Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου: "Οδηγώντας με ασφάλεια"Άρθρο 33 Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Βασίλειος Γκουζάνης, δικηγόρος | 23 Μαΐου 2021, 01:50
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 33 - Μεταβατικές διατάξεις ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Οι μεταβατικές διατάξεις είναι το πιο σημαντικό άρθρο του νομοσχεδίου. Επειδή οι προγενέστερες πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου είχαν αφήσει αρρύθμιστο το ζήτημα του ιστορικού αυτοκινήτου, έχει διαμορφωθεί, από ανάγκη, μία πραγματική κατάσταση με «γκρίζες ζώνες» όσον αφορά τη νομιμότητα της κυριότητας ή της κυκλοφορίας των ΟΙΕ στην Ελλάδα, και με τους πολίτες να προσπαθούν να συμμορφωθούν σε διαδοχικές αντιφατικές ρυθμίσεις που θεσπίζονταν ξαφνικά, και χωρίς να ακουστούν οι φορείς του χώρου. Παρακαλώ η ηγεσία του Υπουργείου να λάβει υπόψη της τα παρακάτω: Η διαδοχική θέσπιση νομοθετικών κινήτρων για ανανέωση του στόλου οχημάτων της χώρας («απόσυρση) απέτυχε να θεσπίσει ταυτόχρονα πρόβλεψη για εκείνα από τα παλιά οχήματα, που έχουν ιστορικό ενδιαφέρον. Έτσι, πάρα πολλά οχήματα χάθηκαν. Με την πρώτη απόσυρση (όπου το όχημα υποβαλλόταν σε οριστική διαγραφή μόνο) βγήκαν στην αγορά των ΟΙΕ, οχήματα σπάνια μεν, χωρίς χαρτιά δε. Στη συνέχεια, και με την ψήφιση του 2004 του Π.Δ. 116/2004 (ΦΕΚ 81Α) για τα ΟΤΚΖ (οχήματα τέλους κύκλου ζωής), νομοθετήθηκε χωρίς εξαιρέσεις η υποχρεωτική ανακύκλωση ΟΛΩΝ των οχημάτων που υποβάλλονται σε οριστική διαγραφή. Έτσι, όποιος ήθελε να σώσει ένα ΟΙΕ, ή όποιος έβρισκε ένα ΟΙΕ σε ανακύκλωση και προλάβαινε να το σώσει πριν την καταστροφή του, ήταν αναγκασμένος να παρανομήσει. Αυτή η κατάσταση κράτησε για μία δεκαετία, ως το 2014 όπου για πρώτη φορά με το άρθρο 49 του Ν. 4313/2014 (ΦΕΚ 261Α) επιτρέπεται η οριστική διαγραφή οχημάτων από το Μηχανογραφικό Σύστημα αδειών κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δίχως την παράδοσή τους σε σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης οχημάτων στο τέλος κύκλου ζωής άν χαρακτηριστούν ως Οχήματα Ιστορικού Ενδιαφέροντος. Ωστόσο, ο Ν. 4313/2014 δεν περιέλαβε μεταβατική διάταξη που να επιτρέπει ρητά τον χαρακτηρισμό ΟΙΕ σε οχήματα που αποσύρθηκαν πριν τη θέσπισή του δηλαδή από το 1989 ως το 2014. Όλα αυτά τα οχήματα, που είναι εκατοντάδες άν όχι χιλιάδες, πρέπει να τακτοποιηθούν. Άλλη πηγή προέλευσης ΟΙΕ είναι οι δημοπρασίες του ΟΔΔΥ, όπου αρκετές φορές σπάνια ΟΙΕ προσφέρονται στην κατηγορία «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ - ΔΙΑΛΥΣΗ». Και μάλιστα αρκετές φορές χάθηκαν σπάνια ΟΙΕ επειδή ο ΟΔΔΥ επιτρέπει τη συμμετοχή σε αυτήν την κατηγορία, μόνο σε αδειοδοτημένους ανακυκλωτές (οι οποίοι συνήθως προσβλέπουν στο κοντόφθαλμο κέρδος της ανακύκλωσης). Όλα αυτά τα αυτοκίνητα, αλλάζουν χέρια με κάποιο τιμολόγιο, ή μία υπεύθυνη δήλωση του πωλητή, ή ένα ιδιωτικό συμφωνητικό. Νομικά, αυτό είναι επιτρεπτό διότι από τη στιγμή που ένα αυτοκίνητο διαγράφεται οριστικά (αποταξινομείται), δεν εφαρμόζονται τα εκ παραλλήλου ισχύοντα άρθρα 6 §§ 1-3 του Ν.Δ. 1146/1972 «Περί τρόπου μεταβιβάσεως εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσικλετών» και 1 §§ 1-2 του Ν. 722/1977 «Περί απλουστεύσεως της διαδικασίας χορηγήσεως των αδειών κυκλοφορίας και μεταβιβάσεως της κυριότητος των αυτοκινήτων οχημάτων» και σύμφωνα με τα οποία μόνο η άδεια κυκλοφορίας αποδεικνύει τον κύριο, και μόνο από το Κράτος επιτρέπεται να γίνεται η μεταβίβαση ενός οχήματος. Αντίθετα, στα οριστικά διαγραφέντα ισχύει ό,τι ορίζει ο Αστικός Κώδικας για οποιοδήποτε κινητό πράγμα, δηλαδή συμφωνία αγοραστή-πωλητή και παράδοση του πράγματος. Άλλες φορές πάλι, ο Πολίτης αγοράζει ένα ΟΙΕ ευρισκόμενο σε προσωρινή ακινησία, όμως αργότερα ο πωλητής έχει αποβιώσει και οι κληρονόμοι έχουν αποποιηθεί, ή έχει μετακομίσει σε άγνωστη διεύθυνση. Και εδώ, ο αγοραστής είναι ξεκρέμαστος διότι η εξουσιοδότηση του πωλητή χάνει την ισχύ της με το θάνατο, ή με την πάροδο μεγάλου χρόνου, και είναι αδύνατη η μεταβίβαση. Έτσι μία καταρχήν νόμιμη αγορά, καταλήγει στην παρανομία. Υπάρχει άλλη μία, πολύ σημαντική, προβληματική: Επειδή δεν υπάρχει στην Ελλάδα ιστότοπος όπου ο ΠΟΛΙΤΗΣ δύναται να ελέγξει άν ένα όχημα έχει δηλωθεί ως κλεμμένο ή απολωλός, ή να ελέγξει άν έχει γίνει οριστική διαγραφή ή άν ευρίσκεται σε ακινησία, ο αγοραστής με τιμολόγιο ή απόδειξη ενός τέτοιου οχήματος ουσιαστικά δεν ξέρει ποτέ άν είναι νόμιμος, ή άν π.χ. έχει δηλωθεί ψευδώς από τους κληρονόμους του προκατόχου κλοπή του οχήματος, για να αποφύγουν οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας. Ούτε ξέρει άν το ΟΙΕ που αγοράζει είναι πράγματι ελληνικό ή άν είναι λαθραία εισαγωγή από το εξωτερικό. Κινδυνεύει λοιπόν να βρεθεί μπλεγμένος, και άδικα. Παρένθεση: Προτείνεται η δημιουργία ενός τέτοιου ιστότοπου που να μπορεί ο πολίτης εισάγοντας τον αριθμό κυκλοφορίας ή τον αριθμό πλαισίου, να ελέγξει (ανωνυμοποιημένα φυσικά) την κατάσταση ενός οχήματος, π.χ. άν είναι σε ακινησία, άν έχει δηλωθεί ως κλαπέν, κλπ. Η ηγεσία του Υπουργείου που προς τιμή της, αποφάσισε να τακτοποιήσει επιτέλους το τοπίο στα ΟΙΕ, πρέπει να λάβει μέριμνα για τη νομιμοποίηση όλων αυτών των οχημάτων και των μεταβιβάσεων. Διότι μετά την μεταβατική περίοδο, θα απαγορεύεται η κυκλοφορία όλων των ΟΙΕ που δεν τακτοποιήθηκαν, δηλαδή ουσιαστικά αποστερούνται κάθε αξίας και εκμηδενίζονται χωρίς αντάλλαγμα τα περιουσιακά δικαιώματα των ιδιοκτητών τους. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η θέσπιση μεταβατικής διάταξης, ώστε όλοι όσοι είναι στο κενό σήμερα, να μπορέσουν μέσα στους 18 μήνες να τακτοποιήσουν νομικά τα οχήματά τους, προς όφελος και των Πολιτών, αλλά και του Κράτους που θα εισπράττει και από αυτά τα οχήματα τέλη κυκλοφορίας. Για λόγους ασφάλειας δικαίου προτείνεται η θέσπιση ρύθμισης ανάλογης προς μία ήδη υφιστάμενη του 2001, της οποίας η τελεσφορία και η νομιμότητα ποτέ δεν αμφισβητήθηκε (άρση παρακράτησης όταν πέθανε ο ιδιοκτήτης ή έκλεισε η εταιρία). ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Προτείνεται η προσθήκη νέας § 10 στο άρθρο 33 ως εξής: «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος και για τη διάρκεια που ορίζεται στην § 2 του άρθρου 35, η διαδικασία του άρθρου 2 περ. γ΄ διαγραφής ΟΙΕ επιτρέπεται να γίνει από οποιονδήποτε». Προτείνεται η προσθήκη νέας § 2 στο άρθρο 28 ως εξής: «Για την χορήγηση των στοιχείων κυκλοφορίας του άρθρου 28 σε ΟΙΕ, ο ενδιαφερόμενος προσκομίζει προς απόδειξη της κυριότητάς του τιμολόγιο ή απόδειξη αγοράς, ιδιωτικό συμφωνητικό ή υπεύθυνη δήλωση του πωλητή, ή υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 ότι το ΟΙΕ έχει εξοφληθεί, έχει την πλήρη νομή και κυριότητά του και ότι αυτό είναι ελεύθερο παντός βάρους και δικαιώματος τρίτου και εφαρμόζεται αναλόγως η διαδικασία της περίπτωσης 10 του άρθρου 7 της Κ.Υ.Α. ΔΙΑΔΠ/18801 της 5-9-2001 (ΦΕΚ 1200 τ. Β΄ της 17-9-2001)»