Αρχική Αναδιοργάνωση ΥΠΑΆρθρο 1 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος Χατζηπανάγος | 4 Αυγούστου 2010, 10:12
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΜΕ «Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξεις» Γεώργιος Χατζηπανάγος- Τ/Δ15/Γ – Επιθεωρητής Ασφαλείας με Α΄Βαθμό κλάδος ΤΕ4 Ηλεκτρονικών Με την ιδιότητά μου ως Υπάλληλος της ΥΠΑ με 27χρονη θητεία, με όλες μου τις καλές προθέσεις και με σκέψεις πάντα για το Δημόσιο συμφέρον, την διαφύλαξη της ασφάλειας των πτήσεων, της εύρυθμη λειτουργία των αερολιμένων για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, της προστασίας των αεροπορικών εγκαταστάσεων από έκνομες ενέργειες, οφείλω να κάνω τις παρακάτω παρατηρήσεις όσον αφορά τις διατάξεις του προτεινομένου από το ΥΜΕ νομοσχεδίου και αιτιολογικής έκθεσης : 1. Για τις παρακάτω Γενικές Διευθύνσεις και Διευθύνσεις δεν αναφέρονται οιαρμοδιότητες και ο τρόπος συνεργασίας με τα Νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου των αερολιμένων και του Δ.Α.Α. Α.Ε Γενική Διεύθυνσης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Περιφερειακών Αερολιμένων Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» Διεύθυνση Συστημάτων Αεροναυτιλίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Διεύθυνση Συστημάτων Αεροναυτιλίας Περιφερειακών Αερολιμένων Διάρθρωση Διεύθυνσης Κέντρων Ελέγχου Περιοχής (ΚΕΠ) Αθηνών και Μακεδονίας Διεύθυνση Συστημάτων Αεροναυτιλίας Κέντρων Ελέγχου Περιοχής Αθηνών- Μακεδονίας 2. H Διεύθυνση Συστημάτων Αεροναυτιλίας Περιφερειακών Αερολιμένων (1 Διευθυντής) και η Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Περιφερειακών Αερολιμένων (1 Διευθυντής) διευθύνουν 15 τμήματα (39 Αερολιμένες) και 14 τμήματα αντίστοιχα (39 Αερολιμένες) ουσιαστικά εκ του μακρόθεν πιστεύω ότι δεν μπορεί να είναι λειτουργικό. Στην παρούσα κατάσταση τουλάχιστον οι Διεθνείς αερολιμένες Διοικούνται από ένα Διευθυντή της ΥΠΑ που είναι παρών στον Αερολιμένα και γνωρίζει και επιλύει τα προβλήματα από κοντά. 3. Ενώ υπάρχουν 3 Διευθύνσεις στον ΔΑΑ (Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας, Διεύθυνση Συστημάτων Αεροναυτιλίας και Διεύθυνση Τηλεπικοινωνιών) δεν ακολουθείται η ίδια μεταχείριση τουλάχιστον για τους αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου και Ρόδου αλλά δημιουργούνται τρεις Διευθύνσεις για όλους σχεδόν τους αερολιμένες. Για την ύπαρξη της ανάγκης ίδιας μεταχείρισης με τον ΔΑΑ αποτελεί το παράδειγμα του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης που διαθέτει τα ίδια συστήματα αεροναυτιλίας με τον ΔΑΑ, θα προστεθούν και άλλα και έχει επί πλέον την υποστήριξη των συσκευών και συστημάτων ασφαλείας και αεροδρομίου (ΣΟΑΠ, CUTE, Ολισθηρότητας διαδρόμου, ACCESS CONTROL & CCTV τερματικού σταθμού, ηλεκτροακουστικό τερματικού σταθμού κλπ). Το ίδιο ισχύει και για τα άλλους 5 Διεθνείς Αερολιμένες σε μικρότερο Βαθμό. (ΚΑΚΚ, ΚΑΡΔ, ΚΑΗΚ, ΚΑΚΩΙ, ΚΑΧΝΔ). 