Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου: "Οδηγώντας με ασφάλεια"ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη Στυλιανός Χασούρης | 30 Μαΐου 2021, 23:06
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ vs ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ Σας κοινοποιώ παλαιότερο άρθρο που θεωρώ ότι μπορεί να φανεί χρήσιμο στην προσπάθεια αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας που είναι ο στόχος του παρόντος σχεδίου νόμου. Αθήνα 27/08/2019. Ένας αγώνας με φαβορί και αουτσάιντερ! Κάθε χρόνο σύμφωνα με τα στατιστικά της τροχαίας έχουμε περίπου χίλιες ζωές χαμένες στην άσφαλτο στην χώρα μας. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που μας απασχολεί χρόνια τώρα, το οποίο εκ του αποτελέσματος δεν μπορούμε να λύσουμε. Είναι αλήθεια ότι σε σχέση με την δεκαετία του 80-90 και παλαιότερα υπάρχει σαφής βελτίωση γιατί τα οχήματα έχουν βελτιωθεί, οι οδοί είναι πιο ασφαλείς, οι οδηγοί έχουν πειστεί σε μεγάλο βαθμό (όχι αρκετό) να φορούν ζώνη και κράνος. Όμως ακόμα και μια ζωή χαμένη στην άσφαλτο είναι μη αποδεκτή. Ας δούμε λίγο τα παρακάτω. Ας υποθέσουμε ότι στην Γερμανία στο Βερολίνο κάποιος με μοτοσικλέτα επιχειρεί να οδηγήσει χωρίς κράνος μια διαδρομή αντίστοιχη με την διαδρομή Πειραιά - Αθήνα από το λιμάνι έως την Ομόνοια. Αν καταφέρει να φτάσει στο τέλος της διαδρομής χωρίς να τον σταματήσει η αστυνομία ή η τροχαία για να τον "γράψει" θα είναι τόσο τυχερός που όλοι θα συμφωνήσουν ότι έγινε κάτι απίθανο... Από την άλλη αν στην αντίστοιχη διαδρομή στην Ελλάδα συμβεί να σταματήσει τον οδηγό μοτοσικλέτας χωρίς κράνος η τροχαία ή η αστυνομία για να τον "γράψει", τότε σίγουρα όλοι θα συμφωνήσουν ότι ήταν άτυχος. Μάλιστα την ώρα που η τροχαία θα τον έγραφε, θα περνούσαν από δίπλα του πολλά άλλα δίκυκλα με οδηγούς χωρίς κράνος, γεγονός που ενισχύει την διαπίστωση ότι ο οδηγός που έλαβε την κλήση ήταν άτυχος. Μετά τα παραπάνω μπορεί να εξάγει κάποιος το συμπέρασμα ότι η λύση του προβλήματος είναι η αστυνόμευση. Όμως ακούστε τι είπε πριν χρόνια ο τότε Διευθυντής της Τροχαίας Αττικής, συγνώμη που δεν συγκράτησα το όνομα του, σε μια εκπομπή στην τηλεόραση με θέμα την οδική ασφάλεια. Είπε: "Οι τροχαίες παραβάσεις στην Ελλάδα συμβαίνουν κατά ριπάς, όπως πυροβολεί ένα πολυβόλο. Για να μπορέσει να γίνει επαρκής αστυνόμευση πρέπει οι μισοί Έλληνες να αστυνομεύουν τους άλλους μίσους εναλλάξ." Επαρκής αστυνόμευση λογίζεται ότι όταν παρανομείς να ελέγχεσαι και να πληρώνεις πρόστιμο σε ποσοστό πάνω από 90%. Προφανώς ο άνθρωπος έχει δίκιο γιατί αυτό ακριβώς συμβαίνει από χρόνια έως σήμερα. -Ίσως η επιβολή ηλεκτρονικής αστυνόμευσης μέσω της τεχνολογίας να βοηθήσει. -Ίσως η επιμόρφωση των υφιστάμενων οδηγών να βοηθήσει. -Ίσως η αναβάθμιση της εκπαίδευσης από νηπιακή ηλικία να βοηθήσει. Όμως αν δεν αλλάξουμε την εσφαλμένη νοσηρή νοοτροπία μας δεν