Αρχική Οδική ΑσφάλειαΆρθρο 5 – Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων και Κινητές Μονάδες Ελέγχου ΠεδίουΣχόλιο του χρήστη ΜΟΥΡΙΚΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ | 3 Αυγούστου 2010, 18:06
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Επί του άρθρου 5 παράγραφος 1, εδάφιο δεύτερο (Άρση της υποχρέωσης εκδόσεως αυτοτελούς ΚΕΚ κατά την διενέργεια του τεχνικού ελέγχου οχημάτων). «…Σε όχημα που υποβάλλεται σε Περιοδικό Τεχνικό Έλεγχο, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο έλεγχος καυσαερίων, το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.) θα επέχει θέση Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων (Κ.Ε.Κ.) με χρονική ισχύ ίση με αυτήν της Κάρτας». Με την διάταξη αυτή προβλέπεται ότι κατά την διενέργεια τεχνικού ελέγχου δεν θα εκδίδεται και η αντίστοιχη Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων (ΚΕΚ), αλλά το ίδιο το Δελτίο Τεχνικού ελέγχου θα έχει τον χαρακτήρα ΚΕΚ για τον χρόνο ισχύος της. Η θέση μας είναι ριζικά αντίθετη στην εισαγωγή μιας τέτοιας διάταξης και τούτο διότι: • Θα απαξιώσει άμεσα τον θεσμό της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων, • Θα υποβαθμίσει τον εν γένει έλεγχο καυσαερίων • Θα επηρεάσει δυσμενώς το περιβάλλον • Θα οδηγήσει στην δραστική μείωση των εσόδων του Δημοσίου από τον θεσμό αυτό • Θα καταστρέψει οικονομικά τις επιχειρήσεις μας οδηγώντας στο μεταξύ σε περαιτέρω μείωση των δημοσίων εσόδων που προέρχονται από αυτές Συγκεκριμένα, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο θεσμός της Κάρτας Ελεγχου Καυσαερίων είναι σαφώς διακριτός και αυτοτελής από αυτόν του τεχνικού ελεγχου οχημάτων, καίτοι σε κάποια σημεία αλληλο-καλύπτονται. Αυτό προκύπτει άμεσα από την ανάγνωση των σχετικών διατάξεων από αφορούν την έκδοση της ΚΕΚ, τις προϋποθέσεις της εκδόσεως αυτής αλλά και του περιεχομένου της, το οποίο διαφοροποιείται σημαντικά από τα στοιχεία ελεγχου καυσαερίων που αναγράφονται στο δελτίο τεχνικού ελεγχου και τα οποία υπολείπονται ουσιωδώς από τα απαιτούμενα στην ΚΕΚ. Έτι δε περαιτέρω από την θεσμοθετημένη συχνότητα εκδόσεως της η οποία είναι διπλάσια από αυτήν του τεχνικού ελεγχου οχημάτων και των σχετικών αποδεικτικών αυτού. Η κατάργηση εκδόσεως του αυτοτελούς αυτού και μέχρι σήμερα προβλεπόμενου αποδεικτικού του ελεγχου καυσαερίων (ΚΕΚ) και η υποκατάσταση του από το ΔΤΕΟ, ουσιαστικά απαξιώνει το θεσμό της ΚΕΚ καθόσον η πλήρωση των προϋποθέσεων εκδόσεως της πλέον θα αποδεικνύεται με δυο τρόπους, πρωτον, μέσω του ΔΤΕΟ για ένα χρόνο ή έξι μήνες και κατά δεύτερον με την ίδια την ΚΕΚ για την λοιπή συχνότητα. Ταυτόχρονα τα δυο αυτά πιστοποιητικά (ΚΕΚ και ΔΤΕΟ) θα εμφανίζουν διαφορετικά στοιχεία ως προς τα καυσαέρια, το ένα από το άλλο. Θα υπάρξει σαφής σύγχυση τόσον στους πολίτες όσο