Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 52 – Τροποποίηση άρθρου 26 του ν. 4427/2016 – Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας»Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Πασιόπουλος | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 18:29
Διανύουμε ιστορικές στιγμές για πολλούς και σημαντικούς λόγους! Σε κάθε περίπτωση η βεβιασμένη πρόθεση αποσύνδεσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) από τον πυρήνα του Κράτους με μετατροπή της σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) - ως προθάλαμος μίας πιο ιδιωτικοοικονομικής διαχείρισης και ιδιοκτησίας της - απευχόμαστε να αποδειχθεί ως η πιο επαχθής κυβερνητική πρόταση στην ιστορία της αεροπορίας στη χώρα μας. Από ιδρύσεως της το 1973 η Υ.Π.Α. αποτελεί κρατική δημόσια υπηρεσία Υπουργείου - και σήμερα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών- που ιδίως διοικητικά την διακρίνει μία ιδιότυπη αυτοτέλεια ενώ επιχειρησιακά λειτουργεί αδιάλειπτα σε 24ωρη βάση ωσάν Υπηρεσία Σώματος Ασφαλείας. Με υφιστάμενο βασικό αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας και αερομεταφορών στο ελληνικό FIR και τα αεροδρόμια της χώρας. Η ΥΠΑ οφείλει και συμμορφώνεται με όλες τις διεθνείς και ευρωπαϊκές κανονιστικές απαιτήσεις ασφαλείας της αεροπορίας και αεροναυτιλίας κατά ICAO/EASA. Και αυτό μπορεί να το επιτυγχάνει ιδίως χάρην της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, άρτιας εκπαίδευσης, υψηλής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας αλλά και λόγω του υψηλού αισθήματος πατριωτικής ευθύνης του ανθρώπινου δυναμικού και ηγεσίας της. Ως Δημόσια Υπηρεσία, αποτελεί κρίσιμο πυλώνα της ασφάλειας των πτήσεων και του επιβατικού κοινού καθότι διαχειρίζεται νευραλγικής σημασίας αεροναυτιλιακές και αερολιμενικές υπηρεσίες και υποδομές για την επιτέλεση του έργου της σε πολυσχιδή συνεργασία με άλλους δημόσιους κρατικούς φορείς σε ξηρά, αέρα και θάλασσα. Και συγκεκριμένα με την Αστυνομία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης για την διατήρηση της έννομης τάξης στα αεροδρόμια της χώρας, με την Πολεμική Αεροπορία στα πολιτικοστρατιωτικά αεροδρόμια της χώρας καθώς και με το Λιμενικό/Υπηρεσία Πλοήγησης του Υπουργείου Ναυτιλίας στα νέα και υπό ανάπτυξη θαλάσσια αεροδρόμια (υδατοδρόμια) της χώρας μας. Επομένως η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όπως ίσως ακόμα και η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.) του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης (που δεν διαχειρίζεται εναέριο χώρο μεν αλλά παρέχει αξιόπιστα και ενιαία, κρίσιμες για την ασφάλεια των πτήσεων μετεωρολογικές πληροφορίες αεροναυτιλίας), ξεκάθαρα νοείται ως Υπηρεσία Ασφαλείας που εύλογα ανήκει στον στενό πυρήνα του κράτους, σε αναλογία με το Λιμενικό και την Υπηρεσία Πλοήγησης στη Ναυτιλία, την Αστυνομία/Τροχαία στην Δημόσια Τάξη/Οδική Κυκλοφορία, και την Πολεμική Αεροπορία στην Εθνική Αεράμυνα της Χώρας μας. Επιπρόσθετα η εθνική κρισιμότητα των υπηρεσιών και υποδομών της Υ.Π.Α. ενισχύεται από την ανάγκη ενιαίας και συντονισμένης διαχείρισης της πολιτικοστρατιωτικής άμυνας της χώρας στην ίσως πιο θερμή στρατιωτικά περιοχή της υφηλίου λόγω γειτόνων χωρών τριών διαφορετικών ηπείρων που ανά τα χρόνια επιβουλεύονται την αξιοζήλευτη γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση της χώρας μας. Παράλληλα η έντονη γεωμορφία της Ελλάδας συμπυκνωμένη σε ιδιαιτέρως μικρή έκταση, επιφέρει ιδιαιτέρως πολυσχιδείς και υψηλότερες/περισσότερες αεροπορικές/αεροναυτιλιακές απαιτήσεις και προκλήσεις ασφαλείας και επιδόσεων από ίσως κάθε άλλη πολιτική αεροπορία διεθνώς. Ιδίως λόγω των παραπάνω ισχυρά ιδιότυπων εθνικών παραμέτρων συγκριτικά με πολιτικές αεροπορίες άλλων χωρών, οι επισφάλειες/κίνδυνοι στην παροχή αεροπορικών και αεροναυτιλιακών υπηρεσιών στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες του κόσμου. Επομένως η οποιαδήποτε εκ του προχείρου απόπειρα αναδιοργάνωσης και διαχείρισης αεροναυτιλιακών υπηρεσιών διακινδυνεύει ανθρώπινες ζωές αλλά και αποτελεί ασύμμετρη απειλή για το τουριστικό μας προϊόν και συνακόλουθα την οικονομική ευημερία της χώρας. Για αυτό ακριβώς ένας καλά προμελετημένος σχεδιασμός με βάση κατάλληλη και αναλυτική μελέτη Επικινδυνότητας (Risk Assesement) αποτελεί μία εκ του ουκ άνευ διεθνώς νομική απαίτηση για οποιαδήποτε σοβαρή αλλαγή που επηρεάζει τα επίπεδα Ασφαλείας του υπό την ευρεία 'Συστήματος Αεροναυτιλίας' και τα επιμέρους συστατικά του στοιχεία (Εξοπλισμός/Υποδομές, Διαδικασίες, Ανθρώπινο Δυναμικό) Εάν στα παραπάνω προστεθεί η ανάγκη για αδιάλειπτη παροχή αεροπορικών /αεροναυτιλιακών υπηρεσιών σε σταθερά 24ωρη βάση από την ΥΠΑ, αυτό ξεκάθαρα συνάδει με μία απεξαρτημένη/θωρακισμένη Υπηρεσία από τις επιπτώσεις κοινωνικών και οικονομικών κρίσεων και συγκυριών και άρα με την στενή σύνδεση της με τον τακτικό Κρατικό Προϋπολογισμό. Διαφορετικά εύλογα θα διακυβευόταν σε συχνή βάση η σταθερότητα παροχής των σχετικών υπηρεσιών της και άρα και πρακτικά η βιωσιμότητα της. Στην δε παρούσα συγκυρία της οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας SARS-COV-2, παρότι σηματοδοτείται σε διεθνές επίπεδο η ανάγκη για μία πιο βιώσιμη και λιγότερο χειραφετημένη από το κράτος παροχή αεροπορικών/αεροναυτιλιακών υπηρεσιών, αποτελεί δυστύχημα για την Ελλάδα ότι υπάρχουν συγκυριακά ισχυρές πιέσεις αεροπορικών εταιριών διεθνώς για δραστικές μειώσεις κόστους του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας εις βάρος των εθνικών παρόχων αεροναυτιλίας. Ενδεχομένως διότι είναι γνωστό ότι σύμφωνα με το Αρθρο 28 της Σύμβασης του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) το βάρος της ευθύνης και επισφάλειας για την αντίστοιχη έκπτωση κόστους και ενδεχόμενης επίπτωσης ασφαλείας (πχ οφειλόμενη σε ένα συμβάν διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, όπως ένα αεροπορικό δυστύχημα) μετακυλίεται και αναλαμβάνεται κατά τα πλείστα από κάθε κράτος στην γεωγραφική περιοχή ελέγχου του (State Responsibility of Services in their Respective Territory). Επομένως και για όλους τους παραπάνω λόγους (και παρότι υπάρχουν περιπτώσεις ιδιωτικοοικονομικών μορφωμάτων που εξυπηρετούν δραστηριότητες του δημόσιου τομέα και που υπό κατάλληλες προϋποθέσεις μπορούν να αποδώσουν ευρύτερα οφέλη παρά τα όποια παράπλευρα κόστη) στην περίπτωση της Ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας δεν διακρίνεται να υφίστανται οι κατάλληλες προϋποθέσεις και συνθήκες υπερκερασμού της δημόσιας ωφέλειας από το αντίστοιχο δημόσιο και εθνικό κόστος της εφαρμογής ενός καθαρά ιδιωτικοικονομικού σκεπτικού διαχείρισής της. Διότι τα όποια διασυνδεδεμένα ιδιωτικά συμφέροντα δεν επηρεάζονται επαρκώς ή δεν αντιλαμβάνονται επαρκώς (εν μέσω μίας περιόδου εξέλιξης ενός πειράματος μείωσης κόστους της εναέριας κυκλοφορίας σε διεθνή κλίμακα) το ασύμμετρα μεγάλο και ιδιότυπο εθνικό, οικονομικό αλλά και πολιτικό κόστος και ριψοκινδύνευση, μίας Ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας/Αεροναυτιλίας εκτός του πυρήνα της εκτελεστικής εξουσίας του κράτους. Επομένως λαμβάνοντας υπόψη, εθνικές μας ιδιαιτερότητες και συμφέροντα, και στον αντίποδα επαχθών ιδιωτικοοικονομικών σκεπτικών, εν μέσω περιόδων κρίσης και αναμπουμπούλας, η Ελληνική Κυβέρνηση και Κοινοβούλιο, καλείται όπως σταθεί στο ύψος των ιστορικά κρίσιμων περιστάσεων. Και να λειτουργήσει με ιδιαιτέρως υψηλό αίσθημα πατριωτικής ευθύνης αλλά και να προστατέψει την ασφάλεια των πτήσεων, το επιβατικό κοινό αλλά και το Τουριστικό Εθνικό μας Προϊόν. Θωρακίζοντας οργανωτικά την Αεροναυτιλία και άρα και την ΥΠΑ, με θεσμικές κινήσεις που την τοποθετούν εγγύτερα στον πυρήνα της εκτελεστικής εξουσίας του κράτους, αλλά και που διασφαλίζουν διαχρονικά την οικονομική της ευρωστία προκειμένου να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά και αποδοτικά στις παντός καιρού εθνικές και διεθνείς υποχρεώσεις της. μετά τιμής Γεώργιος Πασιόπουλος, PhD/Απόφοιτος ΕΣΔΔΑ, Air Traffic Safety Electronics Personnel /Ηλεκτρονικός Μηχανικός Ασφάλειας Εναερίου Κυκλοφορίας.