Αρχική Οδική ΑσφάλειαΆρθρο 3 – Εποπτεία και βελτίωση του θεσμού του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.Σχόλιο του χρήστη Καρατζικος Φιλιππος | 4 Αυγούστου 2010, 22:15
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θέσεις του Καρατζίκου Φίλιππου για τα άρθρα 3,4,5,και 8 του νομοσχεδίου . Ονομάζομαι Καρατζίκος Φίλιππος Μάριος και με τους συνεργάτες μου λειτουργούμε εργαστήριο διακριβώσεων που έχει διαπιστευτει σύμφωνα με το ΕΝ 17025 και το επίσημο πεδίο εφαρμογής της διαπίστευσης περιλαμβάνει διακριβώσεις εξοπλισμού γραμμών ΚΤΕΟ και καυσαναλυτών. Συγκεκριμένα είμαστε το πρώτο (χρονολογικά) διαπιστευμένο εργαστήριο στην Ευρώπη και το μοναδικό μέχρι στιγμής με δυνατότητα διενεργείας διακριβώσεων σε εξοπλισμό που παράγεται από διαφόρους κατασκευαστές . (Δεν διακριβώνουμε εξοπλισμό ενός μονό κατασκευαστή του όποιου ο αντιπρόσωπος Ελλάδος μέχρι στιγμής δεν μας προμήθευσε με τον κατάλληλο εξοπλισμό). Επιθυμώ με καλή θέληση να διατυπώσω τις θέσεις μου με στόχο την βελτίωση του νομοσχεδίου κατά την γνώμη μου και για τα άρθρα 3,4,5 και 8. Συγκεκριμένα για το άρθρο 3 του νομοσχεδίου <>. 1) εισαγωγικό σημείωμα : Α) Τα ΚΤΕΟ και ΙΚΤΕΟ είναι φορείς έλεγχου οι όποιοι αποφαίνονται και πιστοποιούν την συμμόρφωση των οχημάτων με την κειμένη νομοθεσία και συνεπώς εάν τα οχήματα είναι ασφαλή. Η πιστοποίηση της συμμόρφωσης των οχημάτων με την κειμένη νομοθεσία στηρίζεται στους οπτικούς ελέγχους και τις μετρήσεις που διενεργούνται κατά την διάρκεια του τεχνικού έλεγχου. Οι οπτικοί έλεγχοι διενεργούνται με βάση την τεχνική εμπειρία των ελεγκτών και αντικειμενικά κριτήρια αυτά που ορίζει η υπάρχουσα νομοθεσία Οι μετρήσεις διενεργούνται δια μέσου του εξοπλισμού των αναλυτών καυσαερίων και της γραμμής ΚΤΕΟ. Δεδομένης της υποκειμενικότητας των οπτικών ελέγχων που διενεργούνται από ανθρώπους (οι όποιοι παρά την οποία τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση πάντα είναι πιθανόν να έχουν διαφορετική γνώμη ( π.χ. για τον ένα ελεγκτή ο τζόγος είναι μεγάλος για τον άλλο είναι φυσιολογικός λόγο παλαιότητας οχήματος), η απαραίτητη αντικειμενικότητα των ελέγχων στηρίζεται στις μετρήσεις που διενεργούνται από τον εξοπλισμό των γραμμών ΚΤΕΟ. Οι σωστές μετρήσεις λοιπόν είναι αναγκαία (αλλά όχι ικανή από μονή της ) συνθήκη για να έχουμε βέλτιστο τεχνικό έλεγχο , άλλωστε το ΣΔΠ στοχεύει στην τυποποίηση της διενέργεια των ελέγχων και μετρήσεων το δε μηχανογραφικό σύστημα στην ασφαλή μεταφορά των αποτελεσμάτων των ελέγχων και των μετρήσεων. Β) Είναι προφανές ότι για να δώσουν οι διενεργούμενες μετρήσεις κατά το δυνατόν ταυτόσημα αποτελέσματα επί ενός δείγματος τα φυσικά πρόσωπα που τις διενεργούν θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι οι ακόλουθες αναγκαίες αλλά όχι απαραίτητα ικανές διαδικαστικές συνθήκες τηρούνται : 1. όλοι αναφέρονται σε ένα και ίδιο φυσικό πρότυπο μέτρησης το όποιο είναι κοινά αποδεκτό 2. η βαθμονόμηση της χρησιμοποιούμενης κλίμακας μέτρησης είναι η ιδία (καθορισμός του μηδενικού σημείου, διακριτικής ικανότητας κλίμακας, εύρος κλίμακας) 3. οι συνθήκες περιβάλλοντος μέτρησης είναι ελεγχόμενες ή καταγεγραμμένες για να είναι δυνατόν να υπολογιστούν οι επιρροές των συνθηκών περιβάλλοντος στην μέτρηση 4. όλοι χρησιμοποιούν την ιδία μέθοδο μέτρησης (δειγματοληψία, επαναληψιμότητα) 5. ο τρόπος που γίνεται η στατιστική επεξεργασία των πρωτογενών αποτελεσμάτων για την εξαγωγή των τελικών αποτελεσμάτων είναι ίδιος σε όλους όσους διενεργούν τις μετρήσεις Γ) Αυτήν την στιγμή τα ΚΤΕΟ και ΙΚΤΕΟ λειτουργούν με τεχνικό εξοπλισμό ο όποιος έχει διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές δηλαδή ανά κατασκευαστή ο κάθε φορά εξοπλισμός έχει διαφορετικές ικανότητες : a) διακριτική ικανότητα (<> μικρότερη μεταβολή φυσικού μεγέθους που δύναται ο εξοπλισμός να <> , να μετρήσει. b) Μετρητική ακρίβεια (<> το σύνολο των λαθών που κάνει ο εξοπλισμός όταν μετρά) c) Εύρος κλίμακας (<> η μεγίστη αριθμητική τιμή που είναι δυνατόν να μετρηθεί ) d) Τα ανωτέρω προκύπτουν από την ανάγνωση των τεχνικών προδιαγραφών που υπάρχουν στα τεχνικά φυλλάδια και βιβλία των διαφόρων κατασκευαστών Δ) Συνεπώς εφόσον από την πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι δεν τηρούνται τα Β2), Β4),και Β5) είναι δυνατόν να τεθούν ερωτήματα σχετικά με το εάν το ίδιο όχημα ελέγχει από διαφορετικά ΚΤΕΟ η’ ΙΚΤΕΟ θα υπάρχουν ταυτόσημα αποτελέσματα. Ε) Την ανωτέρω αμφιβολία είναι δυνατόν να άρει μόνον η διακρίβωση εφόσον διενεργείται αντικειμενικά, με οικονομική ανεξαρτησία , τεχνική επάρκεια , τήρηση της ιχνηλασιμότητας σε διεθνή πρότυπα υλοποίησης φυσικών μεγεθών. Ο βέλτιστος δε τρόπος αναγνώρισης της ικανότητας ενός φορέα να διενεργεί διακριβώσεις είναι η διαπίστευση του κατά ΕΝ 17025 έτσι ώστε να αναγνωρίζονται τα αποτελέσματα των μετρήσεων του διεθνώς. Ζ) Σχετικές πληροφορίες με όρους συναφείς της διακρίβωσης και τον καθορισμό του τι είναι διακρίβωση βρίσκει κανείς από τον νομοθέτη στα ακόλουθα ΦΕΚ : Ζ1) Σύμφωνα με το ΦΕΚ 81 – 29/1/2007 που είναι σχετικό με την ίδρυση φορέα χημικής μετρολογίας δίδοντα οι ορισμοί : Άρθρο 2 Ορισμοί Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι παρακάτω ορισμοί: 1. Μετρολογία (metrology) είναι η επιστήμη της ακρίβειας των μετρήσεων. 2. Βαθμονόμηση είναι η αναγραφή των ενδείξεων στην κλίμακα ενός οργάνου, με βάση ένα γνωστό και καθορισμένης ακρίβειας μέγεθος της φυσικής ιδιότητας, την οποία μετρά το όργανο. 3. Διακρίβωση (calibration) είναι η σύγκριση μεταξύ δύο οργάνων ή συσκευών μέτρησης, από τα οποία το ένα είναι εθνικό πρότυπο ή πρότυπο γνωστής ακρίβειας η οποία έχει μεταφερθεί σε αυτό από τα εθνικά πρότυπα. Με τη σύγκριση αυτή βαθμονομείται το υπό έλεγχο όργανο και διαπιστώνεται, επαληθεύεται ή επαναφέρεται με ρύθμιση η ακρίβειά του. 4. Πρότυπο μέτρησης (measurement standard) είναι η υλοποιημένη μονάδα μέτρησης, η συσκευή μέτρησης, τα υλικά αναφοράς ή συστήματα μέτρησης, προορισμένα να ορίσουν, να πραγματοποιήσουν, να συντηρήσουν ή να αναπαραγάγουν μία μονάδα ή μια ή και περισσότερες αξίες ενός μεγέθους για να χρησιμεύσουν ως βάση αναφοράς. 5. Εθνικό πρότυπο (national standard) είναι το εθνικά αναγνωρισμένο πρότυπο προκειμένου να χρησιμοποιείται σε μια χώρα ως βάση για τον καθορισμό τιμών σε άλλα πρότυπα του μεγέθους που αφορά. 6. Πρωτεύον πρότυπο (primary standard) είναι το πρότυπο το οποίο έχει καθορισθεί ή αναγνωρίζεται ευρέως, ότι έχει τις υψηλότερες μετρολογικές ιδιότητες και η τιμή του είναι αποδεκτή χωρίς να γίνεται αναφορά σε άλλα πρότυπα του ιδίου μεγέθους. 7. Δευτερεύον πρότυπο (secondary standard) είναι το πρότυπο του οποίου η τιμή καθορίζεται μέσω σύγκρισης με ένα πρωτεύον πρότυπο για το ίδιο μέγεθος. 8. Πρότυπα εργασίας (working standards) είναι οι πιστοποιημένες μονάδες, συσκευές ή διατάξεις που χρησιμοποιούνται για τη διακρίβωση συσκευών δοκιμών, μετρήσεων ή διαγνώσεων καθημερινής χρήσης. 9. Συσχετισμός ακρίβειας (ιχνηλασιμότητα μετρήσεων − measurement traceability) είναι η ικανότητα του συσχετισμού των αποτελεσμάτων των μεμονωμένων μετρήσεων με τα εθνικά πρότυπα ή με το αποδεκτό μετρητικό σύστημα που προκύπτει από αδιάσπαστη αλυσίδα συγκρίσεων. 10. Υλικά αναφοράς (reference materials) είναι τα υλικά εγγυημένης σύστασης ή εγγυημένων ιδιοτήτων. 11. Mol είναι η μονάδα μέτρησης ποσότητας ουσίας. Ζ2) Έξαλλου οι διαφορές διακρίβωσης, ρύθμισης, και βαθμονόμησης καθώς και συναφείς οροί (πιστοποίηση συμμόρφωση κλπ) δίδοντα επίσης και στον ιδρυτικό νόμο του ΕΙΜ : ΜΕΤΡΑ N. 2231/1994, Σύσταση και λειτουργία Ελληνικού Ινστιτούτου Μετρολογίας, Εθνικού Συμβουλίου Διαπίστευσης και άλλες διατάξεις Αρ. 1 Σύσταση - Ορολογία - Σκοπός Bλ. και ά. 51§5 ν. 3427/2005 ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ Ελληνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ 1. Συνιστάται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας» (Ε.Ι.Μ.), που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και εποπτεύεται από το Υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας (Υ.Β.Ε.Τ.). 2. Το Ε.Ι.Μ. αποτελεί τον εθνικό φορέα μετρολογίας και τον επίσημο τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας στα θέματα μετρολογίας. 3. Για την εφαρμογή του νόμου αυτού νοούνται: α. Ως «μετρολογία» (Metrology) η επιστήμη της ακρίβειας των μετρήσεων. β. Ως «βαθμονόμηση» η αναγραφή των ενδείξεων στην κενή κλίμακα ενός οργάνου, με βάση ένα γνωστό και καθορισμένης ακρίβειας μέγεθος της φυσικής ιδιότητας, την οποία μετρά το όργανο. γ. Ως «διακρίβωση» (Calibration) η σύγκριση μεταξύ δύο οργάνων ή συσκευών μέτρησης, από τα οποία το ένα είναι εθνικό πρότυπο ή πρότυπο γνωστής ακρίβειας, η οποία έχει μεταφερθεί σε αυτό από τα εθνικά πρότυπα. Με τη σύγκριση αυτή βαθμονομείται το υπό έλεγχο όργανο και διαπιστώνεται, επαληθεύεται ή επαναφέρεται με ρύθμιση η ακρίβειά του. δ. Ως «διαπίστευση» (Accreditation) η διαδικασία κατά την οποία εξουσιοδοτημένος φορέας χορηγεί επίσημη αναγνώριση για την ικανότητα άλλου φορέα ή ατόμου να εκτελεί συγκεκριμένα καθήκοντα. ε. Ως «πιστοποίηση» (Certification) η πράξη του Ε.Ι.Μ. ή οποιουδήποτε άλλου διαπιστευμένου φορέα με την οποία πιστοποιείται η τεκμηρίωση της ακρίβειας, σύμφωνα με προκαθορισμένες απαιτήσεις. στ. Ως «συμμόρφωση» (Conformity) η ικανοποίηση προδιαγεγραμμένων απαιτήσεων από προϊόν, διαδικασία ή υπηρεσία. ζ. Ως «πιστοποιητικό συμμόρφωσης» (Certificate of Conformity) το έγγραφο το οποίο εκδίδεται σύμφωνα με τους κανόνες συστήματος πιστοποίησης και υποδηλώνει ότι παρέχονται επαρκή εχέγγυα για τη συμμόρφωση ενός επαρκώς τυποποιημένου προϊόντος, διαδικασίας ή υπηρεσίας ως προς συγκεκριμένα πρότυπα ή άλλα κανονιστικά έγγραφα. η. Ως «φορέας πιστοποίησης» (Certification body) ο φορέας που διενεργεί πιστοποίηση της συμμόρφωσης. 2) Προτάσεις : Μετά τα ανωτέρω κατά την γνώμη μου είναι αναγκαία η ενσωμάτωση στο νέο νομοσχέδια κάποιων άρθρων με στόχο να ορισθεί και νομοθετικά ο θεσμός της διακρίβωσης στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου <>. Προτάσεις 1 έως 5 : Για την διενέργεια διακριβώσεων με ορθή μέθοδο και πρακτική : Προτάσεις 6 έως 12 : Διασφάλιση των απαραιτήτων προϋποθέσεων για την σωστή διενέργεια των διακριβώσεων . Προτάσεις 13 έως 15 : αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της διακρίβωσης και αποτροπή της κάλυψης λανθασμένων μετρήσεων μέσω της διακρίβωσης. Προτάσεις 16 έως 20 : επιτήρηση – ποινολόγιο Προτάσεις 1 έως 5 : Για την διενέργεια διακριβώσεων με ορθή μέθοδο και πρακτική : 1) Πρόταση πρώτη : μηνιαία αποστολή κατάστασης αριθμών πρωτοκόλλου εκδοθέντων πιστοποιητικών διακρίβωσης - α) : κάθε μήνα οι τεχνικοί προϊστάμενοι οποιουδήποτε φορέα που διενεργεί διακριβώσεις σε ΙΚΤΕΟ και ΙΚΤΕΟ θα πρέπει με ηλεκτρονική μορφή να στέλνουν στο ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ μια κατάσταση με τους αριθμούς πρωτοκόλλων, τις ημερομηνίες, και τους σειριακούς αριθμούς εξοπλισμού των πιστοποιητικών διακρίβωσης που εξέδωσαν. - β) : Σε τυχόντα έκτακτο έλεγχο πιστοποιητικά διακρίβωσης που δεν έχουν κοινοποιηθεί έγκαιρα στο ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ δεν θα πρέπει να θεωρούνται έγκυρα. - γ) : Στον κατάλογο θα περιέχονται οι τακτικές και οι έκτακτες διακριβώσεις. 2)πρόταση δεύτερη: μηνιαία ενημέρωση του ΕΣΥΔ και ΥΜΕ για τις προγραμματισμένες διακριβώσεις -α) : Κάθε μήνα οι τεχνικοί προϊστάμενοι οποιουδήποτε φορέα που διενεργεί διακριβώσεις σε ΙΚΤΕΟ θα πρέπει με ηλεκτρονική μορφή να στέλνουν στο ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ τον προγραμματισμό των διακριβώσεων έτσι ώστε να μπορούν οι αξιολογητές του ΕΣΥΔ και οι επιθεωρητές του ΥΜΕ να διενεργούν έκτακτες επιθεωρήσεις εάν το θέλουν κατά την διάρκεια της διακρίβωσης. 3) πρόταση τρίτη : καθορισμός μεθόδων διακρίβωσης - α) οι αναλυτές καυσαερίων κατά την διάρκεια της διακρίβωσης να ελέγχονται για την καλή λειτουργία του αισθητήρα οξυγόνου, την τοποθέτηση κατάλληλων φίλτρων την χρήση κατάλληλου λήπτη και να διακριβώνονται σύμφωνα με το ισχύον πρότυπο OIML. - β) τα αιθαλομετρο κατά την διάρκεια της διακρίβωσης να ελέγχονται για την χρήση κατάλληλου λήπτη και να διακριβώνονται με φίλτρα απορρόφησης τουλάχιστον τριών τιμών εκτός αυτή του μηδενός και του 100% για την ευαισθησία, την γραμμικότητα ( ή αντί της γραμμικότητας κατ ελάχιστον επαλήθευση κλίμακας λειτουργίας) , και την επαναληψιμότητα . -γ) τα αμορτησερόμετρα να διακριβώνονται μέσω προτύπων βαρών τουλάχιστον 800 kg ανά πλάκα, για την ευαισθησία, την γραμμικότητα, ( ή αντί της γραμμικότητας κατ ελάχιστον επαλήθευση κλίμακας λειτουργίας ), επαναληψημότητα και το γωνιακό τους φορτίο. - δ) τα συγκλισιόμετρα να διακριβώνονται με την βοήθεια προτύπων πλακιδίων και παχυμετρων για την ευαισθησία, την γραμμικότητα, ( ή αντί της γραμμικότητας κατ ελάχιστον επαλήθευση κλίμακας λειτουργίας) ,και επαναληψιμότητα . -ε) τα φρενόμετρα να διακριβώνονται για την ευαισθησία, την γραμμικότητα, ή αντί της γραμμικότητας κατ ελάχιστον επαλήθευση κλίμακας λειτουργίας ,και επαναληψιμότητα τους . -ζ) Τα φωτόμετρα να διακριβώνονται για την κλίση προσπίπτουσας φωτεινής δέσμης και την ένταση της φωτεινής δέσμης για την ευαισθησία, την γραμμικότητα, ή αντί της γραμμικότητας κατ ελάχιστον επαλήθευση κλίμακας λειτουργίας ,και επαναληψιμότητα τους 4) – α) πρόταση τέταρτη: τεκμηρίωση διενέργειας διακρίβωσης : α) να φωτογραφίζονται τα χρησιμοποιηθέντα πρότυπα και οι συμμετέχοντες σε μια διακρίβωση ανά όργανο να εκτυπώνονται οι φωτογραφίες και να παραμένουν υπογεγραμμένες στα αρχεία του ΙΚΤΕΟ και του εργαστηρίου διακρίβωσης. β) στην φωτογραφία να φαίνεται μια ημερήσια εφημερίδα της ημέρας της διακρίβωσης γ) τα ΙΚΤΕΟ που έχουν εγκατεστημένο εξοπλισμό με κάμερες και δυνατότητα αποθήκευσης να αποθηκεύουν διάφορα στιγμιότυπα από την διαδικασία διακρίβωσης. 5) πρόταση πέμπτη : καθορισμός συχνότητας διακρίβωσης : α) η συχνότητα των διακριβώσεων να καθορίζεται με αντικειμενικά κριτήρια συγκεκριμένα : β) οι τρεις πρώτες διακριβώσεις του εξοπλισμού να έχουν εξάμηνη συχνότητα κατ ελάχιστον. γ) οι επόμενες να καθορίζονται από τους κατώτερο παράγοντες κατ ελάχιστον • Μετρολογικό παρελθόν του εξοπλισμού (σε ποιο χρονικό διάστημα εμφανίζονται αποκλίσεις - ολισθήσεις) • Οδηγίες κατασκευαστή (μετά από συντήρηση – ρύθμιση – αντικατάσταση κύριων μερών απαιτείται διακρίβωση) • Ακρίβεια εξοπλισμού (όσο καλύτερη ακρίβεια έχει τόσο μεγαλύτερο περιθώριο αποδεκτών αποκλίσεων παρέχει) • Χρήση εξοπλισμού (εντονότερη χρήση – συχνότερη διακρίβωση – βάσει οδηγιών συντήρησης αντικατάστασης προμηθευτή) Προτάσεις 6 έως 12 : Διασφάλιση των απαραιτήτων προϋποθέσεων για την σωστή διενέργεια των διακριβώσεων . 6)πρόταση έκτη : τεκμηρίωση των πραγματικών μετρολογικών χαρακτηριστικών του εξοπλισμού α) Να απαιτήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ από τους προμηθευτές να καταθέσουν πρωτότυπα πιστοποιητικά εγκρίσεων τύπου που να αναφέρουν τα τεχνικά μετρολογικά χαρακτηριστικά του μετρητικού εξοπλισμού και του σχετικού λογισμικού – σε αντιστοιχία με το συναφές μοντέλο του εξοπλισμού. β) Τα σχετικά πιστοποιητικά να είναι επικυρωμένα από τους διαπιστευμένους φορείς και να γίνει έλεγχος εάν καλύπτουν όλα τα υλικά ή προγράμματα λογισμικού που είναι σε λειτουργία μετά την εγκατάσταση και όπως λειτούργει ο εξοπλισμός στην Ελλάδα. γ) Να υπάρχει σχετική βιβλιοθήκη στο ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ η οποία να είναι διαθέσιμη σε κάθε έναν ο όποιος έχει έννομο επαγγελματικό συμφέρον και είναι διαπιστευμένος / κοινοποιημένος κατάλληλα ή βάσει αιτήσεων προτίθεται να διαπιστευτεί / κοινοποιηθεί. 7)πρόταση έβδομη : τεχνικός διαχωρισμός της διακρίβωσης από την επισκευή και προστασία της διακρίβωσης από την παραποίηση της . α) Η ρύθμιση προτείνεται από τους κατασκευαστές σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο της κλίμακας λειτουργίας συνήθως με σκοπό να εργάζεται <> ο εξοπλισμός χωρίς να περιλαμβάνει οδηγίες υπολογισμού λαθών στην περίπτωση που οποιοσδήποτε εξοπλισμός χρησιμοποιείται για την διενέργεια μετρήσεων. β) Η διακρίβωση κατ ελάχιστον περιλαμβάνει ελέγχους για την ευαισθησία, την γραμμικότητα , και την επαναληψιμότητα . γ) Η διακρίβωση σκοπό έχει να τεκμηριώσει όχι μόνον την σωστή και πλήρη λειτουργία άλλα και την τεκμηρίωση των μετρολογικών χαρακτηριστικών σε όλη την κλίμακα εργασίας του εξοπλισμού σε κάθε πιθανή περιαυτολογική συνθήκη λειτουργίας μέσω του προσδιορισμού του ισοζυγίου αβεβαιότητας μετρήσεων. 8) πρόταση όγδοη : νομικός διαχωρισμός της διακρίβωσης από την επισκευή και προστασία της διακρίβωσης από την παραποίηση της . α) Νομικά ή φυσικά πρόσωπα που διενεργούν διακριβώσεις να απαγορεύεται να συμμετέχουν σε εμπορία, εγκατάσταση, επισκευή συναφούς εξοπλισμού με αυτόν εξοπλισμού που διακριβώνουν και σχετικό λογισμικό. β) Σε εργαστήρια διακριβώσεων να μην υπάρχουν αφανείς εταίροι. γ) Νομικά ή φυσικά πρόσωπα που διενεργούν διακριβώσεις να επιτρέπεται να διενεργούν ρυθμίσεις μόνον κατά την διάρκεια των διακριβώσεων και μόνον υπό την προϋπόθεση ότι θα καταγράφονται στο πιστοποιητικό οι μετρήσεις πριν και μετά την ρύθμιση και μόνο στην μηχανή μέτρησης (δηλαδή πριν την αποστολή στοιχείων προς εκτύπωση). δ) Νομικά ή φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε διακριβώσεις να είναι υποχρεωμένα στην υποβολή του <> ε) Νομικά ή Φυσικά πρόσωπα που διενεργούν εμπορία, εγκατάσταση, επισκευή και ρύθμιση σε εξοπλισμό να απαγορεύεται να διενεργούν διακριβώσεις σε συναφή εξοπλισμό. ζ) Νομικά ή φυσικά πρόσωπα που μελετούν, εγκαθιστούν και εμπορεύονται λογισμικό να μην μπορούν να διενεργούν διακριβώσεις στον εξοπλισμό που εγκαθιστούν το συναφές λογισμικό. 9) πρόταση ένατη : καθορισμός τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των φυσικών και νομικών προσώπων που διενεργούν διακριβώσεις. α) Να απαιτήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ από τα εργαστήρια διακριβώσεων ή τις επιχειρήσεις που διενεργούν διακριβώσεις 1. να διαθέτουν τουλάχιστον έναν τεχνικό, ο οποίος θα έχει πιστοποίηση ελεγκτή, από το ΥΜΕ 2. να έχουν τουλάχιστον έναν τεχνικό ή επιστήμονα τριτοβάθμιας βαθμίδας με επαγγελματική εμπειρία σε θέματα μετρολογίας και διακριβώσεων έτσι ώστε κατ ελάχιστον να τηρούνται οι απαιτήσεις του νόμου οι σχετικές με την λειτουργία του εξοπλισμού και οι απαιτήσεις των προτύπων οι σχετικές με την κατανόηση όρων και κριτηρίων μετρολογίας . β) Να αναρτηθεί στην σελίδα του ΥΜΕ κατάλογος με τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που έχουν δικαίωμα να διενεργούν διακριβώσεις. 