Αρχική Διαδικασίες κεντρικού ελέγχου και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων και υποδομώνΆρθρο 15 – Εθνικός Ερευνητικός Φορέας Αντισεισμικών Κανονισμών, Προδιαγραφών Κατασκευών και Τεχνικής Σεισμολογίας (Ε.Φ.Α.Κ.ΤΕ.Σ.)Σχόλιο του χρήστη Κατερίνα Ταρναβά | 15 Οκτωβρίου 2016, 09:57
Το αντικείμενο της παρ.2.στ εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΟΑΣΠ. Η συγκεκριμένη παράγραφος που ορίζει ως σκοπό του ΕΦΑΚΤΕΣ “τη σύνταξη Κανονισμών και Προδιαγραφών αντισεισμικών κατασκευών, υποδομών και δικτύων, εξοπλισμών και εγκαταστάσεων” αντικρούεται με το Άρθρο 2 του ιδρυτικού νόμου του ΟΑΣΠ (Ν.1349/83), όπου ορίζεται ο Σκοπός του Οργανισμού. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο ο ΟΑΣΠ, στο πλαίσιο της επεξεργασίας και του σχεδιασμού της αντισεισμικής πολιτικής και της αντισεισμικής άμυνας της χώρας κατά την προσεισμική, τη σεισμική και τη μετασεισμική περίοδο, έχει την ευθύνη για τη σύνταξη των Αντισεισμικών Κανονισμών. Η θεσμοθέτηση Αντισεισμικών Κανονισμών και Τεχνικών Προδιαγραφών αποτελεί έργο μεγάλης σπουδαιότητας, που αποσκοπεί στην αντισεισμική προστασία και αναβάθμιση του δομικού πλούτου της χώρας και δε δύναται να επιτελείται παράλληλα από διαφορετικούς φορείς. Για την ορθολογική εκτέλεση αυτού του έργου ο ΟΑΣΠ συνεκτιμά κοινωνικο-οικονομικό-τεχνικά στοιχεία που αφορούν στη σεισμική συμπεριφορά των κατασκευών, συνεργάζεται με ερευνητικούς φορείς διεθνώς και αναθέτει σε Ομάδες Μελέτης, διακεκριμένων επιστημόνων και καθηγητών πανεπιστημίων, τη σύνταξη, την υποστήριξη και την επικαιροποίηση των Κανονισμών και των Τεχνικών Προδιαγραφών. Την ευθύνη του έργου αυτού δεν μπορεί να έχει ένας ερευνητικός φορέας, ο οποίος λόγω της φύσης του αντικειμένου του, λειτουργεί απομονωμένος και δεν αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας. Εν αντιθέσει, ο ΟΑΣΠ είναι ένας φορέας που χαρακτηρίζεται από έντονη εξωστρέφεια και επενδύει στην κοινωνική διάσταση του Σκοπού του, συμβάλει καθοριστικά στη μεταφορά της γνώσης από την έρευνα στην εφαρμογή, μέσω ποκίλων ενημερωτικών/ εκπαιδευτικών δράσεων και μέσω ανταλλαγής γνώσης και εμπειρίας με άλλους ειδικούς εμπειρογνώμονες διεθνώς. Επιπλέον ο ΟΑΣΠ διαδραματίζει κομβικό ρόλο στη χάραξη ορθής και αποτελεσματικής αντισεισμικής πολιτικής, καθώς αποτελεί το σύνδεσμο της πολιτείας με την έρευνα (ερευνητικά ιδρύματα) και την εφαρμογή (τεχνικός κόσμος στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα). Για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του ΟΑΣΠ θα πρέπει να εξαιρεθεί η συγκεκριμένη παράγραφος από το νομοσχέδιο. Επιπλέον η δημιουργία φορέων με παράλληλες αρμοδιότητες και ο κατακερματισμός του αντικειμένου της Αντισεισμικής Προστασίας συνιστά αλόγιστη σπατάλη των μη διαθέσιμων εθνικών πόρων. Τέλος κρίνεται απαραίτητη, ιδιαίτερα για την περίοδο της κρίσης που διανύουμε, η χάραξη μιας πολιτικής που θα επενδύσει στην Πρόληψη, θα ενδυναμώσει κα θα αξιοποιήσει τη γνώση, την εμπειρία και το δυναμικό του υφιστάμενου και εν ενεργεία Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, ο οποίος αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της Αντισεισμικής Πολιτικής στην Ελλάδα.