Αρχική Η Ελλάδα σε κίνηση:Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα–Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και ΜεταφορώνΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑΣχόλιο του χρήστη Πρωτοβουλία ΠΕΖΗ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 16:25
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι – ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΚΥΚΛΟΥ Σ.Β.Α.Κ Στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι – ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΚΥΚΛΟΥ Σ.Β.Α.Κ όπου γραφεται στο «6.1. Συγκέντρωση κειμένων και μελετών εθνικού, περιφερειακού και τοπικού επιπέδου Αναγράφεται λίστα των κειμένων και μελετών που λαμβάνονται υπόψη (περ. αδ’ της Φάσης Προετοιμασίας του άρθρου 7 και περ. δ’ και ε’ της παρ. 2 του άρθρου 3).» Να προστεθεί το ερωτηματολόγιο - checklist της ΠΕΖΗ ως εξής. «6.1. Συγκέντρωση κειμένων και μελετών εθνικού, περιφερειακού και τοπικού επιπέδου Αναγράφεται λίστα των κειμένων και μελετών που λαμβάνονται υπόψη (περ. αδ’ της Φάσης Προετοιμασίας του άρθρου 7 και περ. δ’ και ε’ της παρ. 2 του άρθρου 3).Για την σύνταξη των 6.2 και 6.3 συνιστάται και η συμπλήρωση του επόμενου ερωτηματολόγιου.» ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ. ΣΧΟΛΙΟ: Ο παρακάτω κατάλογος ελέγχου θεμάτων βιώσιμης κινητικότητας συντάχθηκε από την πρωτοβουλία «ΠΕΖΗ» (www.pezh.gr) ως ερωτηματολόγιο με κέντρο την μετακίνηση πεζή, σε επίπεδο οικισμού η γειτονιάς. Παρουσιάστηκε στο 4ο Συνέδριο Χωροατξίας και Πολεοδομικλας και περιφερειακής Ανάπτυξης στο Βόλο (Στάππας& Τσουρλάκης , 2015). Είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί από ΟΤΑ, μελετητές και ενδιαφερόμενους πολίτες για τον εντοπισμό προβλημάτων και ευκαιριών στη περιοχή τους, με στόχους αφενός τη βραχυχρόνια αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων και αφετέρου την έναρξη μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού βιώσιμης κινητικότητας, με σταδιακή εφαρμογή.Μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης από ανώτερου επιπέδου οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και φορείς κεντρικής κυβέρνησης ή χρηματοδότησης για την αρχική ενεργοποίηση και αξιολόγηση σχετικών δράσεων. Το ερωτηματολόγιο αυτό έχει κύριους σκοπούς: Να θέσει ερωτήματα προς τους αιρετούς, τα στελέχη των υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης, τα στελέχη των δημοτικών συνδυασμών και τους ενδιαφερόμενους πολίτες, ώστε: 1. να διαμορφώσουν πρόγραμμα που να υποστηρίζει την ασφαλή και ευχάριστη μετακίνηση των πεζών και τη βιώσιμη κινητικότητα 2. να δώσει ιδέες ώστε να φανεί η εφικτότητα λύσεων σε διάφορους τομείς και να διαμορφωθούν σχετικά προγράμματα, με οικονομικά μέσα κατάλληλα για την εποχή της οικονομικής δυσπραγίας Να βοηθήσει τους πολίτες και τις ομάδες πολιτών που ενδιαφέρονται ώστε: 1. να ελέγξουν τις προτάσεις των δημοτικών αρχών και των δημοτικών συνδυασμών 2. να ζητήσουν από τους δήμους συγκεκριμένες προτάσεις 3. να βοηθήσει την πρόοδο πραγματοποίησης των προτάσεων, στο μέλλον Μέσω των απαντήσεων που θα δοθούν να γίνουν γνωστές στους ενδιαφερόμενους, οι συνηθέστερες απόψεις και προβλήματα, καθώς και να εντοπιστούν νέες και πρωτότυπες ιδέες από στελέχη ΟΤΑ και συνδυασμών και άλλους πολίτες και γενικά να εντοπιστούν και ναδιαδοθούν καλές πρακτικές. ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Οδική ασφάλεια και διαίρεση οικισμών Στην περιοχής σας: 1 Έχουν γίνει ατυχήματα με συμμετοχή πεζών και πόσοι ήταν οι νεκροί και οι τραυματίες; 2 Έγινε κάποια βελτίωση εκεί που έγιναν τα ατυχήματα για την ασφάλεια των πεζών; 3 Σε ποια σημεία υπάρχει άμεση ανάγκη να βελτιωθεί η κατάσταση της ασφαλούς κίνησης πεζών; Πώς θα βελτιωθεί; (Άμεσα, Μέσα στα επόμενα 2 χρόνια, Αργότερα) 4 Υπάρχουν εθνικοί δρόμοι ή δρόμοι με μεγάλη κυκλοφορία που περνούν μέσα από πόλη ή χωριό που βρίσκεται εκατέρωθεν του δρόμου ή δυσκολεύουν την μετακίνηση πεζών κατά μήκος του δρόμου; Τι σκοπεύετε να κάνετε για νε βελτιώσετε την κατάσταση; (Άμεσα, Μέσα στα επόμενα 2 χρόνια, Αργότερα) Επαρκή και λειτουργικά πεζοδρόμια και χώροι πεζών 5 Θεωρείτε ότι οι κάτοικοι και οι επισκέπτες των οικισμών σας μπορούν να περπατήσουν ασφαλείς, να ανακαλύψουν ωραία μέρη και να χαρούν την καθημερινή τους ζωή στα χωριά και τις πόλεις του Δήμου σας; 6 Γνωρίζετε ότι για τη διαμόρφωση των πεζοδρομίων ισχύουν οι προδιαγραφές της ΥΑ 52907 ΥΠΕΚΑ (ΦΕΚ 2621Β/31-12-2009), που αρχικά επιβάλλουν: ελάχιστο πλάτος διάβασης πεζών, χωρίς κανένα εμπόδιο για τους πεζούς, 1,50 μέτρο (οποιαδήποτε άλλα όπως κολώνες, δέντρα, σήματα, τοποθετούνται εκτός του 1,50μ) και ελάχιστο ελεύθερο ύψος 2,20 μέτρα; 7 Θεωρείτε ότι οι δημοτικοί άρχοντες και οι μηχανικοί του Δήμου γνωρίζουν και εφαρμόζουν τις προδιαγραφές αυτές; 8 Τι θα κάνετε για να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν οι πολίτες, οι δημοτικοί άρχοντες και οι μηχανικοί του Δήμου, τις προδιαγραφές αυτές; 9 Γνωρίζετε ή μπορείτε να εκτιμήσετε σε τι ποσοστό τα πεζοδρόμια των οικισμών του Δήμου σας είναι τουλάχιστον όσο ορίζουν οι προδιαγραφές του ΦΕΚ 2621Β/31-12-2009; (0- 10% , 10 – 30%, 30 – 50%, 50 -70%) 10 Θεωρείτε ότι η κακή κατάσταση των χώρων πεζών και η επικίνδυνη μετακίνηση των πεζών υποβαθμίζουν τις τουριστικές δυνατότητες της περιοχής σας και την ποιότητα ζωής των κατοίκων; Πού κυρίως συμβαίνει αυτό; 11 Πιστεύετε ότι σε κάποιες περιοχές τα πεζοδρόμια πρέπει να είναι ακόμα πιο πλατιά από τα ελάχιστα των προδιαγραφών; Ποιές είναι αυτές; Τι σκοπεύετε να κάνετε εκεί; 12 Πιστεύετε ότι μπορούν να διαμορφωθούν στην επόμενη τετραετία νέοι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας ή ζώνες μικρών ταχυτήτων; Ποιές είναι αυτές; Τι σκοπεύετε να κάνετε εκεί; 13 Υπάρχουν εμπόδια στη διαμόρφωση επαρκών πεζοδρομίων (όπως του ΦΕΚ 2621Β/2009) στο Δήμο; Ποιά είναι τα κυριότερα; Έχετε βρει τρόπους για να τα ξεπεράσετε; 14 Το περπάτημα είναι ο πρωταρχικός τρόπος μετακίνησης των ανθρώπων, ενώ το ποδήλατο είναι σημαντικό μέσο βιώσιμης κινητικότητας αλλά αφορά ένα μέρος των ανθρώπων. Όταν σχεδιάζετε και χρηματοδοτείτε ποδηλατόδρομους, τους εντάσσετε στη βελτίωση της μετακίνησης και των πεζών; Στάθμευση 15 Παρκάρουν αυτοκίνητα πάνω σε πεζοδρόμια και χώρους πεζών; Πού βρίσκονται τα μεγαλύτερα προβλήματα; 16 Εξαναγκάζονται οι πεζοί να κατεβαίνουν στο δρόμο, εκεί όπου υπάρχει μεγάλη ή ταχεία κυκλοφορία; 17 Σκοπεύετε να διαφυλάξετε με αστυνόμευση, με ειδικές κατασκευές ή με άλλο τρόπο τα πεζοδρόμια και τους χώρους πεζών από την παράνομη στάθμευση; Πώς; 18 Σας ενδιαφέρει να καταγράψετε τη βελτίωση ή χειροτέρευση της στάθμευσης πάνω σε πεζοδρόμια και χώρους πεζών, κατά τη διάρκεια της θητείας σας; Πώς θα το κάνετε; Ενοποίηση διαδρομών πεζών και ανάδειξη περιοχών ενδιαφέροντος 19 Βλέπετε δυνατότητες για να βελτιωθούν ή να δημιουργηθούν στις πόλεις και τα χωριά του Δήμου, διαδρομές για ασφαλές και άνετο περπάτημα που θα τα διασχίζουν και θα ενώνουν πλατείες, πάρκα, αξιοθέατα, άλλους δημόσιους χώρους και υπηρεσίες; Πώς θα το κάνετε; 20 Υπάρχουν ρέματα, ελεύθεροι χώροι όπου δεν έχουν πρόσβαση οι πεζοί, άλλες φυσικές ή χέρσες ή εγκαταλειμμένες και υποβαθμισμένες εκτάσεις μέσα στον οικισμό ή και κοντά του, που μπορούν να συμπεριληφθούν σε δίκτυο κίνησης πεζών και ποδηλάτων, προσωρινό ή μόνιμο; 21 Υπάρχουν περιφράξεις οι οποίες δεν φυλάσσουν κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, οι οποίες εάν καταργηθούν (ή δεν κατασκευαστούν) θα αποδώσουν εκτάσεις στους ανθρώπους, θα μειώσουν τις αποστάσεις με τα πόδια και θα βοηθήσουν στην ενοποίηση των δημόσιων χώρων; Αξιολόγηση για μικρό κόστος και σημαντικό αποτέλεσμα 22 Έχουν γίνει έργα για τη βελτίωση της μετακίνησης με τα πόδια και τα δημόσια μέσα μεταφοράς; Θεωρείτε ότι έχουν ή θα έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα στην ζωή των κατοίκων; 23 Σκοπεύετε να τα συνεχίσετε και να βελτιώνετε τη βιώσιμη μετακίνηση; 24 Έχει ήδη χρησιμοποιηθεί χρηματοδότηση για βελτίωση της βιώσιμης κινητικότητας στο Δήμο από ιδίους πόρους ή από προγράμματα της ΕΕ ή άλλα; Σκοπεύετε να εκμεταλλευθείτε σχετικούς τομείς χρηματοδότησης; 25 Υπάρχει ήδη στο Δήμο ένα σχέδιο ή πρόγραμμα υποστήριξης της μετακίνησης με τα πόδια, τα ποδήλατα και με μέσα δημόσιας μεταφοράς; Ποιά περιοχή αφορά; Αν δεν υπάρχει, σκοπεύετε να διαμορφώσετε ένα; 26 Αν δεν υπάρχει τέτοιο σχέδιο, οι διαμορφώσεις δημόσιων χώρων, σε χώρους πεζών είναι αποσπασματικές; Μήπως έτσι κατασκευάζονται έργα μικρής σημασίας και αμελούνται σημαντικότερα; 27 Πάντοτε αλλά περισσότερο τώρα, στην εποχή οικονομικής δυσχέρειας που ζούμε, υπάρχει ανάγκη τα έργα που γίνονται να συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας ζωής .των πολιτών όσο το δυνατόν περισσότερο. Έχετε αναπτύξει έναν τρόπο αξιολόγησης, ώστε τα έργα και οι δράσεις σας να έχουν με σχετικά μικρό κόστος και μεγάλο αποτέλεσμα; Ποιά είναι τα κριτήρια αυτής της αξιολόγησης (επικίνδυνα σημεία, προδιαγραφές ΦΕΚ 2621Β/2009, πολλοί πεζοί , τουρίστες κ.ά.); 28 Θεωρείτε ότι το κόστος των διαμορφώσεων για χώρους πεζών είναι υψηλό; Έχετε βρει τρόπους ώστε να μειωθεί το κόστος ώστε να διαμορφωθούν περισσότερες περιοχές; Έχετε εξετάσει διαφορετικούς τρόπους πλακόστρωσης, ασφαλτόστρωση, όχι μόνιμες κατασκευές, λιγότερο τσιμέντο, άλλα υλικά κλπ; 29 Έχετε εξετάσει τη δυνατότητα απασχόλησης ανέργων για να γίνει αξιολόγηση των αναγκών και των προτεραιοτήτων για την βελτίωση της μετακίνησης και της εικόνας των πόλεων και των χωριών; Οδική ασφάλεια και πρόσβαση στα σχολεία, νοσηλευτήρια, χώρους συγκέντρωσης κοινού 30 Είναι ασφαλής η πρόσβαση πεζών μαθητών στην είσοδο των σχολείων και γύρω από αυτή; Υπάρχει κάπου σημαντικό πρόβλημα και πώς σκοπεύετε να το λύσετε; 31 Έχετε κάποιο τυποποιημένο πρόγραμμα ελέγχου και μέτρα αντιμετώπισης για την οδική ασφάλεια των μαθητών γύρω από τα σχολεία; Το εφαρμόζετε ; 32 Τα παραπάνω για τα σχολεία, ισχύουν και για νοσηλευτήρια και χώρους σημαντικής συγκέντρωσης ανθρώπων που υπάρχουν στο Δήμο; Γενικά 33 Τι θα κάνετε για να γνωρίσουν οι αστυνομικοί, οι πολίτες, οι δημοτικοί άρχοντες και οι μηχανικοί του Δήμου τα προβλήματα και τα δικαιώματα των πεζών; 34 Σκοπεύετε να θέσετε τις βάσεις για τη συνεχή βελτίωση της μετακίνησης με τα πόδια, το ποδήλατο και τα μέσα κοινής μεταφοράς στις πόλεις και τα χωριά σας;