Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 02 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Night Flight | 9 Σεπτεμβρίου 2020, 11:58
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το σχέδιο Νόμου προβλέπει την ίδρυση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, επιχειρώντας να συμβαδίσει με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα στο τομέα της πολιτικής αεροπορίας και να διαχωριστεί η αρμοδιότητας κανονιστικής ρύθμισης και εποπτείας από την παροχή των σχετικών υπηρεσιών. Όμως, για την υλοποίηση αυτού του στόχου θα αρκούσε, αρχικά, η υιοθέτηση του συνόλου των σχετικών κανόνων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αντίθετα, το υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου, κάνει επιλεκτική χρήση των ευρωπαϊκών κανόνων και δημιουργεί στη βάση του έναν ατελή και εν τέλει «προβληματικό» από τη γέννησή του Οργανισμό , προκειμένου να εξυπηρετήσει συμφέροντα συγκεκριμένων κλάδων και ομάδων που θέλει να ευνοήσει. Αναφέρεται στο Κανονισμό 1139/2018 μόνο στο άρθρο 62 αυτού, ενώ ο Κανονισμός αυτός παρέχει ένα πλήρες πλαίσιο για τη λειτουργία εθνικών Οργανισμών με κανονιστική και εποπτική αρμοδιότητα. Διακηρύσσει, φιλόδοξα στους σκοπούς της Α.Π.Α. ότι επιδιώκει την «εκτέλεση των καθηκόντων πιστοποίησης, εποπτείας και επιβολής στον τομέα των αερομεταφορών, της αεροναυτιλίας και των αερολιμένων και η εφαρμογή της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, καθώς και των διεθνών συμβάσεων……..», χωρίς να θεσπίζει ένα πλαίσιο για την εκτέλεσή τους. Έτσι, ενώ στο υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου, αναφέρει ότι «Η Α.Π.Α. απολαμβάνει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα…», διστάζει να της αποδώσει οργανική και λειτουργική αυτονομία στην Α.Π.Α, τονίζοντας την «αρωγή» του Υπουργείου στο εποπτικό του έργο, αδιευκρίνιστο με ποιο τρόπο. α) Σκοπεύει, τελικά, να δημιουργήσει έναν οργανισμό, με υπερεξουσίες του Διοικητή και του Εκτελεστικού Συμβουλίου, οι οποίοι θα μπορούν να λειτουργούν αυθαίρετα και εν τέλει να παρεμβαίνουν, όποτε το κρίνουν σκόπιμο, στην απρόσκοπτη εκτέλεση των επιθεωρήσεων, οι οποίες οφείλουν να διενεργούνται, αποκλειστικά και μόνο, σύμφωνα με τους κανονισμούς της E.A.S.A. και της Commission. Αντίθετα, ο ρόλος των οργάνων της Διοίκησης, θα έπρεπε να είναι καθαρά εποπτικός και να περιορίζεται στον έλεγχο της νομιμότητα κατά την εκτέλεση του επιθεωρησιακού έργου, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης στην εκπόνηση των προγραμμάτων επιθεώρησης και στη διαδικασία επιβολής κυρώσεων και καθορισμού προτεραιοτήτων επιθεώρησης. Άλλωστε, ο έλεγχος και η εποπτεία της ασφάλειας των πτήσεων, των εγκαταστάσεων, του προσωπικού και των επιβατών είναι εξίσου σημαντικοί και δεν συνάδει με το πνεύμα της εύρυθμης και αντικειμενικής λειτουργίας η ιεράρχηση των ελέγχων από την εκάστοτε Διοίκηση, βάσει αυθαίρετων και επιλεκτικών επιλογών. Επίσης, είναι πρωτότυπη, η διάταξη του υπό διαβούλευση σχεδίου Νόμου, η οποία προβλέπει, τα πρόστιμα στους αεροπορικούς φορείς, να υπολογίζονται βάσει του κύκλου εργασιών του μη συμμορφούμενου με τα πρότυπα φορέα και όχι, αναλόγως με τη βαρύτητα και το είδος της παράβασης. β) Ο αριθμός των επιθεωρητών της Α.Π.Α., που προβλέπονται είναι ανεπαρκής, διότι, για το καθορισμό τους, δεν έλαβε υπόψη τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας, του αριθμού των αεροδρομίων και των φορέων που δραστηριοποιούνται σε αυτά, καθώς και της κατανομής τους ανά την επικράτεια. Ο σκοπός των επιθεωρητών είναι να διασφαλίζουν επαρκή εποπτεία στους ανωτέρω φορείς, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις και το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, ώστε να μην οδηγηθούμε, σύντομα, σε πλημμελείς ελέγχους και να τιναχθεί στον αέρα η απόλυτη προτεραιότητα της ασφάλειας. γ) Στο υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου, προβλέπει, κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, την επαναξιολόγηση των Επιθεωρητών, οι οποίοι, είναι ήδη πιστοποιημένοι και εναρμονισμένοι σύμφωνα με τα πρότυπα που καθορίζονται από τον ευρωπαϊκό ελεγκτικό μηχανισμό και θεσπίζει αυθαίρετα κριτήρια αξιολόγησης, με αποτέλεσμα να τίθεται σε αμφισβήτηση η αξιοπιστία του επιθεωρησιακού έργου και εν τέλει η ασφάλεια των πτήσεων. Έτσι, ενώ ορθά απαιτεί, για τους Επιθεωρητές, εμπειρία στο κλάδο τους, κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανονισμών, την περιορίζει στη τελευταία δεκαετία αντί να την αναφέρει ως Συνολική εμπειρία. Αποτέλεσμα της διάταξης αυτής είναι να κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός της Α.