• Πρόκειται για εξόφθαλμα φωτογραφική διάταξη, καθώς εκτός των ΚΤΕΛ κανένας άλλος δεν δύναται να διαθέτει κατά την ημερομηνία διενέργειας των διαγωνιστικών διαδικασιών (δηλ. έχοντας επενδύσει εκ των προτέρων εκατομμύρια ευρώ μόνο για να συμμετάσχει σε ένα διαγωνισμό με αμφίβολο αποτέλεσμα) τα ακόλουθα: α) απαιτούμενο αριθμό υπεραστικών λεωφορείων, β) απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης- σταθμούς, γ) στελέχωση, δ) εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών, ε) οργάνωση και συστήματα τηλεματικής και ενιαίας έκδοσης εισιτηρίων. Πώς μπορεί οποιαδήποτε εταιρία να έχει εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών γραμμών αφού η διενέργειά τους αποτελεί έως και σήμερα μονοπώλιο των ΚΤΕΛ; Οι μόνες που θεωρητικά θα μπορούσαν να έχουν εμπειρία είναι οι εταιρίες - τουριστικά γραφεία που διενεργούν τις διεθνείς τακτικές υπεραστικές γραμμές υπό προϋποθέσεις. Καθίσταται επομένως πρόδηλη η μεθόδευση, μέσω των προαναφερθέντων φωτογραφικών προϋποθέσεων συμμετοχής, ώστε να αποτρέψει κάθε υγιή επιχείρηση από το να λάβει την απόφαση να συμμετάσχει - προ-επενδύοντας εκατομμύρια- σε ένα διαγωνισμό που «φωτογραφίζει» το ΚΤΕΛ, το οποίο, λόγω της διαχρονικής του υποστήριξης από το ελληνικό δημόσιο έναντι κάθε άλλου οικονομικού φορέα, είναι το μόνο που θα διαθέτει τα προβλεπόμενα από το νομοσχέδιο προσόντα κατά τη διενέργεια των διαγωνισμών. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε την επαναδιατύπωση του άρθρου ώστε: α) ως προς τον απαιτούμενο αριθμό των υπεραστικών λεωφορείων να προβλέπεται δέσμευση της αιτούσας επιχείρησης ότι, εφόσον αναλάβει το έργο, θα διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό υπεραστικών λεωφορείων, προσκομίζοντας σχετικά δικαιολογητικά. Σημειωτέον πως τα τουριστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία υπεραστικού τύπου έχουν ακριβώς τις ίδιες προδιαγραφές και χαρακτηριστικά, κατασκευάζονται στις ίδιες γραμμές παραγωγής και διαφοροποιούνται μόνο κατά τη στιγμή έκδοσης της άδειάς τους στην χώρα μας, στην οποία αναγράφεται στο συγκεκριμένο πεδίο η ένδειξη «τουριστικό» ή «υπεραστικό» λεωφορείο αντίστοιχα. Στα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ένωσης δεν υφίσταται αυτή η διαφοροποίηση. Επιπλέον ένα αδειοδοτημένο υπεραστικό λεωφορείο μπορεί να αποχαρακτηριστεί στην χώρα μας ως τέτοιο και να αδειοδοτηθεί ως τουριστικό λεωφορείο και το αντίστροφο. Οπότε σε περίπτωση που μία υφιστάμενη επιχείρηση που διαθέτει τουριστικά λεωφορεία αναδειχθεί σε ανάδοχο των γραμμών θα μπορεί να αποχαρακτηρίσει τα λεωφορεία της και να τα μετατρέψει σε υπεραστικά. β) ως προς τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης - σταθμούς προτείνουμε τη νομοθέτηση της πρόσβασης στους υφιστάμενους σταθμούς εξυπηρέτησης επιβατών όλων των ενδιαφερομένων για την διενέργεια των τακτικών υπεραστικών γραμμών με τους ίδιους όρους. Ιδίως σε ό,τι αφορά στον νέο υπό σχεδιασμό κεντρικό σταθμό υπεραστικών γραμμών στον Ελαιώνα αυτό θεωρείται εκ των ουκ άνευ. Εναλλακτικά θα πρέπει να χορηγηθεί επαρκής χρόνος και αντίστοιχη οικονομική επιδότηση με αυτή των ΚΤΕΛ για την έγκαιρη δημιουργία και αδειοδότηση νέων σταθμών στους ενδιαφερόμενους. γ) ως προς την απαιτούμενη στελέχωση να αποδεικνύεται με την υπάρχουσα στελέχωση σε διοικητικό προσωπικό και οδηγούς της επιχείρησης και να δεσμεύεται ο ανάδοχος για την μελλοντική αύξηση της στελέχωσης ανάλογα με το έργο που θα αναλάβει. δ) ως προς την εμπειρία να προσμετράται η εμπειρία στο σύνολο των οδικών επιβατικών μεταφορών - σχολικές μεταφορές, εκδρομές, μεταφορά εργαζομένων σε εργοστάσια, διεθνείς τακτικές γραμμές- και όχι μόνο σε υπεραστικές γραμμές καθώς αυτή είναι ανύπαρκτη. ε) ως προς τα συστήματα τηλεματικής και έκδοσης εισιτηρίων να υπάρχει δέσμευση εγκατάστασής τους από την επιχείρηση εφόσον αναληφθεί το έργο. Ουσιαστικά προτείνουμε την ολική επαναδιατύπωση του άρθρου με ρεαλιστικές, μη φωτογραφικές προϋποθέσεις και όχι με προαπαιτούμενα, αλλά με ισχυρές δεσμεύσεις της επιχείρησης εφόσον αναλάβει το έργο. Διαφορετικά ποιος ο λόγος να διενεργηθεί ο διαγωνισμός, για να «ικανοποιηθεί» η ΕΕ ότι απλά διενεργήθηκε; Ας γίνει ξανά απευθείας ανάθεση στα ΚΤΕΛ όπως ισχύει έως και σήμερα,