Αρχική Αναδιοργάνωση ΥΠΑΆρθρο 1 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΑ | 9 Αυγούστου 2010, 12:55
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Ελληνικό 9 Αυγούστου 2010 ΘΕΜΑ: Απόψεις του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΥΠΑ στο πλαίσιο ανοιχτής διαβούλευσης επί του νέου νόμου για θέματα αεροναυτιλίας και λειτουργίας της ΥΠΑ Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης σχετικά με τον νέο νόμο που θα ρυθμίζει τις δραστηριότητες της, ΥΠΑ ο σύλλογός μας επιθυμεί να συμβάλει με τα σχόλια και τις προτάσεις του για ένα ορθολογικό, οργανωτικά δεοντολογικό και λειτουργικά πλήρες νέο σχήμα. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Α. Ο τουρισμός αναμφίβολα αποτελεί την «βαριά βιομηχανία» της χώρας. Τα 40 αεροδρόμια ανά την Ελληνική Επικράτεια αποτελούν εργαλεία προώθησης τόσο της πολιτικής ανάπτυξης και διεύρυνσης του τουριστικού προϊόντος όσο και της εθνικής πολιτικής στις διάφορες εκφάνσεις της. . Ως εκ τούτου με Κρατικά αεροδρόμια (υπό οποιαδήποτε ευέλικτη μορφή λειτουργίας ) μπορεί η πολιτεία και η εκάστοτε κυβέρνηση να χαράζει και να υλοποιεί τις πολιτικές που εκείνη κρίνει συμφέρουσες. Με την μετατροπή των αεροδρομίων σε α.ε. και την μετέπειτα παραχώρησή τους σε μη ελεγχόμενα ιδιωτικά συμφέροντα οι δύο ανωτέρω πτυχές άσκησης πολιτικής σε κρίσιμους τομείς ατονούν. Β. Με δεδομένη την βούληση για αλλαγές στο τοπίο της αεροναυτιλίας και των αεροδρομίων γενικότερα, θα έπρεπε το προτεινόμενο σχέδιο να αντιμετωπίζει συνολικά τον οργανισμό όλης της ΥΠΑ (Π.Δ.56/89), ώστε αφ΄ενός οι ρυθμίσεις να είναι συνολικά λειτουργικές και να μην υπάρχει καχυποψία για τις πραγματικές προθέσεις. Παρόλο που το παρόν σχέδιο νόμου έρχεται σε αντίθεση με τις παραπάνω γενικές τοποθετήσεις κρίνουμε σκόπιμο να διαβιβάσουμε τις απόψεις του συλλόγου μας που είναι οι ακόλουθες. ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 23, μετά την ψήφιση του νόμου υπάρχουν αεροδρόμια «των οποίων η οργάνωση, λειτουργία και διοίκηση ανήκει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.). . Τούτο έρχεται σε αντίφαση με την παρ. 1 του ίδιου άρθρου όπου «Με απόφαση ……. ιδρύονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου για κάθε αερολιμένα ή ομάδα αερολιμένων ή και για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας», το οποίο με τη σειρά του δεν ευρίσκεται σε συμφωνία με την Εισηγητική Έκθεση που αναφέρεται σε «δυνατότητα σύστασης ανωνύμων εταιρειών……». . Το δυνητικό της Αιτιολογικής Έκθεσης δεν αποδίδεται με το υποχρεωτικό χαρακτήρα της διατύπωσης στο σχέδιο νόμου. . Κατά την γνώμη μας πρέπει να αρθεί η αντίφαση αυτή με την τροποποίηση της πρότασης του σχέδιου νόμου σε «Με απόφαση ……. δύναται να ιδρύονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου για ένα αερολιμένα ή ομάδα αερολιμένων». 1. ΑΕΡΟΝΑΥΤΙΛΙΑ Α. Γενικά Με την προϋπόθεση ότι η Γεν. Δ/νση Αεροναυτιλίας θα ανήκει στην ΥΠΑ, δεν γίνεται αντιληπτό σύμφωνα με ποιά οργανωτικά πρότυπα, οι λειτουργίες της Διαχείρισης Ποιότητας, Περιβάλλοντος, Υγιεινής και Ασφάλειας διασπείρονται σε τμήματα διευθύνσεων της ίδιας Γ.