Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’Σχόλιο του χρήστη ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΟΥΚΑ | 9 Σεπτεμβρίου 2020, 08:18
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ¨: Διεύθυνση Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων Από το αναρτηθέν στη διαβούλευση Σχέδιο Νόμου "Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας" ΜΕΡΟΣ Α' ΣΥΣΤΑΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, απουσιάζουν πολύ σημαντικές αρμοδιότητες της ΑΠΑ, η άσκηση των οποίων προβλέπεται ρητά από διατάξεις νόμων και ασκούνται μέχρι σήμερα από τους Μηχανικούς της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ, και μεταξύ άλλων αφορά στην πιστοποίηση, επιθεώρηση και εποπτεία αεροδρομιακών υποδομών, εξοπλισμών και εγκατάστασεων, και αεροναυτιλιακών βοηθημάτων, καθώς και στην εποπτεία και παρακολούθηση της υλοποίησης Συμβάσεων Παραχώρησης των αεροδρομίων που αναφέρονται στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στα 14 παραχωρημένα αεροδρόμια στη Fraport Greece και στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, δεν προβλέπεται η άσκηση των αρμοδιοτήτων: 1. Εποπτείας και παρακολούθησης της υλοποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των αεροδρομίων και αφορούν: I. Στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Ν.2338/1995-ΦΕΚ Α' 202/14.09.1995), Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις για εποπτεία και παρακολούθηση: την Τροποποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου, την Έγκριση των Γενικών Μελετών (υποκαθιστώντας την Ανεξάρτητη Επιτροπή Αναθεώρησης), τον έλεγχο των Μελετών Εφαρμογής, την παρακολούθηση της κατασκευής, την τήρηση των Προτύπων, την παρακολούθηση της χρήσης - κίνησης - συντήρησης - λειτουργίας - αποδοτικότητας του Αεροδρομίου, την επέκταση του Αεροδρομίου κaι άλλα. II. Στα 14 παραχωρημένα αεροδρόμια στη Fraport Greece (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016) Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις: διατύπωση παρατηρήσεων/ενστάσεων επί των Μελετών Εφαρμογής (των πεδίων κίνησης αεροσκαφών, των οπτικών βοηθημάτων, της φωτοσήμανσης αεροδρομίων, των αεροσταθμών και λοιπών κτιριακών εγκαταστάσεων, των Η/Μ εγκαταστάσεων κ.λ.π.), έλεγχος και έγκριση των Master Plan, συμμετοχή στη διαδικασία επίλυσης των τεχνικών διαφορών, συμμετοχή στις επιθεωρήσεις για τη διαπίστωση της ουσιώδους ολοκλήρωσης των επικείμενων έργων, τακτικές επιθεωρήσεις για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των 14 αεροδρομίων με τις Συμβάσεις Παραχώρησης, επιθεωρήσεις σχετικές με τη λειτουργία και τη συντήρηση των 14 παραχωρημένων αεροδρομίων. III. Στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (Ν.4612/2019 – ΦΕΚ Α' 77/23.05.2019). Άρθρο 17.2.Α.3 Έλεγχος και έγκριση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ, Άρθρο 17.2.Α.8 Τροποποίηση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ, Άρθρο 17.4.2 Διατύπωση σχολίων ή αντιρρήσεων της ΥΠΑ επί των εγκεκριμένων, από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, Μελετών, Άρθρο 18.3.1 Συμμετοχή της ΥΠΑ για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των Μελετών και των Κατασκευών Περιόδου Τ1 με τις Προδιαγραφές και της διευκόλυνσης της Πιστοποίησης 2 του Αεροδρομίου, Άρθρο 18.5.1 Επιθεωρήσεις της ΥΠΑ για τη διαπίστωση της ολοκλήρωσης του Έργου. Υποβολή παρατηρήσεων ΥΠΑ, Άρθρο 23 Α.8.2 Έλεγχος δυναμικότητας Αεροδρομίου – Επικαιροποίηση MASTER PLAN κάθε πενταετία ή νωρίτερα αν απαιτηθεί. 2. Της πολεοδομικής αρχής για την έκδοση οικοδομικών αδειών κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων εντός αεροδρομίων και εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων που απορρέουν από: Την υπουργική απόφαση με αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998 ΦΕΚ 597Δ' 16-08- 1988 (Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της ΥΠΑ). Τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αεροδρομίων (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016, παράγραφος 17.7.6.) σύμφωνα με την οποία «προς αποφυγή αμφιβολίας, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να είναι η Αρμόδια Αρχή για την έκδοση των Αδειών που απαιτούνται για την κατασκευή και εκτέλεση Έργων εντός των Περιοχών Παραχώρησης, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998.» Τον Ν.4495/2017 άρθρο 29 παρ. 7 (όπως αναριθμήθηκε με την Παρ.19 Άρθρο 34 του Ν.4546/2018 και ισχύει από 12/6/2018) σύμφωνα με το οποίο: «Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης, από την Υ.Π.Α. και μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του άρθρου 66 του Ν.4427/2016 από την Α.Π.Α., για την εκτέλεση έργων ή εγκαταστάσεων στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων, των εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και των χώρων των ζωνών λιμένων, ως και κάθε σχετική λεπτομέρεια.» H αρμοδιότητα αυτή, η οποία παρά το γεγονός ότι εντάσσεται στις προβλεπόμενες αρμοδιότητες της ΑΠΑ του Άρθρου 7, παρ.3.ε στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, δεν περιέχεται σε καμία δομή από τις προβλεπόμενες του Άρθρου 23 του ιδίου σχεδίου νόμου. Oι αρμοδιότητες αυτές των ανωτέρω παραγράφων, τεχνικής φύσεως, ασκούνται με επιτυχία από το εξειδικευμένο, έμπειρο και εκπαιδευμένο τεχνικό προσωπικό της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ, που άμεσα συνδέεται με την εξασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, έφερε εις πέρας το βαρύτατο αυτό έργο, που άμεσα συχνά κάτω από αντίξοες συνθήκες και εντός των προβλεπόμενων ασφυκτικών προθεσμιών, παράλληλα με την άσκηση των λοιπών καθηκόντων που απορρέουν από ισχύουσες οργανικές και λοιπές διατάξεις. Περαιτέρω, αναφέρουμε ότι με την ουσιαστική/απαραίτητη συμμετοχή των Μηχανικών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών έχει επιτευχθεί η Πιστοποίηση των αεροδρομίων, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 139/2014 της EASA. 3 Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι θα πρέπει απαραιτήτως να ενταχθούν στις αρμοδιότητες που περιλαμβάνονται στο παρόν Σχέδιο Νόμου, που βρίσκεται σε διαβούλευση και ειδικότερα στο Μέρος Α' αυτού, αφού άλλωστε εμπίπτουν στον σκοπό και στην αποστολή της ΑΠΑ, όπως αυτά αναφέρονται στο Σχέδιο Νόμου και την Αιτιολογική Έκθεση αυτού. Για την αποτελεσματική άσκηση των τεχνικών αυτών αρμοδιοτήτων, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί αυτοτελής Οργανική Μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης, στο πλαίσιο της Γενικής Διεύθυνσης Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, με αντικείμενο Εποπτείας Υποδομών και Eγκαταστάσεων Αεροδρομίων. Συνακόλουθα, απαιτείται η εξασφάλιση του απαιτούμενου αριθμού Μηχανικών στην ΑΠΑ. Επιπρόσθετα, θεωρούμε ότι στην παρ.1 του Άρθρου 26 "Επιθεωρητές και ελεγκτική διαδικασία", στις σχετικές διατάξεις του εθνικού και ενωσιακού δικτύου, θα πρέπει να προστεθεί και ο Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 139/2014. Επίσης, προτείνεται να διερευνηθούν οι οργανικές μονάδες και να αυξηθεί ο αριθμός των υπαλλήλων ανάλογα με τις ανάγκες στη Γενική Διεύθυνση Αεροπορικών Δραστηριοτήτων που αφορούν στους κανονισμούς και εποπτεία αεροδρομίων και υδατοδρομίων, υποδομών και εξοπλισμών, ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά και με σύγχρονες μεθόδους και έξυπνες τεχνολογίες τα αντίστοιχα αντικείμενα, όπως αποτελεσματικά και με επιτυχία ασκείται μέχρι σήμερα από το εξειδικευμένο και έμπειρο τεχνικό προσωπικό της Υπηρεσίας μας, και όπως ήδη έχει ληφθεί υπόψη στο εν λόγω αναρτηθέν στη διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για άλλες Διευθύνσεις της ΑΠΑ, όπως η Δ/νση Πτητικών Προτύπων. ΣΧΕΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ (τμήμα) Προς υποστήριξη των ανωτέρω, παραθέτουμε ενδεικτικά άρθρα, σύμφωνα με τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αεροδρομίων. 1. Συμβάσεις παραχώρησης των 14 Αεροδρομίων (FRAPORT) (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016) Άρθρο 18.4.2 Έλεγχος μελετών και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων ή ενστάσεων από την ΥΠΑ στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 18.4.4 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ αμφισβητήσει τις αποφάσεις του Ανεξάρτητου Μηχανικού . Άρθρο 18.11.3 Η ΥΠΑ θα επιθεωρεί όποτε κρίνει σκόπιμο την εξέλιξη των έργων. Άρθρο 18.12.3 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, ο Παραχωρησιούχος και η ΥΠΑ θα επιθεωρήσουν παρουσία του εργολάβου τα Εποπτευόμενα Έργα, ώστε να εξακριβωθεί ότι τα εν λόγω έργα είναι ουσιωδώς ολοκληρωμένα. Άρθρο 18.12.5 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ διαφωνήσει με την απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Άρθρο 20.2 Εκτίμηση χωρητικότητας Α/Δ, υποβολή στην ΥΠΑ. Επικαιροποίηση MASTER PLAN και έγκριση από την ΥΠΑ. Άρθρο 20.3 Επισκόπηση και Έγκριση Σχεδίων Αποκατάστασης και Ρυθμιστικών σχεδίων. Διαδικασία και χρονοδιάγραμμα Άρθρο 20.3.1 έως 20.3.5. Έλεγχος μελετών και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων ή ενστάσεων στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 20.5.3 Έλεγχος Σχεδίου Υλοποίησης Ανακαίνισης και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων από την ΥΠΑ στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 20.5.4 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ αμφισβητήσει την απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Άρθρο 26.1.7 Εκτέλεση τακτικών επιθεωρήσεων από την ΥΠΑ, για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των 14 αεροδρομίων με τις Συμβάσεις Παραχώρησης. Άρθρο 26.2.5 Διεξαγωγή επιθεωρήσεων από την ΥΠΑ σε όλα τα ουσιώδη ζητήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία και τη συντήρηση του Περιφερειακού Αεροδρομίου κατά την περίοδο παραχώρησης. 2. Σύμβαση Νέου Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (Ν.4612/2019 – ΦΕΚ Α' 77/23.05.2019). Άρθρο 17.2.Α.3 Έλεγχος και έγκριση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ. Άρθρο 17.2.Α.8 Τροποποίηση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ. Άρθρο 17.4.2 Διατύπωση σχολίων ή αντιρρήσεων της ΥΠΑ επί των εγκεκριμένων, από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, Μελετών. Άρθρο 18.3.1 Συμμετοχή της ΥΠΑ για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των Μελετών και των Κατασκευών Περιόδου Τ1 με τις Προδιαγραφές και της διευκόλυνσης της Πιστοποίησης του Αεροδρομίου. Άρθρο 18.5.1 Επιθεωρήσεις της ΥΠΑ για τη διαπίστωση της ολοκλήρωσης του Έργου. Υποβολή παρατηρήσεων ΥΠΑ. Άρθρο 23 Α.8.2 Έλεγχος δυναμικότητας Αεροδρομίου – Επικαιροποίηση MASTER PLAN κάθε πενταετία ή νωρίτερα αν απαιτηθεί. 3. Σύμβαση Νέου Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Ν.2338/1995-ΦΕΚ Α' 202/14.09.1995) Διυπουργική απόφαση Υπουργών Οικονομίας & Οικονομικών και Μεταφορών & Επικοινωνιών Α.Π 2916/48231/7-11-2007 4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ EASA-ICAO- ΕΘΝΙΚΩΝ. Κανονισμοί EASA 1139/2018, 139/2014, ICAO ΑΝΝΕΧ 14 κ.τ.λ. Δρ. Δέσποινα Τσούκα/ Προϊσταμένη της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών/ Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Τηλ.210.9973240 e-mail: dty@hcaa.gr