Άρθρο 7 – Διάρθρωση Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»

Η Διεύθυνση  Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» αποτελείται από τα παρακάτω Τμήματα με τις ακόλουθες κατά τμήμα αρμοδιότητες :

α) Τμήμα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.

–     Τήρηση αρχείου και παρακολούθηση ειδικοτήτων και καταχωρήσεων Προσέγγισης και Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Εκπαίδευση στην πράξη κατά τομείς, του προσωπικού για την απόκτηση των απαιτουμένων ειδικοτήτων και καταχωρήσεων της Προσέγγισης και του Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οργάνωση επιμορφώσεων.

–     Επιμέλεια εξασφάλισης εκπαιδευτικών εγχειριδίων και μέσων.

–     Προγραμματισμός ειδικών εκπαιδεύσεων Προσέγγισης και Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Αξιολόγηση επάρκειας και επίδοσης του προσωπικού.

–     Χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ.

β) Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας Προσέγγισης Αθηνών.

–     Παροχή υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας στο σύνολο της Τερματικής Περιοχής Αθηνών.

–     Εισήγηση επιχειρησιακών διαδικασιών και έκδοση οδηγιών για την εφαρμογή τους.

–     Τήρηση δελτίου παρακολούθησης καλής λειτουργίας συστημάτων για τη διεκπεραίωση του έργου της εξυπηρέτησης του Ελέγχου Προσέγγισης.

–     Παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων σε θέματα που αφορούν την παροχή υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας στην Τερματική Περιοχή.

–     Υποβολή προτάσεων για βελτίωση της παροχής υπηρεσιών στην Τερματική Περιοχή Αθηνών.

–     Έκδοση προγραμμάτων εργασίας προσωπικού Προσέγγισης.

γ) Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Παροχή υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας.

–     Εισήγηση επιχειρησιακών διαδικασιών και έκδοση οδηγιών για την εφαρμογή τους.

–     Τήρηση δελτίου παρακολούθησης καλής λειτουργίας συστημάτων για τη διεκπεραίωση του έργου της εξυπηρέτησης του Ελέγχου Αεροδρομίου.

–     Παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων σε θέματα που αφορούν τη παροχή υπηρεσιών στον Έλεγχο Αεροδρομίου.

–     Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών στον Έλεγχο Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Έκδοση προγραμμάτων εργασίας προσωπικού Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

δ) Τμήμα Ασφαλείας, Ποιότητας και Προστασίας (SQS).

–     Διερεύνηση και ανάλυση συμβάντων Εναέριας Κυκλοφορίας.

–     Τήρηση αρχείου.

–     Διαχείριση και συνεργασία με αρμόδιους φορείς για θέματα ασφαλείας.

–     Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των Υπηρεσιών Προσέγγισης και Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

–     Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Προσέγγισης  και Ελέγχου Αεροδρομίου  Αθηνών.

  • 10 Αυγούστου 2010, 23:55 | Γεωργία Τσουκαλά

    Δεν είναι τόσο ευρέως γνωστό όσο θα προσδοκούσε κανείς, ότι στη δεύτερη φάση του προγράμματος για την Ενοποίηση του Ευρωπαϊκού Ουρανού (SESAR II)τα αεροδρόμια, μέχρι πρότινος το «μαύρο κουτί» στη διαχείρηση των ροών της εναερίου κυκλοφορίας (που εστίαζε στη μείωση των καθυστερήσεων στον αέρα), αποτελούν τον τέταρτο πυλώνα, καθώς δίνεται πια έμφαση στην ενίσχυση της χωρητικότητας στο έδαφος.

    Σειρά προγραμμάτων αναπτύσσονται για την πραγματοπίηση αυτού του σκοπού, χρηματοδοτούνται αφειδώς και υποστηρίζονται επιστημονικά. Οι πολιτικές αεροπορίες χωρών όπως η Ιταλία και η Ισπανία επιδεικνύουν εξαιρετική δραστηριότητα στην αξιοποίηση τέτοιων πακέτων ανάπτηξης. Θεσμοθετήθηκε το ETON (European Tower Operations Network), στις συνόδους του οποίου οι ιθύνοντες των Πύργων Ελέγχου των ευρωπαϊκών αεροδρομίων ανταλλάσσουν απόψεις και εμπειρίες για παρόμοια ζητήματα και συντονίζουν τις δράσεις τους.

    Η συμμετοχή και παρακολούθηση τέτοιων προγραμμάτων και θεσμών δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί από ένα συνάδελφο σε μεμονωμένη βάση, αν θέλουμε να είναι αποτελεσματική. Ο ιθύνων και εκπρόσωπος του Πύργου του «πρώτου» αεροδρομίου της χώρας χρειάζεται να ενημερώνεται να δέχεται εισηγήσεις και ερωτήματα από μία συγκροτημένη διοικητική ομάδα που ν αγνωρίζει τα ζητήματα. Επιπλέον, είναι ανάγκη να είναι πλήρους απασχόλησης στον Πύργο. Ένας διευθυντής που εξαναγκάζεται να μοιράζει το χρόνο και την προσοχή του ανάμεσα στον Πύργο του «Βενιζέλου» στα Σπάτα και στην Προσέγγιση Αθηνών στο Ελληνικό δεν είναι δυνατόν να ανταπεξέλθει στα πολλά και πιεστικά θέματα ενός σύγχρονου μητροπολιτικού Πύργου Ελέγχου. Είναι ανάγκη ο Πύργος του «Βενιζέλου» να γίνει ξεχωριστή διεύθυνση, με αποδοτική διάρθρωση και αφοσιωμένη ηγεσία.

    Και επειδή είναι καιρός να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε στρατηγικά, δε θα ήταν ενδιαφέρον να υπάρχει και ένα τμήμα στη διοικητική αυτή διάρθρωση που θα μεταφέρει τεχνογνωσία από τον Πύργο του «Βενιζέλου» στους Πύργους των υπόλοιπων αεροδρομίων της χώρας;

    Με τιμή,

    Γεωργία Τσουκαλά,
    ΕΕΚ, Πύργος ΔΑΑ «Έλ. Βενιζέλος»

  • 10 Αυγούστου 2010, 23:59 | Παναγιώτης Διαμαντόπουλος

    Αντι της :
    Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος»

    Προτείνω τη χρήση της ονομασίας :
    Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Πύργου Ελέγχου Αθηνών

    Η ονομασία : Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
    είναι ονομασία ιδιωτικής εταιρείας

    Στη Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Πύργου Ελέγχου Αθηνών
    προτείνω να περιληφθεί:

    ε) Τμήματα συντονισμού και εποπτείας 24ώρων φυλακών Πύργου Ελέγχου Αθηνών.
    Κάθε τμήμα:
    1. Δαχειρίζεται αποδοτικά τις ροές της κυκλοφορίας (αφίξεις – αναχωρήσεις σε όλους τους διαδρόμους, υπερπτήσεις, πτήσεις VFR, ειδικές πτήσεις) σε πραγματικό χρόνο
    2. Εποπτεύει την τήρηση των κανόνων ασφάλειας των πτήσεων σε πραγματικό χρόνο,
    3. Συντονίζει τον Πύργο Ελέγχου Αθηνών με τις όμορες υπηρεσίες ελέγχου και άλλες υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο και
    4. Παρακολουθεί την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των επιχειρησιακών συστημάτων του Πύργου Ελέγχου Αθηνών σε πραγματικό χρόνο
    5. Δαχειρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό της φυλακής με στόχο την επίτευξη και διατήρηση πνεύματος ομάδας

    (Τμήματα 6, ένα ανά φυλακή).

  • 10 Αυγούστου 2010, 22:08 | Παναγιώτης Διαμαντόπουλος

    Στην Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Τερματικής Περιοχής Αθηνών
    προτείνω να περιληφθεί:
    ζ) Τμήματα συντονισμού και εποπτείας 24ώρων φυλακών Τερματικής Περιοχής Αθηνών.
    Κάθε τμήμα:

    1. Δαχειρίζεται αποδοτικά τις ροές της κυκλοφορίας (αφίξεις – αναχωρήσεις σε όλα τα αεροδρόμια, υπερπτήσεις, πτήσεις VFR, ειδικές πτήσεις) σε πραγματικό χρόνο
    2. Εποπτεύει την τήρηση των κανόνων ασφάλειας των πτήσεων σε πραγματικό χρόνο,
    3. Συντονίζει την Τερματική Περιοχή Αθηνών με τις όμορες υπηρεσίες ελέγχου σε πραγματικό χρόνο και
    4. Παρακολουθεί την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των επιχειρησιακών συστημάτων της Τερματικής Περιοχής Αθηνών σε πραγματικό χρόνο
    5. Δαχειρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό της φυλακής με στόχο την επίτευξη και διατήρηση πνεύματος ομάδας

    (Τμήματα 6, ένα ανά φυλακή).

  • 10 Αυγούστου 2010, 00:36 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ

    Στην Τερματική Περιοχή Αθηνών περιλαμβάνονται εκτός του αερ. Ελευθέριος Βενιζέλος τα αεροδρόμια Ελευσίνας, Μεγάρων,Τατοίου, Σύρου και το ελικοδρόμιο Κοτρωνίου την κυκλοφορία των οποίων (IFR,VFR)εξυπηρετεί η Προσέγγιση Αθηνών. Εκτός από αυτή την κυκλοφορία εξυπηρετούνται υπερπτήσεις σε σταθερά ύψη, αλλά και η πλειοψηφία των αφίξεων και αναχωρήσεων του αερ. της Μυκόνου που σημαίνει ανερχόμενη ή κατερχόμενη κυκλοφορία άμεσα εμπλεκόμενη με την λοιπή κυκλοφορία. Σημειωτέον ότι στην χωρητικότητα της ΤΜΑ λαμβάνεται υπόψη μέχρι σήμερα μόνο η χωρητικότητα του Ελευθέριος Βενιζέλος.
    Πολύ σωστά προτείνεται ο διαχωρισμός Δ/νσεων Τερματικής Περιοχής Αθηνών ΔΑΑ και τα τμήματα εκπαίδευσης και FIS για την Τερματική Περιοχή Αθηνών καθώς και η καθιέρωση του καθορισμού της χωρητικότητας Τερματικής Περιοχής.
    Πρέπει όμως κατά τη γνώμη μου, στη βάση της σωστής διαχείρισης των ροών της κυκλοφορίας, της προώθησης της ασφάλειας των πτήσεων και της ίσης μεταχείρισης του προσωπικού, να προταθεί και για την Τερματική Περιοχή Αθηνών η καθιέρωση τμημάτων αντίστοιχων με αυτά που προτείνονται για τον συντονισμό και εποπτεία 24ώρων φυλακών των ΚΕΠ. Ο ρόλος του προϊσταμένου φυλακής πρέπει να αναβαθμιστεί και για την Προσέγγιση Αθηνών, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σωστά στα καθήκοντά του.
    Η πρότασή μου εκφράζει και όλους τους συναδέλφους μου στην Προσέγγιση της Αθήνας στην οποία εργάζομαι επί 25 χρόνια.

    Αγγελική Ζαφειρίου
    ΕΕΚ Προσέγγισης Αθήνας

  • Απαραίτητη θεωρούμε τη δημιουργία δύο ξεχωριστών Διευθύνσεων:

    1. Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Τερματικής Περιοχής Αθηνών

    2. Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»

    ως εξής:

    Διάρθρωση Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Τερματικής Περιοχής Αθηνών

    Η Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας της Τερματικής Περιοχής Αθηνών αποτελείται από τα παρακάτω Τμήματα με τις ακόλουθες κατά τμήμα αρμοδιότητες :

    α) Τμήμα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.

     Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού
     Έκδοση προγραμμάτων εργασίας προσωπικού
     Διεκπεραίωση αλληλογραφίας, τήρηση αρχείων
     Μελέτη και παρακολούθηση του εργασιακού περιβάλλοντος και χειρισμός θεμάτων υγιεινής των εργαζομένων.
     Αξιολόγηση των επιπτώσεων του εργασιακού περιβάλλοντος στη αποδοτικότητα των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και προτάσεις για τη βελτίωσή του.
     Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών

    β) Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας Προσέγγισης Αθηνών.

     Παροχή Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας στην Τερματική Περιοχή Αθηνών

     Μελέτη, επεξεργασία και εισήγηση επιχειρησιακών διαδικασιών καθώς και των αναγκαίων συμφωνιών με άλλα τμήματα ή φορείς σε θέματα Ελέγχου Προσέγγισης για την αποτελεσματική διαχείριση της Εναέριας Κυκλοφορίας

     Μελέτη, επεξεργασία και εισήγηση στους αρμόδιους φορείς επιχειρησιακών απαιτήσεων αυτοματοποίησης και εκσυγχρονισμού των μέσων και του τεχνικού εξοπλισμού των Υπηρεσιών

     Έκδοση οδηγιών για την εφαρμογή επιχειρησιακών διαδικασιών σε θέματα αρμοδιότητας

     Συνεργασία με τα αρμόδια τμήματα κανονισμών της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας καθώς και της Διεύθυνσης Κανονιστικής λειτουργίας Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας

     Συνεργασία με αρμόδια τμήματα άλλων Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας καθώς και άλλους φορείς εκτός ΥΠΑ (ΕΛΑΣ, ΕΜΥ, κλπ)

     Παρακολούθηση των διεθνών κανονισμών και εξελίξεων σε θέματα αρμοδιότητας

     Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών αρμοδιότητας

     Εκπόνηση και προώθηση για έγκριση και εφαρμογή του εγχειριδίου λειτουργίας και των αναθεωρήσεων του.

     Τήρηση δελτίου παρακολούθησης καλής λειτουργίας συστημάτων Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.

     Εισήγηση επιχειρησιακών απαιτήσεων συστημάτων Ε.Κ και υποστήριξη λειτουργίας αυτών.

     Παρακολούθηση διεθνών εξελίξεων σε θέματα αρμοδιότητας.

     Χειρισμός θεμάτων χωρητικότητας Τερματικής Περιοχής, σε συνεργασία με το τμήμα στρατηγικού σχεδιασμού.

     Ενημέρωση προσωπικού για επιχειρησιακά θέματα.

    γ) Τμήμα Εξυπηρέτησης Πληροφοριών Πτήσης.

     Εποπτεία εξυπηρέτησης των πτήσεων που εκτελούνται με κανόνες όψεως (VFR).

     Εποπτεία Παροχής πληροφοριών πτήσης.

     Έκδοση κάθε είδους τηλεγραφήματος Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.

     Καταγραφή, ανάπτυξη και διανομή όλων των δεδομένων πτήσεων των αεροσκαφών.

     Επικουρία των υπεύθυνων Ελεγκτών στους αντίστοιχους τομείς ελέγχου.

    δ) Τμήμα Ασφαλείας, Ποιότητας και Προστασίας (SQS).

     Διερεύνηση και ανάλυση συμβάντων Εναέριας Κυκλοφορίας.
     Τήρηση αρχείου και στατιστικών στοιχείων.
     Διαχείριση και συνεργασία με αρμόδιους φορείς για θέματα ασφαλείας
     Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των Υπηρεσιών.
     Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Ελέγχου Προσέγγισης στα πλαίσια των σχετικών απαιτήσεων του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. .
     Χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ
     Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Προσέγγισης.
     Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών εγχειριδίων (safety manual) και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας Πύργου στα πλαίσια των σχετικών απαιτήσεων σε συνεργασία με το αντίστοιχο τμήμα της Διεύθυνσης Διαχείρισης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας και μετά από σχετική έγκριση της αρμόδιας Διεύθυνσης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας
     Ενημέρωση του προσωπικού για θέματα διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας

    ε) Τμήμα Εκπαίδευσης.

     Εκπόνηση και εφαρμογή Σχεδίου Εκπαίδευσης Προσωπικού Μονάδας (Unit Training Plan)
     Εκπόνηση και εφαρμογή Κανονισμού Επιχειρησιακής Επάρκειας Προσωπικού Μονάδος (Unit Competency Plan)
     Τήρηση αρχείου και παρακολούθηση ειδικοτήτων και καταχωρίσεων υπαλλήλων.
     Εκπαίδευση στην πράξη κατά τομείς, του προσωπικού για την απόκτηση των απαιτουμένων ειδικοτήτων και καταχωρίσεων
     Εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οργάνωση επιμορφώσεων στο εξωτερικό με ταυτόχρονο καθορισμό αξιοποίησης των υπαλλήλων που επιμορφώνονται.
     Επιμέλεια εξασφάλισης εκπαιδευτικών εγχειριδίων και μέσων.
     Προγραμματισμός ειδικών εκπαιδεύσεων (unusual situations – emergencies).

    και σε ξεχωριστό Άρθρο:

    Διάρθρωση Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»

    Η Διεύθυνση Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» αποτελείται από τα παρακάτω Τμήματα με τις ακόλουθες κατά τμήμα αρμοδιότητες :

    α) Τμήμα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.

     Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού
     Έκδοση προγραμμάτων εργασίας προσωπικού
     Διεκπεραίωση αλληλογραφίας, τήρηση αρχείων
     Μελέτη και παρακολούθηση του εργασιακού περιβάλλοντος και χειρισμός θεμάτων υγιεινής των εργαζομένων.
     Αξιολόγηση των επιπτώσεων του εργασιακού περιβάλλοντος στη αποδοτικότητα των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και προτάσεις για τη βελτίωσή του.
     Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών

    β) Τμήμα Επιχειρησιακής Λειτουργίας Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

     Παροχή Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας στον Πύργο ΔΑΑ

     Μελέτη, επεξεργασία και εισήγηση επιχειρησιακών διαδικασιών καθώς και των αναγκαίων συμφωνιών με άλλα τμήματα ή φορείς σε θέματα Πύργου Ελέγχου για την αποτελεσματική διαχείριση της Εναέριας Κυκλοφορίας

     Μελέτη, επεξεργασία και εισήγηση στους αρμόδιους φορείς επιχειρησιακών απαιτήσεων αυτοματοποίησης και εκσυγχρονισμού των μέσων και του τεχνικού εξοπλισμού των Υπηρεσιών

     Έκδοση οδηγιών για την εφαρμογή επιχειρησιακών διαδικασιών σε θέματα αρμοδιότητας

     Συνεργασία με τα αρμόδια τμήματα κανονισμών της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας καθώς και της Διεύθυνσης Κανονιστικής λειτουργίας Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας

     Συνεργασία με αρμόδια τμήματα άλλων Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας καθώς και άλλους φορείς εκτός ΥΠΑ (ΑΙΑ, Πυροσβεστική, ΕΜΥ, κλπ)

     Παρακολούθηση των διεθνών κανονισμών και εξελίξεων σε θέματα αρμοδιότητας

     Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών αρμοδιότητας

     Εκπόνηση και προώθηση για έγκριση και εφαρμογή του εγχειριδίου λειτουργίας και των αναθεωρήσεων του.

     Τήρηση δελτίου παρακολούθησης καλής λειτουργίας συστημάτων Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.

     Εισήγηση επιχειρησιακών απαιτήσεων συστημάτων Ε.Κ και υποστήριξη λειτουργίας αυτών.

     Παρακολούθηση διεθνών εξελίξεων σε θέματα αρμοδιότητας.

     Χειρισμός θεμάτων χωρητικότητας Αεροδρομίου, σε συνεργασία με το τμήμα στρατηγικού σχεδιασμού.

     Ενημέρωση προσωπικού για επιχειρησιακά θέματα.

    γ) Τμήμα Εκπαίδευσης.

     Εκπόνηση και εφαρμογή Σχεδίου Εκπαίδευσης Προσωπικού Μονάδας (Unit Training Plan)
     Εκπόνηση και εφαρμογή Κανονισμού Επιχειρησιακής Επάρκειας Προσωπικού Μονάδος (Unit Competency Plan)
     Τήρηση αρχείου και παρακολούθηση ειδικοτήτων και καταχωρίσεων υπαλλήλων.
     Εκπαίδευση στην πράξη κατά τομείς, του προσωπικού για την απόκτηση των απαιτουμένων ειδικοτήτων και καταχωρίσεων
     Εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οργάνωση επιμορφώσεων στο εξωτερικό με ταυτόχρονο καθορισμό αξιοποίησης των υπαλλήλων που επιμορφώνονται.
     Επιμέλεια εξασφάλισης εκπαιδευτικών εγχειριδίων και μέσων.
     Προγραμματισμός ειδικών εκπαιδεύσεων (unusual situations – emergencies).

    δ) Τμήμα Ασφαλείας, Ποιότητας και Προστασίας (SQS).

     Διερεύνηση και ανάλυση συμβάντων Εναέριας Κυκλοφορίας.
     Τήρηση αρχείου και στατιστικών στοιχείων.
     Διαχείριση και συνεργασία με αρμόδιους φορείς για θέματα ασφαλείας
     Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των Υπηρεσιών.
     Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Πύργου Αεροδρομίου στα πλαίσια των σχετικών απαιτήσεων του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. .
     Χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ
     Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας Πύργου Αεροδρομίου.
     Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών εγχειριδίων (safety manual) και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας Πύργου στα πλαίσια των σχετικών απαιτήσεων σε συνεργασία με το αντίστοιχο τμήμα της Διεύθυνσης Διαχείρισης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας και μετά από σχετική έγκριση της αρμόδιας Διεύθυνσης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας
     Ενημέρωση του προσωπικού για θέματα διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας

  • 8 Αυγούστου 2010, 22:25 | ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΣ

    ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 7 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ (α)ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΕΛΕΧΩΘΕΙ ΜΕ ΠΕΠΕΙΡΑΜΕΝΟΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΡΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ,ΠΥΡΓΟΥ.
    ΕΠΙΣΗΣ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΝΑ ΔΙΝΕΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΜΕ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΑΣ.ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΑΣ ,ΚΑΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΔΟΣΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ…