Δ/νσης, ενώ όλα τα ανωτέρω σύμφωνα και με τη νομοθεσία και τα οργανωτικά πρότυπα θα πρέπει να υπάγονται στον Διοικητή ΥΠΑ. Δεν υπηρετεί τις αρχές ορθολογικής οργάνωσης η διαχείριση θεμάτων προσωπικού, οικονομικού, εκπαίδευσης από κάθε Δ/νση χωριστά μέσα στην ίδια Γεν. Δ/νση. Τα ανωτέρω φαίνονται να αφίστανται ριζικά από το πνεύμα που διέπει τις κυβερνητικές προθέσεις για μικρότερα και περιεκτικότερα λειτουργικά σχήματα, όταν το ίδιο αντικείμενο της αεροναυτιλίας υπηρετείται σήμερα με 11 διευθύνσεις και στο σχέδιο νόμου από 16. Β. Κτηριακές και ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές της αεροναυτιλίας Δεν γίνεται αναφορά για το πως θα εξυπηρετούνται η μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των υποδομών των συστημάτων αεροναυτιλίας ήτοι τα κτιριακά και ηλεκτρομηχανολογικά. Το τεχνικό επιστημονικό και λοιπό τεχνικό προσωπικό της ΥΠΑ θα πρέπει να συνεχίσει να καλύπτει την δραστηριότητα αυτή με στόχο την καλύτερη αποτελεσματικότητα. Θα πρέπει στο νέο νόμο να γίνει σχετική σαφής αναφορά με συμπλήρωση της τρίτης πρότασης της παραγράφου 2 του άρθρου 23. Δεν θα πρέπει να επαναληφθεί η απαράδεκτη κατάσταση που ισχύει στον τομέα αυτό με τον ΔΑΑ. 2. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Α. Εταιρείες αεροδρομίων Δεν γίνεται αναφορά έστω και σε γενικό πλαίσιο σχετικά με την τεχνική εποπτεία και έλεγχο των ανωνύμων εταιρειών αεροδρομίων της παρ. 1 του άρθρου23 (και των συμβάσεων παραχώρησης της παρ. 2 ), η οποία θα ασκείται από την ΥΠΑ, σχετικά με θέματα εφαρμογής κανονισμών τεχνικής νομοθεσίας, περιβάλλοντος και τεχνικών θεμάτων υποδομών σύμφωνα με την εκάστοτε σύμβαση. Με δεδομένο ότι στις εταιρείες αυτές θα υπαχθούν ένα ή περισσότερα μεγάλα αεροδρόμια θα πρέπει στην παρ. 7 του άρθρου 23 να ενταχθούν και οι ανωτέρω εποπτικές-ελεγκτικές αρμοδιότητες. Β. Αεροδρόμια που η διοίκηση και λειτουργία «ανήκει στην ΥΠΑ» κατά την διατύπωση της παρ.2 Η ευρύτητα του φάσματος των δραστηριοτήτων, οι οποίες με το σχέδιο νόμου μπορούν να παραχωρούνται μετά από διαγωνιστική διαδικασία από την ΥΠΑ, θεωρητικά μεν μπορεί να συμπίπτει με την πλήρη παραχώρηση όπως αυτή της προηγούμενης παραγράφου, στην πράξη όμως θα περιορίζεται σε ορισμένες από αυτές που πραγματικά θα παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον. Για τις περιπτώσεις αυτές το τεχνικό επιστημονικό και λοιπό τεχνικό προσωπικό της ΥΠΑ θα πρέπει να συνεχίσει να καλύπτει τις δραστηριότητες της μελέτης, κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών υποδομών των αεροδρομίων αυτών. Θα πρέπει στο νέο νόμο να γίνει σχετική σαφής αναφορά με προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 23 που θα αφορά στα αεροδρόμια της παρ.2. του ιδίου άρθρου. 3. ΓΕΝΙΚΕΣ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ. Άρθρο 22 του νέου νόμου. – Δεδομένου ότι σύμφωνα και με το νέο νόμο η ΥΠΑ παραμένει, με όλες τις προβλεπόμενες αλλαγές, ενιαία κρατική υπηρεσία του Υπουργείου, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ώστε να διασφαλίζονται σε κεντρικό επίπεδο οι δραστηριότητες διαχείρισης θεμάτων - κανονιστικής και εποπτικής λειτουργίας των ανεξάρτητων υπό την ευθύνη της ΥΠΑ φορέων - διαχείρισης ποιότητος ( με αφαίρεση από όποια τμήματα της Γ.Δ.Αερ/λίας ) - προστασίας περιβάλλοντος ( με αφαίρεση από όποια τμήματα της Γ.Δ.Αερ/λίας )* επισυνάπτεται στο παρόν η πρόταση της Δρ. Δ.