Π.Α. Επιθεωρητές με πολυετή εμπειρία που υπηρετούν ως Επιθεωρητές και οι οποίοι, αυτονόητα, απασχολούμενοι ως Επιθεωρητές, δεν ασκούν καθήκοντα στο κλάδο τους. Ποιοι θα τους αντικαταστήσουν;;; δ) Ταυτόχρονα καθιερώνει για τους Επιθεωρητές ασυμβίβαστα για μετά την αποχώρησή τους από την Α.Π.Α., τα οποία δεν προβλέπονται στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Έτσι, καταδικάζει στην ανεργία όσους Επιθεωρητές αποχωρούν, για οποιοδήποτε λόγο, από την Α.Π.Α.. Την ίδια στιγμή, πέρα από κάθε συνταγματική νομιμότητα, περιορίζει, με ασυμβίβαστα, την οικονομική και επαγγελματική δραστηριότητα των συγγενών των Επιθεωρητών, οι οποίοι στερούνται της δυνατότητας να εργάζονται, όχι μόνο σε εταιρείες του αεροπορικού κλάδου, αλλά και σε εταιρείες που συνεργάζονται με αυτές!!! ε) Εντελώς αυθαίρετα και αναιτιολόγητα διαχωρίζει τα πτυχία των Ε.Ε.Κ. από τα υπόλοιπα αεροπορικά πτυχία, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει μια ενιαία εποπτική αρχή για όλα τα αεροπορικά πτυχία και έτσι δημιουργεί ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα του διαχωρισμού. στ) Συνεχίζει την πολιτική ευνοϊκής μεταχείρισης των Ε.Ε.Κ., κατά κύριο λόγο και των Ηλεκτρονικών, αποδίδοντας σε αυτούς τους κλάδους, δυσανάλογα μεγάλα ποσοστά από το επιδομα EUROCONTROL, ενώ δημιουργεί ασάφειας και αβεβαιότητας σχετικά με τις αποδοχές των υπαλλήλων της Α.Π.Α. και δη των Επιθεωρητών, χωρίς την ύπαρξη των οποίων δεν υπάρχει σύστημα εποπτείας. Έτσι, μοιραία κινδυνεύει να οδηγήσει, στο κοντινό μέλλον, στην ανάληψή των ελέγχων από την ίδια την E.A.S.A. και στην ουσιαστική κηδεμονία του αεροπορικού γίγνεσθαι της χώρας μας, απευθείας από τα ευρωπαϊκά όργανα. Την ίδια στιγμή, επεκτείνει την επιδοματική εύνοια των Ε.Ε.Κ. που θα απασχολούνται στην Α.Π.Α., εξαιρώντας τους από τους υπόλοιπους εργαζόμενους της Α.Π.Α. και προσφέροντάς τους γενναιόδωρα το επίδομα EUROCONTROL των Ε.Ε.Κ. της Υ.Π.Α.!!! ζ) Ενισχύει την πολιτική των διακρίσεων που ακολουθείται και σήμερα, καθώς, διακόπτει την χορήγηση του επιδόματος EUROCONTROL στους επιθεωρητές χειριστές α/φών, το οποίο χορηγήθηκε, αρχικά σε αυτούς, με προοπτική να επεκταθεί σε όλους τους Επιθεωρητές. Μάλιστα, με το παρόν σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται επίδομα EUROCONTROL για κανέναν εργαζόμενο της Α.Π.Α. η) Το υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου, επισημοποιεί την παρωδία της αποζημίωσης λόγω απώλειας ειδικότητας των Ε.Ε.Κ. . θ) Επιπλέον και ενδεικτικό των προθέσεων για ευνοϊκή μεταχείριση, εντελώς αναίτια - ή μήπως υπάρχει κάποιος λόγος γι' αυτό; - υπαγάγει το Γραφείο Αεροϊατρικήςκαι Ιατρικών Υποθέσεων στον Διοικητή. Επισημαίνουμε ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι Ε.Ε.Κ. θα μπορούσαν να αρρωσταίνουν ξαφνικά ενόψει συνταξιοδότησης, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο ένα παχυλό εφάπαξ; ι) Το υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου, όμως, θέτει υπό αμφισβήτηση την επάρκεια των οικονομικών πόρων της Α.Π.Α. με την παραχώρηση σχεδόν όλου του EUROCONTROL στην Υ.Π.Α., την πρωτοφανή ανάθεση της διαχείρησής του σε φορέα παροχής υπηρεσιών, τους «ημέτερους» που προτίθεσθε να μεταφέρετε στην Α.Π.Α., καθιερώνοντας πρωτότυπα όρια προϋπηρεσίας, παρότι υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό που μπορεί να αξιοποιηθεί, το καθεστώς εποπτείας των υδατοδρομίων κ.ά. ια) Η αδικία συμπληρώνεται καταργώντας προηγούμενο νόμο, (αρ. 32 του ν. 2912/2001), όπου καθορίζεται το μισθολόγιο των επιθεωρητών μέσω του αρ. 35 του ν. 2912/2001, στο οποίο αναφέρεται ότι ο ελέγχον δεν μπορεί να έχει αμοιβές μικρότερες του ελεγχόμενου