  • 8 Αυγούστου 2010, 16:36 | ΡΟΖΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Είμαι προϊστάμενος ομάδας στον πύργο ελέγχου του ΔΑΑ Ελ.Βενιζέλος από την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου. Τότε με ανάθεση έργου ο προϊστάμενος του τμήματος με τους παλαιότερους ελεγκτές αλλά και τους νεοπροσληφθέντες, πραγματοποιήσαμε με εντατικούς –πρωτοφανείς για τις αντίστοιχες διεθνείς περιπτώσεις- ρυθμούς την ομαλή και ασφαλή μετακίνηση στο νέο αεροδρόμιο.
    Στα επόμενα χρόνια για να διεκπεραιώσουμε το έργο μας, εκτός από την καθοδήγηση του προϊσταμένου του τμήματος και την συνεισφορά των τμηματαρχών 24ωρου φυλακής (των οποίων οι θέσεις καταργούνται στο νέο σχέδιο νόμου), αναπτύξαμε επιπλέον και αυτορυθμιστικούς μηχανισμούς με την εθελοντική προσφορά πολλών ελεγκτών του πύργου, που εργάστηκαν με πατριωτισμό και φιλότιμο πλέον του κανονικού τους έργου.
    Αυτό μας βοήθησε να αντιμετωπίσουμε τις συμπλοκότητες που αναπόφευκτα εγείρονταν στο νέο ταχύτατα μεταβαλλόμενο επιχειρησιακό περιβάλλον, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Με αυτό τον τρόπο έγινε προσπάθεια να καλυφθεί η θεσμική έλλειψη ενός διευθυντή ειδικά για τον πύργο και των αντίστοιχων για κάθε σύνολο αναγκών τμηματαρχών.
    Δέκα χρόνια μετά, ο κύκλος αυτός αυτορύθμισης έχει εξαντλήσει τα όρια του και παρουσιάζεται η ευκαιρία με το νέο σχέδιο νόμου να αποκατασταθεί και να βελτιωθεί η θεσμική αυτή παράλειψη, προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη οργανωτική και επιχειρησιακή αναβάθμιση του πύργου ελέγχου.
    Η εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση του συναδέλφου Νίκου Παπαδόπουλου είναι ένα πρώτο ουσιώδες βήμα προς επίτευξη αυτού του στόχου, με ανοιχτές τις προοπτικές για βελτιώσεις και τροποποιήσεις που απαιτούν οι μεταβαλλόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις.
    Αλλιώς, όπως συχνά συμβαίνει (και έχει επιστημονικά αποδειχθεί), το υποσύστημα του πύργου ελέγχου Αθηνών προκειμένου να επιβιώσει, θα αποπειραθεί να εκφορτίσει μέρος των πιθανών δυσλειτουργιών, εκδραματίζοντάς το σε πρόσωπα-αποδιοπομπαίους τράγους.
    Εύχομαι να μη χρειαστεί να σταματήσουμε να μιλάμε για πατριωτισμό, φιλότιμο, ευσυνειδησία, επαγγελματισμό και αντί αυτού να αναγκαστούμε να συζητάμε για ΘΥΣΙΑ.

    Ροζάκης Γεώργιος
    Προϊστάμενος Ομάδας Πύργου Ελέγχου ΔΑΑ

  • 7 Αυγούστου 2010, 12:03 | ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Σε σχέση με τα χρήσιμα σχόλια του Συλλόγου Πτυχιούχων Οκονομικών Υπαλλήλων ΥΠΑ θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:
    A) Ο χερισμός θεμάτων ΠΣΕΑ πράγματι είναι καλύτερα να ενσωματωθεί στα καθήκοντα του τμήματος SQS. Αυτό αποτελεί και την προσωπική μου εκτίμηση με την επιφύλαξη να υπάρχουν λόγοι που το απαιτούν διαφορετικά και δεν τους γνωρίζω.
    Β) Είναι πρακτικά αδύνατο ένα κεντρικό τμήμα για όλη την αεροναυτιλία να μπορεί να ανταπεξέλθει στο όγκο και της απαιτήσεις εκπαίδευσης και αξιολόγησης τόσο μεγάλου αριθμού προσωπικού τόσων πολλών και δαιφιρετικών ειδικοτήτων και κλάδων. Το κεντρικό τμήμα μπορεί να κάνει κατάρτιση, συντονισμό ή και έγκριση των προγραμμάτων. Σε κάθε όμως επιχειρησιακή μονάδα πρέπει να λειτουργεί τμήμα εκπαίδευσης-αξιολόγησης (ή διαχείρησης προσωπικού όπως το αναφέρει το παρόν σχέδιο νόμου) το οποίο είναι υπεύθυνο να γνωρίζει πόσες και ποιές εκπαιδεύσεις ή επανακαταρτίσεις χρειάζεται το προσωπικό της μονάδας του (το οποίο πέπει να γωνωρίζει και προσωπικά για να μπορεί να εκτιμήσει τις απαιτήσεις εκπαίδευσής του). Στον Πύργο Ελέγχου για παράδειγμα με βάση το νέο ευρωπαϊκό πτυχίο υπάρχουν πολλοί διφορετικοί συδυασμοί ειδικοτήτων-καταχωρίσεων για τους οπόιους κάθε μονάδα θα πρέπει να εκπονήσει δικό της σχέδιο εκπαίδευης (training plan) καθώς και σχέδιο αξιολόγησης και επάρκειας (competency plan)του προσωπικού της. Αυτό μπορεί να διαφέρει από μονάδα σε μονάδα ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες κάθε μιάς. Αν συνυπολογίσετε τις δίαφορετικές ειδικότητες και καταχωρίσεις για τους ελεγκτές προσέγγισης και Κέντρου Έλέγχου Περιοχής και τον αριθμό των ελεγκτών κάθε μονάδας γίνεται σαφές ότι μόνο τοπικά (σε επίπεδο μονάδας) μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ένα τμήμα εκπαίδευσης.
    Συμφωνώ όμως ότι με τον τρόπο που περιγράφονται οι αρμοδιότητες των τμημάτων στο παρόν νομοσχέδιο δημιουργείται μία αίσθηση αλληλο επικάλυψης αρμοδιοτήτων και θα έπρεπε ίσως να επαναδιατυπωθουν με μεγαλύτερη σαφήνεια

    Σας ευχαριστώ πολύ και τους συναδελφικούς μου χαιρετισμούς

    Παπαδόπουλος Νικόλαος
    Ελεγκτής Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος
    ΠΕ2, Α βαθμός, ΚΑΑ/ΕΚ/Γ

  • 6 Αυγούστου 2010, 12:58 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Υ.Π.Α.

    Σύλλογος Πτυχιούχων Οικονομικών Υπαλλήλων Υ.Π.Α.
    Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 6950714232, 210 8984133 (Χ. Χορταριά),
    210 9972154 (Α. Τζώρτζη)

    Α) Όπως αναφέρεται και στα αντίστοιχα παραπάνω άρθρα, το Τμήμα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού δεν έχει λόγο ύπαρξης αφού προβλέπεται Τμήμα Προσωπικού στην Δ/νση Διαχείρισης και Ανάπτυξης της Αεροναυτιλίας που μπορεί να κάνει όλα αυτά που περιγράφονται.
    Ο χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ θα πρέπει να ενσωματωθεί στο Τμήμα Ασφάλειας, Ποιότητας και Προστασίας.

  • 5 Αυγούστου 2010, 20:22 | ΠΑΤΙΚΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

    Η πτήση ενος αεροσκάφους αρχίζει και τελειώνει σε ενα αεροδρόμιο.

    Η πιο σημαντική φάση μιας πτήσης είναι κατά τεκμήριο η απογείωση και η προσγείωση

    Ο πύργος ελέγχου λοιπόν διαχειρίζεται μια πτήση στα πιο σημαντικά κομμάτια της.

    Αυτονόητο είναι πως οι ελεγκτές εναερίας κυκλοφορίας που απαρτίζουν το προσωπικό του Πύργου Ελέγχου ενός πολυσύχναστου αεροδρομίου όπως του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος πρέπει αν μη τι άλλο να είναι

    1 Καλά εκπαιδευμένοι, με διαρκείς επανεκπαιδεύσεις (Refresh courses) και πρακτική εκπαίδευση σε simulator (εξομοιωτη Πυργου Ελεγχου)

    2 Ο Πύργος Ελέγχου να είναι άρτια στελεχωμένος ώστε να διασφαλίζεται επαρκώς η ασφάλεια των πτήσεων

    3 Nα υπάρχει μια εποικοδομητική κι ΕΠΙ ΙΣΟΙΣ ΟΡΟΙΣ συνεργασία διοικητική κι επιχειρησιακή με τους ελεγκτές εναερίας κυκλοφορίας των άλλων τμημάτων

    Προσυπογράφοντας τις απόψεις που ήδη έχουν γραφεί από τους άλλους συναδέλφους, πιστεύω πως ΚΑΜΜΙΑ απο τις 3 ανωτέρω προϋποθέσεις δεν πληρούνται σήμερα.

    Η δημιουργία Διεύθυνσης Πύργου Ελέγχου ΔΑΑ που προτείνει ο συνάδελφος Ν. Παπαδόπουλος θα μπορούσε ν αποτελέσει την απαρχή μιας γενικότερης προσπάθειας προς την κατεύθυνση της επίλυσης των ανωτέρω προβλημάτων που χρονίως «ταλανίζουν» τον Πύργο Ελέγχου του ΔΑΑ Ελ. Βενιζελος

    Ακόμη περισσότερο θέλω να πιστεύω πως τα εδώ τεκμηριωμένα σχόλια των συναδέλφων του Πύργου Ελέγχου ΔΑΑ θα τύχουν προσοχής και κατανόησης απο τους ιθύνοντες ώστε να συμβάλλουν σε μια γόνιμη προσπάθεια αναβαθμισης κι εκσυγχρονισμού της ΥΠΑ κι οχι στην συνέχιση μιας στείρας παγιωμένης και ατομοκεντρικα συμφεροντολογικής δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας τ αποτελέσματα της οποίας ολοι κάποια στιγμή βιώσαμε και βιώνουμε

    Με τιμή,

    Λεωνίδας Πατίκης
    Ελεγκτής Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος
    ΠΕ2, Β βαθμός, ΚΑΑ/ΕΚ/Γ

  • 4 Αυγούστου 2010, 21:38 | Νικόλαος Σταματίου

    Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συνεχής προσπάθεια υποβάθμισης του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και ακόμα περισσότερο της σπουδαιότητας του Πύργου Ελέγχου του ΔΑΑ.

    Ενώ η εναέρια κυκλοφορία δεν παύει να σημειώνει αύξηση κάθε χρόνο, η κατάσταση στον Πύργο Ελέγχου διαρκώς χειροτερεύει. Είναι ευτύχημα που αυτό δεν αντανακλά – για την ώρα – στην ασφάλεια των πτήσεων και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά αν δε ληφθούν δραστικά μέτρα το προσεχές διάστημα, σύντομα οι εξελίξεις προβλέπονται δυσάρεστες.