10)πρόταση δέκατη : απαραίτητα προσόντα των τεχνικών προϊσταμένων και υπεύθυνων ποιότητας για να μπορούν να αξιολογούν τα εργαστήρια και τα αποτελέσματα της διακρίβωσης. α) να απαιτήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ οι Υπεύθυνοι Ποιότητας των φορέων ελέγχου ΙΚΤΕΟ διαπιστευμένων κατά ΕΝ 17020 να έχουν τα τυπικά προσόντα που είναι απαραίτητα για τον τεχνικό προϊστάμενο. β) να απαιτήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ οι Υπεύθυνοι ποιότητας όπως και οι τεχνικοί προϊστάμενοι να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης σε έναν φορέα λόγο των σοβαροτάτων αρμοδιοτήτων , απαιτήσεων, και καθηκόντων των θέσεων που πληρούν 11)πρόταση ενδέκατη: απαιτήσεις και προϋποθέσεις στην περίπτωση της εσωτερικής διακρίβωσης ή της διακρίβωσης από μη διαπιστευμένο φορέα. α) Το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ θα πρέπει να ορίσουν τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις της εσωτερικής διακρίβωσης. Συγκεκριμένα να θεσπίσει ότι εσωτερικές διακριβώσεις διενεργούνται υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας που διενεργεί τις εσωτερικές διακριβώσεις είναι διαπιστευμένος β) Το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ θα πρέπει να ορίσουν τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις της διακρίβωσης από μη διαπιστευμένο φορέα σε σχετικό ΕΠΕΔ γ) Το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ θα πρέπει να ορίσουν τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις για το πως θα τεκμηριώνεται ότι τηρούνται τα κριτήρια της οικονομικής ανεξαρτησίας, της αντικειμενικότητας της εχεμυθείας, της τήρησης της ιχνηλασιμότητας και της τεχνικής επάρκειας στις ανωτέρω περιπτώσεις. 12)πρόταση δωδέκατη : διασφάλιση της ακρίβειας του μετρολογικού παρελθόντος του εξοπλισμού – διασφάλιση της μη απόκρυψης ανάγκης ανακλήσεων α) να απαιτήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ να μην διενεργούνται ταυτόχρονα προγραμματισμένες – τακτικές συντηρήσεις με προγραμματισμένες – τακτικές διακριβώσεις β) οι τυχόν προγραμματισμένες συντηρήσεις να διενεργούνται στο μεσοδιάστημα των διακριβώσεων. . Προτάσεις 13 έως 15 : αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της διακρίβωσης και αποτροπή της κάλυψης λανθασμένων μετρήσεων μέσω της διακρίβωσης. 13) πρόταση δέκατη-τριτη : διόρθωση του υφισταμένου προβλήματος με τα φωτόμετρα 1. να προσαρμόσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ την σχετική οδηγία ελέγχου προβολέων οχημάτων περιλαμβάνοντας πραγματικές και εφικτές τεχνικά απαιτήσεις. συγκεκριμένα : 2. αντί να απαιτεί έλεγχο διέλευσης της φωτεινής δέσμης από μια συγκεκριμένη κατακόρυφη ζώνη διέλευσης να ορίσει μια στάθμη <> κάτω από το οποίο θα πρέπει να διέρχεται η δέσμη με κριτήριο αποδοχής τον έλεγχο ότι τα φώτα του οχήματος δεν τυφλώνουν τους οδηγούς των αντιθέτως κινούμενων οχημάτων. Σε αυτό το όριο θα πρέπει να ορίσει κάποια λογικά όρια αποδεκτού λάθους (αβεβαιότητα) . 3. να ορίσει το ελάχιστο όριο έντασης φωτεινής ακτινοβολίας με κριτήριο αποδοχής τον έλεγχο ότι ο οδηγός του οχήματος μπορεί να βλέπει με ασφάλεια. 4. Να επιτρέψει ειδικά για τους προβολείς των οχημάτων εάν είναι εφικτό και επί τόπου να ρυθμίζονται από τον ελεγκτή (με ένα απλό κατσαβίδι) 14) πρόταση δέκατη-τέταρτη: διόρθωση του υφισταμένου προβλήματος της μη αντικειμενικής και ισοδύναμης μέτρησης επιδόσεων των συστημάτων των οχημάτων από ΙΚΤΕΟ σε ΙΚΤΕΟ. 1. Να κοινοποιήσει το ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ σχετική οδηγία προσαρμογής των ορίων απόρριψης σε σχέση με τα μετρολογικά χαρακτηριστικά κάθε κατασκευαστή. 