θα βρούμε ποτέ την ησυχία μας από τα τροχαία ατυχήματα. Όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε δει ένα "μπλόκο" τροχαίας με ραντάρ ταχύτητας. Θα έχετε δει επίσης ότι οι οδηγοί που βλέπουν το μπλόκο προειδοποιούν τους ερχόμενους οδηγούς από την αντίθετη κατεύθυνση με σινιάλο, για την ύπαρξη του ραντάρ, έτσι ώστε να μειώσουν ταχύτητα και να γλυτώσουν την κλήση που έπρεπε να πάρουν γιατί έτρεχαν πάνω από το όριο. Αυτό απαγορεύεται και τιμωρείται με πρόστιμο. Όμως γίνεται συνεχώς. Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από μια άτυπη συνωμοτική συμπεριφορά των οδηγών με στόχο την αναστολή της δυνατότητας ελέγχου της τροχαίας και κατ' επέκταση του κράτους. Συμπερασματικά όλοι αυτοί που έχουν αυτή την συμπεριφορά, που είναι αρκετοί, εμμέσως πλην σαφώς δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να είναι και οι ίδιοι νόμιμοι, διαπράττουν παραβάσεις από επιλογή, και το σπουδαιότερο, είναι "συνωμοτικά" αντίθετοι με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους. Βλέπουν το μπλόκο και θέλουν να ειδοποιήσουν τους αντίθετα ερχόμενους για να οδηγήσουν εντός ορίων ταχύτητας για λίγο, για να αποφύγουν τον έλεγχο και κατόπιν να τρέχουν πάλι πάνω από τα όρια. Φανταστείτε να προειδοποιήσει κάποιος έναν μοτοσικλετιστή που έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση με υπέρβαση ορίου, για τον επικείμενο έλεγχο ταχύτητας από την τροχαία, επιτυγχάνοντας να τον αποφύγει και μετά από λίγα χιλιόμετρα να χάσει την ζωή του σε ατύχημα σε κάποια διασταύρωση, λόγω της υπερβολικής ταχύτητας που ανέπτυξε μετά το "μπλόκο" που ΔΕΝ τον σταμάτησε.! Μια λογική του παραλόγου. Γιατί θέλουμε να αποφύγουμε τον έλεγχο? Εμείς δεν είμαστε πολίτες του ιδίου κράτους που με τον έλεγχο προστατεύει και εμάς? Η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση των ορίων ταχύτητας είναι η πιο συχνή αιτία ατυχημάτων με τραγικά αποτελέσματα. Είναι αναγκαίο να κατανοήσουμε όλοι την υποχρέωση μας να ακολουθούμε τα όρια ταχύτητας για την δική μας ασφάλεια, και των άλλων χρηστών. Όλοι οι εκπαιδευτές οδήγησης παρουσιάζουν και αναδεικνύουν στους υποψήφιους οδηγούς πόσο σημαντικό για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι η ευλαβική τήρηση των ορίων. Όμως προφανώς δεν αρκεί. Αυτή η συμπεριφορά είναι ενδεικτική για την εσφαλμένη και νοσηρή νοοτροπία του μέσου Έλληνα οδηγού που τελικά είναι ο πιο αρνητικός αποφασιστικός παράγοντας και η κύρια αιτία των ατυχημάτων. Υπάρχει διάχυτη η αντίληψη ότι οι έλεγχοι της τροχαίας έχουν εισπρακτικό στόχο μόνο, ενώ εννοείται ότι ο στόχος είναι ο έλεγχος της πειθαρχίας στους κανόνες, ο οποίος λειτουργεί αποτρεπτικά στην παραβατική συμπεριφορά και σώζει ζωές. Είναι σαφώς προτιμότερο να μην υπάρχουν εισπράξεις από πρόστιμα εφόσον δε υπάρχουν παραβάσεις. Διότι όταν δεν υπάρχουν παραβάσεις και εφαρμόζεται πιστά η νομοθεσία (ΚΟΚ), περιορίζονται πολύ οι πιθανότητες να συμβεί τροχαίο ατύχημα με τραγικά αποτελέσματα, επιτυγχάνοντας να περιοριστεί και αν είναι δυνατόν να μηδενιστεί το αίμα στην άσφαλτο που είναι και ο στόχος όλων μας. (VISION ZERO). Δυστυχώς αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι Έλληνες ξεχνούν ή παραβλέπουν ή δεν γνωρίζουν τον ΚΟΚ με αποτέλεσμα να οδηγούν σύμφωνα με την ΣΥΝΗΘΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ, που στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα παραβατική. Συνήθης πρακτική είναι η τρέχουσα τοπική ισχύουσα κυκλοφοριακή κατάσταση, με καταφανέστατες παραβάσεις που μπορεί να διαγνώσει ο οποιοσδήποτε, που δυστυχώς είναι το πρώτο στραβό πράγμα που μαθαίνει κάποιος από μικρό παιδί από την ώρα που είναι επιβάτης στο αυτοκίνητο των γονιών του για την κυκλοφορία. Έτσι κατοχυρώνεται η εσφαλμένη προβληματική νοοτροπία των χρηστών. Ανάμεσα σε άλλες οι πρακτικές αυτές είναι: -Να κάνεις ότι κάνουν και οι άλλοι συνήθως, άσχετα αν είναι σύννομο με τον ΚΟΚ ή όχι. -Να οδηγείς εγωιστικά και επιθετικά ιδίως σε γνώριμες επαναλαμβανόμενες διαδρομές, παραβλέποντας την υποχρέωση σου να μειώνεις ταχύτητα για ασφαλείς διελεύσεις. -Να κάνεις ότι θέλεις όταν σε βολεύει χωρίς ενδοιασμούς και χωρίς τύψεις αν πρόκειται για παρανομία, γιατί ο πειθαρχικός έλεγχος είναι ανύπαρκτος. Οι οδηγοί που προκαλούν τα τραγικά ατυχήματα αγνόησαν προφανέστατους κανόνες που γνώριζαν καλά, γιατί πίστευαν ότι μπορούν να το κάνουν χωρίς συνέπειες. Αν οι οδηγοί αυτοί γνώριζαν ότι θα πλήρωναν οπωσδήποτε το πρόστιμο θα έκαναν την παράβαση? Αν οι οδηγοί αυτοί είχαν την σωστή συμπεριφορά και νοοτροπία θα έκαναν την παράβαση? Αν οι οδηγοί αυτοί δεν έβλεπαν στο παρελθόν άλλους οδηγούς να κάνουν ίδιες παραβάσεις χωρίς πρόβλημα και χωρίς συνέπειες θα έκαναν την παράβαση? Οι παραβάσεις έχουν πολύ ισχυρή παράδοση στην συμπεριφορά των Ελλήνων που παραδοσιακά δεν τους αρέσουν οι κανόνες και οι νόμοι όταν δεν τους βολεύουν ή τους περιορίζουν. Ο αγώνας της αστυνόμευσης εναντίον της παραβατικής συμπεριφοράς είναι άνισος. Είναι δεδομένο ότι η αστυνόμευση δεν επαρκεί από μόνη της να νικήσει στον αγώνα για λογαριασμό της οδικής ασφάλειας. ΓΙΑ ΝΑ ΗΤΤΗΘΕΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΑ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΟΤΙ Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕΙ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. Όταν συμβεί αυτό τότε υπάρχουν ελπίδες το αουτσάιντερ (αστυνόμευση) να μπορέσει να στεφθεί νικητής για λογαριασμό της οδικής ασφάλειας. Πως μπορούμε να βοηθήσουμε? Η πολιτεία θα μπορούσε να: - Αρχικά θα πρέπει να γίνει μια νέα ολοκληρωμένη επιστημονική μελέτη, με βάση τις παλαιότερες, με στρατηγική στοχοθεσία, εισάγοντας τις νέες παραμέτρους της σύγχρονης κινητικότητας. - Σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην οδική ασφάλεια, με βάση την επιστημονική μελέτη, να οργανώσει εκστρατείες ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της νοοτροπίας που οδηγεί στα ατυχήματα, σε όλες τις ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού. - Να βελτιώσει και να αναβαθμίσει την οριζόντια και κάθετη σήμανση στο οδικό δίκτυο. - Να βελτιώσει το οδόστρωμα έτσι ώστε να έχει υψηλό βαθμό πρόσφυσης και να μην έχει ανωμαλίες. - Να εντοπίσει τα επικίνδυνα σημεία, συνήθως διασταυρώσεις και να μελετήσει παρεμβάσεις. - Να ενισχυθεί ο έλεγχος με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. - Να αναβαθμιστεί η εκπαίδευση στην οδήγηση και κυκλοφοριακή αγωγή με σύγχρονα μέσα, σε συνδυασμό με την αλλαγή και αναβάθμιση της διαδικασίας πιστοποίησης, έτσι ώστε η άδεια οδήγησης να είναι ένα πτυχίο γνώσης και σωστής νοοτροπίας. Η εκπαίδευση της κυκλοφοριακής αγωγής να καθιερωθεί σαν απαραίτητο μάθημα στα σχολεία από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο. - Να δημιουργηθούν υποδομές για την υποστήριξη της σωστής και ασφαλούς στάθμευσης που είναι απαραίτητη για την ασφαλή κυκλοφορία. (Πολύ σημαντικότερο από όσο φαίνεται.) Όλα αυτά ανάμεσα σε άλλα είναι γνωστά και χιλιοειπωμένα και παρόλο που κατά καιρούς γίνονται δράσεις και παρεμβάσεις, εκ του αποτελέσματος το πρόβλημα παραμένει. Έχουν συσταθεί επιτροπές, έχουν γίνει πολλές δράσεις, παρεμβάσεις και προσπάθειες από όλους τους φορείς, που βελτιώνουν αλλά δεν τελειώνουν το πρόβλημα. Και η λύση είναι τόσο απλή όσο και ανέφικτη. Επιβολή της νομιμότητας σε όλα τα επίπεδα με αυστηρή τήρηση των κανόνων με ισχυρή επαρκή αστυνόμευση. Δηλαδή ο χρήστης πρέπει - Να γνωρίζει όλους τους κανόνες. - Να έχει πειστεί ότι είναι απαραίτητο να ακολουθεί τους κανόνες για την δική του ασφάλεια αλλά και των άλλων χρηστών. - Να του υπενθυμίζει η σήμανση συνεχώς, σε σημείο προσβολής νοημοσύνης, τους κανόνες. - Να γνωρίζει ότι αν παρανομήσει θα ελεγχθεί και θα τιμωρηθεί, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα ασυλίας ή να "σβήνονται" τα πρόστιμα. - Να διαπιστώνει ότι όλοι οι άλλοι χρήστες εφαρμόζουν τα ίδια που εφαρμόζει και αυτός. - Να διαπιστώνει ότι υπάρχει ισονομία και δικαιοσύνη στην εφαρμογή και στον πειθαρχικό έλεγχο για όλους. - Να δίνει και να δέχεται αμφίδρομα το καλό παράδειγμα ενδεδειγμένης ασφαλούς συμπεριφοράς σαν επιβεβαίωση και επιβράβευση από όλους τους χρήστες. Θα υποστηρίξει κάποιος ότι αυτά είναι επιστημονική φαντασία στην Ελλάδα αλλά είναι η μόνη λύση. Αν δεν επικρατήσει η νομιμότητα πλήρως δεν θα υπάρξει λύση. Αν δεν περιοριστούν στο μέγιστο οι παραβάσεις στην στάθμευση και στην κίνηση των οχημάτων, πεζών, γενικά όλων των χρηστών, έτσι ώστε να ισχύουν τα παραπάνω το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας θα παραμείνει. Στυλιανός Χασούρης. Εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής.