Αρχική Η Ελλάδα σε κίνηση:Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα–Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και ΜεταφορώνΜΕΡΟΣ Β’ ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ Ρυθμίσεις για τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) -Τροποποίηση του ν. 2696/1999 (Α’ 57) Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) Άρθρο 15 Ορισμοί -Τροποποίηση του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ.Σχόλιο του χρήστη Αγοραστάκης Δημήτρης | 3 Δεκεμβρίου 2020, 23:25
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ Kυρίες και κύριοι του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Kινούμενος από την επιθυμία μου να συμβάλλω, όσο αυτό μπορεί να γίνει αποδεκτό, στην αξιέπαινη προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την εκπόνηση του παρόντος σχεδίου νόμου και με την επί δεκαετίας ενασχόληση μου με την ηλεκτροκίνηση, έχοντας επικοινωνήσει με δεκάδες χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων και με διάφορες κοινότητες χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων, θα ήθελα να σας προτείνω τα παρακάτω: Να υπαχθούν στην κατηγορία των ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων Ε.Π.Η.Ο. τα ελαφρά ηλεκτρικά τρίκυκλα οχήματα, τα οποία δεν διαθέτουν ποδωστήρια-πεντάλ και διαθέτουν μηχανισμό που τα θέτει σε καθεστώς αυτόνομης κίνησης και αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα 25 χλμ/ώρα, για τους παρακάτω λόγους: α) Ουσιαστικά να ισχύει για την παραπάνω αναφερόμενη κατηγορία οχημάτων, ότι ισχύει και για τα Ε.Π.Η.Ο., πατίνια, τροχοπέδιλα, τροχοσανίδες, αυτοεξισσοροπούμενα προσωπικά οχήματα, κ.τ.λ. Γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι ο αναβάτης ενός πατινιού, τροχοπέδιλου, τροχοσανίδας ή ενός αυτοεξισσοροπούμενου μονόκυκλου ή δίκυκλου, που κινείται αυτόνομα με τη χρήση επιταχυντή χειρός, με ταχύτητα 25 χλμ/ώρα, εκτίθεται σε πολλούς κινδύνους σε ένα δημόσιο δρόμο με μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση, που και με ελαφρά και μόνο πρόσκρουση με κάποιο διερχόμενο όχημα, θέτεται πολύ εύκολα εκτός πορείας και προξενείται τροχαίο ατύχημα με συνήθως σοβαρές σωματικές βλάβες και με ότι αυτό συνεπάγεται, για την οδική ασφάλεια και των υπολοίπων διερχόμενων οχημάτων. Σε παρόμοια με την παραπάνω περίπτωση, ένα ελαφρύ ηλεκτρικό τρίκυκλο όχημα, που κινείται και αυτό με ταχύτητα 25 χλμ/ώρα, αυτόνομα με τη χρήση επιταχυντή χειρός, οι πιθανότητες να βρεθεί εκτός πορείας από την ελαφριά ή ακόμη και πιο έντονη πρόσκρουση με άλλο διερχόμενο όχημα και να προξενήσει τροχαίο ατύχημα, είναι σημαντικά λιγότερες, διότι η ευστάθεια και πρόσφυση στο οδόστρωμα που έχει, είναι ασύγκριτα μεγαλύτερη από τα υπόλοιπα οχήματα, δίκυκλα, πατίνια, τροχοπέδιλα, τροχοσανίδες, μονόκυκλα, κ.τ.