και στα ελεγκτικά όργανα στους ελέγχους πεδίου όπου κάθε φορά θα πρέπει να διασταυρώνουν ποιο θα είναι το κατάλληλο και ισχύον κατά περίπτωση δικαιολογητικό που αποδεικνύει τα οριζόμενα για την ΚΕΚ. Επίσης δεδομένου ότι σε αρκετές περιπτώσεις η διάρκεια ισχύος αλλά και λήξης της ΚΕΚ δεν συμπίπτει με αυτή του ΔΤΕΟ για τα πρώτα έτη θα αυξηθεί δραματικά ο αριθμός των οχημάτων που δεν θα προβαίνουν στην έκδοση ΚΕΚ καίτοι αυτή θα έχει λήξει με σκοπό να καλυφτεί η έλλειψη της από την έκδοση επομένου ΔΤΕΟ που θα έχει χαρακτήρα ΚΕΚ. Αδιαμφισβήτητη συνέπεια των ανωτέρω θα είναι να παρακάμπτεται συστηματικά η υποχρέωση προμηθείας ΚΕΚ στην συχνότητα που ορίζεται για την έκδοση της προκειμένου να μην χρεωθεί ο ιδιοκτήτης με την έκδοση αυτή της αυτοτελούς και να καλύψει την υποχρέωση του μέσω του ΔΤΕΟ. Μακροπρόθεσμα δηλαδή θα οδηγηθούμε στην ταύτιση της συχνότητας της ΚΕΚ με αυτής του Τεχνικού ελεγχου γεγονός που αναιρεί επί της ουσίας τον ίδιο τον πυρήνα του ελεγχου των καυσαερίων και τον εξ’άυτου καθορισμό της συχνότητας του που διαφέρει από αυτόν του τεχνικού ελεγχου. Αν υπολογίσουμε τώρα στα ανωτέρω ότι η αποχή των πολιτών από την υποχρέωση της ΚΕΚ ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 35% ενώ από την υποχρέωση τεχνικού ελεγχου ΔΤΕΟ σε περίπου 60% είναι φανερό το που θα οδηγηθεί με ακρίβεια και ο θεσμός της ΚΕΚ και ότι αυτός αντιπροσωπεύει για την προστασία του περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα δε, με τον τρόπο αυτό το δημόσιο θα απολέσει ένα πολύ μεγάλο ετήσιο έσοδο το οποίο κατ’εκτιμηση ανέρχεται σε περί το 1.400.000€ ετησίως από την διάθεση των εντύπων ΚΕΚ στα ΙΚΤΕΟ, 5.000.000€ από την έκδοση ΚΕΚ από τα Δημόσια ΚΤΕΟ, 2.300.000€ από το ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην διάθεση ΚΕΚ από τα ΙΚΤΕΟ, πλέον του φόρου εισοδήματος των ΙΚΤΕΟ που προέρχεται από το έσοδο της ΚΕΚ. Ήτοι συνολικά περί τα 10.000.000€ ετησίως μόνον από την ενσωμάτωση αυτή. Παρέλκει βέβαια να αναφερθεί ότι τα έσοδα από την αυτοτελή (εκτός τεχνικού ελεγχου) έκδοση της ΚΕΚ θα μειωθούν κάθετα δεδομένης της αναπόφευκτης απαξίωσης αλλά και της ατονίας εποπτείας του θεσμού αλλά και της δυσκολίας της εποπτείας αυτής αλλά και της σκόπιμης αποφυγής εκδόσεως της από τους πολίτες που θα τείνουν να ταυτίσουν την συχνότητα της υποχρέωσης τους αυτής με αυτήν του τεχνικού ελεγχου από την οποία ουτως ή άλλως απέχουν.. Οι συνέπειες δε για τα ΙΚΤΕΟ θα είναι δραματικές καθόσον η έκδοση της ΚΕΚ αποτελεί περίπου το 20% του κύκλου εργασιών τους, ο οποίος ουτως ή άλλως έχει συρρικνωθεί ήδη σε παρά πολύ μεγάλο βαθμό (ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο κύκλος εργασιών των ΙΚΤΕΟ, μόνον σε σύγκριση με τα περσινά στοιχεία έχει μειωθεί κατά 25-30% περίπου). Έτσι η μεγάλη πλειοψηφία των ΙΚΤΕΟ η οποία σήμερα κινείται στα όρια της βιωσιμότητας απλά με την αφαίρεση αυτού του εσόδου – επι τη βάση του οποίου έχουν προβεί στον οικονομικό προγραμματισμό τους- θα οδηγηθεί στην πτώχευση και διακοπή λειτουργίας αρκετών εξ’αυτων με ότι αυτό συνεπάγεται. Αξίζει δε αναφερθεί ότι από το σύνολο των ΚΕΚ που εκδίδονται στα ΙΚΤΕΟ μόνο ποσοστό 7-9% αφορά αυτοτελή έκδοση ΚΕΚ, εκτός δηλαδή πλαισίου τεχνικού ελέγχου.. Έτι δε περαιτέρω, εντύπωση προκαλεί η απουσία αξιολόγησης των ανωτέρω εις την εισηγητική της διάταξης έκθεση, πέραν της προσχηματικής αιτιολόγησης της «μείωσης της επιβάρυνσης του πολίτη». Διότι εάν πραγματικά τέτοιος είναι ο στόχος, με αποδεκτή την μείωση και των δημοσίων εσόδων περί τα 10.000.000€ ετησίως, τότε κάλλιστα αυτή μπορεί να επιτευχθει με την μείωση του αδικαιολόγητου και υπερβολικού σε βαθμό καταχρηστικοτητας, ποσοστού 10% το οποίο εισπράττει το δημόσιο από το εκαστοτε καταβαλλόμενο αντίτιμο για την διενέργεια του τεχνικού ελεγχου από τα ΙΚΤΕΟ επιβαρύνοντας το τελικό κόστος αυτού. Η μείωση αυτή, που θα οδηγούσε άμεσα σε αποκλιμάκωση της τιμής διενέργειας του τεχνικού ελεγχου οχημάτων αλλά και στην βιωσιμότητα αρκετών επιχειρήσεων του κλάδου, θα επέφερε την μείωση της επιβάρυνσης του πολίτη χωρίς όμως να θέτει σε διακινδύνευση ούτε την ποιότητα διενέργειας του, ούτε τον αυτοτελή και σημαντικότατο σκοπό τον οποίο επιτελεί ο θεσμός της ΚΕΚ. Ιδίως σε μια περίοδο που το περιβάλλον και η προστασία, δικαίως, του έχει αναδειχτεί σε πρωτεύον στόχο της κυβερνητικής πολιτικής και του Υπουργείου Σας. Ωστόσο, παρότι το ανωτέρω πάγιο αίτημα μας για την μείωση του ποσοστού αυτού του 10% του κύκλου εργασιών μας που αποδίδεται στο Δημόσιο, πέραν της υφισταμένης φορολογίας μας, το οποίο στραγγαλίζει τις επιχειρήσεις μας οικονομικά και επιβαρύνει τον πολίτη, δεν έχει γίνει αποδεκτό εις το παρόν σχέδιο νόμου, με το επιχείρημα της αδυναμίας μείωσης δημοσίων εσόδων, με την παρούσα διάταξη μειώνετε τελικά τα δημόσια έσοδα αυτά, ίσως σε μεγαλύτερο ύψος απαξιώνοντας ταυτόχρονα και τον θεσμο της ΚΕΚ! Καταλήγοντας, θέση μας είναι η απαλοιφή του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του ως άνω σχεδίου νόμου και αντ’αυτου η λήψη μέτρων για την ενδυνάμωση της διαδικασίας ελεγχου της ΚΕΚ τόσο ως προς την διαδικασία εκδόσεως και παρακολούθησης της όσο και ως προς τους φορείς που εκδίδουν αυτή οι οποίοι, πέραν των ΚΤΕΟ που ελέγχονται πολλαπλώς και ποικιλοτρόπως, δεν έχουν την παραμικρή εποπτεία και ελεγχο ως προς τον τρόπο που την εκδίδουν, ούτε ασφαλώς και τον κατάλληλα συντηρημένο και διακριβωμένο εξοπλισμό για την έκδοση της, ούτε βεβαίως και ελέγχονται από κανέναν για τις ελλείψεις αυτές . Οι απόψεις μας είναι ταυτόσημες και για την προβλεπόμενη κάρτα ελεγχου θορύβου (ΚΕΘ), μέτρο ουσιώδες και εξαιρετικά χρήσιμο.