Αρχική Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Σχόλιο του χρήστη TÜV HELLAS (TÜV NORD) | 21 Φεβρουαρίου 2024, 17:52
Παρακάτω παρατίθενται τα σχόλια του Φορέα Πιστοποίησης, Επιθεώρησης και Εκπαίδευσης TÜV HELLAS (TÜV NORD): • (Α5Δ1) Δημιουργία προδιαγραφών και εργαλείων BIM (σελ. 11) «Οι προδιαγραφές που ζητούνται για την εφαρμογή του BIM βασίζονται στο ΕΛΟΤ EN ISO 19650» Να αφαιρεθεί η λέξη ΕΛΟΤ και να διευκρινισθεί ότι αφορά σε σειρά Διεθνών Προτύπων. • (Α6Δ1) Χρηματοδοτικά κίνητρα και εργαλεία ενίσχυσης επιχειρήσεων (σελ. 11) «Σε συνέχεια της παροχής οικονομικών κινήτρων προς τις επιχειρήσεις προτείνεται η κάλυψη του κόστους εκπαιδεύσεων τόσο ως προς το κόστος ανάπτυξης των εκπαιδεύσεων όσο και ως προς το κόστος συμμετοχής των επαγγελματιών.» Να συμπεριληφθεί το κόστος των εκπαιδεύσεων και της συμμετοχής στις εξετάσεις επαγγελματικής πιστοποίησης. • (A1Δ1Π2) Καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων για την υλοποίηση της στρατηγικής BIM (σελ.16) Στα εμπλεκόμενα μέρη και συγκεκριμένα στο πεδίο «Κεντρική διοίκηση και δημόσιος τομέα» χρειάζεται να συμπεριληφθούν και οι ακόλουθοι φορείς: 1. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) που θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά ως εταίρος της κεντρικής διοίκησης. 2. Το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), για την διαπίστευση Φορέων Πιστοποίησης επιχειρήσεων και προσώπων. Το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ) έχει ορισθεί ως ο Εθνικός Οργανισμός Διαπίστευσης της Ελλάδας σύμφωνα και με τις απαιτήσεις του Άρθρου 4 του Κανονισμού (EK) αριθ. 765/2008 όπου κάθε κράτος μέλος ορίζει έναν και μόνο εθνικό οργανισμό διαπίστευσης. Στην παράγραφο που αναφέρεται στην κεντρική Διοίκηση και Δημόσιος τομέας, προτείνεται να συμπεριλαμβάνεται το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) καθώς και να διερευνηθεί η συμμετοχή των ιδιωτικών Φορέων (Διαπιστευμένων Φορέων Πιστοποίησης, ΤΕΕ κλπ) στη μόνιμη δομή διακυβέρνησης του Υπουργείου ώστε να είναι αρωγοί της εφαρμογής και στην επικοινωνία της Εθνικής Στρατηγικής BIM. Στην παράγραφο που αναφέρεται στον ρόλο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, προτείνεται να προστεθεί η δυνατότητα συμβολής αναγνωρισμένων ιδιωτικών φορέων κατάρτισης με αποδεδειγμένη γνώση αντικειμένου (ΒΙΜ) και διαπιστευμένων φορέων Πιστοποίησης προσώπων. • (Α1Δ2Π2) Ανάπτυξη κριτηρίων και προϋποθέσεων BIM για την υλοποίηση πιλοτικών δημόσιων έργων (σελ. 19) «Για την υλοποίηση των πιλοτικών έργων απαραίτητη προϋπόθεση αποτελούν επίσης τα παρακάτω: (…) Ο καθορισμός του εργαλείου/ λογισμικού με το οποίο θα εκτελεστεί το έργο» Προτείνεται να τροποποιηθεί το δεύτερο σημείο των απαραίτητων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των πιλοτικών έργων και πιο συγκεκριμένα να γίνει: «Ο καθορισμός των προδιαγραφών του εργαλείου/ λογισμικού και επισήμανση αναφορικά με τη διαλειτουργικότητα που τα διαφορετικά λογισμικά μπορεί να παρέχουν με το οποίο θα εκτελεστεί το έργο». • (Α1Δ3Π1) Τροποποίηση νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών (σελ. 24) Να ληφθεί υπόψιν η οδηγία NIS 2, για την ασφάλεια του κυβερνητικού νέφους αλλά και των υπο κατασκευή υποδομών οι οποίες νοούνται κρίσιμες