• Θέση του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», στα 16 χρόνια συνεχούς δράσης του, είναι ότι η σωστή εκπαίδευση των νέων οδηγών είναι καθοριστικής σημασίας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη διαμόρφωση οδηγικής παιδείας. Το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί και να βελτιωθεί. Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προτείνονται αλλαγές οι οποίες έχουν στόχο να διασφαλίσουν το αδιάβλητο της διαδικασίας μέσα από συγκεκριμένες παρεμβάσεις τόσο στην εκπαίδευση αλλά και στην εξέταση. Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι στοχευμένες στην επίλυση προβλημάτων, δυσλειτουργιών και στρεβλώσεων που έχουν διαπιστωθεί στο υπάρχον σύστημα. Πιο συγκεκριμένα, ξεκινώντας από τη θεωρητική εκπαίδευση η ύλη και οι προτεινόμενες ενότητες που περιλαμβάνει εμπεριέχουν σε μεγάλο βαθμό όσα απαιτείται να γνωρίζει ο υποψήφιος. Παρόλα αυτά θα έπρεπε να υπάρχει ενότητα σχετική με τις νέες τεχνολογίες που εφαρμόζονται στα οχήματα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ηλεκτροκίνηση. Η προσθήκη της μελέτης περιπτώσεων στη θεωρητική εξέταση είναι μια προσθήκη η οποία συμβάλλει στην καλύτερη αξιολόγηση των υποψήφιων οδηγών. Τα μέτρα που προτείνονται στο άρθρο 9 για τη θεωρητική εξέταση (συσκευές ανίχνευσης ασύρματης επικοινωνίας, κάμερα για τη λήψη φωτογραφιών, ταυτοποίηση υποψηφίου και ηλεκτρονικά) διασφαλίζουν την τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας και την εξάλειψη παράνομων ενεργειών, ενώ είναι σημαντικό ότι προβλέπονται κυρώσεις για τους παραβάτες. Τέλος είναι σημαντικό ότι υπάρχει πλέον ειδική πρόβλεψη για τη συμμετοχή στην εξέταση ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες, που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και όσων δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα αλλά και με προβλήματα στην ακοή. Η καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας που προτείνεται στο Άρθρο 16 συμβάλλει επίσης στο αδιάβλητο της διαδικασίας. Δε γίνεται αναφορά στη διαδικασία της πρακτικής εκπαίδευσης και τι θα περιλαμβάνει καθώς και του τρόπου καταγραφής της για να εξασφαλιστεί ότι ο υποψήφιος παρακολούθησε τον απαιτούμενο αριθμό μαθημάτων. Είναι σημαντικό που δημιουργείται μητρώο εξεταστών και εποπτών και προβλέπεται η απομακρυσμένη εποπτεία των εξετάσεων αλλά και η αξιολόγηση των εξεταστών. Η ολοκληρωμένη διαχείριση, τέλος, των διαδικασιών που σχετίζονται με τις άδειες οδήγησης από πληροφοριακό σύστημα χρειάζεται να γίνει και θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους οδηγούς να μπορούν να προγραμματίζουν την εξέταση τους ηλεκτρονικά. Μάνος Μπρούζας Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων