Αρχική Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Μαρτίνης | 6 Φεβρουαρίου 2024, 17:10
Γενικά Σχόλια: 1) Δεν έχει γίνει αναφορά στο ISO 19650 Part 4 2) Έχουμε παραδείγματα από άλλες χώρες, οπού για να συμμετέχει μια εταιρεία σε δημοπράτηση δημοσίων έργων, θα πρέπει να διαθέτει υποχρεωτικά πιστοποίηση στο ISO 19650 (Lead Appointed Party). Αντίστοιχα και στα δημόσια έργα της Ελλάδας θα πρέπει να υπάρχει παρόμοια απαίτηση. 3) To AIR θα πρέπει να προηγείται του EIR σε όλο το έγγραφο, καθώς το 1ο (AIR) είναι βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του 2ου (EIR) 4) Έχει γίνει μεγάλη αναφορά στη χρήση του ΒΙΜ κατά τη διάρκεια της παράδοσης του έργου και οι αναφορές στην λειτουργία και συντήρηση είναι ελάχιστες. Το σημαντικότερο όφελος της εφαρμογής του ΒΙΜ βρίσκεται στη φάση της Λειτουργίας (OpEx), επομένως είναι αναγκαία μια πιο λεπτομερής ανάλυση για τον τρόπο χρήσης των πληροφοριών μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, κυρίως για τα δημόσια έργα (Α1Δ2Π3) Καθορισμός κριτηρίων αξιολόγησης Αναδόχου σε δεξιότητες BIM σε πιλοτικά έργα 1) Στις τεχνικές απαιτήσεις για τον ανάδοχο, θα πρέπει να προστεθούν και τα Master Information Delivery Plan και Detailed Responsibility Matrix, καθώς είναι σημαντικό να γνωρίζει και να εγκρίνει ο ΚτΕ όχι μόνο το "Πως", αλλά και το "Πότε" και "Τι" θα παραλάβει 2) Το Masterformat θεωρείται σύστημα οργάνωση προδιαγραφών. Ένα ενιαίο σύστημα ταξινόμησης και κωδικοποίησης των πληροφοριών που θα χρησιμοποιηθεί σε δημόσια έργα, θα πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές του ISO 12006-2 (Uniclass2015, Uniformat, Omniclass etc) (Α1Δ3Π1) Τροποποίηση νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών 1) Τα στάδια μελέτης καθώς και οι επεξηγήσεις χρειάζονται ανανέωση, καθώς η Μελέτη Εφαρμογής είναι πριν τα IFC και τα σχέδια της Μελέτης εφαρμογής δεν είναι το ίδιο με τα Shop Drawings. Η Μελέτη Εφαρμογής είναι υποχρέωση του μελετητή, ενώ τα Shop Drawings είναι του εργολάβου 2) Τροποποίηση στο Άρθρο 145: Το 4D θα πρέπει να είναι βασισμένο στο αρχικό χρονοδιάγραμμα, καθώς το baseline αλλάζει ανάλογα με τη φάση του έργου 3) Τροποποίηση στο Άρθρο 151: Ανάλογα με τη φάση του έργου. Λόγω περιορισμών του LOD, μπορεί κάποια στοιχεία του μοντέλου να μην έχουν φτάσει στο στάδιο που χρειάζεται για να γίνει σωστή επιμέτρηση (Α1Δ3Π3) Ενημέρωση νομοθεσίας για τη σύνδεση του ΒΙΜ με άλλες ψηφιακές πρωτοβουλίες To LOD για το κάθε στάδιο ορίζεται με βάση τις απαιτήσεις του έργου. Η πρόταση: "για την έκδοση της άδειας δόμησης θα είναι κατ’ ελάχιστο το LOD 300, ανεξάρτητα από το μέγεθος του κτιρίου" εναντιώνεται σε αυτό που αναφέρεται στα ISO 19650 πρότυπα και πιο συγκεκριμένα, παράγραφος 11.2 Level of information need του ISO 19650 Part-1: " The level of information need of each information deliverable should be determined according to its purpose. This should include the appropriate determination of quality, quantity and granularity of information. This is referred to as its level of information need and this can vary from deliverable to deliverable … The levels of information need should be determined by the minimum amount of information needed to answer each relevant requirement, including information required by other appointed parties, and no more. Anything beyond this minimum is considered as waste." (A5Δ1Π1) Δημιουργία προδιαγραφών και υιοθέτηση πρωτοκόλλου ΒΙΜ Η έκδοση του LOD Specification χρειάζεται ανανέωση καθώς έχει ήδη δημοσιευθεί η έκδοση 2023. Η χρονολογία θα μπορούσε να αφαιρεθεί και να μη χρειαστούν περαιτέρω ενημερώσεις (A5Δ2Π1) Καθορισμός απαιτήσεων OIR 1) Tα πρότυπα ISO 19650 δεν κάνουν αναφορά σε κάποια απαίτηση για Asset Information management Plan. Το AIM Plan θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος του ΒΕΡ 2) To Asset Information Management Plan φαίνεται να είναι υποχρέωση και για το μελετητή. Η πληροφορία αυτή ενδέχεται πολλές φορές να μην είναι διαθέσιμη κατά τη διάρκεια της μελέτης. (Α5Δ2Π4) Καθορισμός απαιτήσεων AIR 1) Tα ISO 19650 Part 3 & 4 είναι απαραίτητα πρότυπα και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη από τον ΚτΕ κατά τη δημιουργία ενός AIR 2) Το AIM Plan θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος του ΒΕΡ