1. Στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συνιστάται Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων.
2. Η Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων είναι αρμόδια για την χάραξη της πολιτικής και το σχεδιασμό για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των κρατικών αεροδρομίων.
3. Η Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων συγκροτείται από τα ακόλουθα τμήματα με τις εξής κατά τμήμα αρμοδιότητες:
α) Τμήμα Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων επί Χερσαίας Επιφάνειας.
– Η τεκμηρίωση και παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα της ανάπτυξης, αξιοποίησης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας αεροδρομίων επί χερσαίας επιφάνειας στο ελληνικό, το ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον και την άσκηση της σχετικής ρυθμιστικής αρμοδιότητας του κράτους.
– Η επεξεργασία του κανονιστικού πλαισίου άσκησης της ρυθμιστικής αρμοδιότητας του κράτους στον τομέα της λειτουργίας των αεροδρομίων επί χερσαίας επιφάνειας.
– Η παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.
– Η επεξεργασία και εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής και προγραμματισμός μέτρων και ενεργειών.
– Η στρατηγική ανάπτυξης, λειτουργίας και αξιοποίησης αεροδρομίων επί χερσαίας επιφάνειας.
– Η επικουρία του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του σχετικά με την ίδρυση, διαχείριση, ανάπτυξη, εκμετάλλευση και λειτουργία αεροδρομίων επί χερσαίας επιφάνειας.
– Η συνεργασία με δημόσιες αρχές και φορείς σχετικά με την ίδρυση, λειτουργία, αξιοποίηση και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί χερσαίας επιφάνειας.
β) Τμήμα Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων επί Υδάτινης Επιφάνειας.
– Η τεκμηρίωση και παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα της ανάπτυξης, αξιοποίησης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας στο ελληνικό, το ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον και την άσκηση της σχετικής ρυθμιστικής αρμοδιότητας του κράτους.
– Η επεξεργασία του κανονιστικού πλαισίου άσκησης της ρυθμιστικής αρμοδιότητας του κράτους στον τομέα της λειτουργίας των αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας.
– Η παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.
– Η επεξεργασία και εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής και προγραμματισμός μέτρων και ενεργειών.
– Η στρατηγική ανάπτυξης, λειτουργίας και αξιοποίησης αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας.
– Η επικουρία του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας.
– Η παραλαβή και ο έλεγχος των αιτήσεων και δικαιολογητικών για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας.
– Η συνεργασία με δημόσιες αρχές και φορείς σχετικά με την ίδρυση, ανάπτυξη και λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας.
Από την ανάγνωση του σχεδίου προκύπτει το συμπερασμα ότι δεν πρόκειται για δημιουργία Διεύθυνση Πολιτικής αλλά για αφαίρεση των σχετικών εκτελεστικών και μη αρμοδιοτήτων από την ΥΠΑ – ιδίως μάλιστα όταν τόσο στον οργανισμό της ΥΠΑ (π.δ. 56/89 αλλά κυρίως στο ν.δ. 714/70) προβλέπονται αυτές της οι αρμοδιότητες. Μάλιστα αν δεν κάνω λάθος, στον οργανισμο του Υπουργείου υφίσταται ήδη η Διεύθυνση Διαρθρωτικών Προγραμμάτων και Εναέριων Μεταφορών.
Μάλιστα, αν ανάγνωσα σωστά το σχέδιο νόμου, το Υπουργείο εντοπίζει/περιορίζει το ζήτημα του ελλείματος πολιτικής σε επίπεδο Υπουργείου μόνο στον τομέα των αεροδρομίων; Δηλαδή πολιτική αεροναυτιλίας, ασφάλειας πτήσεων εν γένει, ασφάλειας κατά εκνόμνω ενεργειών, κλπ κλπ υπάρχουν ήδη ή μήπως απλά δεν χρειάζονται;; Προς τι η μάλλον ανώφελη και αποσυντονιστική σαλαμοποίηση; Επιπλέον, η αδειοδότηση αεροδρομίων δεν μπορεί – για ευνόητους λόγους – να εμφανίζεται ως απλή «παραλαβή και εξέταση των αιτήσεων και δικαιολογητικών».
Επιπλέον δεν υφίσταται λόγος διαχωρισμού των αεροδρομίων σε χερσαία και επί υδάτινης επιφάνειας. Σε καμία χώρα του κόσμου δεν υφίσταται παρόμοια προσέγγιση, ακόμα και εκεί που υφίστανται αεροδρόμια επί υδάτινης επιφάνειας, όπως Καναδάς, Μαλδίβες αλλά και στην Παπούα Νέα Γουινέα (http://www.casapng.gov.pg/Downloads/ACs%20Rules%20Rewrite/ACs%20Copy/PNG%20AC%20139-08.pdf).
Πάρα πολύ καλή πρόταση.
Αλλά διαφωνώ με το
«3. Του Γραφείου Θεμάτων ΑμεΑ προΐσταται μόνιμος υπάλληλος ΠΕ Μηχανικών ή ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών. Το Γραφείο στελεχώνεται από υπαλλήλους ΠΕ Μηχανικών ή/και ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών.»
Στο σχέδιο νόμου που παρουσιάζεται για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, θα μπορούσε να συσταθεί γραφείο για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει ήδη ορισθεί ως ο εθνικός φορέας για την εφαρμογή των κοινοτικών κανονισμών
-261/2004 για τις αποζημιώσεις και παροχής βοήθειας σε επιβάτες σε περίπτωση υπερκράτησης θέσεων, ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης και του
-1107/2006 για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς.
Επίσης θα μπορούσε το προτεινόμενο γραφείο να ασχολείται με θέματα ενημέρωσης του επιβατικού κοινού για την μαύρη λίστα των αερομεταφορέων και την ταυτότητα του πραγματικού αερομεταφορέα (Κανονισμός ΕΕ 2111/2005), θέματα απολεσθέντων αποσκευών (Σύμβαση Μόντρεαλ), να υπάρχει συνεργασία με τον ΕΟΤ (Π.Δ 339/1996 για τα οργανωμένα ταξίδια-Οδηγία 90/314/ΕΟΚ) κα.
Το σχετικό γραφείο θα πρέπει να στελεχώνεται αποκλειστικά από υπάλληλους ΠΕ1 Αερολιμενικών, καθόσον τα δικαιώματα των επιβατών αποτελούν αντικείμενο της βασικής εκπαίδευσης και των εξειδικεύσεων του εν λόγω κλάδου (Αεροπορική εκμετάλλευση, Facilitation) και των αρμοδιοτήτων τους στα πλαίσια εφαρμογής κοινοτικής νομοθεσίας αερομεταφορών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο(αερολιμένες).
Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αναφερόμενα αντικείμενα έχουν προστεθεί τα τελευταία χρόνια μετά την πρωτοβουλία της ΕΕ να νομοθετήσει για την προστασία των αεροπορικών επιβατών και ασκούνται από τμήματα της ΥΠΑ παράλληλα με άλλα αντικείμενα. Η δημιουργία ανεξάρτητου γραφείου θα είναι λειτουργικά πιό αποτελεσματικό.
Κύριε Υπουργέ,
Με την ευκαιρία της θέσης σε δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για την “Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξεις” η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) -γ΄ βάθμιος κοινωνικο-συνδικαλιστικός φορέας των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους, ιδρυτικό μέλος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία, δια νόμου αναγνωρισμένη από την Ελληνική Πολιτεία ως ο Επίσημος Κοινωνικός Εταίρος σε ζητήματα που αφορούν άμεσα ή έμμεσα στα άτομα με αναπηρία- με την παρούσα επιστολή της σας υποβάλλει τις θέσεις-προτάσεις της για τη βελτίωση του παρόντος σχεδίου νόμου, με στόχο αυτό να συμπεριλάβει και τη διάσταση της αναπηρίας –όπως κατ΄ επανάληψη ζητούμε- ικανοποιώντας έτσι τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, κατηγορία που αποτελεί περίπου το 10% του ελληνικού πληθυσμού και αποφεύγοντας τη δημιουργία πρόσθετων εμποδίων σε βάρος τους.
Είναι γνωστό ότι οι νεότερες τάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν αντιληφθεί πλήρως τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνουν αφενός οι δημογραφικές εξελίξεις (βλ. αυξητικές τάσεις της γήρανσης της κοινωνίας αλλά και του ποσοστού των ατόμων με αναπηρία) και αφετέρου η ενδυνάμωση των κινημάτων για την εξίσωση των ευκαιριών για όλους τους πολίτες συμπεριλαμβανομένων των πολιτών με αναπηρία και σταδιακά προσαρμόζουν σε αυτή το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο. Πρόσφατη εξέλιξη η έγκριση του Κανονισμού (ΕΚ)1107/2006 σχετικά με τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε υποχρεωτική εφαρμογή από τον Ιούλιο 2008 και στη χώρα μας. Αρμόδια δε Αρχή για την παρακολούθηση και σωστή εφαρμογή του Κανονισμού αυτού είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.).
Δυστυχώς όμως παρά τις προβλέψεις και απαιτήσεις που θέτει ο Κανονισμός, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή του, η κατάσταση στις αεροπορικές μεταφορές εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. Η διασπορά αρμοδιοτήτων στις Υπηρεσίες της Υ.Π.Α. και το ξεπερασμένο μοντέλο οργάνωσής της, οι ελλιπείς υποδομές και εξοπλισμός των αεροδρομίων, η συχνά χαμηλή ποιότητα επίγειας εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρία κ.λπ. στην πραγματικότητα αδρανοποιούν τον ίδιο τον Κανονισμό εκθέτοντας για άλλη μια φορά τη χώρα! Απλό παράδειγμα η από τον Κανονισμό προβλεπόμενη υποχρέωση εκπαίδευσης όλου του προσωπικού σε θέματα αναπηρίας και εξυπηρέτησης επιβατών με αναπηρία – μάλιστα η Υ.Π.Α. στην ιστοσελίδα της την ανακοινώνει σε συνεργασία με το εθνικό αναπηρικό κίνημα- η οποία όμως δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί!
Με αφορμή λοιπόν το παρόν σχέδιο νόμου και με πλήρη γνώση αφενός των δικαιωμάτων μας που απορρέουν από τον Κανονισμό και αφετέρου των αδυναμιών του ελληνικού συστήματος η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει να προστεθεί στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο νέο άρθρο 26 α ως εξής:
«Άρθρο 26α – Σύσταση Γραφείου Θεμάτων ΑμεΑ
1. Συνιστάται Γραφείο Θεμάτων ΑμεΑ υπό τον Διοικητή της ΥΠΑ, σε επίπεδο τμήματος. Κάθε άλλο εν λειτουργία γραφείο ή τμήμα της ΥΠΑ με παρόμοιες αρμοδιότητες καταργείται.
2. Το Γραφείο Θεμάτων ΑμεΑ είναι αρμόδιο για:
Την διασφάλιση της διάχυσης της διάστασης της αναπηρίας και της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα σε όλες τις πολιτικές, διαδικασίες, δράσεις, προγράμματα κ.λπ. των υπηρεσιακών μονάδων της Υ.Π.Α. και των φορέων που εποπτεύει.
Την παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα της εξυπηρέτησης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στο ελληνικό, το ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον και το συντονισμό όλων των υπηρεσιακών μονάδων της Υ.Π.Α. και των φορέων που εποπτεύει για την ενσωμάτωση αυτών στους κανονισμούς, τις πολιτικές και διαδικασίες που εφαρμόζουν.
Την επεξεργασία, παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του εθνικού και ευρωπαϊκού θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου, συμπεριλαμβανομένου του Κανονισμού (ΕΚ) 1007/2006, για θέματα σχετιζόμενα με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
Τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι στον τομέα των αερομεταφορών τηρούνται τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της συμμόρφωσης προς τα εγκεκριμένα πρότυπα ποιότητας, καθώς και τη θέσπιση κυρώσεων για τις παραβιάσεις αυτών και την ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αντίστοιχα για τη θέσπιση ή/ και κάθε τροποποίηση των κυρώσεων αυτών.
Την έκδοση προς τούτο συναφών ρυθμιστικών και κανονιστικών διατάξεων.
Την παραλαβή και την διαχείριση των από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1107/2006 προβλεπόμενων αναφορών παραπόνων των επιβατών με αναπηρία.
Την επεξεργασία και εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής και τον προγραμματισμό και παρακολούθηση της υλοποίησης μέτρων και ενεργειών για θέματα σχετιζόμενα με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σε συνεργασία με τις λοιπές συναρμόδιες υπηρεσίες της Υ.Π.Α.
Τη μελέτη και εισήγηση στη Διοίκηση μέτρων για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των αεροπορικών υποδομών, υπηρεσιών και εξοπλισμού στα άτομα με αναπηρία, καθώς και την παρακολούθηση της υλοποίησης όσων εξ αυτών εγκριθούν.
Την κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για θέματα σχετικά με τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σε συνεργασία με τις λοιπές αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες της Υ.Π.Α. και την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.).
Την παροχή πληροφόρησης σε φορείς, υπηρεσίες και πολίτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών στη χώρα, καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων ενημέρωσης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
Τη συνεργασία με δημόσιες αρχές και φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και με τους θεσμικούς εκπροσώπους του εθνικού αναπηρικού κινήματος για την προώθηση δράσεων για την άρση των διακρίσεων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας.
3. Του Γραφείου Θεμάτων ΑμεΑ προΐσταται μόνιμος υπάλληλος ΠΕ Μηχανικών ή ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών. Το Γραφείο στελεχώνεται από υπαλλήλους ΠΕ Μηχανικών ή/και ΠΕ Διοικητικών – Οικονομικών.»
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. θεωρεί ότι κατ΄ αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η συγκέντρωση των σχετικών αρμοδιοτήτων, η συστηματική παρακολούθηση και ο ουσιαστικός συντονισμός των θεμάτων αρμοδιότητας Υ.Π.Α., που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα , γεγονός που θα οδηγήσει με βεβαιότητα στην αναβάθμιση τόσο των παρεχόμενων στους επιβάτες αυτούς αεροπορικών εξυπηρετήσεων όσο και του συνολικού εθνικού τουριστικού προϊόντος.