1. Σε περιπτώσεις υπολειτουργίας των δημοσίων τηλεπικοινωνιακών δικτύων λόγω εκτάκτου ανάγκης (θεομηνίες, πλημμύρες, σεισμοί, πυρκαγιές κλπ) οι ραδιοερασιτέχνικοι σταθμοί χρησιμοποιούνται για να παράσχουν επικοινωνιακή βοήθεια. Οι ανταποκρίσεις έκτακτης ανάγκης έχουν προτεραιότητα έναντι των λοιπών.
2. Οι σταθμοί ραδιοερασιτέχνη που είναι ενταγμένοι σε κατάλογο ερασιτεχνικών σταθμών συστήματος ΠΣΕΑ χρησιμοποιούνται για την παροχή ραδιοεπικοινωνιακής συνδρομής από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όπως η Αστυνομία, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, το Λιμενικό Σώμα κ.λ.π. στις ανωτέρω περιπτώσεις. Τους σταθμούς χειρίζονται αποκλειστικά οι κάτοχοι των ενταγμένων ραδιοερασιτεχνικών σταθμών.
17.2 Εφ’όσον υπάρχει έκτακτη ανάγκη οι αρχές θα πρέπει να μπορούν να ζητήσουν εφόσον κρίθεί αναγκαίο την συνδρομή όλων των ραδιοερασιτεχνών και για τις περιπτώσεις αυτού του άρθρου.
Προτείνω να προστεθεί :
17.3
Σε περίπτωση κινδύνου ζωής ή φυσικών καταστροφών (πχ δασικές πυρκαγιές)
και εφ’οσον δέν είναι δυνατή η επικοινωνία μέσω των δημόσιων δικτύων ή των ραδιοερασιτεχνικών ζωνών συχνοτήτων επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί απο τους ραδιοερασιτεχνικούς σταθμούς οποιαδήποτε πρόσφορη συχνότητα οιασδήποτε υπηρεσίας, ώστε να ειδοποιηθούν οι αρμόδιες αρχές.
Συγνώμη αλλά η Ελληνική πραγματικότητα μέχρι σήμερα μου έχει δείξει πως την μεγαλύτερη ζημιά την κάνουν οι «ερμηνείες» των νόμων , κανονισμών κτλ.
Τα πράγματα θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα και να μην κρύβονται πίσω από γενικότητες.
Η θεωρία είναι πάρα πολύ καλή, αλλά η διεθνής πρακτική είναι διαφορετική όσο και να μην αρέσει αυτό.
Ταυτόχρονα ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι στατικό αλλά εξελίξιμο, τα τελευταία χρόνια και η αντιμετώπιση του θέματος από την ITU εξελίχθηκε και συναντήσεις GAREC έχουν γίνει….
Η εμπειρία μας δίδαξε πως όλοι θεωρούμε έκτακτη ανάγκη, οτιδήποτε μας δημιουργεί ένταση και μας εκτρέπει από τα ‘καθημερινά’.
Εάν δεν βάλουμε όρια και προϋποθέσεις της έννοιας λειτουργίας ενός ερασιτεχνικού σταθμού ασυρμάτου σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών, θα έχουμε πρόβλημα ακόμη και μεταξύ σταθμών που είναι ενταγμένοι στο σχεδιασμό.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που Ραδιοερασιτέχνης χρησιμοποίησε υπηρεσιακές συχνότητες για περιστατικά μικρής σημασίας και δημιούργησε αναστάτωση.
Θα μπορούσε να θεωρηθεί προϋπόθεση κινητοποίησης ενός ερασιτεχνικού σταθμού, η προηγούμενη πρόσκληση από τον εκάστοτε αρμόδιο φορέα (εξαρτώμενη πάντα από το είδος του περιστατικού).
Ορισμένες υπηρεσίες όμως, όπως η ΕΛ.ΑΣ, Π.Υ, ΕΚΑΒ κ.α, δεν έχουν εντάξει στο σχεδιασμό τους την υπηρεσία του Ραδιοερασιτέχνη διότι δεν προβλέπεται από κάποιο νομοσχέδιο που καθορίζει την λειτουργία της.
Τέλος, δεν πρόκειται ποτέ να κληθεί επισήμως ο Ραδιοερασιτέχνης να συνδράμει τηλεπικοινωνιακά, καθώς δεν έχει λυθεί πλήρως το θέμα ασφάλισης και κάλυψης του εμπλεκόμενου εθελοντή.
Θα πρέπει να γίνονται κοινές εκπαιδεύσεις με τις υπηρεσίες και να υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός, σε διασυλλογικό επίπεδο.
Ελπίζουμε σε προτροπή των υπηρεσιών, από πλευράς Υ.Υ.Μ.Δ , για επιπλέον συνεργασία με την Υπηρεσία του Ραδιοερασιτέχνη.
Ο συνάδελφος SV1EM, σαν επικεφαλής των Ο.Ε.Α, είχε πλήρες σχέδιο δράσης των Ραδιοερασιτεχνικών Ομάδων Εκτάκτων Αναγκών και βασίζεται όλο στην χρήση των Ραδιοερασιτεχνικών Συχνοτήτων και όχι των Υπηρεσιακών.
Είναι κάτι που λειτούργησε επί δεκαετίες και θα ξαναλειτουργήσει εάν ξαναχρειαστεί.
Σταθμός της υπηρεσίας Ραδιοερασιτέχνη νοείται ο κάτοχος Ραδιοερασιτεχνικής αδείας με τον ανάλογο εξοπλισμό του στην διεύθυνση που αναφέρει η άδεια του και σε περιπτώσεις που είναι φορητός ή επί αυτοκινήτου /P & /M ως επίθεμα αντίστοιχα ή ακόμη /ΑΜ επί αεροσκάφους και /ΜΜ επί πλωτού μέσου, υπάρχει δε και το /Α για την εναλλακτική θέση.
Οποιαδήποτε κατάληξη πλέον αυτών θα δημιουργήσει σύγχυση και δεν προτείνεται διότι δεν θα είναι γνωστή στον υπόλοιπο κόσμο.
Αν για περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης και μετά από έγκριση των αρμοδίων χρειαστεί να γίνει χρήση συχνοτήτων πέραν των εκχωρημένων για τους Ραδιοερασιτέχνες, τότε θα πρέπει ο σταθμός της υπηρεσίας Ραδιοερασιτέχνη να λειτουργήσει κανονικά με το διακριτικό του όπως ορίζει ο νόμος , αν δεν γίνει έτσι τότε δεν είναι σταθμός της υπηρεσίας Ραδιοερασιτέχνη αλλά κάτι άλλο.
Για παράδειγμα τα πλωτά και ιπτάμενα μέσα, χρησιμοποιούν ένα διακριτικό κλήσης ανάλογο με αυτό των Ραδιοερασιτεχνών.
Σύμφωνα με τον νόμο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης αν δεν μπορούν να προσελκύσουν την προσοχή κάποιου στις προκαθορισμένες συχνότητες τότε μπορούν να καλέσουν προς βοήθεια σε όποια συχνότητα νομίζουν ότι θα προσελκύσουν την προσοχή κάποιου προς βοήθεια.
Σε αυτή τη συχνότητα που είναι εκτός περιοχής των εκχωρημένων για αυτούς συχνοτήτων θα λειτουργήσουν κανονικά με το διακριτικό που φέρει το μέσο τους για να είναι ποιο εύκολα αναγνωρίσιμοι. Με αυτή τη λογική και ένας Ραδιοερασιτέχνης για να λειτουργεί ως Ραδιοερασιτέχνης θα πρέπει να κάνει κανονικά χρήση του διακριτικού κλήσης του όπου και όποτε χρειαστεί και σε όποια συχνότητα χρειαστεί.
Προτάσεις για χρήση άλλου διακριτικού πέραν της υπηρεσίας του Ραδιοερασιτέχνη θεωρούνται μη αποδεκτές.
Θα πρέπει να συμπεριληφθεί στον νόμο η δυνατότητα χρήσης συχνοτήτων πέραν των ραδιοερασιτεχνικών για περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης κατόπιν εγκρίσεως από τους αρμοδίους της εκάστοτε περιφερείας.
Σκοπός της παραπάνω δυνατότητας είναι η διασύνδεση των δημοσίων υπηρεσιών μέσω της υπηρεσίας του Ραδιοερασιτέχνη και θα πρέπει να λειτουργήσει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συνεργασίας με όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
Μην ξεχνάμε πως Ραδιοερασιτέχνες υπάρχουν επίσημα και νόμιμα, πίσω από τις υπηρεσίες ARES, MARS, CARES αλλά και φορέων όπως ο ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ (ΕΣ) κτλ, πρέπει να γίνει η τροποποίηση, ώστε αν εμπλέκονται ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΕΣ άλλων χωρών απλά να μπορούμε να απαντήσουμε, να συνεργαστούμε, αλλιώς θα ακούμε «Εθελοντικές» μη ραδιοερασιτεχνικές ομάδες να καυχιούνται σε Διεθνής συναντήσεις Ραδιοερασιτεχνικών Φορέων πως οι ραδιοερασιτέχνες δεν απαντούσαν σε κλίσεις από το εξωτερικό και απάντησαν αυτοί.
Ψάξτε το θέμα σε κάποια χώρα της ΕΕ, τα μέλη των ΡΕΑ (Ραδιοερασιτεχνών Εκτάκτων Αναγκών), ανήκουν με διάταγμα στις ομάδες του ΕΣ, ενώ σε κάποια άλλη γειτονική μας η ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ της χώρας πραγματοποιεί εδώ και 30 χρόνια της ασκήσεις ΡΕΑ από τα κτίρια των Νομαρχιών σε συχνότητες του Αντίστοιχου Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ ο επικεφαλής των ΡΕΑ τοποθετείτε από το υπουργείο Εσωτερικών με υπουργική απόφαση.
Αυτά που προβλέπει το άρθρο 15 δεν αρκούν, τα πράγματα να είναι ΞΕΚΑΘΑΡΑ και γραμμένα και όχι να ερμηνεύονται και να αφορούν και τις επίσημες από την ΓΓΠΠ ή το ΥΜΕ πανελλήνιες ασκήσεις των συλλόγων, αλλά και προς το εξωτερικό.
Το άρθρο 15 παραγραφος 12 το αναφέρει καθαράQ
«Απαγορεύεται η εκπομπή εκτός των ζωνών ραδιοσυχνοτήτων που προβλέπονται για τους Έλληνες ραδιοερασιτέχνες με εξαίρεση τις περιπτώσεις των εκτάκτων αναγκών του άρθρου 17»
-οποτε σε περιπτωση έκτακτη αναγκης κάνεις εκπομπή και εκτος ραδιοερασιτεχνικων συχνοτητων-
Και λογικα θα επρεπε να προστεθεί στην παράγραφο οτι στην εκπομπή σου θα αναφέρεις το διακριτικο κλησης σου καιισως και /Ε δηλαδη Εmergency.
Έδώ για άλλη μια φορά προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό.
Οι Ρ/Ε είναι οι ΜΟΝΟΙ που πρέπει και μπορούν να παρέχουν την τηλεπικοινωνιακή κάλυψη σε καταστάσεις Εκτάκτων Αναγκών διότι έχουν τη γνώση, την εμπειρία και τα μέσα 100% QRV.
Μα το πιο σπουδαίο είναι το ΤΕΡΑΣΤΙΟ φάσμα συχνοτήτων. Εκατοντάδες δίαυλοι στα V kai UHF, χιλιάδες στα HF και αν τα πολλαπλασιάσεις με τις διαφορετικές διαμορφώσεις τότε το νούμερο ειναι ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΟ.
Κάποες πατέντες όπως έκαναν μερικοί συντοπίτες μου με εξαγορά συχνότητας ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ραδιοδικτύου που θα πρέπει να ανανεώνεται (πληρώνεται) κάθε χρόνο είναι ημίμετρα.
Ούτε θα πρέπει οι διάφοροι εθελοντές προφασιζόμενοι Επείγοντα συμβάντα να χρησιμοποιούν τις Ρ/Ε μπάντες, και ούτε βέβαια οι Ρ/Ε θα πρέπει να αναγκάζονται να εκπέμπουν σε εκτός μπάντας για επικοινωνία με τους «σταθμούς ασυρμάτων Εθελοντικών Οργανώσεων».
Η χρήση των εκτός Ρ/Ε συχνοτήτων από Ρ/Ε που αναφέρεται εδώ εννοεί (υποθέτω) την επικοινωνία με Υπρεσίες (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΔΕΥΑ, Αστυνομία, ΟΣΕ, Αεροδρόμια κλπ).
Στις Έκτακτες Ανάγκες πρέπει να υπάρχει μια αρθρωτή διάταξη των Ρ/Ε. Κάθε ένας με τον κατάληλο εξοπλισμό αναλαμβάνει να είναι ο Διαβιβαστής (ΔΒ)μυνημάτων στον φορέα που του έχει χρεωθεί (πχ Δήμαρχος, ΚΕΠΙΚ ΕΚΑΒ κλπ). Αυτοί οι δεκάδες Δ/Β πραγματοποιοπυν αμφίδρομη επικοινωνία με το Τηλεπικοινωνιακό Κέντρο (Τ/Κ) και αυτό με τη σειρά του , σαν τηλεφωνικό κέντρο αναλαμβάνει να φέρει σε επικοινωνία τους εμπλεκομενους φορείς πχ Τον Περιφερειάρχη με το ΚΕΠΙΚ της Πυροσβεστικής και φυσικά οποιοσδήποτε άλλος συνδιασμός.
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ μεγάλος αριθμός εθελοντών Ρ/Ε (>>30), και ΑΣΚΗΣΕΙΣ.
«ΕΠΑΝΑΛΨΗ ΜΗΤΗΡ ΠΑΣΗΣ ΜΑΘΗΣΕΩΣ»
Μήπως είναι μία καλή ευκαιρία να ξεκαθαριστούν κάποια θέματα για τις τηλεπικοινωνίες έκτακτης ανάγκης?
Οι ενταγμένοι σε κατάλογο ερασιτεχνικών σταθμών συστήματος ΠΣΕΑ, θα μπορούν μετά από πρόσκληση – αίτημα – διαταγή να εκπέμψουν εντός των συχνοτήτων της υπηρεσίας που τους χρησιμοποιεί δηλαδή εκτός ραδιοερασιτεχνικών? και αν ναι με τι διακριτικό το ραδιοερασιτεχνικό τους ή κάποιο τακτικό?
Αυτό γίνεται ήδη σε Ιταλία, Ισπανία κτλ.
Ταυτόχρονα υπάρχουν και αναμεταδότες για τους ενταγμένους σε κατάλογο ερασιτεχνικών σταθμών συστήματος ΠΣΕΑ, σε εκτός ραδιοερασιτεχνικών συχνοτήτων ζώνες για αυτές τις εκπομπές.