Αρχική Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορώνΆρθρο 18 Δημιουργία Μητρώου Επιθεωρητών Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας – Προσθήκη άρθρου 26Α στον ν. 4757/2020Σχόλιο του χρήστη Σύλλογος Εργαζομένων ΑΠΑ | 9 Δεκεμβρίου 2024, 21:59
Η προτεινόμενη διάταξη ενώ έχει ως σκοπό την κάλυψη πραγματικών αναγκών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας σε εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο θα κληθεί να ασκήσει τα επιθεωρητικά καθήκοντα που απορρέουν τόσο από την Ελληνική όσο και από την Ενωσιακή νομοθεσία, πάσχει σε καίρια σημεία που έχουν να κάνουν με τα ακόλουθα: α. Στο άρθρο 26 του ν. 4757/20020, καθορίζονται τα καθήκοντα και οι εξουσίες των επιθεωρητών ανάμεσα στις οποίες είναι η κατάσχεση βιβλίων, εγγράφων και άλλων στοιχείων, καθώς και ηλεκτρονικών μέσων αποθήκευσης και μεταφοράς δεδομένων, τα οποία αποτελούν επαγγελματικές πληροφορίες, η εξέταση προσώπων, η αναζήτηση πληροφοριών και στοιχείων από τους υπαλλήλους δημόσιων φορέων καθώς και η λήψη ένορκων και ανωμοτί καταθέσεων, έχουν πρόσβαση σε απόρρητους φακέλους, υποβάλουν αιτιολογημένη πρόταση προς τον Διοικητή, για να εκδοθεί εντολή ακινητοποίησης αεροσκάφους. Όπως είναι λογικό, οι ανωτέρω αρμοδιότητες δεν είναι δυνατόν να εκτελεστούν από ιδιώτες χωρίς υπαλληλική σχέση με την ΑΠΑ, καθώς η έκδοση εγγράφου ή πράξης από πρόσωπο που δεν κατέχει δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα αντίκειται στις διατάξεις του διοικητικού δικαίου. Η ανάθεση διοικητικού έργου σε ιδιώτες δεν μπορεί να φτάσει μέχρι του σημείου να υποκαταστήσουν οι ιδιώτες τα διοικητικά όργανα στην έκδοση τέτοιων πράξεων. β. Οι υπηρετούντες επιθεωρητές, υπάλληλοι της Α.Π.Α., σύμφωνα με το νόμο ν. 4757/2020 εμπίπτουν σε πολύ αυστηρά ασυμβίβαστα σε όλη τη διάρκεια που κατέχουν αυτή την ιδιότητα, ακόμη τρία έτη μετά τη λήξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας στην ΑΠΑ. Στην προτεινόμενη διάταξη δεν γίνεται αναφορά στην απαίτηση που θέτουν τόσο ο Βασικός Κανονισμός ΕΕ 1139/2018, όσο και οι εκτελεστικοί Κανονισμοί ΕΕ 373/2017, 1321/2014, 1178/2011 και 139/2014, περί αμεροληψίας και αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων., Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθίσταται δυνατόν, πρόσωπο από το νέο Μητρώο επιθεωρητών να κληθεί είτε να επιθεωρήσει φορέα με τον οποίο έχει ή πρόκειται να έχει σχέση εργασιακή ή άλλη, είτε να κληθεί να επιθεωρήσει φορέα ανταγωνιστικό στον δικό του φορέα. Υπογραμμίζεται στο σημείο αυτό ότι ο ΕΚ 628/213 ρητά προβλέπει ότι οι Επιθεωρητές προέρχονται από το προσωπικό των κρατικών εποπτικών Αρχών και από Διεθνείς Οργανισμούς. γ. Παράλληλα, δεν γίνεται καμία αναφορά στο εύρος πρόσβασης, που απονέμεται σε ιδιώτες προερχόμενους από εταιρείες δραστηριοποιούμενες στον χώρο της Πολιτικής Αεροπορίας, σε έγγραφα/επιθεωρήσεις/ευρήματα σχετιζόμενα με οικονομικούς/εμπορικούς ανταγωνιστές τους. Καθώς τα πρόσωπα αυτά δεν δεσμεύονται από τις διατάξεις του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα αλλά σχετίζονται με τον χώρο και είναι γνώστες της αεροπορικής αγοράς, τίθεται το ζήτημα διασφάλισης του απορρήτου των πληροφοριών και της προστασίας των επιθεωρούμενων φορέων από διαρροή στοιχείων. δ. Τέλος, δεν φαίνεται να έχει ληφθεί υπόψη ο άμεσος συσχετισμός της Πολιτικής Αεροπορίας με την Εθνική Άμυνα της χώρας, ιδίως σε ό,τι αφορά στην δυνατότητα πρόσβασης των ιδιωτών Επιθεωρητών σε διαβαθμισμένα κρατικά έγγραφα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή άλλων Υπουργείων ή Υπηρεσιών, που σχετίζονται με θέματα αεροναυτιλίας και αεροδρομίων. Επίσης δεν υπάρχει πρόβλεψη σχετικά με το αν υποψήφιοι για το Μητρώο μπορεί να είναι και αλλοδαποί ιδιώτες, ενδεχόμενο το οποίο επίσης εγείρει ανησυχία σχετικά με την πρόσβαση υπηκόων άλλων κρατών σε εμπιστευτικές πληροφορίες που αφορούν στην εθνική ασφάλεια της χώρας. Εν κατακλείδι, πρέπει να οριοθετηθεί με σαφήνεια ότι οι αρμοδιότητες των συμμετεχόντων περιορίζονται σε θέματα πραγματογνωμοσύνης και όχι άσκησης διοικητικής αρμοδιότητας και να τεθούν οι απαιτήσεις που απορρέουν από την Ενωσιακή νομοθεσία, έτσι ώστε η ΑΠΑ να συνεχίσει την θετική πορεία υιοθέτησης των απαιτήσεων του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA).