Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 04 – Σκοπός της Α.Π.Α.Σχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 13:20
Να προστεθεί το χωρίο: ...την ασφάλεια και την προστασία της αεροπλοΐας από έκνομες ενέργειες και την προστασία του περιβάλλοντος από δραστηριότητες της πολιτικής αεροπορίας. Αιτιολόγηση Η Προστασία του Περιβάλλοντος αποτελεί έναν από τους πέντε Στρατηγικούς στόχους του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), με σκοπό την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον από τις δραστηριότητες της Πολιτικής Αεροπορίας, ήτοι α) περιορισμός των ανθρώπων που επηρεάζονται από σημαντικό θόρυβο αεροσκαφών, β) περιορισμός των επιπτώσεων των εκπομπών της αεροπορίας στην τοπική ποιότητα ατμόσφαιρας και γ) περιορισμός των επιπτώσεων των αερίων του θερμοκηπίου από αεροπορική δραστηριότητα στο παγκόσμιο κλίμα. Το Ψήφισμα της 40ης Συνέλευσης του ICAO φέρει τη διατύπωση Resolution A40-18: Consolidated statement of continuing ICAO policies and practices related to environmental protection — Climate change. Στο πλαίσιο αυτό ο ICAO θέτει μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους (μέση ετήσια βελτίωση αποτελεσματικότητας αεροπορικού καυσίμου της τάξης του 2%, ουδέτερη ανάπτυξη άνθρακα από το έτος 2020, κ.λ.π.) Η πλέον σημαντική θεσμική εξέλιξη είναι η υιοθέτηση από το Συμβούλιο του ICAO της πρώτης έκδοσης του Παραρτήματος 16 της Σύμβασης του Σικάγου Τόμος ΙV (Annex 16 — Environmental Protection, Volume IV — Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) Standard and Recommended Practices. Η πρώτη έκδοση του Παραρτήματος 16 Volume IV τέθηκε σε ισχύ την 22.10.2018 και ξεκίνησε να εφαρμόζεται την 01.01.2019. Τα Ευρωπαϊκά Κράτη έχουν δεσμευτεί στην Εφαρμογή του CORSIA δια της Διακήρυξης της Μπρατισλάβας. Η εξέλιξη αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική και δημιουργεί τεράστιο πεδίο ευθύνης με πολυποίκιλα καθήκοντα στις εθνικές αρμόδιες εποπτικές αρχές, οι οποίες μεταξύ άλλων εγκρίνουν τα Σχέδια Παρακολούθησης Εκπομπών CO2 των Φορέων Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών, διεξάγουν Ελέγχους Τάξης Μεγέθους (Order of Magnitude Checks) στις Επαληθευμένες Ετήσιες Εκθέσεις Εκπομπών CO2 και υποβάλλουν τις σχετικές αναφορές στον ICAO και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1603). Επιπρόσθετα, η Ελλάδα εκπονεί και υποβάλλει κάθε 3 χρόνια στον ICAO το «Aviation & Climate Change State Action Plan», το οποίο περιλαμβάνει μια επισκόπηση των δράσεων, που έχουν αναληφθεί ή/και πρόκειται να αναληφθούν, με σκοπό τον περιορισμό του αεροπορικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την άμβλυνση της κλιματικής αλλαγής και την ανάπτυξη μιας ενεργειακά αποδοτικής, ανταγωνιστικής και βιώσιμης πολιτικής αεροπορίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως πρώτη προτεραιότητα την Προστασία το Περιβάλλοντος αναπτύσσοντας το EU-ETS European Union Emissions Trading System Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών το οποίο συμπεριλαμβάνει την Αεροπορική Δραστηριότητα σύμφωνα με την Οδηγία 2003/87 όπως έχει τροποποιηθεί, και υιοθετώντας την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία με όλα τα βήματα που περιλαμβάνει ο οδικός χάρτης της (συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών). Κωνσταντίνα Χρυσικοπούλου Αν. Προισταμένη Τμήματος Προστασίας Περιβάλλοντος ΥΠΑ