Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»Άρθρο 23 – Δομή Α.Π.Α.Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Υ.Π.Α. | 9 Σεπτεμβρίου 2020, 13:05
Α. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ Α' ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (ΑΠΑ) Αναφορικά με το Μέρος Α «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας», απουσιάζουν πολύ σημαντικές αρμοδιότητες της ΑΠΑ, η άσκηση των οποίων προβλέπεται ρητά από διατάξεις νόμων και ασκούνται μέχρι σήμερα από τους Μηχανικούς της ΥΠΑ. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, δεν προβλέπεται η άσκηση των αρμοδιοτήτων: 1. εποπτείας και παρακολούθησης της υλοποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των αεροδρομίων και αφορούν: I. στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ν.2338/1995-ΦΕΚ Α' 202/14.09.1995). Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις για εποπτεία και παρακολούθηση: την Τροποποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου, την Έγκριση των Γενικών Μελετών (υποκαθιστώντας την Ανεξάρτητη Επιτροπή Αναθεώ¬ρησης), τον έλεγχο των Μελετών Εφαρμογής, την παρακολούθηση της κατασκευής, την τήρηση των Προτύπων, την παρακολούθηση της χρήσης - κίνησης - συντήρησης - λειτουργίας - αποδοτικότητας του Αεροδρομίου, την επέκταση του Αεροδρομίου και άλλα. II. στα 14 παραχωρημένα αεροδρόμια στη Fraport Greece (ν.4389/2016-ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016) Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις: διατύπωση παρατηρήσεων/ενστάσεων επί των Μελετών Εφαρμογής (των πεδίων κίνησης αεροσκαφών, των οπτικών βοηθημάτων, της φωτοσήμανσης αεροδρομίων, των αεροσταθμών και λοιπών κτιριακών εγκαταστάσεων, των Η/Μ εγκαταστάσεων κ.λ.π.), έλεγχος και έγκριση των Master Plan, συμμετοχή στη διαδικασία επίλυσης των τεχνικών διαφορών, συμμετοχή στις επιθεωρήσεις για τη διαπίστωση της ουσιώδους ολοκλήρωσης των επικείμενων έργων, τακτικές επιθεωρήσεις για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των 14 αεροδρομίων με τις Συμβάσεις Παραχώρησης, επιθεωρήσεις σχετικές με τη λειτουργία και τη συντήρηση των 14 παραχωρημένων αεροδρομίων. III. στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ν.4612/2019-ΦΕΚ Α' 77/23.05.2019). 2. της πολεοδομικής αρχής για την έκδοση οικοδομικών αδειών κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων εντός αεροδρομίων και εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων που απορρέουν από: Την με αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998 (ΦΕΚ 597Δ' /16-08-1988) υπουργική απόφαση «Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της ΥΠΑ». Τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αεροδρομίων (ν.4389/2016- ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016, παράγραφος 17.7.6.), σύμφωνα με την οποία «προς αποφυγή αμφιβολίας, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να είναι η Αρμόδια Αρχή για την έκδοση των Αδειών που απαιτούνται για την κατασκευή και εκτέλεση Έργων εντός των Περιοχών Παραχώρησης, σύμφωνα με την με αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998 υπουργική απόφαση». Την παρ. 7 του άρθρου 29 του ν.4495/2017 (όπως αναριθμήθηκε με την παρ. 19 του άρθρου 34 του ν.4546/2018 και ισχύει από 12.06.2018) σύμφωνα με το οποίο: «Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης, από την Υ.Π.Α. και μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του άρθρου 66 του Ν.4427/2016 από την Α.Π.Α., για την εκτέλεση έργων ή εγκαταστάσεων στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων, των εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και των χώρων των ζωνών λιμένων, ως και κάθε σχετική λεπτομέρεια». H αρμοδιότητα αυτή, η οποία παρά το γεγονός ότι εντάσσεται στις προβλεπόμενες αρμοδιότητες της ΑΠΑ, παρ.3.ε του άρθρου 7 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, δεν περιέχεται σε καμία δομή από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 23 του ιδίου σχεδίου νόμου. Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι θα πρέπει απαραιτήτως να ενταχθούν στις αρμοδιότητες που περιλαμβάνονται στο παρόν Σχέδιο Νόμου, που βρίσκεται σε διαβούλευση και ειδικότερα στο Μέρος Α' αυτού, αφού άλλωστε εμπίπτουν στον σκοπό και στην αποστολή της ΑΠΑ, όπως αυτά αναφέρονται στο Σχέδιο Νόμου και την Αιτιολογική Έκθεση αυτού. Για την αποτελεσματική άσκηση των τεχνικών αυτών αρμοδιοτήτων, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί αυτοτελής Οργανική Μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης, στο πλαίσιο της Γενικής Διεύθυνσης Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, με αντικείμενο Εποπτείας Υποδομών και Εγκαταστάσεων Αεροδρομίων, η οποία θα στελεχώνεται από Μηχανικούς. Συνακόλουθα, απαιτείται η εξασφάλιση του απαιτούμενου αριθμού ΤΕ Μηχανικών στην ΑΠΑ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Υ.Π.Α.