Αρχική Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΣΜΕΔΕΚΕΜ) | 20 Φεβρουαρίου 2024, 15:35
Στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για την Εθνική Στρατηγική και τον οδικό χάρτη για την εφαρμογή του Building Information Modelling (ΒΙΜ), τα σχόλια και οι προτάσεις του ΣΜΕΔΕΚΕΜ έχουν ως ακολούθως: α. Στη δράση «Α1Δ1 Ανάπτυξη Οδικού Χάρτη ΒΙΜ» περιλαμβάνεται παρέμβαση με κωδικό «A1Δ1Π2» και τίτλο «Καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων για την υλοποίηση της στρατηγικής BIM», με αναφορά των βασικών ομάδων εμπλεκομένων μερών, στις οποίες περιλαμβάνονται η «κεντρική Διοίκηση & δημόσιος τομέας», ο «κατασκευαστικός κλάδος» και ο «ακαδημαϊκός κόσμος». Σημαντική παράλειψη αποτελεί η μη συμπερίληψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), καθώς και του κλάδου των μελετητών στα εμπλεκόμενα μέρη, του μεν πρώτου ως τεχνικού συμβούλου της πολιτείας, του δε δεύτερου ως άμεσα εμπλεκόμενου στην παραγωγή του τεχνικού έργου. Σε περίπτωση κατά την οποία νοείται ότι το ΤΕΕ περιλαμβάνεται στον «δημόσιο τομέα», πρέπει να γίνει σαφής αναφορά. Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των μελετητών, απαιτείται σαφής αναφορά και ανάλυση αντίστοιχη με αυτή του «κατασκευαστικού κλάδου» (βλ. σχετική παράγραφο στη σελ. 17 του κειμένου), ως ιδιαίτερη οντότητα. β. Όπως αναγνωρίζεται ρητά στο Στρατηγικό Σχέδιο (βλ. σχετικές αναφορές στις σελ. 4, 5, 6, 9 και 10 του κειμένου), οι εμπλεκόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο ιδιωτικοί φορείς πρέπει να εξοπλιστούν με εξοπλισμό και λογισμικό, και να στελεχωθούν από καταρτισμένο προσωπικό, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της εφαρμογής του ΒΙΜ. Για τα παραπάνω απαιτούνται χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες, και για να δοθεί η δυνατότητα στον τεχνικό κόσμο να οργανωθεί και να προσαρμοστεί ικανοποιητικά στο νέο περιβάλλον είναι απαραίτητα τα παρακάτω: β.1 Να μην είναι υποχρεωτική η εφαρμογή, τουλάχιστον για 5ετή ή 10ετή περίοδο πιλοτικής εφαρμογής (άλλως «περίοδος προσαρμογής») β.2 Να προβλεφθεί οικονομική επιχορήγηση για εξοπλισμό & λογισμικό και επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης, κατά προτεραιότητα για μελετητές και μελετητικές επιχειρήσεις. γ. Απαιτείται στελέχωση και κατάρτιση των στελεχών των Διευθυνουσών Υπηρεσιών όλων των αναθετουσών Αρχών, πριν από την έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής του ΒΙΜ. δ. Απαιτείται αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών του Μητρώου Έργων από όλες τις Διευθύνουσες Υπηρεσίες όλων των αναθετουσών Αρχών, πριν από την έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής του ΒΙΜ, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα αξιοποίησής του για τον σκοπό αυτό. ε. Η υποχρέωση της εφαρμογής του ΒΙΜ να ισχύει μόνο για την υλοποίηση νέων έργων με υφιστάμενες ολοκληρωμένες-εγκεκριμένες μελέτες. Προτείνεται να εξαιρεθούν από την υποχρεωτική εφαρμογή του ΒΙΜ: - οι δημόσιες συμβάσεις μελετών με εκτιμώμενο κόστος κάτω των ορίων των άρθρων 5 και 235 του ν. 4412/2016 - οι δημόσιες συμβάσεις έργων με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ή μέγεθος (μονάδες φυσικού αντικειμένου) χαμηλότερα από όρια που θα τεθούν μετά από συζήτηση με τους φορείς των μελετητών και εργοληπτών. στ. Δεν αναφέρεται το πρότυπο ISO 19650 – 4, που προσδιορίζει τη λεπτομερή διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής όταν γίνεται ανταλλαγή πληροφορίας.