Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Β’ ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (άρθρα 3-102)Σχόλιο του χρήστη ΑΝΔΡΕΑΣ | 7 Ιανουαρίου 2025, 12:05
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα ξεκινήσω με τα βασικά που είναι η αναλογίες μισθού - διοικητικών κυρώσεων που απλά είναι εκτός τόπου και χρόνου. Χώρα 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ελλάδα 830 700 84% 700 84% 350 42% 150 18% 57% Ισπανία 1323 200 15% 200 15% 200 15% 100 7.5% 13% Πορτογαλία 1015 500 49% 120 11% 120 11% 60 5.9% 19% Γερμανία 2222 100 4.62% 200 (+1sec) 9% 30 1.3% 60 2.7% 4% Γαλλία 1801 135 7.4% 135 7.4% 135 7.4% 68 3.7% 6.5% Βουλγαρία 553 25.57 4.62% 25.57 4.62% 25.57 4.62% 25.57 4.62%4.6% Ρουμανία 814 175 21% 175 21% 60 7.37% 0 0% 12% 1 Κατώτατος μισθός 2 Πρόστιμο ΠΙΝΑΚΙΔΑΣ ΣΤΟΠ ή αντίστοιχα 3 Ποσοστό επι του κατωτάτου μισθού 4 Πρόστιμο ΕΡΥΘΡΟΥ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗ ή αντίστοιχα 5 Ποσοστό επι του κατωτάτου μισθού 6 Πρόστιμο ΜΗ ΧΡΗΣΗΣ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ή αντίστοιχα 7 Ποσοστό επι του κατωτάτου μισθού 8 Πρόστιμο ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΜΕΧΡΙ 20km/h ή αντίστοιχα 9 Ποσοστό επι του κατωτάτου μισθού 10 Μέσο ποσοστό προστίμων επι του κατωτάτου μισθού Με μέσο πρόστιμο σοβαρών παραβάσεων το 57% του κατωτάτου μισθού, μιλάμε για καθαρή και παντελής έλλειψη αναλογικότητας. Τα πρόστιμα πρέπει να επαναπροσαρμοστούν ώστε να ανταποκρίνονται σε ένα ποιο λογικό ποσοστό του μισθού της πτωχευμένης χώρας μας. Να δεχτώ ένα 25% (πάνω από τον μέσο όρο) γιατί θέλουμε αποτρεπτική εφαρμογή αλλά όχι τα 2/3 του μισθού. Αυτό είναι απαράδεκτο και αντισυνταγματικό (άρθρο 4 παρ5). Να σημειώσω ότι η κύρωση της αφαίρεσης στοιχείων κυκλοφορίας πρέπει και αυτή να είναι αναλογική, και γενικώς θεωρώ το πλήθος ημέρων αφαίρεσης ελαφρώς υψηλό αλλά αποδεκτό. Σκεφτείτε, ότι ποινικές κατηγορίες του 290Α τιμωρούνται με κατά μέσο όρο ποινές φυλάκισης εξαγοράσιμες με 10 ευρώ την ημέρα. Μια παράβαση της τάξεως των 700 ευρώ ισοδυναμεί με 70 μέρες εξαγοράσιμης ποινής φυλάκισης. Όμως μια τέτοια ποινή μπορεί να ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ, με δικαίωμα ποινικής υπεράσπισης του κατηγορουμένου. Δε νοείται κάτι τέτοιο να μπορεί να εφαρμοστεί άκριτα και άκρατα με χρήση ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΤΗΣ ΕΥΧΕΡΕΙΑΣ της εκτελεστικής εξουσίας. Πρόστιμα μεγαλύτερα των 300 ευρώ κατά την γνώμη μου πρέπει να ΕΠΙΚΥΡΟΝΟΝΤΑΙ μόνο με γνώμη της δικαστικής εξουσίας. Ας δούμε τώρα μερικές ανακρίβειες που πρέπει να διορθωθούν ή να οριστούν εξ αρχής. «Δημόσια κυκλοφορία»: Η αόριστη και απροσδιόριστη εκ των προτέρων κυκλοφορία σε δημόσιες ή ιδιωτικές οδούς ή χώρους πεζών οχημάτων ή ζώων. «Οδός»: ολόκληρη η επιφάνεια που προορίζεται για τη δημόσια κυκλοφορία. Σχόλιο: Εξαιρούνται λοιπόν οι δημόσιοι αλλά και ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης, καμία δικαιοδοσία εφαρμογής του ΚΟΚ σε παρκινγκ. Θέλει επαναδιατυπώση εκτος και αν ο νομοθέτης θέλει να μην εφαρμόζεται ο ΚΟΚ σε χώρους στάθμευσης. «Στάση»: Η ακινησία του οχήματος επί χρόνο απαιτούμενο για την επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών ή φόρτωση ή εκφόρτωση πραγμάτων. Σχόλιο: Άλλος ένας λανθασμένος και μη ΠΟΣΟΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ορισμός, η έννοια φόρτωσης ή εκφόρτωσης πράγματων μπορεί να έχει χρονική έκταση από μερικά sec μέχρι μερικές ώρες. ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΑΦΗΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΧΡΟΝΙΚΟΥ ΟΡΙΟΥ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ Άρθρο 5 α) τις ρυθμιστικές πινακίδες Ρ-1 και Ρ-29 ή τον συνδυασμό αυτών με πρόσθετες πινακίδες, κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β, β) την πινακίδα Ρ-2 ή τον συνδυασμό αυτής με πρόσθετες πινακίδες, κατατάσσονται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες, Σχόλιο: Πρέπει να υπάρξει σαφής ορισμός της εννοίας παραχώρησης προτεραιότητας, ποσό μετρά μακριά πρέπει να ευρίσκεται το όχημα που κινείται στον δρόμο προτεραιότητας από το όχημα που παραχωρεί προτεραιότητα. Αν το αφήσει ελεύθερο είναι στην διακριτική ευχέρεια του οργάνου, η κρίση αν έγινε παραβίαση προτεραιότητας ή όχι. Με αυτό το σκεπτικό αν ένα όχημα περιμένει να παραχωρήσει προτεραιότητα ή έχει ανακόψει την πορεία του σε πινακίδα STOP (P2) {υποχρεωτική διακοπή πορείας του οχήματος στη θέση της πινακίδας και μη εκ νέου εκκίνηση μέχρις ότου βεβαιωθεί ο οδηγός του ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο} πρέπει να οριστεί με σαφήνεια η έννοια πραγματοποίησης εκκίνησης χωρίς κίνδυνο. Χρειάζεται ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ και όχι ποιοτική. Ομοίως πρέπει να γίνει εξορθολογισμός τοποθέτησης πινακίδων STOP vs ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ διότι υπάρχει μια κακή τάση από την τοπική αυτοδιοίκηση να χρησιμοποιούνται αυθαίρετα και εναλλάξιμα. Άρθρο 13: β) Οι παραβάσεις της παρ. 2 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β πλην της παράβασης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 που κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α και στην κατηγορία Σ. Σχόλιο: Α ναι το πολυαγαπημένο άρθρο 13 επιστρέφει με αυστηρότερες ποινές με τις ιδίες αόριστες και απροσδιόριστες ερμηνείες… «οφείλει δε κατά το χρόνο της οδήγησης να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημα του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. Ιδιαίτερα, απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά, που έχουν συνδεθεί με φορητό ραδιόφωνο, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και κινητό τηλέφωνο το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.» Ορίστε με σαφήνεια τι σημαίνει πλήρη ελευθέρια των κινήσεων, όταν είσαι απασχολημένος να ρυθμίσεις τον κλιματισμό (μέσω αφής στα σύγχρονα οχήματα) ή το ραδιόφωνο εκείνη την στιγμή διακατέχεσαι ή όχι από ελευθέρια των κινήσεων? Αν όχι παρακαλώ για την άμεση ανάκληση της έγκρισης τύπου αυτών των οχημάτων… Αν φοράς ένα μπουφάν διακατέχεσαι ή όχι από ελευθερία των κινήσεων. Η επιλογή υποδήματος επηρεάζει την ελευθέρια των κινήσεων? Το να πάρει το μπουκαλάκι να με το νερό επηρεάζει την ελευθέρια των κινήσεων? Ου μη γένοιτο να πιείς καφέ ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΗΝ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ να φανταστώ? Ορίστε με ρητότητα και σαφήνεια τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται αυτά δεν είναι σημεία στα οποία θέλεις να αφήνεις ανεξέλεγκτη την υποκειμενική κρίση του οργάνου εκτελεστικής εξουσίας να αποφασίζει. Άρθρο 15 Σχόλιο: Πλήρης έλλειψη θέσπισης ορίων και προδιαγραφών μέτρησης εκπεμπόμενων θορύβων οχημάτων. Για άλλη μια φορά αόριστα και απροσδιόριστα πράγματα. Όταν μιλάς για παραβάσεις τεχνικής φύσεως ΟΦΕΙΛΕΙΣ να ορίζεις με σαφήνεια και ρητότητα τόσο τις μεθόδους με τις οποίες διαπιστώνεται ή μη, η ύπαρξη παράβασης τόσο και τα επιτρεπόμενα όρια. ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΚΑΤΑ ΓΡΑΜΜΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ ( (EU) No 540/2014). Άρθρο 17 «9. Αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε τα οχήματα να καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του οδοστρώματος προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και κινούνται με την ταχύτητα του προπορευόμενου αυτών οχήματος, επιτρέπονται: α) η αλλαγή λωρίδας μόνο προκειμένου το όχημα να στρίψει δεξιά ή αριστερά ή να σταθμεύσει, β) η κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης (διήθηση) σε οδούς με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση, αν η ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα και βα) τα λοιπά οχήματα είναι ακινητοποιημένα ή ββ) η ταχύτητα αυτών είναι μικρότερη της ταχύτητας της διήθησης. Κατά τη διενέργεια της διήθησης οι οδηγοί μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών παραχωρούν προτεραιότητα, τηρούν ασφαλή πλευρική απόσταση από τα υπόλοιπα οχήματα, μειώνουν ταχύτητα και ακινητοποιούνται, αν είναι αναγκαίο για την αποφυγή ατυχήματος και κάθε κινδύνου για τους υπόλοιπους οδηγούς ή πεζούς.». Σχόλιο: Άντε πάλι με την ασάφεια. Ορίστε ΡΗΤΑ, ποιο είναι η πυκνότητα κυκλοφορίας ώστε τα οχήματα να καταλαμβάνουν όλο το πλάτος του οδοστρώματος (9). «Κατά τη διενέργεια της διήθησης οι οδηγοί μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών παραχωρούν προτεραιότητα, τηρούν ασφαλή πλευρική απόσταση από τα υπόλοιπα οχήματα, μειώνουν ταχύτητα και ακινητοποιούνται, αν είναι αναγκαίο για την αποφυγή ατυχήματος και κάθε κινδύνου για τους υπόλοιπους οδηγούς ή πεζούς» Ποια είναι η ασφαλής πλευρική απόσταση ? (Αριθμός σε cm) Πόση πρέπει να είναι η μείωση ταχύτητας? Πως ορίζουμε τον κίνδυνο για τους υπολοίπους οδηγούς ή πεζούς? Άρθρο 19 Σχόλια: Για άλλη μια φορά ασάφεια, ορίστε αλγοριθμική μέθοδο υπολογισμού της απόστασης ασφάλειας. Δεν αρκεί «Ο οδηγός οχήματος, το οποίο κινείται πίσω από άλλο, υποχρεούται να τηρεί αρκετή απόσταση για την αποφυγή σύγκρουσης αν, το προ αυτού κινούμενο όχημα, μειώσει ξαφνικά την ταχύτητά του ή διακόψει την πορεία του» αυτή η παράγραφος. Σε όλα ΜΑ ΣΕ ΟΛΑ τα σύγχρονα κράτη οι αποστάσεις ασφάλειας είναι σαφώς ορισμένες στα νομοθετικά πλαίσια. Ενδεικτική μέθοδος d = Σ.Α.*( v*reaction time + (v^2) / 2*a). Απλή φυσική όλες οι μονάδες στο SI. Άρθρο 20: «1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Από την 1η Νοεμβρίου 2025 το όριο αυτό ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.» Σχόλια: Προφανώς δηλαδή δεν θα έχει πουθενά εφαρμογή μέχρι να αφαιρεθούν οι υπάρχουσες πινακίδες ορίων ταχύτητας. Ο μονός τρόπος για την γρήγορη και καθολική εφαρμογή του είναι η εξίσωση των πινακίδων που γράφουν όριο 50 με 30km/h. Τελείως άτοπο άρθρο στην ελληνική πραγματικότητα εν ετει 2025. «12. α) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας έως είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α.» Σχόλια: Προφανώς απαράδεκτο και καθαρά εισπρακτικό, πρώτα ορίζεις το όριο στα 30 μετρά κάνεις την κίνηση με 50 να στοιχίζει 150 ευρώ στον οδηγό. Και ο οδηγός να είναι υποχρεωμένος να παίζει παιχνίδι με το όργανο αν υπάρχει ή αν δεν υπάρχει πινακίδα που λέει 50. Δείτε τον πρώτο πίνακα, σε καμία άλλη χωρά της Ευρώπης η παραβίαση του ορίου ταχύτητας μέχρι 20km/h δεν έχει ποινή 150 ευρώ. Είναι απαράδεκτο, εισπρακτικό και καθαρά αντικοινωνικό μέτρο. Το προηγούμενο πρόστιμο των 40 ευρώ είναι αποδεκτό και σωστά εναρμονιζόμενο με τον μέσο ευρωπαϊκό ορό.