Αρχική Διαδικασίες κεντρικού ελέγχου και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων και υποδομώνΆρθρο 17 – Σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ασφάλειας Δημοσίων ΥποδομώνΣχόλιο του χρήστη ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ | 17 Οκτωβρίου 2016, 10:29
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ στην εταιρία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε. Φαβιέρου 30 - Τ. Κ. 10438 Α Θ Η Ν Α – Τηλέφωνα : 210.5272443 – 210.5272477 FAX: 210.5272553 e-mail: somateio@ktyp.gr και dandoulakism@yahoo.gr ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Η εταιρεία “Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.” (ΚΤΥΠ ΑΕ), προήλθε από την συγχώνευση των εταιρειών ΔΕΠΑΝΟΜ Α.Ε., Θέμις Κατασκευαστική Α.Ε., Ο.Σ.Κ. Α.Ε. και είναι ο μοναδικός φορέας που ασχολείται με τις δημόσιες κτιριακές υποδομές της χώρας (νοσοκομεία, σχολεία, δικαστήρια, σωφρονιστικά καταστήματα, κ.λπ.) Το ισχύον νομικό καθεστώς λειτουργίας της, οι σκοποί της, οι οριζόμενοι με νόμο τρόποι εξυπηρέτησης των σκοπών της, η επόπτευση της από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, οι καθορισμένες σχέσεις με τα υπουργεία και τους φορείς του Δημοσίου, οι πόροι της και oι τρόποι χρηματοδότησής της, καθόριζαν και διασφάλιζαν το έργο και τις υπηρεσίες που παρείχε, έως την ένταξη της εταιρείας στο υπερταμείο. Η τεχνική ωρίμανση λύσεων, η εξεύρεση οικοπέδων, η χωροθέτηση, η μελέτη και δημοπράτηση έργων, οι προδιαγραφές των δημοσίων κτηριακών κατασκευών, ο έλεγχος των υπαρχόντων δημοσίων κτηρίων, ο προγραμματισμός των αναγκαίων παρεμβάσεων σε αυτά, η επίβλεψη των έργων, η οικονομική-νομική-τεχνική διαχείριση της κατασκευής δημοσίων κτηρίων, καθώς και η παραλαβή αυτών, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του έργου της εταιρείας, το οποίο μόνο Δημόσιοι Φορείς και Υπηρεσίες μπορούν να παρέχουν, στη βάση ενός συγκεκριμένου και σαφώς καθορισμένου νομικού πλαισίου, που θα το διασφαλίζει. Με την ένταξη της εταιρείας ΚΤΥΠ Α.Ε. στο υπερταμείο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο ίδρυσης αυτού και των θυγατρικών του, όπως η ΕΔΗΣ Α.Ε. στην όποια εντάσσεται η ΚΤΥΠ Α.Ε., φαίνεται ότι: 1. Η εταιρεία χάνει τον χαρακτήρα της ως φορέας του Δημοσίου. Σύμφωνα με την παρ.4 του αρθρ.184 του ν.4389/27.05.2016 «Η εταιρεία (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., της οποίας θυγατρική είναι η ΕΔΗΣ Α.Ε.) δεν ανήκει στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα,..». 2. Καταργείται το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο λειτουργίας της ΚΤΥΠ Α.Ε., η επόπτευσή της από το υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ, καθώς και οι υφιστάμενες σχέσεις της με τα υπουργεία και τους φορείς του Δημοσίου, βάσει των οποίων μπορούσαν να αναθέτουν έργο σε αυτήν. Σύμφωνα με την παρ.3 του αρθρ.184 του ν.4389/27.05.2016 «Η εταιρεία (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., της οποίας θυγατρική είναι η ΕΔΗΣ Α.Ε.) διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου και συμπληρωματικά από τις διατάξεις του κ.ν.2190/1920». 3. Ο σκοπός της ΚΤΥΠ Α.Ε., όπως αυτός ορίζεται στην παρ.2.1 του αρθρ. 132 του ν.4199/2013, δεν μπορεί να περιληφθεί στους προσδιορισμένους σκοπούς του υπερταμείου και της ΕΔΗΣ Α.Ε. Συγκεκριμένα: Στην παρ. 1 του αρθρ. 185 του ν.4389/27.05.2016 ως σκοπός του υπερταμείου ορίζεται: “Ειδικότερα, η Εταιρεία (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.) διαχειρίζεται και αξιοποιεί τα περιουσιακά της στοιχειά προκειμένου να: (α) συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και (β) συμβάλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας..”