ΕΝΟΤΗΤΑ Ι: Αναβάθμιση εκπαίδευσης, διασφάλισης ποιότητας και της διαφάνειας της διαδικασίας ανάδειξης νέων εκπαιδευτών οδηγών

Κατεβάστε την Ενότητα Ι σε pdf

  • 8 Μαΐου 2011, 20:57 | ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ

    7/05/2011
    Συμμετέχοντας στη διαβούλευση

    ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ

    ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ (…..); ΣΕ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ

    Διαβάζοντας τον τίτλο της διαβούλευσης και μόνο, αβίαστα διαπιστώνουμε ότι ο ή οι συντάκτες της πρότασης απέχουν μακράν του θέματος αφού δεν διευκρινίζουν για ποιες άδειες γίνεται λόγος. Τι θα πει δηλαδή χορήγηση αδειών σε υποψήφιους οδηγούς;
    Στους υποψήφιους οδηγούς χορηγείται δελτίο εκπαίδευσης και εξέτασης και μετά τις επιτυχείς εξετάσεις τους χορηγείται άδεια οδήγησης αλλά τότε πλέον είναι οδηγοί και όχι υποψήφιοι.

    Προσπαθώντας τώρα να προσεγγίσουμε το θέμα ας ξεκινήσουμε θέτοντας κάποια ερωτήματα
    Α) ποιος είναι ο στόχος του νέου θεσμικού πλαισίου;
    Απάντηση: η βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
    Β) το υπάρχον σύστημα προσφέρει στην οδική ασφάλεια;
    Απάντηση: κατηγορηματικά όχι!
    Γ) βελτιώνεται η οδική ασφάλεια με την νέα πρόταση αναμόρφωσης θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειών …..οδήγησης;
    Απάντηση:κατηγορηματικά όχι!
    Δ) τι πρέπει να γίνει;
    Απάντηση: πολλά και γρήγορα.

    Ας γίνω όμως ποιο συγκεκριμένος. Η οδική ασφάλεια είναι συνδυασμός διαφόρων παραγόντων μα την ανάλογη βαρύτητα ο καθένας.
    Ο ανθρώπινος παράγοντας για τον οποίο ευθύνη έχει και η εκπαίδευσή του σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, είναι ο χώρος δράσης του συστήματος εκπαίδευσης εξέτασης υποψηφίων οδηγών.
    Ασφαλώς βεβαία δεν μπορούμε να πιστεύουμε ότι η κυκλοφοριακή αγωγή είναι δυνατόν να διδαχτεί και να εμπεδωθεί όταν ο υποψήφιος οδηγός έρχεται στη σχολή οδηγών σε ηλικία 18 ετών και άνω.
    Όσοι πιστεύουν κάτι τέτοιο πλανώνται πλάνην οικτρά και απλά γυρνάνε την πλάτη στο μέγα πρόβλημα της οδικής ασφάλειας
    Η κυκλοφοριακή αγωγή είναι αναπόσπαστο μέρος της γενικότερης αγωγής μας ως μέλη της κοινωνίας που ζούμε κι αυτή η αγωγή –η παιδεία δηλαδή- ξεκινάει από την σύλληψη του εμβρύου κατά τον Πλάτωνα.
    Η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών πέρα των τεχνικών θεμάτων θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά του στο δρόμο ως οδηγός και που την είχε διδαχτεί από νωρίς στην παιδική ηλικία και τώρα ως ενήλικας με την βοήθεια και την γνώση του εκπαιδευτή οδήγησης την κάνει πράξη.
    Το σύστημα λοιπόν εκπαίδευσης εξέτασης δεν μπορεί να είναι ξεκομμένο από το γενικότερο παιδαγωγικό σύστημα, ούτε οι εκπαιδευτές και οι εξεταστές μακράν της παιδαγωγική ιδιότητας
    Στην προκειμένη περίπτωση και σύμφωνα με τη πρόταση διαβούλευσης ουδόλως συνδέεται το παιδαγωγικό σύστημα με την διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής.
    Η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών θεωρείται κάτι το συμπληρωματικό στη ζωή μας και που σε όποια ηλικία μπορούμε να το αποκτήσουμε.
    Μπορεί ακόμα να το διδάξει όποιος καλά γνωρίζει να οδηγεί τα οδικά οχήματα και που κατέχει άδεια εκπαιδευτή μέσα από ένα σύστημα παραγωγής εκπαιδευτών, που κάθε άλλο από παιδαγωγούς εκπαιδευτές αναδεικνύει.
    Η εξέταση των υποψηφίων οδηγών φαντάζει τόσο απλή για τους αρμόδιους του υπουργείου Μεταφορών, – πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων- που μπορεί να την κάνει οποιοσδήποτε αρκεί να είναι υπάλληλος του υπουργείου Μεταφορών, να έχει ένα δίπλωμα οδήγησης και να επιμορφωθεί με ένα ταχύρυθμο σεμινάριο κάποιων ωρών σε ένα αμφιθέατρο που θα ορίσει το υπουργείο Μεταφορών.
    Για τους αρμόδιους του υπουργείου Μεταφορών, – πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων- οι εξεταστές δεν είναι αναγκαίο να έχουν σχέση με την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, πολύ περισσότερο δε να προέρχονται από τον κλάδο των εκπαιδευτών, ως αυτονόητη σταδιακή εξέλιξή των. Τους αρκεί να εφαρμόζουν ένα τυφλοσούρτη που λέγεται μνημόνιο εξέτασης και όλα τελειώνουν εκεί.
    Πλήθος είναι οι παρατηρήσεις που μπορεί κανείς να επισυνάψει για το θέμα της οδικής ασφάλειας, και του τρόπου εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, καθώς και πως μπορεί τούτο να αλλάξει προς θετική κατεύθυνση.
    Ο «σύγχρονος» τρόπος αυτής της διαβούλευσης , που κατά την ταπεινή μου άποψη καθόλου δεν συμβάλει και δεν αναδεικνύει το διάλογο, αλλά προάγει τον μονόλογο ως βασικό πυλώνα της σιωπής και της υποταγής στη σοφή απόφαση, εξάλλου εσύ είπες την άποψη σου, δεν θα οδηγήσει σε κανένα θετικό μέτρο για τη βελτίωση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, κατ’ επέκταση της οδικής ασφάλειας.
    Η διαφάνεια για την οποία γίνεται λόγος, είναι απλά το κερασάκι στη τούρτα και που μας αρέσει να ακούμε, γιατί μας ελαφρύνει τη συμμετοχή και ως καθαρμός μας επιτρέπει συνεχίζουμε στον ίδιο δρόμο.
    Αν πράγματι η πολιτική ηγεσία της χώρας ήθελε να πατάξει τα φαινόμενα αδιαφάνειας, πιστέψετε με είναι πανεύκολο να το πράξει. Και γνώση έχει και μηχανισμούς, και πυγμή. Δέστε μονάχα πως εφαρμόζει το μνημόνιο και περικόβει μισθούς, συντάξεις, εργασιακά δικαιώματα, κλπ. για την αδιαφάνεια απλά δεν θέλει.

    Κλείνοντας αυτή την παρέμβαση, προτείνω τα ακόλουθα.

    • Ριζική αλλαγή του συστήματος εκπαίδευσης εξέτασης υποψηφίων οδηγών, καταργώντας το υπάρχον «μνημόνιο πρακτικής εξέτασης υποψηφίου οδηγού» και ανάδειξη της γνώσης του υποψηφίου τόσο στο χειρισμό των οχημάτων αλλά κυρίως στην κυκλοφοριακή αγωγή.
    • Το νέο σύστημα εκπαίδευσης εξέτασης θα πρέπει να είναι συνέχεια και μέρος του γενικότερου εθνικού παιδαγωγικού μας συστήματος.
    • Οι πίστες και οι δοκιμασίες-ειδικοί ελιγμοί, μέσα σε αυτές δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα στη οδική ασφάλεια, ταλαιπωρούν οικονομικά και ψυχικά τους υποψήφιους και τους εκπαιδευτές τους χωρίς κανένα όφελος
    • Να σταματήσει η παραγωγή νέων εκπαιδευτών με το υπάρχον σύστημα και να θεσπιστεί νομοθετικά η παραγωγή νέων εκπαιδευτών από μια παιδαγωγική σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
    • Αξιολόγηση των σημερινών εκπαιδευτών οδήγησης από δημόσιο φορέα με συγκεκριμένα κριτήρια που θα αναδεικνύουν την παιδαγωγική ικανότητα του εκπαιδευτή και την οδηγητική του γνώση.
    • Δημιουργία σώματος εξεταστών με αποκλειστικό έργο μόνο τις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών, μετά από αξιολόγηση των υπαρχόντων και συμπλήρωση από το κλάδο των εκπαιδευτών οι οποίοι θα πληρούν κάποιες προϋποθέσεις π.χ. θα πάψουν να είναι εκπαιδευτές, θα έχουν τουλάχιστον 10 χρόνια εργάσιμα στο κλάδο κ.λ.π.

    Με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή οι τοπικές κοινωνίες και οι φορείς θα αναλάβουν τις ευθηνές που τους αναλογούν και τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, αναγκαστικά και το σύστημα εκπαίδευσης –εξέτασης θα αναβαθμιστεί και θα είναι σε θέση να προσφέρει σοβαρές και αναγκαίες υπηρεσίες.

    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία

    Λευτέρης Μιχελάκης εκπαιδευτής οδήγησης

    Πρόεδρος του Σωματείου εκπαιδευτών οδήγησης Ν. Ηρακλείου
    Αναπληρωτής Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης.