Αρχική ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣΑΡΘΡΟ 12 Διατήρηση λειτουργίας υφιστάμενων, καθώς και αδειοδότηση νέων πρατηρίων υγρών καυσίμων και σταθμών αυτοκινήτων με αντλίες υγρών καυσίμων σε ισόγεια κτιρίων με ορόφουςΣχόλιο του χρήστη ΔΟΜΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ Α.Ε. | 29 Οκτωβρίου 2016, 19:46
Στη περίπτωση υφιστάμενων πρατηρίων υγρών καυσίμων ή σταθμών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσης εξοπλισμένων με αντλίες υγρών καυσίμων όπου στεγάζονται κάτω από ορόφους στους οποίους δεν υφίσταται χρήσεις κατά τη διάρκεια λειτουργίας του πρατηρίου (π.χ. ακατοίκητη κατοικία, γραφεία χωρίς λειτουργία, ημιτελής οικοδομή κλπ) τότε απαιτείται η απομάκρυνση τους; Για τη συνέχιση της λειτουργίας τους τους επ’ αορίστου μετά την 10η Δεκεμβρίου 2017, θα πρέπει και αυτά να υλοποιήσουν την εφαρμογή και εγκατάσταση των πρόσθετων ειδικών μέτρων του παρόντος άρθρου; Παρ. α2 Σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην παράγραφο α2 θα πρέπει να τοποθετηθεί ανιχνευτής υδρογονανθράκων : ii) εντός των φρεατίων των αντλιών - διανομέων υγρών καυσίμων. Αναφέρουμε ότι οι αντλίες διαθέτουν απαεριωτή ως εκ τούτου μικρή ποσότητα αέριων υδρογονανθράκων πιθανώς να υπάρχει εντός των φρεατίων των αντλιών. iii) στο χώρο των δεξαμενών. Αναφέρουμε ότι εντός των φρεατίων πιθανώς να υπάρχουν ποσότητες αέριων υδρογονανθράκων οι οποίες προέρχονται είτε από απομάκρυνση του καλύμματος του adaptor πλήρωσης της δεξαμενής κατά την εφαρμογή της σωλήνας πλήρωσης του βυτιοφόρου είτε κατά την απομάκρυνση του καλύμματος του σωληνομαστού υποδοχής της ορειχάλκινης βέργας μέτρησης της ποσότητας του καυσίμου. Ως εκ τούτου, οι Gas Detectors θα ανιχνεύουν σε κάθε περίπτωση έστω και μικρή ποσότητα αέριων υδρογονανθράκων στα προαναφερθέντα σημεία. Εφόσον ισχύσουν οι διαδικασίες που αναφέρετε, ήτοι : i) Διακόπτεται η τροφοδοσία ηλεκτρικής ισχύος στον χώρο των αντλιών και των διανομέων υγρών καυσίμων (emergency shut down). ii) Ενεργοποιείται το σύστημα συναγερμού. iii) Ενεργοποιείται το σύστημα αυτόματης κατάσβεσης. στο χώρο της εγκατάστασης θα διακόπτεται συνεχώς η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στις αντλίες και διανομείς , ενώ θα ενεργοποιείται και το σύστημα κατάσβεσης τοπικής εφαρμογής ξηράς κόνεως με όποιες συνέπειες για την λειτουργία του πρατηρίου χωρίς καν να έχει ανιχνευθεί φωτιά. Προτείνεται να μην ισχύσουν οι διαδικασίες i) και iii) και σε κάθε περίπτωση να γνωστοποιείται η παρουσία υδρογονανθράκων από συναγερμό, ενώ στην περίπτωση υπογείου να τίθεται σε λειτουργία το σύστημα εξαερισμού (ventilation system). Παρ. α3 Στην παράγραφο α3 αναφέρονται οι περιοχές ως αντιεκρηκτικές ενώ στην ουσία είναι εκρηκτικές ζώνες. Επίσης, αναφέρετε ότι θα πρέπει να περιορίζονται εντός του οικοπέδου