. Στην παρ. 2 του άρθρου 197 του ιδίου νόμου αναφέρεται ότι “ Σκοπός της ΕΔΗΣ είναι να κατέχει τις συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις, να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να επαυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με βέλτιστες διεθνείς πρακτικές ....” και καταλήγει “Οι δημόσιες επιχειρήσεις που ελέγχονται από την ΕΔΗΣ: (α) υπόκεινται σε κατάλληλη εποπτεία, σύμφωνα με τους κανόνες της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, (β) υλοποιούν και υποστηρίζουν τις εφαρμοστέες τομεακές πολιτικές της Κυβέρνησης, (γ) αναλαμβάνουν κατόπιν ανάθεσης την παροχή υπηρεσιών Γενικού και Γενικού Οικονομικού ενδιαφέροντος (ΥΓΟΣ), ενδεικτικά μέσω της εκτέλεσης υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις κοινές άξιες της Ένωσης”. Είναι προφανές ότι οι σκοποί του υπερταμείου και των θυγατρικών εταιρειών του είναι οικονομικοί και στοχεύουν στην αύξηση της άξιας των μετοχών τους, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να προέλθει από την μετατροπή πάγιων δημοσίων υπηρεσιών σε εμπορεύσιμη αξία με μοναδικό πελάτη το Ελληνικό Δημόσιο που θα πληρώνει αδρά γι' αυτές και χωρίς την δυνατότητα έλεγχου του σε αυτές. Τα όσα επίσης, αναφέρονται στο νόμο περί ευρωπαϊκής νομοθεσίας και ελεύθερης αγοράς, καθιστούν ενδεχομένως, υπό την αίρεση των κανόνων του ελευθέρου ανταγωνισμού, κάθε προσπάθεια προνομιακής σχέσης της εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο. Όσον αφορά τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας που ενδεχομένως δοθούν στο μέλλον, πέραν της διαχείρισης των περιουσιακών της στοιχείων, δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, ούτε καν προσεγγιστεί. Σε κάθε περίπτωση όμως, τα επιχειρησιακά σχέδια που ενδεχομένως εκπονηθούν στο μέλλον, θα διέπονται από τους νόμους της ελεύθερης αγοράς και του ελευθέρου ανταγωνισμού, γεγονός που καθιστά αδύνατον το να έχουν σχέση με το μεγαλύτερο μέρος των σημερινών της δραστηριοτήτων της ΚΤΥΠ Α.Ε.. 4. Με την ένταξη της εταιρείας στο υπερταμείο καταργείται η επιχορήγησή της από το ΠΔΕ και από τον τακτικό προϋπολογισμό, με αποτέλεσμα τόσο η αποπληρωμή των έργων όσο και η μισθοδοσία των εργαζομένων να είναι «στον αέρα». Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για το τι θα γίνει τόσο με τους μισθούς των εργαζομένων από 1.1.2017, όσο και με τις αποπληρωμές των έργων μετά την καταχώρηση της ΕΔΗΣ στο ΓΕΜΗ σε μια εταιρεία που δεν έχει ίδια έσοδα. Απόψεις : (α) Το μεγαλύτερο μέρος των έργων και υπηρεσιών που η εταιρεία ΚΤ.ΥΠ. Α.Ε. έχει σήμερα ως τεχνικός φορέας του Δημοσίου, δεν μπορεί να συνεχιστεί μετά την ένταξη της στο ΕΔΗΣ. (β) Τα δικαιώματα & οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων δεν διασφαλίζονται. Είναι προφανής ο κίνδυνος οι εργαζόμενοι να μην πληρωθούν μετά την 1.1.2017, γιατί σύμφωνα με τον νόμο, δεν θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν οι μισθοί τους από τον τακτικό προϋπολογισμό –όπως και συνολικότερα ο φορέας Ειδικότερα όσον αφορά στους εργαζόμενους θεωρούμε ότι, πρέπει να γίνει άμεσα νομοθετική ρύθμιση που θα κινείται στις εξής κατευθύνσεις: Για το προσωπικό που εργάζεται στην εταιρία ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΑΕ: 1. Συνεχίζουν να ισχύουν οι προβλέψεις της παρ. 6.3. του άρθρου 132 του ν.4199/2013 όσον αφορά στο εργασιακό και μισθολογικό τους καθεστώς. 2. Σε τυχόν λύση και εκκαθάριση της εταιρίας ή σε περίπτωση απολύσεων για οικονομοτεχνικούς λόγους, μετατάσσεται αυτοδίκαια μετά από αίτησή του στην αντίστοιχη υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών με τη σύσταση προσωποπαγούς θέσης σε αυτό. 3. Επιτρέπεται εντός διμήνου από την έναρξη ισχύος του παρόντος και μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, η κατά προτεραιότητα μετάταξη σε αντίστοιχη υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών με τη μεταφορά της προσωποπαγούς θέσης του. Για όλα όσα προαναφέραμε έχουμε ζητήσει κατ΄επανάληψη να γίνει συνάντηση με τον υπουργό κ. Σπίρτζη, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουμε απάντηση. Για το Δ.Σ. του Σωματείου Ο πρόεδρος Ο γεν. γραμματέας Μ. Δανδουλάκης Σ. Παπαδόπουλος