λ. β) Το να περιορίζονται τα ελαφριά ηλεκτρικά τρίκυκλα οχήματα σε ανώτερη ταχύτητα 6 χλμ/ώρα, ώστε να θεωρούνται και να κυκλοφορούν ως πεζοί είναι ουσιαστικά μη εφαρμόσιμο, γιατί πρώτον το πλάτος των πεζοδρομίων που υπάρχουν στην Ελληνική επικράτεια είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό τους πολύ μικρό για την παράλληλη κίνηση τρικύκλων και πεζών και δεύτερον τα πεζοδρόμια είναι ανύπαρκτα σε πολλούς δρόμους. Αναγκαστικά εκ των πραγμάτων οι κάτοχοι των παραπάνω οχημάτων θα είναι αναγκασμένοι να κινούνται με ταχύτητα 6 χλμ/ώρα σε δημόσιους δρόμους, θέτοντας σε αυξημένο κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα, διότι η διαφορά ταχύτητας με τα υπόλοιπα διερχόμενα οχήματα θα είναι σημαντικά μεγάλη, δεν θα ακολουθούν τη ροή κίνησης των υπολοίπων οχημάτων, ασφαλώς θα παρακωλύουν την κυκλοφορία και θα αναγκάζουν τους υπόλοιπους οδηγούς οχημάτων να προβαίνουν σε επικίνδυνα προσπεράσματα. Τα παραπάνω προβλήματα θα μπορούσαν να περιοριστούν σε μεγάλο ποσοστό αν υπήρχε η δυνατότητα να κινούνται τα ελαφρά ηλεκτρικά τρίκυκλα ως Ε.Π.Η.Ο. με ταχύτητα έως και 25χλμ/ώρα. γ) Επειδή οι κάτοχοι των ελαφρών ηλεκτρικών τρίκυκλων οχημάτων, που συνεχώς αυξάνουν, λόγω της ευστάθειας και της οδικής ασφάλειας που παρέχουν αλλά και λόγω προβλημάτων υγείας που πολλοί έχουν και λόγω ηλικίας δεν έχουν τη δυνατότητα να εξισορροπούν σε ένα δίκυκλο, αλλά ούτε και τη μυϊκή δύναμη, που χρειάζεται ένα δίκυκλο ή τρίκυκλο ηλεκτρικό ποδήλατο των 250 watt, που είναι ανεπαρκής η ισχύς τους στις απότομες ανηφόρες, που στην πατρίδα μας έχουμε σε μεγάλο ποσοστό. δ) Δεδομένου ότι η ηλικιακή κατάταξη των κατοίκων της Ελλάδος είναι στο 38% (ήτοι 4.126.475 κάτοικοι) ηλικίας άνω των 50 ετών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της απογραφής πληθυσμού – κατοίκων του 2011 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, γίνεται εύκολα κατανοητό, ότι ένα μεγάλο ποσοστό αυτού του πληθυσμού είναι πολύ πιο πιθανό να στραφεί προς την αγορά ενός ελαφρού ηλεκτρικού τρίκυκλο οχήματος, όπως ήδη συμβαίνει, παρά προς την αγορά ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, πατινιού, τροχοπέδιλου, τροχοσανίδας, μονόκυκλου, κ.τ.λ. ε) Στην οδηγία 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τις άδειες οδήγησης, αναφέρει στο Άρθρο 4, παράγραφος 2, ποιο όχημα νοείται ως μοτοποδήλατο: « κατηγορία ΑΜ - Δίκυκλα ή τρίκυκλα οχήματα με μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα 45 km/h, όπως ορίζονται στο άρθρο 1, παράγραφος 2, στοιχείο α), της οδηγίας 2002/24/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 2002, για την έγκριση τύπου δικύκλων ή τρικύκλων οχημάτων με κινητήρα ( πλην εκείνων των οποίων η εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 25 km/h) και ελαφρά τετράκυκλα όπως ορίζονται στο άρθρο 1, παράγραφος 3, στοιχείο α), της οδηγίας 2002/24/ΕΚ». Δηλαδή εξαιρεί η παραπάνω παράγραφος τα δίκυκλα και τρίκυκλα οχήματα από την κατηγορία των μοτοποδηλάτων, με την προϋπόθεση, ότι η εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα τους δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ/ώρα. Θα μπορούσε η εξαίρεση αυτή να ενσωματωθεί στο παρών σχέδιο νόμου, ώστε τα ελαφρά ηλεκτρικά τρίκυκλα οχήματα, που διαθέτουν μηχανισμό αυτόνομης κίνησης, δεν διαθέτουν ποδωστήρια – πετάλ και των οποίων η εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ/ώρα, να υπαχθούν στην κατηγορία Ε.Π.Η.Ο. και να θεωρούνται και να κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Παρακαλώ να λάβετε υπόψιν σας την παραπάνω πρόταση, ώστε να προστεθεί στο παρών σχέδιο νόμου. Με εκτίμηση Αγοραστάκης Δημήτρης Μηχανολόγος Μηχανικός