Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 43 – Τροποποίηση του άρθρου 34 του ν. 2682/1999 – Δαπάνες αποζημίωσης του προσωπικούΣχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Καλλίτσης | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 08:33
Η μετατροπή της ΥΠΑ από υπηρεσία του αμιγώς δημοσίου τομέα σε ΝΠΔΔ θα δημιουργήσει ποικίλες αρνητικές συνέπειες τις οποίες είναι βέβαιο ότι όσοι τις εισηγήθηκαν δεν τις έλαβαν υπόψη είτε ακουσίως, δηλαδή λόγω άγνοιας (αντιγράφοντας μοντέλα παρόχων άλλων χωρών με διαφορετικές όμως δομές και οικονομίες), είτε εκουσίως δηλαδή παροδήγησαν το Υπουργείο σκοπίμως εξυπηρετώντας αλλότρια προς το εθνικό συμφέρον σχέδια. Διότι μετά την αλλαγή της νομικής μορφής της ΥΠΑ και την διάσπαση της σε ΑΠΑ-ΥΠΑ, η ιδιαίτερη συνεργασία με το ΓΕΑ θα πρέπει εκ των πραγμάτων να τεθεί υπό νέους όρους και περιορισμούς που άλλοτε θα αναβάλουν και άλλοτε θα εμποδίζουν ολοσχερώς την ομαλή λειτουργία μεταξύ των δύο νευραλγικών αυτών Εθνικών Υπηρεσιών. ΥΠΑ και ΓΕΑ ανέκαθεν αντάλλαζαν απευθείας υλικό, τεχνικό εξοπλισμό καθώς και πληροφορίες δεδομένου ότι και οι δύο Υπηρεσίες ανήκαν στον ίδιο αυστηρά στενό δημόσιο τομέα. Οι νέες συνθήκες όμως θα οδηγήσουν σε αναγκαστική μεταβολή των όρων συνεργασίας καθώς το ΓΕΑ θα συνεχίσει να ανήκει στο στενό δημόσιο τομέα υπό την άμεση διοίκηση του Κράτους ενώ η διασπασμένη σε ΑΠΑ-ΥΠΑ Υπηρεσία είτε ως ΝΠΔΔ (οιωνεί εταιρεία) είτε ως ανεξάρτητη αρχή ΔΕΝ θα διοικείται πλεον άμεσα από το Κράτος αλλάζοντας έτσι άρδην τις βάσεις της συνεργασίας σε όρους ασφάλειας αλλά και αμεσότητας στην συνεργασία. Όσον αφορά σε οικονομικό επίπεδο, η επιχειρούμενη αλλαγή νομικής μορφής και η εφαρμοζόμενη με αυτό τον τρόπο αυτοτέλεια της υπηρεσίας σε συνάρτηση με την αποκοπή της από τον πυρήνα του Δημοσίου, θα αναγκάσει να γίνουν μεγάλες αλλαγές στο λογιστικό της Υπηρεσίας που θα οδηγήσουν τόσο την ίδια την Υπηρεσία όσο και την Κυβέρνηση σε πραγματικά πρωτόγνωρες και απρόβλεπτες καταστάσεις. Ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω την υποχρέωση του ΝΠΔΔ για κατάρτιση και δημοσίευση ισολογισμού χωρίς να λαμβάνεται καθόλου υπόψη το ότι η εν λόγω Υπηρεσία παρέχει, κατόπιν πολιτικής βούλησης και σχετικών συμβάσεων, δωρεάν έργο χωρίς να έχει κανένα οικονομικό αντιστάθμισμα, (βλπ π.χ. δωρεάν παροχή των Υπηρεσιών της σε ιδιωτικά αεροδρόμια κ.ο.κ.), οδηγώντας την νέα αυτή νομική μορφή σε εγγενή αδιέξοδα, ελλειμματικούς προϋπολογισμούς…και τελικά βορά σε ξένα και αλλότρια προς την χώρα και την οικονομία συμφέροντα… Υπό τη σκιά λοιπόν της τρέχουσας συγκυρίας, οικονομικής (βλπ covid-19) και εθνικής (πολύ σοβαρή εν εξελίξει κρίση με την γείτονα χώρα Τουρκία) η τυχόν έγκριση της προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης που οδηγεί σε αλλαγή της νομικής μορφής της Υπηρεσίας δεν θέτει μόνο την Υπηρεσία σε σοβαρούς βραχυπρόσθεσμους κίνδυνους αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα οδηγεί σε πολλαπλά οικονομικά και επιχειρησιακά αδιέξοδα τόσο την Υπηρεσία όσο και το Κράτος. Παρακαλώ την ηγεσία του Υπουργείου μας να επανεξετάσει το ζήτημα της αλλαγής της νομικής μορφής και να αποσύρει το εν λόγω άρθρο καθώς και τα σχετικά με αυτό. Δρ. Ευάγγελος Καλλίτσης Ηλεκτρονικός Μηχανικός Ασφάλειας Εναέριας κυκλοφορίας.