σύμφωνα με αυτόν. • (Α1Δ3Π2) Ενημέρωση νομοθεσίας περί τεχνικών προδιαγραφών (σελ. 26) Στο Άρθρο 154, οι διαδικασίες ΒΙΜ του Έργου θα πρέπει να καθορίζονται από τον Κύριο του Έργου και να διαμορφώνεται αντίστοιχα το κοινό περιβάλλον διαμοιρασμού δεδομένων (CDE). • (Α2Δ1Π1) Σύσταση επιτροπών BIM (σελ. 29) Προτείνεται η συμμετοχή Φορέων Πιστοποίησης στις επιτροπές ώστε να διευκολύνουν την επικοινωνία με την αγορά και την υιοθέτηση διαδικασιών και μεθόδων εργασίας BIM σε ολόκληρο τον κατασκευαστικό κλάδο. • (Α3Δ1Π1) Ανάπτυξη προγραμμάτων τεχνικής κατάρτισης BIM (σελ. 33) Προτείνεται να δημιουργηθούν και να περιγραφούν περισσότερα και διαβαθμισμένα προγράμματα εκπαίδευσης, ώστε οι συμμετέχοντες των εκπαιδεύσεων να καταρτίζονται ανάλογα με τη θέση τους στην ομάδα έργου. • (Α3Δ1Π2) Ανάπτυξη προγράμματος πιστοποίησης BIM (σελ 34) Στην αναφορά για πρωταγωνιστικό ρόλο στην διαδικασία αναγνώρισης φορέων από το Υπουργείο Υποδομών, να ληφθεί υπόψιν η διαδικασία αναγνώρισης μέσω του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ΕΚ 765/2008, ως ενδεδειγμένη και αποδεκτή μέθοδος αξιολόγησης της επάρκειας Φορέων Πιστοποίησης. • (Α4Δ1Π1) Συνεργασία του δημόσιου τομέα για την εφαρμογή του BIM (σελ. 36) «Συμπληρωματικά, οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες του παρόντος οδικού χάρτη, ενισχύουν την ανάγκη συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων όπως και με φορείς πχ. Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ). Αντίστοιχα, η συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού μπορεί να επιφέρει σημαντικά οφέλη όσον αφορά την ψηφιοποίηση υφιστάμενων έργων μέσω BIM όπως αρχαίες κατασκευές, μνημεία και διατηρητέα κτίρια μεγάλης σημασίας.» Οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες του παρόντος οδικού χάρτη ενισχύουν την ανάγκη συνεργασίας του συνόλου των εμπλεκόμενων μερών, όχι μόνο αυτών που ήδη αναφέρονται εδώ. • (Α4Δ1Π3) Διατήρηση της Συντονιστικής Επιτροπής Εργασίας (WLSC) (σελ. 38) Προτείνεται η εκπροσώπηση κι άλλων μερών από την αγορά όπως οι φορείς Πιστοποίησης στην Συντονιστική Επιτροπή Εργασίας (WLSC). • (A5Δ1Π1) Δημιουργία προδιαγραφών και υιοθέτηση πρωτοκόλλου ΒΙΜ (σελ. 39) Στην συγκεκριμένη παρέμβαση χρειάζεται να επανεξεταστεί η συνάφεια του τίτλου που δίνεται με το περιεχόμενο της παρέμβασης όπως αναλύεται. Προτείνεται: "Δημιουργία προδιαγραφών λεπτομέρειας πληροφοριών" • (Α5Δ1Π2) Καθορισμός πλαισίου λειτουργίας του CDE (σελ. 40) «Στόχο της παρέμβασης αποτελεί ο καθορισμός του πλαισίου λειτουργίας του κοινού περιβάλλοντος διαμοιρασμού δεδομένων - Common Data Environment (CDE).» Το πλαίσιο λειτουργίας του κοινού περιβάλλοντος διαμοιρασμού δεδομένων (CDE) καθορίζεται κυρίως από τον πάροχο του λογισμικού και χρειάζεται να ληφθεί υπόψιν ο τύπος, το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του έργου. • (Α5Δ2Π2) Καθορισμός απαιτήσεων PIR (σελ. 46) «Το PIR θα είναι μοναδικό για κάθε έργο και για κάθε Ανάδοχο και η επίτευξη των απαιτήσεων θα γίνεται μέσω των απαιτήσεων σχετικά με την ανταλλαγή των πληροφοριών του έργου (ΑΑΠ) - Exchange Information Requirements (EIR).» Σύμφωνα με τα πρότυπα EN ISO 19650-1 & 19650-2 συντάσσεται ένα PIR για το σύνολο του έργου και ένα AIR για κάθε ανάδοχο.