Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 52 – Τροποποίηση άρθρου 26 του ν. 4427/2016 – Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας»Σχόλιο του χρήστη Χρυσάνθη Σιδηρά | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 08:17
Λαμβάνοντας υπόψη ότι: 1. σύμφωνα με το άρθρο 28 της Συνθήκης του Σικάγο, η παροχή Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας είναι υποχρέωση του Κράτους (“It is a State’s task to provide, in its territory, airports, radio services, meteorological services and other air navigation facilities to facilitate international air navigation, in accordance with the standards and practices recommended or established from time to time, pursuant to this Convention”), 2. οι Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας αποτελούν μέρος των κρίσιμων υποδομών μιας χώρας, 3. η πανδημία covid-19 απέδειξε εκ νέου την σπουδαιότητα των δημόσιων υπηρεσιών και των υποδομών, 4. η Διεθνής Ομοσπονδία Μεταφορών έχει εκφράσει ανησυχία σχετικά με την βιωσιμότητα των Παρόχων Αεροναυτιλίας που εξαρτώνται από τα αεροπορικά τέλη, https://www.itfglobal.org/en/news/major-new-ansp-research-forthcoming-international-federations 5. η αεροπορική κίνηση έχει μειωθεί σε δραματικά επίπεδα ενώ οι εκτιμήσεις που υπάρχουν αναφέρουν ανάκαμψή της σε προ-covid επίπεδα μετά το 2024 https://airlines.iata.org/analysis/traffic-recovery-slower-than-expected 6. πλέον ακόμα και αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως αιτούνται κρατικών ενισχύσεων, https://www.insider.gr/epiheiriseis/toyrismos/136491/aroma-kratikopoiiseon-se-polles-aeroporikes-etaireies συνεπάγεται ότι η μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ και η αποκοπή της από το στενό Δημόσιο θα είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και επισφαλής για την βιωσιμότητα των Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. Πέρα των ανωτέρω, οι Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας είναι στενά συνδεδεμένες με τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο κατά αρμοδιότητα στην κατάρτιση και εκτέλεση απόρρητων σχεδίων επιχειρήσεων αεράμυνας και Έρευνας και Διάσωσης, όποτε απαιτείται. Ειδικά στην παρούσα χρονική στιγμή, με τις τουρκικές προκλήσεις να κλιμακώνονται, η συνεργασία ΥΠΑ-ΓΕΑ και ΥΠΕΞ είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Σε κάθε περίπτωση, οι Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας διέπονται από τα προβλεπόμενα στους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς (EU 373/2017, EU 317/2019). Σύμφωνα λοιπόν με τους Κανονισμούς, όλες οι αλλαγές που σχεδιάζονται και αφορούν τη λειτουργία της Αεροναυτιλίας υποχρεωτικά υπόκεινται σε Αξιολόγηση Ασφαλείας (Safety Risk Assessment) προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι εν λόγω αλλαγές δεν θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στην ασφάλεια των πτήσεων. Η διαδικασία αυτή προηγείται πάντα της όποιας αλλαγής. Αστοχία της διαδικασίας ενδέχεται να οδηγήσει σε άρση της πιστοποίησης των Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. Με εκτίμηση, Χρυσάνθη Σιδηρά Ηλεκτρονικός Μηχανικός Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας