Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 52 – Τροποποίηση άρθρου 26 του ν. 4427/2016 – Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας»Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Πασιόπουλος | 9 Σεπτεμβρίου 2020, 03:34
Η αλλαγή της νομικής μορφής της ΥΠΑ – πρακτικά μία Υπηρεσία/Σώμα Ασφαλείας- σε ΝΠΔΔ εν μέσω οικονομικής κρίσης λόγω πανδημίας και περιόδου ισχυρών εντάσεων στα ελληνοτουρκικά, είναι κάτι που πραγματικά κανείς δεν περίμενε. Σε κάθε περίπτωση θα ήταν σκόπιμο να γίνει ευρέως κατανοητό για πραγματικά ποιους λόγους προωθείται τόσο αιφνιδιαστικά αυτή η δραστική αλλαγή νομικού προσώπου της ΥΠΑ. Στην αιτιολογική έκθεση του προτεινόμενου νομοσχεδίου, οι βασικοί και ομολογουμένως γενικόλογοι λόγοι για μία τέτοια θεσμική αλλαγή νομικού προσώπου αναφέρονται ότι είναι α) η βελτίωση της αποδοτικότητας της ΥΠΑ β) η βελτίωση της διαφάνειας της ΥΠΑ κυρίως στην διαχείριση οικονομικών στοιχείων γ) η διασφάλιση της λειτουργίας της ΥΠΑ σύμφωνα με εθνικές, ενωσιακές και διεθνείς νομοθετικές απαιτήσεις. Ενδεικτικά και συνοπτικά για τα παραπάνω μπορούν να ειπωθούν τα εξής: Α) Bελτίωση της αποδοτικότητας της ΥΠΑ : στο βαθμό που η εν λόγω βελτίωση αποδοτικότητας εξαρτάται κυρίως από την απόκτηση οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας της ΥΠΑ λόγω του ΝΠΔΔ, αυτό αποτελεί οξύμωρο διότι ήδη η ΥΠΑ προσφάτως είχε μετατραπεί σε αυτοτελή δημόσια υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, (βλ. αρθ. 26, ν. 4427/2016). Οπότε γιατί να καταργηθεί ως φορέας και να αλλάξει θεσμικά εκ νέου η ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ για πρακτικά τον ίδιο λόγο; Το μόνο που ουσιαστικά χρειάζεται να θεσμοθετηθεί είναι οι ρυθμίσεις εκείνες που διασφαλίζουν την οικονομική ευρωστία της και περιγράφουν και υλοποιούν το βαθμό διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας. Αν πάλι η έννοια της αποδοτικότητας νοείται στο πλαίσιο της μείωσης του λειτουργικού κόστους της ΥΠΑ τότε εκεί μιλάμε απλώς για άμεσες αριθμητικές μειώσεις μισθών ή προσωπικού, οπότε η συζήτηση μας για την ώρα σταματά εκεί. Β) Bελτίωση της διαφάνειας ιδίως στη διαχείριση των οικονομικών της στοιχείων: αυτό πχ θα μπορούσε να επιτευχθεί με την θεσμοθέτηση τμήματος Λογιστηρίου και εφαρμογή του Διπλογραφικού συστήματος στα οικονομικά της ΥΠΑ. Ωστόσο όπως και σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες που έχουν αποφασίσει, ή έχει αποφασισθεί για αυτές να εφαρμόσουν το διπλογραφικό σύστημα, αυτό δεν έχει να κάνει με το αν είναι η ΥΠΑ ΝΠΔΔ ή όχι. Γ) Διασφάλιση της λειτουργίας της ΥΠΑ σύμφωνα με εθνικές, ενωσιακές και διεθνείς νομοθετικές απαιτήσεις: Aυτό ουδόλως εξαρτάται από το αν η ΥΠΑ είναι ΝΠΔΔ ή όχι. Τουναντίον η κατάργηση και μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ, έναν νέο φορέα και προάγγελο μιας πιο λιτοδίαιτης οικονομικής διαχείρισης ιδιωτικοοικονομικού σκεπτικού, όχι μόνο δεν διασφαλίζει αλλά μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα δημιουργίας πρόσθετων επισφαλειών στη τήρηση νομοθετικών και άλλων απαιτήσεων. Επιγραμματικά τέτοιες επισφάλειες και αντίστοιχες απαιτήσεις που άπτονται του ενωσιακού κανονιστικού πλαισίου, είναι εκείνες που αφορούν πχ την επίδειξη διατήρησης των επιπέδων ασφάλειας των πτήσεων λόγω της θεσμικής αλλαγής, την επίδειξη της δυνατότητας διατήρησης της βιωσιμότητα της νέας ΥΠΑ σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, την διασφάλιση της δυνατότητας του νέου φορέα να παρέχει αδιάλειπτα υπηρεσίες αεροναυτιλίας/διαχείρισης του εναέριου χώρου κλπ. Διαφορετικά ο νεός φορεάς παροχής υπηρεσιών αεοναυτιλίας ΥΠΑ διακυβέυει την ευρωπαική πιστοποίηση του. Με αναφορά στα παραπάνω και με δεδομένο το αποδεδειγμένα αποτελεσματικό, αποδοτικό, και ενίοτε ηρωικό, ανθρώπινο δυναμικό της, η βελτίωση της αποδοτικότητας, της διαφάνειας αλλά και η διασφάλιση της λειτουργίας της ΥΠΑ σε συμφωνία με κανονιστικές απαιτήσεις είναι κυρίως θέμα πολιτικής βούλησης/κυβερνητικών προτεραιοτήτων. Για την επίτευξη βελτιώσεων στα παραπάνω σημεία υπάρχουν πλείστοι άλλοι διαχειριστικοί τρόποι και μέθοδοι που δεν προϋποθέτουν αλλαγή νομικού προσώπου της ΥΠΑ, αλλά κυρίως την διατήρηση της λειτουργικής βιωσιμότητας της ΥΠΑ ως δημόσιου φορέα. μετά τιμής Γιώργος Πασιόπουλος ATSEP/Ηλεκτρονικός Μηχανικός Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας