Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 52 – Τροποποίηση άρθρου 26 του ν. 4427/2016 – Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας»Σχόλιο του χρήστη Ζαχαρόπουλος Γεώργιος | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 19:11
Από την ίδρυσή της η ΥΠΑ τελεί υπό κρατικό έλεγχο προσφέροντας πλήθος κρίσιμων υπηρεσιών πρωτίστως προς τους Έλληνες πολίτες αλλά και σε πολίτες άλλων κρατών. Η διαχείριση και ο έλεγχος του εναέριου χώρου, η εγκατάσταση και η συντήρηση συστημάτων αεροναυτιλίας, η λειτουργία κρατικών και δημοτικών αερολιμένων, η εκτέλεση απόρρητων σχεδίων επιχειρήσεων αεράμυνας και Έρευνας και Διάσωσης καθώς και η συνεργασία με άλλες ευαίσθητες κρατικές υπηρεσίες, όπως είναι το ΓΕΑ και το ΥΠΕΞ, είναι μόνο μερικές από τις υπηρεσίες που η ΥΠΑ παρέχει με μοναδικό σκοπό την ασφάλεια των πτήσεων και κατ’ επέκταση την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, την ανάπτυξη του τουρισμού και συνεπώς της Εθνικής Οικονομίας και τη διατήρηση της Εθνικής Ασφάλειας και Κυριαρχίας. Παρόλο που το οικονομικό κέρδος δεν αποτελεί σκοπό της παροχής των παραπάνω υπηρεσιών, εν τούτοις η ΥΠΑ αποτελεί κερδοφόρα για το κράτος υπηρεσία. Η μετατροπή της ΥΠΑ από αμιγώς κρατική υπηρεσία σε ΝΠΔΔ, με πρόσχημα την οικονομική της αυτοτέλεια, ενέχει τον κίνδυνο μελλοντικής ιδιωτικοποίησης της με άμεση συνέπεια την πτώση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών, εφόσον κύριος σκοπός μίας εταιρείας είναι η κερδοφορία, με έως και καταστροφικά αποτελέσματα στους τομείς που αναφέρθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο, προκαλώντας άμεσο πλήγμα στην υπόληψη του Ελληνικού Κράτους και μόνο και όχι της εκάστοτε εταιρείας. Επιπλέον, εξαιτίας της πανδημίας του SARS–CoV–2 και της εξαιρετικής μείωσης της αεροπορικής κίνησης είναι βέβαιο ότι τελικά ο στόχος της οικονομικής αυτοτέλειας δεν μπορεί να είναι αμέσως επιτεύξιμος. Ήδη ιδιωτικοί πάροχοι άλλων χωρών και αεροπορικές εταιρείες ζητούν κρατική ενίσχυση προς εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους. Προκειμένου να αρθούν οι όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει η ΥΠΑ σε ό,τι αφορά σε θέματα προμηθειών, μετακινήσεων κλπ. δεν απαιτείται μεταβολή του νομικού καθεστώτος της λειτουργίας της αλλά πολιτική βούληση για γρήγορη εκτέλεση των διαδικασιών, που ήδη υπάρχουν και εφαρμόζονται, ή/και επανασχεδιασμός τους επί το βέλτιον. Ακόμα και αν η οικονομική αυτοτέλεια, όμως, αποτελεί επιτακτική ανάγκη, αυτή δύναται να επιτευχθεί και με διαφορετικές του ΝΠΔΔ μορφές, όπως πχ η Γενική Γραμματεία. Τέλος, η απομάκρυνση μίας στρατηγικής για τη Χώρα υπηρεσίας, όπως είναι η ΥΠΑ, από τον κρατικό έλεγχο στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, που κλιμακώνεται η ένταση στις σχέσεις Ελλάδας–Τουρκίας, θα αποτελούσε λάθος τακτική κίνηση. Για όλους τους παραπάνω λόγους η ΥΠΑ πρέπει να παραμείνει μία δημόσια υπηρεσία ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών σε έναν τομέα κρίσιμο για τη χώρα.