Αρχική Αναδιοργάνωση ΥΠΑΆρθρο 26 – Σύσταση Διεύθυνσης Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και ΔικτύωνΣχόλιο του χρήστη ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ | 5 Αυγούστου 2010, 12:23
Κύριε Υπουργέ, Με την ευκαιρία της θέσης σε δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για την “Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξεις” η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) -γ΄ βάθμιος κοινωνικο-συνδικαλιστικός φορέας των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους, ιδρυτικό μέλος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία, δια νόμου αναγνωρισμένη από την Ελληνική Πολιτεία ως ο Επίσημος Κοινωνικός Εταίρος σε ζητήματα που αφορούν άμεσα ή έμμεσα στα άτομα με αναπηρία- με την παρούσα επιστολή της σας υποβάλλει τις θέσεις-προτάσεις της για τη βελτίωση του παρόντος σχεδίου νόμου, με στόχο αυτό να συμπεριλάβει και τη διάσταση της αναπηρίας –όπως κατ΄ επανάληψη ζητούμε- ικανοποιώντας έτσι τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, κατηγορία που αποτελεί περίπου το 10% του ελληνικού πληθυσμού και αποφεύγοντας τη δημιουργία πρόσθετων εμποδίων σε βάρος τους. Είναι γνωστό ότι οι νεότερες τάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν αντιληφθεί πλήρως τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνουν αφενός οι δημογραφικές εξελίξεις (βλ. αυξητικές τάσεις της γήρανσης της κοινωνίας αλλά και του ποσοστού των ατόμων με αναπηρία) και αφετέρου η ενδυνάμωση των κινημάτων για την εξίσωση των ευκαιριών για όλους τους πολίτες συμπεριλαμβανομένων των πολιτών με αναπηρία και σταδιακά προσαρμόζουν σε αυτή το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο. Πρόσφατη εξέλιξη η έγκριση του Κανονισμού (ΕΚ)1107/2006 σχετικά με τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε υποχρεωτική εφαρμογή από τον Ιούλιο 2008 και στη χώρα μας. Αρμόδια δε Αρχή για την παρακολούθηση και σωστή εφαρμογή του Κανονισμού αυτού είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.). Δυστυχώς όμως παρά τις προβλέψεις και απαιτήσεις που θέτει ο Κανονισμός, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή του, η κατάσταση στις αεροπορικές μεταφορές εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. Η διασπορά αρμοδιοτήτων στις Υπηρεσίες της Υ.Π.Α. και το ξεπερασμένο μοντέλο οργάνωσής της, οι ελλιπείς υποδομές και εξοπλισμός των αεροδρομίων, η συχνά χαμηλή ποιότητα επίγειας εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρία κ.λπ. στην πραγματικότητα αδρανοποιούν τον ίδιο τον Κανονισμό εκθέτοντας για άλλη μια φορά τη χώρα! Απλό παράδειγμα η από τον Κανονισμό προβλεπόμενη υποχρέωση εκπαίδευσης όλου του προσωπικού σε θέματα αναπηρίας και εξυπηρέτησης επιβατών με αναπηρία – μάλιστα η Υ.Π.Α. στην ιστοσελίδα της την ανακοινώνει σε συνεργασία με το εθνικό αναπηρικό κίνημα- η οποία όμως δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί! Με αφορμή λοιπόν το παρόν σχέδιο νόμου και με πλήρη γνώση αφενός των δικαιωμάτων μας που απορρέουν από τον Κανονισμό και αφετέρου των αδυναμιών του ελληνικού συστήματος η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει να προστεθεί στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο νέο άρθρο 26 α ως εξής: «Άρθρο 26α – Σύσταση Γραφείου Θεμάτων ΑμεΑ 1. Συνιστάται Γραφείο Θεμάτων ΑμεΑ υπό τον Διοικητή της ΥΠΑ, σε επίπεδο τμήματος. Κάθε άλλο εν λειτουργία γραφείο ή τμήμα της ΥΠΑ με παρόμοιες αρμοδιότητες καταργείται. 2. Το Γραφείο Θεμάτων ΑμεΑ είναι αρμόδιο για: Την διασφάλιση της διάχυσης της διάστασης της αναπηρίας και της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα σε όλες τις πολιτικές, διαδικασίες, δράσεις, προγράμματα κ.λπ. των υπηρεσιακών μονάδων της Υ.Π.Α. και των φορέων που εποπτεύει. Την παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα της εξυπηρέτησης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στο ελληνικό, το ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον και το συντονισμό όλων των υπηρεσιακών μονάδων της Υ.Π.Α. και των φορέων που εποπτεύει για την ενσωμάτωση αυτών στους κανονισμούς, τις πολιτικές και διαδικασίες που εφαρμόζουν. Την επεξεργασία, παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του εθνικού και ευρωπαϊκού θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου, συμπεριλαμβανομένου του Κανονισμού (ΕΚ) 1007/2006, για θέματα σχετιζόμενα με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι στον τομέα των αερομεταφορών τηρούνται τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της συμμόρφωσης προς τα εγκεκριμένα πρότυπα ποιότητας, καθώς και τη θέσπιση κυρώσεων για τις παραβιάσεις αυτών και την ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αντίστοιχα για τη θέσπιση ή/ και κάθε τροποποίηση των κυρώσεων αυτών. Την έκδοση προς τούτο συναφών ρυθμιστικών και κανονιστικών διατάξεων. Την παραλαβή και την διαχείριση των από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1107/2006 προβλεπόμενων αναφορών παραπόνων των επιβατών με αναπηρία. Την επεξεργασία και εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής και τον προγραμματισμό και παρακολούθηση της υλοποίησης μέτρων και ενεργειών για θέματα σχετιζόμενα με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σε συνεργασία με τις λοιπές συναρμόδιες υπηρεσίες της Υ.Π.Α. Τη μελέτη και εισήγηση στη Διοίκηση μέτρων για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των αεροπορικών υποδομών, υπηρεσιών και εξοπλισμού στα άτομα με αναπηρία, καθώς και την παρακολούθηση της υλοποίησης όσων εξ αυτών εγκριθούν. Την κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για θέματα σχετικά με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σε συνεργασία με τις λοιπές αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες της Υ.Π.Α. και την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.). Την παροχή πληροφόρησης σε φορείς, υπηρεσίες και πολίτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών στη χώρα, καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων ενημέρωσης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα. Τη συνεργασία με δημόσιες αρχές και φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και με τους θεσμικούς εκπροσώπους του εθνικού αναπηρικού κινήματος για την προώθηση δράσεων για την άρση των διακρίσεων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας. 3. Του Γραφείου Θεμάτων ΑμεΑ προΐσταται μόνιμος υπάλληλος ΠΕ Μηχανικών ή ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών. Το Γραφείο στελεχώνεται από υπαλλήλους ΠΕ Μηχανικών ή/και ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών.» Η Ε.Σ.Α.μεΑ. θεωρεί ότι κατ΄ αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η συγκέντρωση των σχετικών αρμοδιοτήτων, η συστηματική παρακολούθηση και ο ουσιαστικός συντονισμός των θεμάτων αρμοδιότητας Υ.Π.Α., που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα , γεγονός που θα οδηγήσει με βεβαιότητα στην αναβάθμιση τόσο των παρεχόμενων στους επιβάτες αυτούς αεροπορικών εξυπηρετήσεων όσο και του συνολικού εθνικού τουριστικού προϊόντος.