Τσούκα (τμηματάρχου του τμήματος Προστασίας Περιβάλλοντος ΠΡΟΠΕ της ΥΠΑ) - υγιεινής και ασφάλειας ( με αφαίρεση από όποια τμήματα της Γ.Δ.Αερ/λίας ) Θα πρέπει στο νέο νόμο τα ανωτέρω να θεσμοθετούνται σε επίπεδο Κεντρικής Υπηρεσίας όπως επιβάλλεται για κάθε σύγχρονη ιδιωτική ή δημόσια επιχείρηση. Ακόμη ήδη με τον νόμο αυτό θα πρέπει να καλυφθεί έλλειψη που έχει επισημανθεί από την Γεν.Επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης σχετικά με την λειτουργία ανεξάρτητης Προϊσταμένης Αρχής Έργων και Μελετών παρά τον Διοικητή της ΥΠΑ. 4. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Στο πλαίσιο του ανωτέρω εμπίπτουν οι αρμοδιότητες της Δ/νσης Δ2 «Πτητικών Προτύπων». Με το νόμο αυτό θα πρέπει. . - να αποκατασταθεί ο ρόλος των αεροναυπηγών που υπηρετούν στην ΥΠΑ με κατάργηση της παρ. 14 του άρθρου 10 του Ν.2801/2000 σχετικά με τους προϊστάμενους των τμημάτων της Δ2 - να αναβαθμισθεί ο ρόλος της Δ2 και η διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων. Για τις αλλαγές που θα προκύψουν εν όψει αλλαγής του οργανισμού της ΥΠΑ υπάρχουν προτάσεις που θα κατατεθούν όταν υπάρξει αντίστοιχο σχέδιο Π.Δ. Για το Δ.Σ. Ο πρόεδρος Ο Γραμματέας Ε.Μεγαγιάννης Γ.Βαρδάκας ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΟΣ ΥΠΑ Άρθρο …. Σύσταση Διεύθυνσης Προστασίας Περιβάλλοντος. Το Τμήμα Προστασίας Περιβάλλοντος της ΥΠΑ αναβαθμίζεται σε Διεύθυνση Προστασίας Περιβάλλοντος και αποτελείται από τα παρακάτω Τμήματα με τις ακόλουθες κατά τμήμα αρμοδιότητες: Α/ Τμήμα κανονιστικού και ρυθμιστικού πλαισίου περιβαλλοντικών τεχνικών θεμάτων. Παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων και απαιτήσεων και συμμετοχή στους αντίστοιχους οργανισμούς διαμόρφωσης του κανονιστικού και ρυθμιστικού πλαισίου περιβαλλοντικής τεχνικής ανάπτυξης και λειτουργίας των αερομεταφορών και αερολιμένων. Εισήγηση προς τη Διοίκηση των απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων και κανονισμών για την εναρμόνιση και εφαρμογή του Κανονιστικού και ρυθμιστικού πλαισίου περιβαλλοντικής τεχνικής ανάπτυξης και λειτουργίας των αερομεταφορών και αερολιμένων, καθώς και της Κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας. Εκπόνηση μελετών, διαδικασιών, οδηγιών για την εφαρμογή του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας των αερομεταφορών και αερολιμένων. Μελέτη και εισήγηση για την γενική οργάνωση και αποτελεσματική και αποδοτική περιβαλλοντική τεχνική διαχείριση κατασκευή και λειτουργία αερομεταφορών και αερολιμένων. Μελέτη και εκτίμηση απαιτήσεων με συντονισμό και έκδοση των πάσης φύσεως κανόνων και κανονισμών. Β/ Τμήμα έγκρισης περιβαλλοντικών τεχνικών θεμάτων. Προγραμματισμός, οργάνωση, μελέτη, διαχείριση και συντονισμός ενεργειών και μέτρων για τεχνική περιβαλλοντική αδειοδότηση, έγκριση, πρόληψη και αντιμετώπιση περιβαλλοντικών τεχνικών θεμάτων από έργα και δραστηριότητες αερομεταφορών και αερολιμένων. Γ/ Τμήμα εποπτείας και παρακολούθησης περιβαλλοντικών τεχνικών θεμάτων. Εποπτεία και παρακολούθηση εφαρμογής του περιβαλλοντικού τεχνικού κανονιστικού πλαισίου αερομεταφορών και αερολιμένων, εκτίμηση και αξιολόγηση δεικτών περιβαλλοντικών τεχνικών επιδόσεων, εισηγήσεις μέτρων και διαδικασιών για βελτίωση αυτών.