ή γηπέδου του πρατηρίου ή του σταθμού. Σε περίπτωση υφιστάμενου πρατηρίου ή σταθμού όπου για παράδειγμα οι δεξαμενές ή οι εξαερώσεις είναι τοποθετημένες πλησίον των ορίων του οικοπέδου και οι εκρηκτικές ζώνες βάσει της μελέτης ΑΤΕΧ εκτείνονται και στο όμορο οικόπεδο-εγκατάσταση, δύναται να εφαρμοστούν μέτρα ασφαλείας και περιορισμού των ζωνών ΑΤΕΧ εντός των οικοπέδου τα οποία θα τεκμηριωθούν στην μελέτη ΑΤΕΧ ή θα πρέπει να μεταφερθούν σε νέα θέση τα κρίσιμα στοιχεία της εγκατάστασης; Παρ. α6 Πως θα επιβεβαιώνεται η ορθή σύνδεση του ελαστικού βραχίονα επιστροφής των ατμών βενζινών του βυτιοφόρου με τον σωλήνα συλλογής και επιστροφής των ατμών βενζίνης του πρατηρίου; Υπάρχει διαθέσιμο ολοκληρωμένο σύστημα - διάταξη το οποίο μπορούν να προμηθευτούν οι πρατηριούχοι; Υπάρχει πρότυπο αναγνώρισης του ελαστικού σωλήνα των ατμών το οποίο και θα πρέπει να εφαρμοστεί; Τα βυτιοφόρα οχήματα διαθέτουν αντίστοιχο σύστημα - διάταξη ή θα πρέπει να το τοποθετήσουν επιπρόσθετα; Υπάρχει διαθέσιμο interlock το οποίο να ενεργοποιείται όταν συντρέχουν και οι δυο συνθήκες οι οποίες αναφέρετε; Δύναται να εφαρμοστεί η σωλήνα ανάκτησης χωρίς να έχει εφαρμοστεί στο βυτιοφόρο και να το αναγνωρίσει το σύστημα ότι δεν πραγμοτοποιείται ορθή ανάκτηση ατμών και να διακόψει την πλήρωση της δεξαμενής; Παρ. β Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και μετά την έκδοση των πιστοποιητικών, ζητείτε να κατατεθεί στην αρμόδια οικεία περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών και υπεύθυνη δήλωση του υπεύθυνου κατά νόμο Μηχανικού στην οποία μεταξύ άλλων να δηλώνει ότι : ii) «Υφίσταται πρόγραμμα προληπτική συντήρησης για το σύνολο του εξοπλισμού του πρατηρίου, το οποίο ελέγχθηκε ως προς την εφαρμογή του.» Σχόλιο : Η ορθή εφαρμογή του ανωτέρω προγράμματος είναι αρμοδιότητα του υπεύθυνου λειτουργίας και του Τεχνικού Ασφαλείας του πρατηρίου, οι οποίοι θα πρέπει να ελέγχουν την τακτική ή περιοδική εφαρμογή του αναλόγως τις προδιαγραφές του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων του πρατηρίου. iii) «Υφίσταται εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου, που έχει συνταχθεί από τον Τεχνικό Ασφαλείας με στοιχεία …………… και ακολουθήθηκε κατά τη φάση εκτέλεσης εργασιών προσαρμογής του πρατηρίου ή του σταθμού. » Σχόλιο : Η εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου δεσμεύεται με αυτό τον τρόπο να συντάσσεται από τον ίδιο το Τεχνικό Ασφαλείας του πρατηρίου. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου αυτό δεν είναι επιθυμητό ή εφικτό. Για παράδειγμα σε περίπτωση όπου Τεχνικός Ασφαλείας είναι ο ίδιος ο εκμεταλλευτής του πρατηρίου ο οποίος έχει το δικαίωμα σε ορισμένες περιπτώσεις να δηλώνεται και Τεχνικός Ασφαλείας της επιχείρησης του. Επίσης, εφόσον αναφερόμαστε σε συγκεκριμένο έργο επί εργοταξίου, αυτομάτως υπάρχει η απαίτηση της νομοθεσίας ο εργολάβος ή ο κύριος του Έργου να δηλώσει Τεχνικό Ασφαλείας του Έργου (ή και Συντονιστή Ασφαλείας αν πρόκειται για συνεργία περισσοτέρων του ενός εργολάβων εντός του ίδιου έργου). Άρα η εποπτεία και αρμοδιότητα της σύνταξης, τήρησης και επίβλεψης των διαδικασιών της Εκτίμησης Επαγγελματικού Κινδύνου αφορά τους ανωτέρω και την Επιθεώρηση Εργασίας και δεν αποτελεί αντικείμενο ευθύνης και ελέγχου του μελετητή μηχανικού και των Περιφερειακών Διευθύνσεων Μεταφορών. iv) «Το δίκτυο σωληνώσεων ανάκτησης των ατμών υδρογονανθράκων προς το βυτιοφόρο, καθώς και η διάταξη ορθής λειτουργίας συστήματος ανάκτησης ατμών stage I, ελέγχθηκαν ως προς την λειτουργικότητα – αποτελεσματικότητά τους, τυχόν διαρροές, καθώς και την ικανότητα του να μεταφέρει τους ατμούς στο βυτιοφόρο. Η πίεση που μετρήθηκε στο σωλήνα των ατμών λίγο πριν το βυτιοφόρο είναι η εξής: » Σχόλιο : Δεν είναι δυνατός πάντα ο έλεγχος της λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης ατμών stage I πριν την έκδοση της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου(για παράδειγμα σε νέα πρατήρια-σταθμούς ή σε περίπτωση υφιστάμενης εγκατάστασης που αιτείται αλλαγή προϊόντος) . Θα πρέπει να προηγηθεί σε αυτές τις περιπτώσεις η έκδοση της άδειας λειτουργίας και έπειτα να παραλάβει καύσιμο το πρατήριο ώστε να μπορούν να γίνουν και οι απαιτούμενες μετρήσεις. Επίσης, δεν περιγράφεται το πρότυπο κατά το οποίο πρέπει να γίνονται οι μετρήσεις και ο έλεγχος καλής λειτουργίας επιστροφής των ατμών στο βυτιοφόρο. Η υπεύθυνη δήλωση καλής λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης ατμών stage I, θα πρέπει να δίνεται έπειτα από τη λειτουργία του πρατηρίου και τη παραλαβή καυσίμου σε όλες τις δεξαμενές καυσίμου βενζινών και από τον αρμόδιο που έκανε τον έλεγχο (αρμόδιο εργολάβο ή μηχανικό που επέβλεπε τη διαδικασία). v) Το ασφαλιστικό του δικτύου εξαερώσεων των δεξαμενών ελέγχθηκε ότι ανοίγει σε υποπίεση 2 έως 6 mbar και υπερπίεση 35mbar. Σχόλιο : Δεν είναι δυνατός πάντα ο έλεγχος της λειτουργίας του δικτύου εξαερώσεων πριν την έκδοση της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως. Θα πρέπει να προηγηθεί η έκδοση της άδειας λειτουργίας και έπειτα να παραλάβει καύσιμο το πρατήριο ώστε να μπορούν να γίνουν και οι απαιτούμενες μετρήσεις. Δεν περιγράφεται το πρότυπο σύμφωνα με το οποίο πρέπει να γίνονται οι μετρήσεις και ο έλεγχος καλής λειτουργίας επιστροφής των ατμών στο βυτιοφόρο. Η υπεύθυνη δήλωση καλής λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης ατμών stage I, θα πρέπει να δίνεται έπειτα από τη λειτουργία του πρατηρίου και τη παραλαβή καυσίμου σε όλες τις δεξαμενές καυσίμου βενζινών και από τον αρμόδιο που έκανε τον έλεγχο (αρμόδιο εργολάβο εγκαταστάτη ή μηχανικό που επέβλεπε τη διαδικασία). vi) Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες και εγκαταστάθηκε και λειτουργεί ορθά όλος ο εξοπλισμός που προβλέπεται για τη φάση ανάκτησης ατμών stage II. Σχόλιο : Σύμφωνα με το άρθρο 2 του ΦΕΚ 1565 Β/ 2-06-2016, η υπ’ αριθμ. 