Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’Σχόλιο του χρήστη ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΗΜΑΝΤΗΡΑΣ | 7 Σεπτεμβρίου 2020, 10:45
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Στο Σχέδιο Νόμου δεν έχουν συμπεριληφθεί, ούτε ως μέρος τίτλου Διεύθυνσης η/και Γενικής Διεύθυνσης οι αερομεταφορές (Air Transport), που αποτελούν αναμφισβήτητα νευραλγικό τομέα της πολιτικής αεροπορίας. Η πρόσφατη διακοπή των αεροπορικών συνδέσεων, που έχει προκαλέσει η πανδημία, είχε ως αποτέλεσμα την ραγδαία μείωση της εναέριας κυκλοφορίας και επακόλουθα την τραγική μείωση των τελών υπερπτήσεων και τον μαρασμό αεροδρομίων σε παγκόσμιο επίπεδο, γεγονός που αποδεικνύει τον πρωταρχικό ρόλο που διαδραματίζουν οι αερομεταφορές και η άσκηση των δικαιωμάτων κίνησης στην αλυσίδα των αεροπορικών δραστηριοτήτων. Ως εκ τούτου κρίνεται σκόπιμη η συμπερίληψη μιας αμιγούς Διεύθυνσης αερομεταφορών στον υπόψη νόμο. Παρατηρείται ότι στο Σχέδιο Νόμου οι αρμοδιότητες, που σήμερα ασκούνται από την Διεύθυνση Αεροπορικής Εκμετάλλευσης (Air Transport Division) έχουν απομειωθεί σημαντικά και μόνο 2 τμήματα έχουν συμπεριληφθεί στην Διεύθυνση Οικονομικής Εποπτείας, η οποία σημειωτέον ουδεμία σχέση έχει με τις αερομεταφορές. Το δε Τμήμα Εποπτείας Συμβάσεων Παραχώρησης, Σχεδίου Επιδόσεων και τελών Αεροδρομίων και Αεροναυτιλίας θα ήταν προτιμότερο να αποτελέσει Τμήμα της Διεύθυνσης Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων, ως έχον μεγαλύτερη συνάφεια. Προτείνεται ο τίτλος της Γενικής Διεύθυνσης να τροποποιηθεί σε Γενική Διεύθυνση Εποπτείας Αερομεταφορών και Διοικητικής Υποστήριξης και ακολούθως η Διεύθυνση Οικονομικής Εποπτείας να μετονομαστεί σε Διεύθυνση Εποπτείας Αερομεταφορών. 2. Όσον αφορά στις “γενικές” αρμοδιότητες της “ Διεύθυνσης Οικονομικής Εποπτείας” που περιλαμβάνονται στην παράγραφο 3 (α, β, γ, δ) του Κεφάλαιο Ζ’) έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: Η εισαγωγή “γενικών” αρμοδιοτήτων σε μία Διεύθυνση φρονούμε ότι δεν είναι λειτουργική, δεδομένου ότι δεν ανατίθενται σε κάποιο από τα υπάρχοντα Τμήματα της Διεύθυνσης αλλά παραμένουν, προφανώς, στην ευχέρεια του Διευθυντού να τις ασκήσει ή, το πιθανότερο, να τις «κατανείμει» κατά την κρίση του σε ένα ή περισσότερα εκ των υφισταμένων Τμημάτων της Διεύθυνσης. 3. Θεωρούμε λοιπόν ότι για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της Διεύθυνσης και αποφυγή συγχύσεων θα πρέπει να ανακατανεμηθούν στο σχέδιο νόμου οι αρμοδιότητες της παραγράφου «δ» στο Τμήμα Β, (το οποίο όπως προαναφέρθηκε προτείνεται να μετακινηθεί στην Διεύθυνση Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων), ενώ: οι αρμοδιότητες της παραγράφου «γ» να ανατεθούν σε ξεχωριστό Τμήμα της Διεύθυνσης Αερομεταφορών, όπως ισχύει σήμερα σύμφωνα με το ΠΔ.56/89, με τίτλο «Tμήμα Διεθνών Σχέσεων και Διεθνών Συμφωνιών» με αρμοδιότητες μεταξύ άλλων: - την ανάπτυξη των σχέσεων και της συνεργασίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας με το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), την Ευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας (ECAC), τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Aσφάλεια της Αεροπορίας (EASA), τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (EUROCONTROL), τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κάθε άλλο Οργανισμό ή Αρχή - το συντονισμό των καθ’ ύλην αρμοδίων Διευθύνσεων: α) για τη διαμόρφωση θέσεων της ΑΠΑ προς διεθνείς και ευρωπαϊκούς Οργανισμούς όπως αυτοί αναφέρονται ανωτέρω, Υπουργεία και λοιπούς φορείς του Δημοσίου, και β) για την προετοιμασία φακέλων ενόψει συναντήσεων υψηλού επιπέδου, - τη γνωστοποίηση Διαφοροποιήσεων επί των Παραρτημάτων (Annexes) της Σύμβασης για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία (Σύμβαση Σικάγο), - την παρακολούθηση διαμόρφωσης κοινοτικής νομοθεσίας και διαπραγματεύσεων πολυμερών Αεροπορικών Συμφωνιών και Συμβάσεων και την προώθηση σχεδίων νόμων για την κύρωση αυτών. - Τα νέα προτεινόμενα Τμήματα πρέπει να θεσμοθετηθούν, κατά προτίμηση, με προσθήκη – τροποποίηση του ΚΕΦ Ζ΄ του παρόντος Σχεδίου Νόμου και όχι με τον μεταγενέστερο Οργανισμό Λειτουργίας της ΑΠΑ, καθότι, αν προκύψουν στον Οργανισμό, θα πρόκειται για μη νόμιμη υπεξουσιοδότηση. 4. Κατόπιν των ανωτέρω, οι αρμοδιότητες του Τμήματος Α διαμορφώνονται ως εξής: «Α) Τμήμα Διεθνών Διμερών Αεροπορικών Συμβάσεων και Συμφωνιών, Διεθνών Σχέσεων και Υποχρεώσεων Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, τη διεξαγωγή διαπραγματεύσεων για τη σύναψη διμερών αεροπορικών συμφωνιών με τρίτες χώρες, τον έλεγχο εφαρμογής τους, την κατανομή δικαιωμάτων κίνησης που απορρέουν από αυτές, την έγκριση συμφωνιών χρήσης κοινού κωδικού, την παρακολούθηση συνολικών αεροπορικών συμφωνιών ΕΕ-τρίτων χωρών, την σύνταξη, εκπόνηση, παρακολούθηση και εφαρμογή προγραμμάτων επιβολής υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε τακτικές αεροπορικές γραμμές στο εσωτερικό της χώρας, και τη διεξαγωγή των σχετικών διαγωνισμών μαζί σε συνεργασία με το Τμήμα Οικονομικής Λειτουργίας και Προμηθειών.» [Οι ανωτέρω προτεινόμενες προσθήκες προκύπτουν από τον ΕΚ847/2004 και από τις διατάξεις διμερών αεροπορικών συμφωνιών]. 5. Παρατηρείται επίσης κενό ως προς την άσκηση εμπορικής δραστηριότητας από μη αερομεταφορείς (ιδιωτική/γενική αεροπορία) π.χ. Έντυπο 731. Θεωρούμε ότι η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στο Τμήμα Δικαιωμάτων επιβατών και Αδειών Εκμετάλλευσης.