    Συγκεκριμένα, αναφέρω τα εξής προβλήματα:

    – Συνεχής μείωση του προσωπικού, λόγω συνταξιοδοτήσεων, μεταθέσεων κλπ. και έλλειψης προσλήψεων εδώ και πολλά χρόνια. Τα δε επόμενα χρόνια αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη έλλειψη, σε σημείο να είναι ανέφικτη η επαρκής στελέχωση των ομάδων εργασίας. Να επισημάνω ακόμη, ότι η έλλειψη προσωπικού οδηγεί σε προβλήματα σε περίπτωση ασθενείας, σε δυσκολίες στη χορήγηση αδειών και γονικών μεριμνών και σε αύξηση της κόπωσης των ελεγκτών κατά τη διάρκεια της εργασίας τους. Σημειώνω πως η κόπωση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας πρόκλησης ανθρώπινων λαθών και συνακόλουθα, βασική αιτία πολλών αεροπορικών ατυχημάτων.

    – Ελλιπής στελέχωση των διοικητικών θέσεων του Πύργου. Εξαιτίας της μη επαρκούς οργάνωσης και της έλλειψης προσωπικού, καθίσταται αδύνατη η στελέχωση θέσεων όπως τμηματάρχες 24ωρου φυλακής, γραφείου εκπαίδευσης κλπ. Επίσης είναι ασαφείς οι αρμοδιότητες των εργαζομένων σε διοικητικές θέσεις.

    – Παντελής έλλειψη εκπαίδευσης. Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας δεν είναι μια στατική εργασία, αλλά ένας δυναμικός χώρος, με διαρκή εξέλιξη και συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις. Συνεπώς, είναι αναγκαία η διαρκής εκπαίδευση του προσωπικού και συγκεκριμένα:
    — Εκπαίδευση σε νέα θέματα που αφορούν τον Πύργο Ελέγχου
    — Συνεχής επανεκαπίδευση του προσωπικού (refresh courses)
    — Αξιολόγηση περιστατικών και θεμάτων ασφαλείας (safety courses)
    – Αδυναμία παρακολούθησης των εξελίξεων σε Ευρωπαικό και διεθνές επίπεδο. Ο Πύργος Ελέγχου, όντας γεωγραφικά αποκομμένος από τον υπόλοιπο έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας καθώς και υποβαθμισμένοσ διοικητικά, δυσκολεύεται να παρακολουθήσει τρέχοντα θέματα άμεσου ενδιαφέροντος που πηγάζουν από διεθνείς οργανισμούς (Ε.Ε., ICAO, Eurocontrol)

    – Δυσκολία συνεργασίας με άλλα τμήματα και εταιρείες (Προσέγγιση, ΚΕΠΑΘ, ΕΑΠΑ, ΑΙΑ, Αεροπορικές εταιρείες) λόγω της απουσίας αρμόδιου τμήματος για την έκδοση και την αναθεώρηση συμφωνιών και συζήτησεων πάνω σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.

    – Αδυναμία μελέτης των απαιτήσεων σε ηλεκτρονικά συστήματα καθώς και βελτίωσης των υπαρχόντων, λόγω της απουσίας αρμόδιων υπαλλήλων. Οι όποιες προτάσεις επί αυτού του θέματος γίνονται καθαρά από ατομικές προτωβουλίες συναδέλφων.

    Οπωσδήποτε υπάρχουν και άλλα ζητήματα που χρήζουν επίλυσης, αλλά εγώ αναφέρω τα σημαντικότερα και πιο άμεσα.

    Η δημιουργία Διεύθυνσης Πύργου Ελέγχου ΔΑΑ σύμφωνα με τη διάρθρωση που προτείνει παραπάνω ο συνάδελφος Ν. Παπαδόπουλος θα μπορούσε να επιλύσει – ολοκληρωτικά ή σε σημαντικό βαθμό – τα προαναφερθέντα ζητήματα. Ας μη γίνει η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ αιτία διακύβευσης της ασφάλειας των πτήσεων.

    Ευχαριστώ για την προσοχή σας,

    Νικόλαος Σταματίου
    Ελεγκτής Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος
    ΠΕ2, Β βαθμός, ΚΑΑ/ΕΚ/Γ

  • 4 Αυγούστου 2010, 15:10 | ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΕΑ ΣΤΟΝ ΔΑΑ
    Εικοσιένα χρόνια μετά το τελευταίο οργανόγραμμα της ΥΠΑ (Π.Δ. 56/89) η σύγκριση για τον Πύργο Ελέγχου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στον οποίο εργάζομαι (κάτι αντίστοιχο ισχύει και για την Προσέγγιση Αθηνών) είναι τραγική:

    1989
    (Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών)
    1 διάδρομος
    2 τροχόδρομοι
    Κανένα ηλεκτρονικό σύστημα
    Καμία ευρωπαϊκή υποχρέωση
    35 (περίπου) άτομα
    Maximum 4 θέσεις εργασίας

    Μία Διεύθυνση ΚΑΑ/ΕΚ –> 4 τμήματα για Πύργο/Προσέγγιση (+ 6 τμηματάρχες 24ωρου φυλακής)
    (εκ των οποίων…) Ένα (1) μόνο τμήμα για Πύργο Ελέγχου

