Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου: "Οδηγώντας με ασφάλεια"ΜΕΡΟΣ Γ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Άρθρο 26 Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας σε όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος και διαδικασία χαρακτηρισμού του ως ιστορικού ενδιαφέροντοςΣχόλιο του χρήστη Βασίλειος Γκουζάνης, δικηγόρος | 23 Μαΐου 2021, 01:05
Άρθρο 26 - Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας σε ΟΙΕ και διαδικασία χαρακτηρισμού του ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Ορθά επιλέγεται στο νομοσχέδιο ο όρος «καταχώρηση» και όχι «ταξινόμηση» διότι η ταξινόμηση αφορά τα κανονικά οχήματα και όχι τα ΟΙΕ τα οποία διαγράφονται δηλαδή αποταξινομούνται. 2. Εσφαλμένα επιλέγεται στο νομοσχέδιο ο όρος «διαγραφή» στην § 2γ όπως εξηγώ κατωτέρω, διότι η διαγραφή είναι ένας από πλείονες τρόπους να καταλήξει ένα αυτοκίνητο ως ΟΙΕ. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Προτείνεται η τροποποίηση της § 2 περίπτωση γ) του άρθρου 26 ως εξής: «γ) Η διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, άν είναι εγγεγραμμένα, ή, για τα οχήματα που εισάγονται ή μεταφέρονται από άλλα κράτη, ο εκτελωνισμός τους με υπαγωγή στην αντίστοιχη κλάση 9705 του Ενιαίου Δασμολογίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (TARIC) και καταβολή του ανά περίπτωση τέλους ταξινόμησης ή δασμού εισαγωγής που οφείλουν σύμφωνα με το άρθρο 128 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (Ν. 2960/2001 όπως σήμερα ισχύει).» ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Τα ΟΙΕ δεν προέρχονται αποκλειστικά από ταξινομημένα οχήματα που διαγράφονται οριστικά, αλλά πάρα πολλά από τα αναγνωρισμένα ΟΙΕ προέρχονται είτε από παλιότερη οριστική διαγραφή (οπότε δεν μπορεί να διαγραφεί το ήδη διεγραμμένο), είτε εισάγονται από το εξωτερικό ως ιστορικά της δασμολογικής κλάσης 9705 του Ενιαίου Δασμολογίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης TARIC και ομοίως δεν ταξινομούνται για να διαγραφούν και να πάρουν στοιχεία κυκλοφορίας αλλά πρέπει να τα παίρνουν απευθείας μετά τον εκτελωνισμό τους. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Προτείνεται η τροποποίηση της § 4 του άρθρου 26 ως εξής: «4. Από την υποχρέωση απόκτησης κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας επιτρέπεται να απαλλάσσονται (α) με αίτηση του ιδιοκτήτη τους, οχήματα ειδικού τύπου, όπως στρατιωτικά και πυροσβεστικά, για την οδήγηση των οποίων απαιτείται η κατοχή άδειας ικανότητας οδηγού κατηγορίας C, C1E ή CE, D1 ή D, D1E ή DE, τα οποία όμως διατηρούν τον χαρακτηρισμό τους ως ΟΙΕ, (β) τα ΟΙΕ παρεπιδημούντων που φέρουν στοιχεία κυκλοφορίας άλλης χώρας και εισάγονται προσωρινά στην Ελλάδα με το σκοπό της συμμετοχής σε εγκεκριμένους αγώνες και εγκεκριμένες εκδηλώσεις, ή βρίσκονται νόμιμα σε ένα από τα καθεστώτα αναστολής ή στα τελωνειακά ανασταλτικά καθεστώτα του άρθρου 133 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα ή του άρθρου 84 § 1 στοιχείο α΄ του Κανονισμού Ε.Ο.Κ. 2913/1992 (ΕΕL 302/19.10.1992)». ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: 1. «επιτρέπεται να απαλλάσσονται (α) με αίτηση του ιδιοκτήτη τους»: Συμφωνώ με τους άλλους προλαλήσαντες σχολιαστές, πως είναι άστοχη η εξαίρεση συνολικά όλων των οχημάτων ειδικού τύπου. Προσωπικά, έχω πυροσβεστικό όχημα (μεταφοράς προσωπικού) που είναι απλά ένα κανονικό ΙΧ με προσθήκη σειρήνας και φάρου. Είναι πυροσβεστικό; Ναι, η αλλοδαπή άδεια κυκλοφορίας του γράφει «όχημα ειδικού τύπου - πυροσβεστικό». Είναι εξαιρετέο; Όχι. Το ίδιο ισχύει και για την πλειοψηφία των στρατιωτικών οχημάτων, που είναι μικρά τζίπ. Προτείνεται η εξαίρεση από την υποχρέωση, να είναι εθελοντική και όχι υποχρεωτική. Το προτεινόμενο κριτήριο διαχωρισμού, με βάση την άδεια οδήγησης που απαιτείται για την οδήγηση, είναι εύλογο και δίκαιο διότι άν απαιτείται δίπλωμα φορτηγού για να το οδηγήσεις, προφανώς το όχημα αυτό δεν μπορεί να μετέχει εύκολα στην καθημερινή κυκλοφορία. 2. «(β) τα ΟΙΕ παρεπιδημούντων»: Στην Ελλάδα διοργανώνονται πολλοί διεθνείς αγώνες ιστορικού αυτοκινήτου, και πολλές φορές εισάγονται από το εξωτερικό ΟΙΕ για να συμμετάσχουν σε τέτοιους αγώνες. Ειδικά για τα οχήματα από άλλες χώρες της Ε.Ε., άν δεν προβλέπεται ρητή εξαίρεση για τα ΟΙΕ παρεπιδημούντων που έρχονται για να συμμετάσχουν σε αγώνες, παραβιάζεται το Κοινοτικό Κεκτημένο της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και εμπορευμάτων. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Προτείνεται η τροποποίηση της § 2 περ. γ΄ του άρθρου 26 ως εξής: «Η διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εκτός από εκείνα που υπάγονται στις ρυθμίσεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης με αριθμό 12971/7-7-2016 «Όροι και προϋποθέσεις για την εκμίσθωση κλασσικών επιβατηγών οχημάτων (αντικών) από επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ι.Χ. αυτοκινήτων» (ΦΕΚ 2267Β της 21-7-2016) όπως εκάστοτε ισχύει». ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Επειδή στην υφιστάμενη εδώ και 5 έτη ΚΥΑ ορίζεται στο άρθρο 2 περίπτωση ε΄ πως τα εκμισθούμενα ΟΙΕ (αντίκες) «πρέπει να φέρουν συμβατικές πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας αυτοκινήτων (ιδιωτικής χρήσης) είνσι σαφές πως αυτά πρέπει να εξαιρεθούν από την υποχρέωση οριστικής διαγραφής. Σε αντίθετη περίπτωση, το Κράτος εκτίθεται σε κίνδυνο πληρωμής αποζημιώσεων προς τους επιχειρηματίες εκμισθωτές αυτοκινήτων αντικών.