Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 37 – Στελέχωση Α.Π.Α.Σχόλιο του χρήστη Ιωάννης Γαλιώνης | 6 Σεπτεμβρίου 2020, 17:55
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θεωρώ ότι ο αριθμός των 172 υπαλλήλων για τη λειτουργία της ΑΠΑ είναι πολύ μικρός. Απαιτείται σχεδόν ο διπλάσιος αριθμός, προκειμένου η ΑΠΑ να παράγει το κανονιστικό και εποπτικό έργο, που παράγει η ΥΠΑ στη σημερινή της μορφή. (Για τη δικαιολόγηση του αριθμού αυτού βλ. παρακάτω.) Στην περίπτωση που ο αριθμός των υπαλλήλων της ΑΠΑ είναι πράγματι ο προβλεπόμενος στο Σχέδιο Νόμου (172), το επίπεδο άσκησης εποπτείας στους διάφορους τομείς των αεροπορικών δραστηριοτήτων θα είναι μικρότερο του υφιστάμενου, και μάλιστα η μείωση δεν θα είναι αναλογική (μισοί υπάλληλοι - μισό έργο), αλλά πολύ μεγαλύτερη, λαμβάνοντας υπόψη και το επίπεδο δυσλειτουργίας που θα ανακύψει σε κάθε οργανική μονάδα. Τονίζεται, ότι η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association - IATA) στην τελευταία ετήσια έκθεσή της για την ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας ("Safety Report 2019", edition 56, April 2020) αναφέρει την έλλειψη επαρκούς εποπτείας ως τον τρίτο σημαντικότερο λόγο πρόκλησης ατυχημάτων την περίοδο 2015-2019: Καταγράφεται ως 3ος συμβάλλων παράγοντας (σε σύνολο 100 συμβαλλόντων παραγόντων) στο 32% των συνολικών καταγεγραμμένων περιστατικών - ακολουθώντας τις μετεωρολογικές συνθήκες (36%) και τα σφάλματα των χειριστών (39%) [ανωτέρω δημοσίευση, σελ. 146-148] - και ως 3ος συμβάλλων παράγοντας στο 55% των περιστατικών με θύματα, ακολουθώντας το Συστήμα Διαχείρισης Ασφαλείας (61%) και την τήρηση των διαδικασιών (58%) [ανωτέρω δημοσίευση, σελ. 149-151]. Μάλιστα, ως απόρροια της ανωτέρω διαπίστωσης, η ΙΑΤΑ προτείνει δύο κύριες ενέργειες για τη μείωση του αριθμού των ατυχήματων μελλοντικά, μία εκ των οποίων είναι η αύξηση του επιπέδου εποπτείας [ανωτέρω δημοσίευση, σελ. 125]. Συνεπώς, σε μια χρονική στιγμή που η ίδια η Ένωση των αεροπορικών εταιρειών προτείνει την αύξηση του επιπέδου εποπτείας που ασκείται στον αεροπορικό κλάδο γενικά, ο αρμόδιος Φορέας στην Ελλάδα κινδυνεύει να μείνει με ανεπαρκή αριθμό προσωπικού. Σημειώνεται, ότι η λειτουργία της ΑΠΑ με ανεπαρκή αριθμό υπαλλήλων δεν θα οδηγήσει άμεσα σε αύξηση του αριθμού περιστατικών, αλλά θα δημιουργήσει μια λανθάνουσα απειλή, η οποία μελλοντικά (σε 5, 10 ή περισσότερα έτη) θα οδηγήσει σε αυτήν την αύξηση. Τότε, όμως, δεν θα είναι πλέον διαθέσιμο το υφιστάμενο, έμπειρο προσωπικό της ΥΠΑ, και το νέο, μη έμπειρο στην εποπτεία προσωπικό θα επιτύχει με καθυστέρηση ετών το επιθυμητό επίπεδο ουσιαστικής εποπτείας. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΑ Ήδη στην ΥΠΑ υπηρετούν σε οργανικές μονάδες της Κεντρικής Υπηρεσίας με καθαρά εποπτικές/κανονιστικές αρμοδιότητες (Δ1, Δ2, Δ4, Δ15, ΕΕΑΑ και ΠΡΟΠΕ) περίπου 115 υπάλληλοι. Σε αυτούς πρέπει να προστεθεί και ένα (υψηλό) ποσοστό των υπαλλήλων οργανικών μονάδων που έχουν τόσο κανονιστικές/εποπτικές αρμοδιότητες, όσο και αρμοδιότητες σχετιζόμενες με την προσφορά υπηρεσιών (λειτουργία αεροδρομίων, συντήρηση υποδομών) (Δ3 και ΔΤΥ). Επιπλέον, πρέπει να περιληφθεί αναλογικά με το μέγεθος της ΑΠΑ σε σχέση με το μέγεθος της ΥΠΑ και ποσοστό υπαλλήλων οργανικών μονάδων με αρμοδιότητες διοικητικής μέριμνας (π.χ. Δ9, Δ10, Δ11, ΛΕΚ κλπ). Το σύνολο αυτών των υπαλλήλων (με ορισμένες συντηρητικές παραδοχές όσον αφορά στα προαναφερθέντα ποσοστά, που κυμαίνονται από 20% ως 75%) είναι περίπου 215. Αυτός είναι ένας ελάχιστος αριθμός υπαλλήλων, ο οποίος εξάγεται αποκλειστικά από τα δεδομένα της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΥΠΑ. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν και οι Αερολιμενικοί υπάλληλοι, που ασκούν αποκλειστικά εποπτικά καθήκοντα στους Αερολιμένες (στον ΔΑΑ και στα α/δ της Fraport-Greece) και ποσοστό των Αερολιμενικών υπαλλήλων, που ασκούν συνδυασμό εποπτικών και επιχειρησιακών καθηκόντων στα α/δ που διαχειρίζεται η ΥΠΑ. Περαιτέρω, απαιτείται ο συνοπολογισμός και υπαλλήλων άλλων κλάδων που θα προσφέρουν υποστηρικτικό έργο (διοικητικής μέριμνας) για τη λειτουργία της ΑΠΑ περιφερειακά, αλλά οι υπάλληλοι αυτοί θα είναι αρκετά λιγότεροι και ο συνολογισμός τους δεν θα μεταβάλει τα συμπεράσματα. Βάσει των ανωτέρω, στα περιφερειακά α/δ απαιτούνται περίπου άλλοι 100 υπάλληλοι. Συνολικά, συνεπώς, απαιτούνται περίπου 315 υπάλληλοι. Ιωάννης Γαλιώνης Αερολιμενικός ΠΕ1/Α' Αερολιμενικό Τμήμα ΚΑΘΜ