίνεται, ή, είναι ένα πράγμα που έρχεται με τον καιρό αρκεί να έχεις εξασφαλίσει (με οποιονδήποτε τρόπο) το μαγικό χαρτί (πλαστικό πλέον) που γράφει «Άδεια Οδήγησης»; Δυστυχώς η πλειοψηφία όσων εμπλέκονται με την έκδοση αδείας οδήγησης, συμπεριλαμβανομένων και πολλών γονιών (ηθικών αυτουργών στο έγκλημα που συντελείται καθημερινά στους δρόμους) αποζητά το δεύτερο, το εύκολο! Όμως, αγαπητοί μου διαβουλευόμενοι, η μάθηση είναι μια μόνιμη και σταθερή διαδικασία-αλλαγή στη συμπεριφορά, που περιλαμβάνει τόσο το γνωστικό, όσο και το συναισθηματικό και πρακτικό τομέα (μην ξεχνάτε πως πάμε να δημιουργήσουμε την 4η γενιά οδηγών πάνω στην προϋπάρχουσα οδηγητική αναρχία και προπαιδεία των τριών προηγούμενων γενεών). Το θέμα της εκπαίδευσης ενηλίκων έχει μελετηθεί διεξοδικά από πολλούς ερευνητές και έμφαση έχει δοθεί στις μεθόδους διδασκαλίας, στις γνωστικές λειτουργίες που διέπουν τη μάθηση και στα κίνητρα που οδηγούν τους εκπαιδευόμενους σε υψηλές επιδόσεις. Κατά τον Piaget, το δύσκολο σημείο στη διδασκαλία ενηλίκων αφορά κυρίως την παγίωση των υπαρχόντων γνωστικών σχημάτων (και των εικόνων της καθημερινότητας) και την απώλεια των μηχανισμών ενσωμάτωσης νέων δεδομένων. Με την πάροδο της ηλικίας επιβραδύνεται (ή, απαξιώνεται) η ικανότητα αφομοίωσης νέων πληροφοριών και αναστέλλεται η προσαρμογή σε καινούρια δεδομένα. Η παρεχόμενη εκπαίδευση είναι επιτακτική ανάγκη να αλλάξει δομή. Να ξεκινάει από το σχολείο σαν υποχρεωτικό μάθημα και να συνεχίζεται σε: Πιστοποιημένες Σχολές Οδήγησης, που θα απασχολούν Πιστοποιημένους Εκπαιδευτές, με Πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών, τα οποία θα αξιολογούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, και να προσανατολιστεί, τελικά, σε τέσσερεις κατά την γνώμη μου εκπαιδευτικούς άξονες, που ο κάθε ένας θα εμπεριέχει την δική του αξιολόγηση: • Θεωρητική εκπαίδευση και αξιολόγηση διά βίου, σε ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα. • Πρακτική εκπαίδευση και αξιολόγηση σε καθορισμένα χρονικά διαστήματα. • Ψυχονευρωτική εκπαίδευση και αξιολόγηση επαναλαμβανόμενη – σύμφωνα με την ηλικία- ανά κατηγορία οδηγών. • Ανατροφοδότηση σε τακτά χρονικά διαστήματα, για επικαιροποίηση γνώσεων και συμπεριφοράς. (follow up). (1) Για να επιτύχουμε υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες εκπαιδευτικές υπηρεσίες μας, πρέπει να εξασφαλίζουμε αντίστοιχη ποιότητα σε όλες τις εμπλεκόμενες συνιστώσες της εκπαίδευσης, δηλαδή: • Αίθουσες με άρτιο τεχνολογικό εξοπλισμό. • Οχήματα όλων των μορφών ανά κατηγορία. • Προσομοιωτές οδήγησης. • Πιστοποιημένοι εισηγητές με πλούσια εκπαιδευτική και επαγγελματική εμπειρία. • Ειδικά πιστοποιημένα εγχειρίδια για κάθε εκπαιδευόμενο. • Συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. • Ενίσχυση των μαθημάτων στην τάξη με εκπαίδευση μέσω e-learning (online εκπαίδευση) • Εναλλακτικές πλατφόρμες εκπαίδευσης (blended learning) • Πρακτική εκπαίδευση, βάση λίστας θεματικών ενοτήτων. • Πρακτική εξάσκηση σε πλήρως εξοπλισμένους προσομοιωτές. • Παροχή κατάλληλων εργαλείων για προετοιμασία εξετάσεων (CD ROM, Mentor Labs) • Διασύνδεση με την αγορά εργασίας κυρίως για τους επαγγελματίες. • Πρόσβαση σε πλήρως ενημερωμένη υποστηρικτική ηλεκτρονική βιβλιοθήκη.(2) Και επειδή πολλοί πυγμαίοι θα βγάλουν σπυράκια, θέλω να σας ενημερώσω ότι υπάρχουν πολλές σχολές οδήγησης με τα παραπάνω πρότυπα, σε μια εκ των οποίων έχω την τιμή να συμμετέχω ως διευθυντής σπουδών. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι το θέμα της εκπαίδευσης ενός οδηγού ως αλλαγή συμπεριφοράς προς την ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ, δεν έχει καμιά σχέση με τις «συμμορίες» που έχουν δημιουργηθεί και λυμαίνονται τους χώρους των διευθύνσεων μεταφορών, με την ανοχή και ίσως την συμπαράσταση των εκάστοτε υπευθύνων. Θα έπρεπε να συνδέεται με την βασική εκπαίδευση των παιδιών μας, και να συνεχίζεται με σύγχρονες διαδικασίες μάθησης και αξιολόγησης που σέβονται πρώτα απ’ όλα την ζωή των πολιτών αυτής της χώρας. -------------------------- Υ.Γ. Αναλυτικές μεθοδολογίες και papers, που μπορεί να πλουτίσουν τις ιδέες και των νομοθετών και των πολιτών, έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες. (1) Πρακτικά 3ου συνεδρίου Οδικής Ασφάλειας (Α. Ζωγραφος, Σ. Κωτσόπουλος «Η Μεθοδολογία Safe Drive») (2) Πρακτικά 3ου συνεδρίου Εκπαιδευτών οδήγησης (Α. Ζωγράφος, Δ. Ζευγώλης «Χρήση ΤΠΕ στην εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών») (3) 11th International Congress of driving Instructors "New Driving- Less Accidents (A. Zografos. S. Kotsopoulos Full paper: An integrated method for the initial and continuous training and evaluation of drivers) (4) Conclusions of Conference "Roads of the Future" on 8-9 June 2007, Athens, Greece.( A.Zografos, E. Matsoukis: Ecology-oriented and safe mobility in the Road of Future Με εκτίμηση Άρης Ζωγράφος Εκπαιδευτής Οδήγησης – Ερευνητής Π.Π. zografos@zografos.com