Αρχική Η Ελλάδα σε κίνηση:Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα–Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και ΜεταφορώνΜΕΡΟΣ Β’ ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ Ρυθμίσεις για τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) -Τροποποίηση του ν. 2696/1999 (Α’ 57) Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) Άρθρο 15 Ορισμοί -Τροποποίηση του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ.Σχόλιο του χρήστη Γραμματόσης Γιώργος | 3 Δεκεμβρίου 2020, 13:44
Καλησπέρα σας, Ονομάζομαι Γραμματόσης Γιώργος, είμαι στο χώρο της ενέργειας από το 2009 με εταιρία κατασκευής ενεργειακών έργων και παραγωγής ενέργειας από Φ/Β συστήματα και στο τομέα της ηλεκτροκίνησης με εταιρία εισαγωγής και χονδρικής διάθεσης η/ο οχημάτων από το 2014. Όταν ξεκινήσαμε την εισαγωγή ηλεκτροκίνητων σκούτερς, ξεκινήσαμε κυρίως με μεγάλα και ακριβά μοντέλα και κάποια ηλεκτρικά ποδήλατα. Η αγορά όμως ζητούσε ηλεκτρικά οχήματα που να μη χρειάζονται δίπλωμα οδήγησης και να έχουν χαμηλό κόστος αγοράς και συντήρησης. Τα μοντέλα σε αυτή τη κατηγορία είναι σκούτερ με πετάλια ή χωρίς, συνεχόμενη ισχύ 250W, μέγιστη ταχύτητα 25km/h και οδηγούνται χωρίς δίπλωμα και πινακίδες κυκλοφορίας. Αυτά τα μοντέλα μέχρι και πριν ένα μήνα, περνούσαν από το τελωνείο σαν ηλεκτρικά ποδήλατα γιατί έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά με ένα ηλεκτρικό ποδήλατο και εμφάνιση μοτοποδηλάτου. Αυτού του τύπου τα οχήματα είναι τα πιο διαδεδομένα στην ελληνική αγορά, με αυξανόμενη ζήτηση και πωλούνται στη χώρα μας πάνω από 10 χρόνια. Αυτή η κατηγορία οχημάτων διαθέτει πιστοποιητικό CE και COC από το εργοστάσιο κατασκευής τους. Αυτά ήταν και τα έγγραφα που ζητούσε το τελωνείο για την εισαγωγή τους μέχρι και τις 22 Οκτωβρίου του 2020, όπου και στάλθηκε οδηγία από την ΑΑΔΕ στα τελωνεία να εκτελωνίζονται πλέον σαν ηλεκτρικά μοτοποδήλατα και όχι σαν ηλεκτρικά ποδήλατα όπως συνέβαινε τα προηγούμενα 10 χρόνια. Στη νέα κατηγορία οχημάτων που εισάγει το υπουργείο σας, τα ΕΠΗΟ, στον ορισμό τους συμπεριλαμβάνετε μόνο τα ηλεκτρικά πατίνια, τα skateboards και τα εξισορροπούμενα ατομικά οχήματα. Παρ` όλο που χωρίζετε τα ΕΠΗΟ ανάλογα με την τελική τους ταχύτητα, δεν έχετε συμπεριλάβει τα ηλεκτρικά μοτοποδήλατα των 250watt με πετάλια ή χωρίς στη κατηγορία των ΕΠΗΟ με ξεκάθαρο τρόπο. Θεωρώ πως θα πρέπει να τα συμπεριλάβετε ξεκάθαρα σαν ΕΠΗΟ και να αντιμετωπίζονται από το νόμο σαν ηλεκτρικά ποδήλατα με βάση την ισχύ και την τελική τους ταχύτητα και αυτά όπως και τα ηλεκτρικά πατίνια. Αυτού του τύπου ηλεκτρικά μοτοποδήλατα των 250watt είναι τα πιο διαδεδομένα και με αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικά οχήματα και το βασικότερο που πρέπει να γνωρίζετε, είναι ότι στην Ελλάδα ο κόσμος έχει ταυτίσει την ηλεκτροκίνηση με οχήματα που δεν χρειάζονται δίπλωμα οδήγησης και πινακίδες κυκλοφορίας. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων έως 4kw με δίπλωμα οδήγησης, είναι μηδαμινές σε σχέση με τις πωλήσεις των οχημάτων στην κατηγορία των 250watt και αυτό λόγω του διπλώματος οδήγησης. Για τις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες με ισχύ άνω των 10kw η αγορά είναι ανύπαρκτη στη χώρα μας λόγω του ότι δεν υπάρχει δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Θέλω λοιπόν να σας προτείνω να συμπεριλάβετε στον ορισμό τα ηλεκτροκίνητα μοτοποδήλατα των 250W σαν ΕΠΗΟ, να αντιμετωπίζονται σαν ηλεκτρικά ποδήλατα λόγω της ισχύς τους και της μέγιστης ταχύτητάς τους, είτε έχουν είτε δεν έχουν πεντάλ. Να εκτελωνίζονται σαν ηλεκτρικά μοτοποδήλατα μεν, αλλά με τα πιστοποιητικά COC και CE όπως γινόταν μέχρι τώρα, καθώς ο συγκεκριμένος τύπος οχημάτων δεν βγάζει έγκριση τύπου σαν τα κανονικά μοτοποδήλατα με μέγιστη ταχύτητα 45Km/h. Ή εναλλακτικά να δημιουργηθεί ένα νέο TARIC στο τελωνείο όπου να εισάγονται σε αυτό όλοι οι τύποι ΕΠΗΟ. Σε αυτή τη κατηγορία υπάρχουν οχήματα με κανονική διπλή σέλα και μπορούν να μεταφέρουν με ασφάλεια και 2ο επιβάτη. Διάβασα πως απαγορεύεται τα ΕΠΗΟ να μεταφέρουν συνεπιβάτη αλλά αυτόν τον περιορισμό καλύτερα να τον εισάγετε μόνο για τα πατίνια ή για ΕΠΗΟ που δεν έχουν από κατασκευής 2ο κάθισμα εργοστασιακά τοποθετημένο. Για τη μέγιστη ταχύτητα των ΕΠΗΟ και των ηλεκτρικών ποδηλάτων, θεωρώ πως είναι καλή η ταχύτητα των 25km/h μόνο για τα ηλεκτρικά πατίνια, λόγω των μικρών τροχών τους και γενικά της πολύ ελαφριάς κατασκευής τους, είναι επικίνδυνο να τρέχουν περισσότερο. Για τα ηλεκτρικά μοτοποδήλατα των 250watt και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, εφόσον δεν υπάρχουν πουθενά ποδηλατόδρομοι και είναι αναγκασμένοι όλοι να κυκλοφορούν στις οδούς με τα αυτοκίνητα, ίσως θα πρέπει να αυξηθεί η ταχύτητα τους έστω μέχρι τα 35km/h. Ακόμα και με ένα συμβατικό ποδήλατο άνετα κάποιος μπορεί να πιάσει ταχύτητα άνω των 25km/h αν έχει ποδήλατο τύπου mountain με ταχύτητες από 21 και πάνω. Επίσης πρέπει να λάβετε υπ` όψη σας ότι το ηλεκτρικό όχημα όσο κυκλοφορεί και αδειάζει η μπαταρία του, μειώνεται ταυτόχρονα και η ισχύ του και η ταχύτητά του. Τα 25km/h π.χ. μπορεί να τα πιάσει όσο η μπαταρία του είναι μέχρι το 60-70% της χωρητικότητάς του, μετά αρχίζει και μειώνει μόνο του. Επίσης τα βενζινοκίνητα μοτοποδήλατα που εξ` ορισμού πρέπει να έχουν μέγιστη ταχύτητα 45Km/h, στη πραγματικότητα πιάνουν ταχύτητες από 55 έως 65km/h. Οπότε θεωρώ λογική τη ταχύτητα των 35km/h για ΕΠΗΟ τύπου μοτοποδηλάτου και των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Για τα πρόστιμα που προτείνετε για τους παραβάτες οδηγούς των ΕΠΗΟ, λέτε π.χ. πως σε μια παράβαση υπέρβασης της ταχύτητας ο οδηγός πληρώνει 40 ευρώ και αυτός που θέτει σε κυκλοφορία το όχημα 100 ευρώ. Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία το όχημα ποιος είναι; Αυτός που του ανήκει το όχημα ή αυτός που το εισάγει και το πουλάει; Δε μου φαίνεται λογικό αυτός που πουλάει ένα ΕΠΗΟ να είναι υπεύθυνος για το όχημα μετά τη πώληση και μάλιστα να ευθύνεται για τη χρήση από τον τελικό πελάτη. Επίσης θεωρώ πως θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η ασφάλιση όλων των ΕΠΗΟ για αστική ευθύνη. Για το θέμα του κράνους, γράφετε πως συνίσταται για τους χρήστες ΕΠΗΟ. Καλό θα είναι να γίνει υποχρεωτικό για τους ανήλικους οδηγούς. Οι μεγαλύτεροι ας αποφασίσουν μόνοι τους αν αξίζει να αλλάξει η ζωή τους από τη μια στιγμή στην άλλη.. Τέλος θα ήθελα να κάνω και μια παρατήρηση για την κατηγορία μοτοποδήλατα με δίπλωμα οδήγησης, έχετε προσθέσει στην κατηγορία αυτή τα οχήματα L1e-A, ηλεκτρικά ποδήλατα με μέγιστη ισχύ μικρότερη ή ίση με 1kw και μέγιστη ταχύτητα τα 25km/h. θεωρώ πως δεν είναι απαραίτητο να το κάνετε αυτό για 2 λόγους: 1ος λόγος επειδή η ταχύτητα είναι ίδια με αυτή των ηλεκτρικών ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ και 2ος λόγος επειδή τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ακόμα και τα πατίνια για να αποδώσουν μέγιστη συνεχόμενη ισχύ 250w, η μέγιστη ισχύ του ηλεκτροκινητήρα τους θα πρέπει να είναι από 350Watt και πάνω, ανάλογα με τον όγκο του οχήματος και το βάρος του οδηγού. Ακόμα και τα μικρά πατίνια για να δώσουν 250watt συνεχόμενη ισχύ, έχουν κινητήρα μέγιστης ισχύς 350watt. Το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, έχουν κινητήρα με μέγιστη ισχύ από 350watt έως και 500watt για να μπορέσουν να αποδώσουν μέγιστη συνεχόμενη των 250watt. Οπότε με αυτό θα μπερδευτούν τα πράγματα παραπάνω παρά θα ξεκαθαρίσουν όπως πρόκειται να γίνει με το νέο σχέδιο νόμου. Κλείνοντας θα ήθελα να σας προτείνω για τους κατόχους διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου με ηλικία άνω των 22-25 ετών, να έχουν τη δυνατότητα να οδηγούν μοτοποδήλατο χωρίς την έκδοση διπλώματος μοτοποδηλάτου. Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας. Με εκτίμηση, Γραμματόσης Γιώργος