Αρχική Διαδικασίες κεντρικού ελέγχου και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων και υποδομώνΆρθρο 15 – Εθνικός Ερευνητικός Φορέας Αντισεισμικών Κανονισμών, Προδιαγραφών Κατασκευών και Τεχνικής Σεισμολογίας (Ε.Φ.Α.Κ.ΤΕ.Σ.)Σχόλιο του χρήστη Ασημίνα Κούρου | 15 Οκτωβρίου 2016, 10:35
Η σύσταση του Εθνικού Ερευνητικού Φορέα Αντισεισμικών Κανονισμών, Προδιαγραφών Κατασκευών και Τεχνικής Σεισμολογίας (Ε.Φ.Α.Κ.ΤΕ.Σ.) δημιουργεί μία σειρά ερωτημάτων που χρήζουν μελέτης. Ερώτημα 1ο. Αποτελεί αναγκαιότητα η ίδρυση ενός ακόμα εθνικού φορέα σε θέματα Αντισεισμικών Κανονισμών, Προδιαγραφών Κατασκευών και Τεχνικής Σεισμολογίας; Ο Ο.Α.Σ.Π. είναι ο εθνικός φορέας σχεδιασμού αντισεισμικής πολιτικής και λειτουργεί τα τελευταία 33 χρόνια, έχοντας επιδείξει μεγάλο έργο στα αντικείμενα της αντισεισμικής τεχνολογίας, κανονισμών, εκπαίδευσης – ενημέρωσης κ.ά. Τι περισσότερο θα μπορούσε να προσφέρει ένας άλλος εθνικός φορέας αφού ο σκοπός του Ο.Α.Σ.Π. είναι "η επεξεργασία και ο σχεδιασμός της αντισεισμικής πολιτικής της χώρας στo πλαίσιo των κυβερνητικών κατευθύνσεων, καθώς και ο συντονισμός των ενεργειών δημοσίου και ιδιωτικού δυναμικού για την εφαρμογή της πολιτικής αυτής" (Άρθρο 2 του Νόμου 1349 - ΦΕΚ 52/25-4-1983); Ερώτημα 2ο. Υπάρχει επικάλυψη στο αντικείμενο του Ο.Α.Σ.Π. και του Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ.; Σαφώς και υπάρχει επικάλυψη αντικειμένου. Μελετώντας τους σκοπούς ίδρυσης του Ο.Α.Σ.Π. και του Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. δεν μπορεί κάποιος να αγνοήσει την σαφή ομοιότητά τους. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο, ο Ο.Α.Σ.Π. έχει την ευθύνη για τη σύνταξη των αντισεισμικών κανονισμών των κατασκευών και την παροχή των στοιχείων που χρειάζονται για τους οικιστικούς - πολεοδομικούς - χωροταξικούς - αντισεισμικούς σχεδιασμούς, τον καθορισμό και την χρηματοδότηση προγραμμάτων εφαρμοσμένης έρευνας, την λειτουργία Ειδικών Επιστημονικών Επιτροπών κ.λπ. Ο σκοπός του Ε.Φ.Α.Κ.ΤΕ.Σ., όπως περιγράφεται στο Άρθρο 15 του παρόντος Σχεδίου, είναι η σύνταξη Κανονισμών και Προδιαγραφών αντισεισμικών κατασκευών, υποδομών και δικτύων, η εφαρμοσμένη έρευνα στους τομείς της Τεχνικής Σεισμολογίας, των Αντισεισμικών Κατασκευών κ.λπ., η εκπόνηση επιστημονικών έργων και μελετών, η λειτουργία Επιστημονικών Επιτροπών κ.ά. Ερώτημα 3ο. Απαιτείται η σύσταση ενός φορέα με το προαναφερόμενο αντικείμενο με έδρα την Κεφαλονιά; Κάνοντας μία υπόθεση εργασίας ότι είναι απαραίτητη η σύσταση μιας δομής με έδρα την Κεφαλονιά, εύλογα ο καθένας αναρωτιέται γιατί δεν δημιουργείται μια περιφερειακή υπηρεσία του Ο.Α.Σ.Π. στην Κεφαλονιά, αντίστοιχη με την ήδη υπάρχουσα περιφερειακή υπηρεσία του στη Θεσσαλονίκη (την Μονάδα Έρευνας -Ι.Τ.Σ.Α.Κ.) αντί για έναν ακόμα εθνικό φορέα με αντικείμενο ίδιο με αυτό του Ο.Α.Σ.Π. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί αφενός η διάσπαση και η χωρίς λόγο αποδυνάμωση του ήδη υπάρχοντος Ο.Α.Σ.Π. και αφετέρου η δημιουργία ενός νέου φορέα που θα έχει ίδιο αντικείμενο με έναν φορέα που λειτουργεί αποτελεσματικά 33 χρόνια. Μήπως θα πρέπει να μελετηθεί η λύση αυτή η οποία ταυτόχρονα εξασφαλίζει και την εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την οικονομία των πόρων; Ερώτημα 4ο. Γιατί η Διεύθυνση Έρευνας - Ι.Τ.Σ.Α.Κ. του Ο.Α.Σ.Π. θα πρέπει να αποτελέσει περιφερειακή υπηρεσία του Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. με έδρα τη Θεσσαλονίκη; Το 2011 έγινε συγχώνευση του Ι.Τ.Σ.Α.Κ. με τον Ο.Α.Σ.Π. στο πλαίσιο της μείωσης του αριθμού των φορέων του Δημοσίου και κατ΄ επέκταση των αντίστοιχων δαπανών. Στα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν πολλές προσπάθειες για την αρμονική συνύπαρξη και τη συνεργασία των δύο φορέων που είχαν αρκετές διαφορές λόγω διαφορετικής αρχικής δομής. Και ενώ είχε επιτευχθεί στο μέτρο του δυνατού η επιθυμητή ισορροπία και αγαστή συνεργασία ξαναγυρίζουμε 5 χρόνια πίσω διασπώντας τον Ο.Α.Σ.Π. (αυτό ουσιαστικά γίνεται αφού προβλέπεται μετάταξη του προσωπικού του Ι.Τ.Σ.Α.Κ. στον Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ.), και ακυρώνοντας τις προσπάθειες της τελευταίας πενταετίας. Είναι ολοφάνερο ότι καμία βελτίωση στη δημόσια διοίκηση, ούτε και περικοπή δαπανών θα επιφέρει η μεταφορά του Ι.Τ.Σ.Α.Κ. από τον Ο.Α.Σ.Π. στον Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. Καμία επίσης αλλαγή δεν θα επιφέρει στο Ι.Τ.Σ.Α.Κ. αφού θα συνεχίσει να είναι μία περιφερειακή υπηρεσία, απλώς δεν θα είναι του Ο.Α.Σ.Π. αλλά του Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. Λαμβάνοντας υπόψη τα όσα προαναφέρθηκαν, η καλύτερη λύση για την βέλτιστη δημοσιοοικονομική προσέγγιση, την αξιοποίηση πλήρως του υφιστάμενου έμπειρου δυναμικού του Ο.Α.Σ.Π. και την αποτελεσματική λειτουργία του Οργανισμού είναι η παραμονή της Διεύθυνσης Έρευνας - Ι.Τ.Σ.Α.Κ. στον Ο.Α.Σ.Π. ως έχει και η ένταξή της στον Νόμο που αφορά στην Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία (όπως άλλωστε προβλέπεται να γίνει εάν μεταφερθεί το Ι.Τ.Σ.Α.Κ. στον Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. - παρ. 10 του Άρθρου 15 του παρόντος υπό διαβούλευση Σχεδίου). Ερώτημα 5ο. Θα υπάρξουν προβλήματα με την μεταφορά του Ε.Λ.Κ.Ε. του Ο.Α.Σ.Π. στον Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ.; Ο Ο.Α.Σ.Π. μετέχει ως εταίρος σε ευρωπαϊκά προγράμματα, είτε μέσω της Διεύθυνσης Έρευνας - Ι.Τ.Σ.Α.Κ. είτε μέσω της Διεύθυνσης Κοινωνικής Αντισεισμικής Άμυνας. Ο Ε.Λ.Κ.Ε. που συστάθηκε στο Ι.Τ.Σ.Α.Κ. και μεταφέρθηκε στον Ο.Α.Σ.Π. διαχειρίζεται όλα τα προαναφερόμενα προγράμματα. Μεταφέροντας τον Ε.Λ.Κ.Ε. του Ο.Α.Σ.Π. στον Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα στην διαχείριση των προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ είναι αμφίβολη και η δυνατότητα διεκδίκησης και διαχείρισης μελλοντικών προγραμμάτων από τον Ο.Α.Σ.Π. που θα προκύψει μετά τη διάσπασή του. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσω των προγραμμάτων αυτών (που χρηματοδοτούνται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας) έως τώρα έχει δημιουργηθεί καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό, νέες μέθοδοι και διαδικασίες ευαισθητοποίησης ομάδων στόχων, έχει γίνει δυνατή η προμήθεια ειδικού επιστημονικού εξοπλισμού που αξιοποιείται στην βελτίωση των δεξιοτήτων του πληθυσμού σε θέματα προστασίας και ασφάλειας, έχουν αναπτυχθεί διεθνείς συνεργασίες κ.λπ. Δεν θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα συνέχισης όλων αυτών των προσπαθειών από τον Ο.Α.Σ.Π.; Ερώτημα 6ο. Δεν αποτελεί στόχο της εθνικής πολιτικής η "ενδυνάμωση" και η στελέχωση αποτελεσματικών φορέων; Όταν υπάρχει ένας εθνικός φορέας για τη χάραξη της αντισεισμικής πολιτικής όπως ο Ο.Α.Σ.Π., ο οποίος συμβάλλει από το 1983 αποτελεσματικά στη βελτίωση της σεισμικής συμπεριφοράς των κατασκευών, στην ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού για την απόκτηση αντισεισμικής παιδείας, στην έγκυρη ενημέρωση της Πολιτείας για τον σεισμικό κίνδυνο, στην αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών, στην παραγωγή και αξιοποίηση σύγχρονης επιστημονικής γνώσης κ.ά., θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τη διεύρυνση του αντικειμένου του και όχι για την συρρίκνωσή του. Όταν υπάρχει ένας φορέας όπως ο Ο.Α.Σ.Π. που τα στελέχη του είναι εμπειρογνώμονες του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και μετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής εμπειρογνωμόνων σε άλλες χώρες ή σε ευρωπαϊκές ασκήσεις πολιτικής προστασίας ή σε αποστολές του Μηχανισμού σε πληγείσες χώρες (π.χ. Ουκρανία 10/2016 και Ιταλία 9/2016) θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για την ενδυνάμωσή του και όχι για την αποδυνάμωσή του αφαιρώντας του οργανικές μονάδες. Ποια είναι η προστιθέμενη αξία στην αντισεισμική πολιτική της χώρας από τη δημιουργία του Ε.Φ.Α.Κ.Τ.Ε.Σ. όταν έχει το ίδιο αντικείμενο με τον Ο.Α.Σ.Π. εκτός τη διάσπαση και την υποβάθμιση του Ο.Α.Σ.Π.; * Όπου αναφέρεται Ο.Α.Σ.Π. είναι η υπάρχουσα δομή του Οργανισμού (συμπεριλαμβάνεται και η Μονάδα Έρευνας - Ι.Τ.Σ.Α.Κ.).