4. Στην υποστήριξη των αερολιμένων παραλείπονται οι αερολιμένες Αράξου, Ακτίου,Σκύρου, Ν.Αγχιάλου, Μονάδα Γενικής Αεροπορίας Πάχης Μεγάρων, Ανδραβίδας και Καστελίου. 5. Για βοήθεια του νομοθέτη παραθέτω ενδεικτικά τους Κρατικούς Αερολιμένες ανά κατηγορία : 14 Διεθνείς (ΚΑΘΜ, ΚΑΡΔ, ΚΑΚΚ, ΚΑΗΚ, ΚΑΚΩΙ, ΚΑΧΝΔ, ΚΑΑΛΔ, ΚΑΜΤΕ, ΚΑΛΜΗ, ΚΑΚΦ, ΚΑΖΑΣ, ΚΑΣΜΑ, ΚΑΚΒΑ, ΚΑΚΛ) 8 ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΙΣΟΔΟΥ – ΕΞΟΔΟΥ (ΚΑΑΞ, ΚΑΙΩΠ, ΚΑΜΚ, ΚΑΑΚ, ΚΑΣΚ, ΚΑΣΡ, ΔΑΣΤ, ΚΑΚΤΑ, ) 6 ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΑ ΟΡΙΖΟΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΙΣΟΔΟΥ-ΕΞΟΔΟΥ (ΚΑΚΠ, ΚΑΝΑ, ΚΑΧΙΟ, ΚΑΜΛ, ΚΑΠΑ, ΚΑΝΞ ) 11 ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ (ΚΑΠΛ, ΚΑΙΡ, ΚΑΚΜ, ΔΑΚΑ, ΔΑΖΟ, ΚΑΚΖΦ, ΚΑΚΘ, ΔΑΛΕ, ΚΑΣΥ, ΚΑΣΟΒ, ΜΕΓΑΠ) 6 ΚΛΕΙΣΤΟΙ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΕΣ (Σπάρτης, Επιταλίου, Καστελίου, Ανδραβίδας, Λάρισας) ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’- Άρθρο 23 - Αξιοποίηση και ανάπτυξη κρατικών αεροδρομίων 1. Με απόφαση τριών (3) Υπουργών (δεν περιλαμβάνεται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη) ιδρύονται επιχειρήσεις Ν.Π.Ι.Δ. και παραχωρείται περιουσία της ΥΠΑ (Δημοσίου) χωρίς να διευκρινίζεται η αποτίμηση της περιουσίας αυτής ενώ διορίζεται το Διοικητικό Συμβούλιο των Εταιρειών (Αγνώστων προσόντων, κριτηρίων επιλογής και ιδιότητας χωρίς περιορισμούς [Οικονομικά Συμφέροντα – Τοπικοί Παράγοντες – Εκπρόσωποι Τουρισμού – Πράκτορες Ταξιδιών] ) τα οποία θα διαχειριστούν και θα παραχωρήσουν για εκμετάλλευση την περιουσία αυτή σε εταιρείες κερδοσκοπικές με άμεσο κριτήριο το κέρδος, χωρίς να καθορίζονται οι υποχρεώσεις τους. 2. Ο όρος «Αεροδρόμια» αφορά και Στρατιωτικές εγκαταστάσεις και σύμφωνα με το σ.ν εκτός των άλλων παραχωρούνται με σύμβαση στις εταιρείες «Δικαιώματα καιυποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου» και «γ. Κανόνες Ελληνικού Δημοσίου (Πρότυπα Ασφάλειας και Προστασίας, κατάσταση ανάγκης και άμυνα)». Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν συμμετέχει στην παραχώρηση των παραπάνω. 3. Μόνο η τελική σύμβαση παραχώρησης σε εταιρείες κυρώνεται με νόμο. Δεν διευκρινίζονται οι σχέσεις και οι αρμοδιότητες και η συνεργασία των Γενικών Διευθύνσεων της ΥΠΑ, Διευθύνσεων, Τμημάτων κλπ με τα Ν.Π.Ι.Δ. Πιστεύω ότι πρέπει να καθοριστούν με σαφήνεια για όλες τις λειτουργικές απαιτήσεις και διαδικασίες. Σε αντίθετη περίπτωση πιθανό να απαιτείται για κάθε απλή λειτουργική διαδικασία η μεσολάβηση του εκάστοτε Υπουργού που θα εποπτεύει τα Ν.Π.Δ.