2. Με βάση τα ανωτέρω όρια να προσαρμοστεί το ΕΠΙΣΙΜΟ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΣΗΣ και να αναγράφονται τα όρια απόρριψης των οχημάτων για κάθε ΙΚΤΕΟ αναλόγως των ικανοτήτων του εξοπλισμού που διαθέτει και προς το μέρος της ασφάλειας της ζωής των πολιτών 15) Πρόταση δέκατη - πέμπτη : αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της διακρίβωσης με σκοπό να μετρούν τεκμηριωμένα αντικειμενικά και ισοδύναμα τα ΙΚΤΕΟ 1. Στα πιστοποιητικά διακρίβωσης να καταγράφεται η διενέργεια έλεγχου ταύτισης αποτελεσμάτων τιμών αμέσως μετά την μηχανή μέτρησης και αναγραφόμενων τιμών στο ΔΤΕ. 2. Να υπάρχει η δυνατότητα μετά από την έκδοση των αποτελεσμάτων οι όποιες αποκλίσεις βρίσκονται (εντός αποδεκτών ορίων) να διορθώνονται μέσω λογισμικού μεταξύ μηχανής και κυρίως σταθμού η/υ πριν την εκτύπωση του ΔΤΕ 3. Η παράδοση των αποκλίσεων από το εργαστήριο διακριβώσεων να παραδίδεται στον μηχανογράφο του ΙΚΤΕΟ με επίσημο πρωτόκολλο και στην συνέχεια νομικά υπεύθυνος για τα αποτελέσματα μεταξύ μηχανής – κεντρικού σταθμού – εκτύπωσης – αποστολή στο ΥΜΕ να είναι ο μηχανογράφος. 4. Τα πιστοποιητικά διακρίβωσης να συνοδεύονται από αντίγραφα ενός ΔΤΕ τυχαίου οχήματος αμέσως μετά την διακρίβωση. 5. Εάν υπάρχει ανάγκη διόρθωσης μέσω λογισμικού (περίπτωση 3 &4) να υπάρχει και δεύτερο ΔΤΕ αμέσως μετά την διόρθωση. 6. Τα ΔΤΕ των περιπτώσεων 5&6 να σφραγίζονται να αρχειοθετούνται στα αρχεία του ΙΚΤΕΟ και του εργαστηρίου διακρίβωσης και να επιδεικνύονται σε κάθε έλεγχο. Προτάσεις 16 έως 20 : επιτήρηση – ποινολόγιο 16) πρόταση δέκατη έκτη: καταγραφή-ταυτοποιηση προμηθευτών /εργαστηρίων 1. Όλα τα σχετικά νομικά ή φυσικά πρόσωπα που διενεργούν εμπορία, εγκατάσταση, επισκευή, ρυθμίσεις, διακριβώσεις εξοπλισμού ή μελέτη, εμπορία εγκατάσταση, συντήρηση, και πιστοποίηση λογισμικού πρέπει να είναι καταγεγραμμένα και κοινοποιημένα στο ΕΣΥΔ και το ΥΜΕ 2. Όλοι οι προμηθευτές που δεν υπάγονται σε διαπίστευση κατά ΕΝ 17020 να πιστοποιήσουν ότι τηρούν ΣΔΠ κατά ISO 9000 με επιπρόσθετο έλεγχο για την τήρηση του νόμου σχετικά με τα τυπικά προσόντα αυτών που ορίζονται σαν τεχνικοί υποστήριξης 17) πρόταση δέκατη εβδόμη : χορήγηση κωδικών σε εμπλεκομένους με συντήρηση – διακρίβωση – λογισμικό 1. Οι κωδικοί ρύθμισης των οργάνων πρέπει να είναι τρεις διαφορετικοί ένας για τον συντηρητή, ένας για τον διακριβωτή , και ένας για τον προγραμματιστή. 2. Οι κωδικοί ρύθμισης δεν πρέπει να έχουν πρόσβαση από το διαδίκτυο 3. Για κάθε φορά που χρησιμοποιούνται οι σχετικοί κωδικοί πρέπει να υπάρχει ηλεκτρονική και έντυπη καταγραφή 4. Ο κωδικός του συντηρητή πρέπει να χρησιμοποιείται σε περίπτωση αντικατάστασης εξαρτημάτων και να επιτρέπει την λειτουργία του μηχανήματος έως και δυο εβδομάδες μέχρι την άφιξη του διακριβωτή 5. Ο κωδικός του διακρίβωση θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιείται σε κάθε περίπτωση διακρίβωσης άλλα να μην επιτρέπει πρόσβαση από και προς το λογισμικό μετά την έξοδο πληροφοριών του μηχανήματος προς τον κεντρικό σταθμό & το ΥΜΕ 6. Ο κωδικός του μηχανογράφου δεν πρέπει να επιτρέπει την πρόσβαση του στις αρχικές ρυθμίσεις της μηχανής 7. Οι κωδικοί πρέπει να είναι διαφορετικοί ανά φυσικό πρόσωπο μη κοινοποιημένοι σε τρίτους 18) πρόταση δέκατη όγδοη :να ενθαρρυνθούν τα εργαστήρια διακρίβωσης εξοπλισμού ΙΚΤΕΟ να διενεργησουν κοινές διεργαστηριακες μετρήσεις υπό την εποπτεία του ΕΣΥΔ και του ΥΜΕ 19) πρόταση δέκατη ένατη : να ενθαρρυνθούν τα ΚΤΕΟ και ΙΚΤΕΟ να διενεργησουν εργαστηριακούς τεχνικούς ελέγχους υπό την εποπτεία του ΕΣΥΔ και του ΥΜΕ 20) πρόταση εικοστή : να ποινικοποιηθούν σαν εγκληματική ενεργεία βαθμού κακουργήματος και σαν έγκλημα κατά της ανθρώπινης ζώνης πράξεις όπως οι κατωτερω ακόμη και χωρίς απόδειξη οικονομικού κίνητρου δηλαδή ακόμη και στην περίπτωση αμέλειας 1. κάθε παραχάραξη αποτελεσμάτων διακρίβωσης ή καταστροφή σχετικών αρχείων πριν την δεκαετία 2. κάθε έκδοση πλαστών πιστοποιητικών διακρίβωσης 3. κάθε προτροπή για πράξεις όπως οι ανωτέρω 4. κάθε διενέργεια διακρίβωσης από μη κατάλληλα εξουσιοδοτημένο τεχνικό 5. κάθε απόκρυψη τεχνικών πληροφοριών σχετικών με την διακρίβωση προς ΕΣΥΔ, ΥΜΕ, ιδιοκτήτες ΙΚΤΕΟ, διαπιστευμένα εργαστήρια διακρίβωσης 6. κάθε ανεξέλεγκτη διασπορά κωδικών ρύθμισης σε μη διαπιστευμένους διακρίβωσες ή μη εξουσιοδοτημένους τεχνικούς Συγκεκριμένα για το άρθρο 4 του νομοσχεδίου <>. 1) εισαγωγικό σημείωμα : Λόγο του ότι είναι πολύ εύκολη και φθηνή η μετατροπή των εξατμίσεων των δικύκλων και λοιπών οχημάτων μετά την διενέργεια του τεχνικού έλεγχου είναι πιθανόν αυτό να συμβαίνει συχνά. 2) Προτάσεις: Να προμηθευτεί η τροχαία ηχόμετρα, να διακριβωθούν για την καλή λειτουργία τους έτσι ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα ένστασης της ακρίβειας της μέτρησης και τα στελέχη της τροχαίας να μπορούν να διενεργούν σχετικούς ελέγχους μετρήσεις ηχορύπανσης . Συγκεκριμένα για το άρθρο 5 του νομοσχεδίου <> 1) εισαγωγικό σημείωμα : Ενδέχεται λόγο συχνών μετακινήσεων ο εξοπλισμός αυτών των μονάδων να υπόκειται σε καταπονήσεις. Επιπρόσθετα οι φορητές πλάστιγγες επηρεάζονται από την κλίση του δρόμου και παρουσιάζουν ιδιομορφίες ιδιαιτερότητες και δυσκολίες στην διακρίβωση τους (περίπτωση έλεγχου φορτηγών). Είναι πολύ δύσκολο στην περιορισμένη επιφάνεια της πλάστιγγας να τοποθετήσει κάποιος 10, 15, η΄20 τόνους προτύπων μάζας. Ακόμη οι κινητές μονάδες έχουν τον ρόλο του έλεγχου και συνεπώς θα πρέπει να τεκμηριώνεται αυστηρότερα η μετρητική τους ικανότητα. 2) Προτάσεις: α) να θεσμοθετηθεί η συχνή διακρίβωση κατ ελάχιστον εξάμηνης διάρκειας όλου του εξοπλισμού των κινητών μονάδων έλεγχου. β) να διερευνηθεί και να κοινοποιηθεί από το ΕΣΥΔ μέθοδος διακρίβωσης ειδικά για τις φορητές πλάστιγγες των κινητών μονάδων έλεγχου γ) να προσδιορίσουν συγκεκριμένα σημεία των εθνικών οδών όπου λογά βέβαιης οριζοντιότητας θα είναι δυνατόν να μετράμε με την βέλτιστη ακριβά οι φορητές πλάστιγγες. Συγκεκριμένα για το άρθρο 8 του νομοσχεδίου <> 1) εισαγωγικό σημείωμα : Υπάρχουν συνεργεία μηχανικών αυτοκίνητων και ηλεκτρολόγων αυτοκίνητων τα οποία είτε δεν έχουν τον εξοπλισμό που έχουν τα ΙΚΤΕΟ είτε έχουν εξοπλισμό χειρότερης μετρητικής ακριβείας είτε έχουν εξοπλισμό τον όποιο δεν διακριβώνουν για την καλή λειτουργία του. Όμως τα συνεργεία μηχανικών και ηλεκτρολόγων αυτοκίνητων καλούνται να επισκευάσουν και να ρυθμίσουν τα οχήματα μετά από έναν τεχνικό έλεγχο που κατέγραψε μη συμμορφώσεις . Επίσης τα συνεργεία διενεργούν πολλές φόρες εκτεταμένες επισκευές στο μεσοδιάστημα των τεχνικών ελέγχων των οχημάτων. Συνεπώς θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα διενεργείας ενός ανεπίσημου έλεγχου εκ μέρους του συνεργείου έτσι ώστε να τεκμηριώνεται η ελαχίστη ασφάλεια του οχήματος μέχρι τον επόμενο τεχνικό έλεγχο. 2) Προτάσεις: α) Να δοθούν κίνητρα στους ιδιοκτήτες συνεργειών αυτοκίνητων έτσι ώστε να μπορούν να προμηθευτούν τα συνεργεία ( μηχανικών και ηλεκτρολόγων ) σύγχρονο μετρητικό εξοπλισμό ΚΤΕΟ. β) Να εκπαιδευτούν οι μηχανικοί και ηλεκτρολόγοι στις μεθόδους, θεωρεία και πρακτική της διενεργείας τεχνικού έλεγχου οχημάτων. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω το υπουργείο που μέσω της οργάνωσης της δημοσίας διαβούλευσης μας έδωσε την ευκαιρία να εκφράσουμε τις θέσεις μας αλλά θα ήθελα να σχολιάσω ότι θεωρώ τον χρόνο (μια εβδομάδα) αρκετά σύντομο για να μπορέσει κάποιος να οργανώσει και να παρουσιάσει τεχνικές θέσεις και προτάσεις με καλή θέληση και άρτια τεκμηρίωση. Θεσσαλονίκη 4/8/2010 Μετά τιμής Καρατζίκος Φίλιππος