Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 9. ΜΗ.ΤΕ Είμαστε κατ’ αρχήν σύμφωνοι με τις ρυθμίσεις για τη σύσταση Μητρώων των συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων. Πριν διατυπώσουμε τα σχόλια και τις προτάσεις μας θα αναφέρουμε ένα παράδειγμα σύμφωνα με τις προβλέψεις του Άρθρου, που αποτελεί όπως αντιλαμβανόμεθα παράδειγμα προς αποφυγή. Σύμφωνα με την παρ. 12θ του Άρθρου, Επιχείρηση εξειδικευμένη μεταξύ άλλων σε μελέτες και κατασκευές εγκαταστάσεων ξήρανσης βιολογικής λάσπης, εγγράφεται στα Μητρώα Μελετητικών Επιχειρήσεων Ιδιωτικών Έργων και Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Ιδιωτικών Έργων και δικαιούται επιπλέον εγγραφής είτε μόνον στα Μητρώα Μελετητικών Επιχειρήσεων Δημοσίων Έργων ή μόνο στα Μητρώα Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Δημοσίων Έργων αντίστοιχα. Προκύπτει σύμφωνα με το ν.4412/16 ότι η επιχείρηση εφόσον επιθυμεί να συμμετέχει σε δημόσιο διαγωνισμό για την κατασκευή μιας ως άνω εγκατάστασης, θα πρέπει υποχρεωτικά να συνεργασθεί με Μελετητή του Μητρώου Μελετητών Δημοσίων Έργων, ο οποίος στην καλύτερη περίπτωση δεν θα είναι αρκούντως εξειδικευμένος στο αντικείμενο και στην χειρότερη δεν θα υπάρχει. Πιστεύουμε ότι μάλλον δεν προωθείται η έρευνα και η καινοτομία με παρόμοιες ρυθμίσεις. Επαναλαμβάνουμε γνωστές θέσεις και προτάσεις του ΠΣΧΜ για τα Μητρώα. • Συμφωνούμε με τη διαχείριση των Μητρώων Φυσικών Προσώπων από το ΤΕΕ, με τις ακόλουθες επισημάνσεις. Στη διαχείριση πρέπει να περιλαμβάνεται η εγγραφή σε γενικές και ειδικότερες κατηγορίες του Ευρωπαϊκού Κανονισμού CPV, με κριτήρια το επαγγελματικό περίγραμμα κάθε ενδιαφερόμενου, όπως προκύπτει από τον ισχύοντα και στη χώρα μας Κώδικα Επαγγελμάτων του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας και τα επαγγελματικά προσόντα που το πιστοποιούν. Οι διαδικασίες πιστοποίησης πρέπει να είναι συμβατές με τις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες και πρέπει να προβλέπονται από Κανονισμό του ΤΕΕ που εγκρίνεται από τον Υπ. Υποδομών. Οι διαδικασίες πιστοποίησης πρέπει να αφορούν κυρίως τους ενδιαφερόμενους που αναλαμβάνουν Κεντρική Τεχνική Ευθύνη είτε ως Μελετητές είτε ως Τεχνικοί Σύμβουλοι. Επαγγελματικές δραστηριότητες εντασσόμενες σε δραστηριότητες με βάση την εμπειρία σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, πρέπει να αντιστοιχούνται με επαγγελματικά προσόντα, που περιλαμβάνονται στις Οδηγίες. Πιστοποιημένοι και ενεργοί επαγγελματικές μηχανικοί δεν υπόκεινται σε πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου των προσόντων τους για την άσκηση διαφόρων επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Αρκούν υπεύθυνες δηλώσεις τους συνοδευόμενες από τυποποιημένα βιογραφικά σημειώματα. Μητρώα Τεχνικών Επαγγελμάτων άλλων φορέων π.χ ΓΓ Βιομηχανίας, γίνονται αποδεκτά και καταχωρούνται σε νέα Μητρώα ως έχουν. • Είναι ώριμες οι συνθήκες για σύσταση Μητρώων Μελετητών - Τεχνικών Συμβούλων, Μητρώων Κατασκευαστών και Μητρώων Μελετητών– Κατασκευαστών Επιχειρήσεων τόσο για τα ιδιωτικά όσο και για τα δημόσια έργα. • Απαιτείται σαφής προσδιορισμός τόσο της ευθύνης των δημοσίων αρχών που αναθέτουν μελέτες ή/και κατασκευές δημοσίων έργων, όσο και των υποχρεώσεων των μελετητών και των συμβούλων τους. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατόν οι μελετητές και οι σύμβουλοι να αναλαμβάνουν ευθύνες, που εκ των πραγμάτων ανήκουν στις αναθέτουσες αρχές και βέβαια στους κατασκευαστές όταν με σαφήνεια προδιαγράφεται ο ρόλος τους. Τα ζητήματα αυτά δυστυχώς δεν είναι ξεκάθαρα στο ν.4412/16 και δεν μπορούν να ρυθμιστούν με τις διατάξεις «περί Μητρώων». • Οι υποχρεωτικές στελεχώσεις επιχειρήσεων και η κατάταξη τους σε τάξεις, πιστεύουμε ότι είναι εκτός του πλαισίου των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Γενικότερα πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει ευχερής δυνατότητα συμμετοχής οικονομικών φορέων ή συμπράξεών τους σε διαγωνισμούς και κρίση των τεχνικών και οικονομικών δυνατοτήτων τους με τα κριτήρια ανάθεσης, παρά αποκλεισμός τους με τυπικά κριτήρια καταληλλότητας, που σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν διακρίσεις και άνισους όρους ανταγωνισμού. Οι Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/ΕΕ/25 είναι σαφείς στα ζητήματα αυτά και δυστυχώς τούτο δεν συμβαίνει με το ν.4412/16, που προκαταλαμβάνει τις ρυθμίσεις των νέων Μητρώων. Θεωρούμε ότι οι προηγούμενες επισημάνσεις μας πρέπει να τύχουν απάντησης στην Ειδική Έκθεση που πρόκειται να συνοδεύσει το Σ/Ν στη Βουλή και ευελπιστούμε ότι θα ληφθούν υπόψη στις διατάξεις της παρ. 21 που προβλέπει την έκδοση ΠΔ για την εφαρμογή των νέων Μητρώων.