• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Κωστόπουλος' | 6 Ιανουαρίου 2025, 18:46

    Χαίρετε! Χρόνια πολλά, καλή χρονιά! 1. Με τις προτεινόμενες αλλαγές νομιμοποιείται (και καλώς γίνεται) η διήθηση των μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων υπό προϋποθέσεις. Είναι εμφανής όμως η παράβλεψη των ποδηλάτων σε αυτή τη διάταξη. Δηλαδή, σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος, τα ποδήλατα είναι υποχρεωμένα να περιμένουν πίσω από τα ακινητοποιημένα (ή πολύ αργά κινούμενα) αυτοκίνητα, ενώ οι μοτοσυκλέτες μπορούν να συνεχίσουν την πορεία τους. Βέβαια, στην περίπτωση των ποδηλάτων, χρειάζεται να νομιμοποιηθεί η προσπέραση των οχημάτων μόνο από τα δεξιά (και όχι ανάμεσα από τις λωρίδες - αν και αυτό θα μπορούσε να επιτραπεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις), εφόσον υπάρχει επαρκής χώρος και με τις ίδιες σχεδόν προϋποθέσεις όπως η διήθηση των μοτοσυκλετών/μοτοποδηλάτων. Μια τέτοιου είδους διάταξη μπορεί να προστεθεί ως εξαίρεση στην παρ. 2 του άρθρου 17, δηλ. να γίνει ως εξής: "To πρoσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά. Kατ’ εξαίρεση, τo πρoσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν o πρoπoρευόμενoς oδηγός έχει δώσει σήμα ότι πρoτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει τo όχημα ή τα ζώα τoυ πρoς την πλευρά αυτήν. Επίσης, οι ποδηλάτες μπορούν να προσπερνούν βραδύτερα κινούμενα ή ακινητοποιημένα οχήματα από τα δεξιά, εφόσον υπάρχει επαρκής χώρος.". Αντίστοιχη διάταξη υπάρχει στον Κ.Ο.Κ. των Κάτω Χωρών (Ολλανδίας), παρ. 3 άρθρου 11 (https://www.rijschooldenk.nl/uk_road-traffic-signs-and-regulations-in-the-netherlands-rijschoolDenK.pdf). 2. Ο διαχωρισμός της ποινής της παραβίασης της πινακίδας Ρ-1 (παραχώρησης προτεραιότητας) και της Ρ-2 (STOP) είναι κατά τη γνώμη μου παράλογος. Θεωρώ ότι η Ρ-1 θα πρέπει να μετακινηθεί από την περ. α στην περ. β, ώστε να επιβάλλεται η ίδια αυστηρότερη ποινή με την παραβίαση της Ρ-2. Η παραβίαση της Ρ-1 δεν είναι λιγότερη επικίνδυνη από αυτή της Ρ-2. Ούτως ή άλλως, θεωρώ ότι γίνεται κατάχρηση με την τοποθέτηση πινακίδων Ρ-2 εκεί που πινακίδες Ρ-1 θα ήταν η καλύτερη επιλογή. Η πινακίδα Ρ-2 πρέπει να τοποθετείται κατ' εξαίρεση όταν πραγματικά απαιτείται ακινητοποίηση του οχήματος (μηδενική ταχύτητα), και όχι να έχει κατακλύσει τους δρόμους, όπως σήμερα. Ο κανόνας πρέπει να είναι η Ρ-1. Ούτως ή άλλως, η πλειοψηφία των οδηγών δεν ακινητοποιούν το όχημά τους ως απάντηση στην πινακίδα Ρ-2 παρόλο που παραχωρούν προτεραιότητα και συνεχίζουν την πορεία τους με ασφάλεια. Αλλά η κίνηση έστω και με ταχύτητα 1 km/h όταν υπάρχει η πινακίδα Ρ-2 τους καθιστά παραβάτες της μεγαλύτερης δυνατής κατηγορίας και επιφέρει τη μεγαλύτερη ποινή, κάτι που είναι παράλογο. Η τοποθέτηση εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών (Δήμοι, Περιφέρειες κ.λπ.) πινακίδων Ρ-1 αντί για Ρ-2 στις περισσότερες περιπτώσεις θα έλυνε τα παραπάνω ζητήματα. Τέλος, θεωρώ ότι θα έπρεπε να απαγορευτεί στις παραπάνω υπηρεσίες να τοποθετούν πινακίδες Ρ-2 αντί για Ρ-1 σε εισόδους κυκλικών κόμβων και σε λωρίδες εισόδου/επιτάχυνσης. Στην πρώτη περίπτωση, η πινακίδα Ρ-2 καταργεί το λόγο ύπαρξης των κυκλικών κόμβων που είναι η ομαλή ροή της κυκλοφορίας χωρίς απαραίτητες ακινητοποιήσεις, ενώ στη δεύτερη περίπτωση (εκτός από μη αποτελεσματική) είναι άκρως επικίνδυνη. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι οδηγοί να σταματούν σε λωρίδα εισόδου/επιτάχυνσης, αλλά απλώς να παραχωρούν προτεραιότητα στα κινούμενα από αριστερά τους οχήματα χωρίς πλήρη διακοπή της πορείας τους. 3. Δεν ξέρω σε ποιο σημείο του Κ.Ο.Κ. θα έπρεπε να ενταχθεί, αλλά θεωρώ αυτονόητο ότι οι φωτεινοί σηματοδότες (φανάρια) που απευθύνονται σε ποδηλάτες πρέπει να διαθέτουν υποχρεωτικά και πορτοκαλί φως. Ωστόσο, αυτό στην πράξη δεν τηρείται, καθώς πολλοί Δήμοι έχουν τοποθετήσει φανάρια για ποδήλατα μόνο με κόκκινο και πράσινο φως, με το κόκκινο φως να ανάβει χωρίς καμιά προειδοποίηση. Οι ποδηλάτες, σε σύγκριση με τους πεζούς, μπορεί να έχουν πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και δεν μπορούν να σταματήσουν το ίδιο εύκολα. Κατά τη γνώμη μου, τα φανάρια για ποδηλάτες χωρίς πορτοκαλί φως πρέπει να απαγορευθούν ως επικίνδυνα και να αντικατασταθούν το συντομότερο δυνατό, όπου υπάρχουν. Σε περιπτώσεις κοινών φαναριών για πεζούς και ποδήλατα (που θα πρέπει βέβαια να αποφεύγονται και να μην αποτελούν τον κανόνα), μπορεί να υπάρχει μια φάση αναλάμποντος πράσινου πριν το κόκκινο, αντικαθιστώντας το πορτοκαλί. 4. Δεν καταλαβαίνω το λόγο που οι πινακίδες Ρ-47 με Ρ-53 εντάσσονται σε μικρότερη κατηγορία ποινών από τις Ρ-7, Ρ-27 και Ρ-28. Θεωρώ ότι πρέπει να μετακινηθούν στην κατηγορία Ε2-Β, καθώς η παραβίασή τους έχει την ίδια επικινδυνότητα. Π.χ. η παραβίαση της Ρ-52δ μπορεί να οδηγήσει στην είσοδο στο αντίθετο ρεύμα· οι δε Ρ-47 με Ρ-51 και η Ρ-53 μπορούν να αντικαταστούν τις Ρ-27 και Ρ-28 σε όλες τις περιπτώσεις, οπότε η παραβίασή τους πρέπει να επισύρει και τις ίδιες βαρύτερες ποινές. Μην ξεχνούμε ότι σε χώρες όπως η Ολλανδία (όπου τα υψηλά επίπεδα ασφαλείας και ποιότητας των δρόμων είναι αδιαπραγμάτευτα), οι πινακίδες Ρ-27 και Ρ-28 έχουν καταργηθεί εντελώς και χρησιμοποιούνται μόνο οι αντίστοιχες από τις Ρ-47 με Ρ-51 στη θέση τους, με θετικά αποτελέσματα στη συνοχή της σήμανσης.