21523/763/2012 κοινή υπουργική απόφαση τροποποιείται ως ακολούθως : 1) Στο άρθρο 4, η παράγραφος 1 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες διασφαλίζουν ότι, από την ημερομηνία κατά την οποία τα συστήματα της φάσης ΙΙ της ανάκτησης ατμών βενζίνης καθίστανται υποχρεωτικά με βάση το άρθρο 3, η απόδοση των συστημάτων αυτών είναι όχι μικρότερη από 85 % με βάση την πιστοποίηση του κατασκευαστή σύμφωνα με το πρότυπο EN 16321-1:2013». 2) Στο άρθρο 5, η παράγραφος 1 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες διασφαλίζουν ότι η απόδοση της δέσμευσης ατμών βενζίνης των συστημάτων ανάκτησης ατμών βενζίνης, εν λειτουργία, της φάσης II ελέγχεται τουλάχιστον μία φορά ετησίως, σύμφωνα με το πρότυπο EN 16321-2:2013. Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται από φορέα ελέγχου διαπιστευμένο από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης ΕΣΥΔ/ΕΣΥΠ, που έχει συσταθεί με το άρθρο 11 του Ν. 3066/2002 (Α΄ 252), όπως ισχύει, ή από άλλους φορείς διαπίστευσης οι οποίοι είναι μέλη της «Ευρωπαϊκής Συνεργασίας για τη Διαπίστευση» (European co-operation for Accreditation) (EA), σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17020 και για το πεδίο που καθορίζεται από το πρότυπο ΕΝ 16321-2:2013» Επομένως ο έλεγχος της εγκατάστασης και της καλής λειτουργίας του συστήματος, διασφαλίζεται σύμφωνα με την ανωτέρω νομοθεσία από αρμόδιες υπηρεσίες και φορέα ελέγχου διαπιστευμένο από το ΕΣΥΔ/ΕΣΥΠ. Για πιο λόγο και με ποια πλέον αρμοδιότητα καλείται να δηλώσει υπεύθυνα ο μελετητής μηχανικός του πρατηρίου την ορθή εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος ανάκτησης ατμών Stage II; vii) « Έχουν συγκεντρωθεί όλα τα Πιστοποιητικά, οι βεβαιώσεις και τα λοιπά έγγραφα που απαιτούνται από την ισχύουσα νομοθεσία, από τα οποία τεκμαίρεται η συμμόρφωση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων του πρατηρίου προς τις απαιτήσεις των σχετικών εθνικών και ευρωπαϊκών κανονισμών και προτύπων, αντίγραφα των οποίων διατηρούνται και στον τεχνικό φάκελο ποιότητας που υφίσταται στο πρατήριο ή στον σταθμό και υποβάλλονται με την παρούσα Υπεύθυνη Δήλωση» Σχόλιο : Ο μελετητής μηχανικός καλείται να δηλώσει υπεύθυνα ότι όλα τα κατά το νόμο Πιστοποιητικά και λοιπά έγγραφα διατηρούνται στον τεχνικό φάκελο ποιότητας που υφίσταται στο πρατήριο ή στον σταθμό. Αρμόδιος και υπεύθυνος της τήρησης του παραπάνω φακέλου, όπως και της ύπαρξης κάθε άδειας ή πιστοποιητικού εντός του χώρου του πρατηρίου, είναι ο εκμεταλλευτής του πρατηρίου προκειμένου να είναι διαθέσιμα σε τυχόν έλεγχο.