Ι. 4. Στην αιτιολογική έκθεση προς την Βουλή αναφέρονται απλώς τα άρθρα του σχεδίου νόμου χωρίς να αιτιολογεί αναλυτικά την ανάγκη ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων και τι οφέλη θα έχει αυτή (Έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο,Εξυπηρέτηση του Τουρισμού, Αυτοδυναμία αεροδρομίων, ευελιξία σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας, δημιουργία εύρωστων οικονομικά Ν.Π.Ι.Δ κλπ). 5. Ένα μέρος της έλλειψης υποδομής στα Κρατικούς Αερολιμένες οφείλεται στην έλλειψη χώρων για τις βασικές λειτουργικές απαιτήσεις τους. Πολλές καθυστερήσεις βελτίωσής τους οφείλονται στο ότι οποιοδήποτε έργο μπορεί να γίνει μόνο κατά την διάρκεια της χειμερινής περιόδου ώστε με την έναρξη της θερινής περιόδου οι αερολιμένες να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι μετά την εφαρμογή του νομοσχεδίου οι αερολιμένες θα πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της θερινής περιόδου 2011. Άρθρο 28- «Διεύθυνση Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες». Ενώ περιγράφονται σαφέστατα οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες της Διεύθυνσης Ασφαλείας δεν υπάρχει κάποια σύνδεσή της με τα πολλά ιδρυόμενα τμήματα SQS που δημιουργούνται και από τα οποία προκύπτει ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων που θα ασχολείται με θέματα προστασίας (Security) γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα λήψης αποφάσεων, διαρροής μη κοινοποιούμενων εγγράφων, συζητήσεις επί παντός επιστητού, όσον αφορά την προστασία των Αερολιμένων και των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων. Δεν αναφέρεται κάπου η τήρηση π.χ του ΕΠΑΠΑ εκ μέρους των μονάδων αυτών. Αντίθετα οι μονάδες αυτές θα έχουν σαν αρμοδιότητα την εκπόνηση Τεχνικών Οδηγιών χωρίς να υπάρχει σύνδεσή τους με τους Κανονισμούς Ασφαλείας. Το πρόβλημα θα γίνεται περισσότερο έντονο όταν οι εταιρείες που θα έχουν την Διαχείριση των αερολιμένων δεν θα πείθονται να εφαρμόσουν τους Κανονισμούς Ασφαλείας όταν εκ μέρους της ΥΠΑ δεν θα υπάρχουν σαφείς κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούνται. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι στα θέματα ασφαλείας θα ανακατευθούν ιδιωτικές εταιρείες παροχής ελέγχων ασφαλείας και ιδιωτικές εταιρείες συντήρησης των ηλεκτρονικών συσκευών & συστημάτων ασφαλείας. Οι επιθεωρητές της Commission θα επιθεωρούν μεν τις εγκαταστάσεις και τις διαδικασίες ασφαλείας των ιδιωτικών αερολιμένων το αντίκτυπο τυχόν ευρημάτων όμως θα είναι για την Χώρα. Επειδή η προστασία από έκνομες ενέργειες θα βασίζεται όλο και περισσότερο στις Τεχνολογίες Ηλεκτρονικών Συστημάτων και συσκευών ασφαλείας η ΥΠΑ θα πρέπει να διαθέτει όλα τα κατάλληλα μέσα για τον έλεγχο της σωστής χρήσης, της ποιότητας ανίχνευσης, επιλογής νέων τεχνολογιών και μηχανισμούς ελέγχου των συστημάτων-συσκευών ασφαλείας και των διαδικασιών χρήσης και συντήρησης των συσκευών & συστημάτων αυτών εκ μέρους των ιδιωτών. Γεώργιος Χατζηπανάγος Τ/Δ15/Γ –Επιθεωρητής Ασφαλείας με Α΄Βαθμό κλάδος ΤΕ4 Ηλεκτρονικών