Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 58 – Προσθήκη νέου άρθρου 39Α στον ν. 4427/2016 – Σχολή Πολιτικής ΑεροπορίαςΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος ΗΛΙΑΣ | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:53
Σχόλια Αν.Π αρμοδίου τμήματος ΕΕΑΑ/Ε για τις αρμοδιότητες της ΣΠΟΑ στο νέο νόμο. Άρθρο 58 Προσθήκη νέου άρθρου 39Α στον ν. 4427/2016–Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας Το ισχύον Κανονιστικό πλαίσιο για τις εκπαιδεύσεις ΕΕΚ περιέχεται στους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς: ΕΚ 2015/340, για τον καθορισμό τεχνικών απαιτήσεων και διοικητικών διαδικασιών όσον αφορά τις άδειες και τα πιστοποιητικά ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. ΕΚ 2018/1139 για τη θέσπιση κοινών κανόνων στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας και την ίδρυση Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια. Εκτιμώντας τις διατάξεις του νέου σχεδίου νόμου που αφορά τη λειτουργία της Σχολής Πολιτικής Αεροπορίας (ΣΠΟΑ) με ταυτόχρονη απορρόφηση της προβλεπόμενης από το ν. 4427 της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης της ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ και με βάση τους ανωτέρω ευρωπαϊκούς κανονισμούς που συνιστούν και Εθνικό Δίκαιο και μάλιστα υπέρτερο κάθε αντιτιθέμενης Εθνικής Νομοθεσίας διατυπώνουμε τα κάτωθι σχόλια επί του σχεδίου: (1) Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και τα πρόσωπα και οι οργανισμοί που συμμετέχουν στην εκπαίδευση, την εξέταση, τον έλεγχο και την ιατρική εξέταση και αξιολόγηση, πρέπει να συμμορφώνονται προς τις σχετικές βασικές απαιτήσεις που ορίζονται στον ΕΚ 2018/1139, στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VIII «Βασικές απαιτήσεις για τις ATM/ANS και τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας» και ειδικότερα στην παράγρ. (4) ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΕΝΑΕΡΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ όπου αναφέρονται συνοπτικά τα προσόντα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και παράγρ. (5) ΠΑΡΟΧΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι οι πάροχοι υπηρεσιών ΑΤΜ/ANS και οι πάροχοι εκπαίδευσης πιστοποιούνται ή αδειοδοτούνται εφόσον προηγουμένως αποδείξουν ότι πληρούν τις βασικές απαιτήσεις. (2) Ένα κράτος δύναται να διαθέτει ένα η περισσότερα πιστοποιημένα Εκπαιδευτικά Κέντρα για Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας ΕΕΚ (ATCO Training organisations) ή εάν δεν διαθέτει μπορεί να λάβει τις αντίστοιχες υπηρεσίες από οποιαδήποτε πιστοποιημένο εκπαιδευτικό κέντρο της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης(EU) που έχει επιτραπεί να επιχειρεί στην Ελλάδα από την αρμόδια αρχή. (3) Ένα Εκπαιδευτικό Κέντρο για ΕΕΚ πιστοποιείται από την ορισμένη από το Κράτος αρμόδια Αρχή(Competent Authority),εν προκειμένω αρμόδια Αρχή για την αδειοδότηση των ΕΕΚ στην Ελλάδα είναι η ΕΕΑΑ και με την ίδρυση της ΑΠΑ η ΑΠΑ. (4) Ένα εκπαιδευτικό Κέντρο για ΕΕΚ δύναται να πιστοποιηθεί από την αρμόδια αρχή για μία η για όλες της φάσεις της εκπαίδευσης των ΕΕΚ, δηλαδή δύναται να είναι πιστοποιημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο μόνο για την Αρχική Εκπαίδευση ΕΕΚ (ATCO Initial Training) η και για τις υπόλοιπες φάσεις δηλαδή για Εκπαίδευση Μονάδας(ATCO Unit Training) η και για Συνεχή Εκπαίδευση(ATCO Continuation Training) ή και Εκπαίδευση Εκπαιδευτών στην πράξη (OJTI/STDI), ή και Εκπαίδευση Αξιολογητών Επάρκειας(ATCO competence Assessors). Υπάρχει όμως ένας περιορισμός στη δυνατότητα ενός Εκπαιδευτικού Κέντρου για Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας προκειμένου αυτό να δύναται να πιστοποιηθεί για τις πέραν της Βασικής Εκπαίδευσης φάσεις εκπαίδευσης. (5) Για να δύναται ένα εκπαιδευτικό Κέντρο να πιστοποιηθεί ως Κέντρο για Εκπαίδευση Μονάδας και για όλες τις υπόλοιπες φάσεις εκπαίδευσης πρέπει απαραίτητα να πληρούνται οι απαιτήσεις του ΕΚ 2015/340 που στο άρθρο ATCO.OR.B.010 ορίζει ότι: ATCO.OR.B.010 Όροι έγκρισης και δικαιώματα πιστοποιητικού φορέα εκπαίδευσης α) Οι φορείς εκπαίδευσης συμμορφώνονται προς το πεδίο εφαρμογής και τα δικαιώματα που καθορίζονται στους όρους έγκρισης που προσαρτώνται στο πιστοποιητικό φορέα. β) Προκειμένου να διασφαλίζεται ότι πληρούνται οι ισχύουσες απαιτήσεις του τμήματος D του παραρτήματος Ι (μέρος ATCO), το δικαίωμα παροχής εκπαίδευσης μονάδας και συνεχούς εκπαίδευσης χορηγείται μόνο σε φορείς εκπαίδευσης που: 1) είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παροχής υπηρεσίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας· ή 2) έχουν συνάψει ειδική συμφωνία με τον φορέα παροχής υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας. (6) Σήμερα στην Ελλάδα έχουν πιστοποιηθεί και αδειοδοτηθεί ως Εκπαιδευτικά Κέντρα για Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας από την αρμόδια Αρχή (EEAA) τα κάτωθι εκπαιδευτικά Κέντρα: 1)Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας (ΣΠΟΑ) ως Εκπαιδευτικό Κέντρο μόνο της Αρχικής Εκπαίδευσης ΕΕΚ (Initial ATCO Training) 2) ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ ως Εκπαιδευτικό Κέντρο για ΕΕΚ για όλες τις φάσεις Εκπαίδευσης ΕΕΚ Initial ATCO Training (Basic-Rating), Unit, Continuation, OJT/STD Instructors, Assessors Training, το πιστοποιητικό αυτό είναι ξεχωριστό και διακριτό από το πιστοποιητικό της ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑN ως παρόχου δέσμης υπηρεσιών Αεροναυτιλίας (ATS,CNS,AIS,ATFM,ASM). (6) Επίσης η ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ είναι πιστοποιημένο Κέντρο Αξιολόγησης Γλωσσικής Επάρκειας ΕΕΚ στην Αγγλική και Ελληνική Αεροπορική Γλώσσα(Language Assessment Body) κάτοχος 2 ξεχωριστών πιστοποιητικών. Στο νέο Νόμο της ΑΠΑ στο άρθρο που αναφέρεται στη ΣΠΟΑ η ΣΠΟΑ αναβαθμίζεται πολύ σωστά, με πολλές και διακριτές αρμοδιότητες, μεταξύ των οποίων αρμοδιότητες του τμήματος Εκπαίδευσης Αεροναυτιλίας και Εκπαίδευσης ΕΕΚ. Για να δύναται η ΣΠΟΑ να καταστεί πάροχος πιστοποιημένης εκπαίδευσης και να αδειοδοτηθεί από την αρμόδια αρχή(ΕΕΑΑ η ΑΠΑ) για τις φάσεις εκπαίδευσης ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας πέραν της Βασικής, απαιτείται να πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει ο ΕΚ 2015/340 στο ATCO.OR.B.010 όπως αναφέρεται παραπάνω. H κατάργηση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Παρόχου ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ και η έλλειψη πρόνοιας για τη δημιουργία μιας αντίστοιχης οντότητας εκπαίδευσης εντός του παρόχου ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ, έστω και επιπέδου τμήματος εκπαίδευσης ΕΕΚ ή έστω μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων εκπαίδευσης ΕΕΚ σε άλλη Διεύθυνσή του, θα επιφέρει άμεσα τα εξής δυσμενή αποτελέσματα: 1)Υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τις άδειες των ΕΕΚ διότι δεν θα είναι δυνατόν να συντηρείται-διατηρείται η ισχύς των καταχωρήσεων των αδειών των Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας Rating Endorsements, OJT/STD Instructors,Assessors Endorsements του παρόχου ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ διότι το νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου αδειοδοτήθηκαν από την ΕΕΑΑ θα έχει αλλάξει και η πιστοποίηση του ως Εκπαιδευτικού Κέντρου για ΕΕΚ θα καταπέσει, θα αρθεί από την ΕΕΑΑ ή την ΑΠΑ. 2)Επίσης επειδή με την κατάργηση με το ίδιο άρθρο της αρμόδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και την συνακόλουθη αλλαγή, θα καταπέσει και το πιστοποιητικό του Κέντρου Αξιολόγησης Γλωσσικής Επάρκειας στην Ελληνική και Αγγλική Αεροπορική Γλώσσα του παρόχου ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ, επηρεάζεται η διατήρηση της ισχύος των αδειών των ΕΕΚ. Στην πιστοποίηση δεν μπορεί να υπάρξει κενό και το επόμενο έτος εκκρεμούν οι πιστοποιήσεις στην αγγλική γλώσσα μεγάλου αριθμού ΕΕΚ. Θα πρέπει λοιπόν να καταβληθεί κάθε προσπάθεια να υπάρξει το νομικό πλαίσιο (μια διεύθυνση ή έστω ένα τμήμα) εντός του παρόχου υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας με κατάλληλες αρμοδιότητες τουλάχιστον για τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, ώστε να διασωθούν τα δύο πιστοποιητικά της ΥΠΑ/ΓΔΦΠΥΑΝ διότι είναι προς το συμφέρον της Αεροναυτιλίας και της ΥΠΑ γενικότερα.