    2010
    (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών)
    2 διάδρομοι
    12 τροχόδρομοι
    Ραντάρ Πύργου, ραντάρ επιφανείας, πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων
    Πλαίσιο ευρωπαϊκών υποχρεώσεων και εκπαιδεύσεων σε θέματα Πύργου (CDM, ASMGCS, RWY safety, Capacity Enhancement, Environmental protection…)
    66 άτομα
    Minimum 6 θέσεις εργασίας

    Μία Διεύθυνση ΔΑΑ/ΕΚ –> (4 τμήματα για Πύργο/Προσέγγιση)
    (εκ των οποίων…)
    Ένα (1) τμήμα για Πύργο Ελέγχου
    (οι τμηματάρχες 24ωρου καταργούνται)

    Συμπέρασμα: 21 χρόνια μετά σε ένα διπλάσιο (από όλες τις σκοπιές) αεροδρόμιο και σε ένα περιβάλλον ραγδαίων ευρωπαϊκών εξελίξεων στο χώρο των αεροδρομίων η ΥΠΑ υποβαθμίζει ουσιαστικά την οργανωτική της δομή στο πρώτο αεροδρόμιο της χώρας όσον αφορά την παροχή Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας στον Πύργο Ελέγχου του Αεροδρομίου ΄Έλ. Βενιζέλος¨.

    21 χρόνια μετά ο ΚΑΑ (που εδώ και μία δεκαετία θα έπρεπε να έχει αναδιαρθρωθεί λόγω του ανοίγματος του ΔΑΑ) επιτέλους μετονομάζεται ΔΑΑ αλλά παραμένει σταθερά μία διεύθυνση με 4 τμήματα (1 για τον Πύργο , 1 για την προσέγγιση, 1 για την διαχείριση του προσωπικού και των δύο υπηρεσιών (130 άτομα!!)- παρεπιπτόντως ο Πύργος βρίσκεται στα Σπάτα και η προσέγγιση στο Ελληνικό – και 1 για SQS και των δύο. Και αυτό ενώ στο νέο αεροδρόμιο λειτουργούν 2 διάδρομοι προσγειώσεων/απογειώσεων, το ground αποτελείται από ένα σύστημα 12 τροχοδρόμων, ο πύργος και η Προσέγγιση παρέχουν σύγχρονες υπηρεσίες ραντάρ, στον πύργο επίσης υπάρχει και ραντάρ επιφανείας για τις κινήσεις εδάφους καθώς και μια πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων (CFMU, IDS, ATIS, CDM, κ.ά.). Οι θέσεις εργασίας στον Πύργο είναι 6 (στην μικρότερη δυνατή ανάπτυξη) και άλλες τόσες περίπου στη προσέγγιση. Τα δύο τμήματα δεν συστεγάζονται (η προσέγγιση είναι στον παλαιό αερολιμένα χωρίς αυτό να δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στην πράξη) και το προσωπικό αριθμεί περίπου 60 άτομα για τον πύργο και άλλα τόσα για την προσέγγιση.

    Επίσης στα πλαίσια της αναβάθμισης των υπηρεσιών στον ΔΑΑ και της αναγκαίας εναρμόνισης με τα ευρωπαϊκά δεδομένα έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των αναγκαίων εκπαιδεύσεων, καθίσταται υποχρεωτική η συνεχής παρακολούθηση των εξελίξεων για την εκπόνηση νέων κανονισμών, όπως επίσης και η συλλογή, επεξεργασία και αξιολόγηση συμβάντων και περιστατικών για την διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου ασφάλειας.
    Θεωρώ αδιανόητο να υπάρχουν διευθύνσεις των 4 και πλέον τμημάτων για πολύ λιγότερο προσωπικό και πιο πολύ περιορισμένο εύρος θεμάτων αρμοδιοτήτων και καθηκόντων. Το προτεινόμενο σχήμα για τον Πύργο Ελέγχου αποτελεί μία εξόφθαλμη υποβάθμιση των υπηρεσιών του ΄΄πρώτου΄΄ Αερολιμένα της χώρας.
    Ταυτόχρονα αποτελεί και υποβάθμιση για την ΥΠΑ συνολικότερα όταν εκπροσωπείται σε επίπεδο τμηματάρχη Πύργου στον μη κρατικό αερολιμένα.
    Προτείνω την απαραίτητη δημιουργία Διεύθυνσης Πύργου στον ΔΑΑ (και φυσικά αντίστοιχα Διεύθυνση Προσέγγισης) με 4 τμήματα που θα καλύπτουν όλο το τεράστιο φάσμα θεμάτων και δραστηριοτήτων ενός σύγχρονου Πύργου Ελέγχου του μεγαλύτερου Διεθνούς Αερολιμένα της χώρας. Η προτεινόμενη οργάνωση είναι αντίστοιχη με αυτή που έχει προταθεί και από σχετική μελέτη-πρόταση του EUROCONTROL για λογαριασμό της ΥΠΑ με τίτλο: HCAA – Single European Sky – Implementation for the HCAA – NSA & ANSP Definition (01/06/2006)
    Πιο συγκεκριμένα προτείνεται η παρακάτω διάρθρωση

    Διεύθυνση Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου ΔΑΑ:

    α) Τμήμα Επιχειρησιακής λειτουργίας ΠΕΑ

    • Συντονισμός και εποπτεία της Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας στον ΔΑΑ

    • Τήρηση δελτίων παρακολούθησης καλής λειτουργίας συστημάτων για τη διεκπεραίωση του έργου της εξυπηρέτησης του Ελέγχου Αεροδρομίου

    • Υποβολή προτάσεων που αφορούν τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών στον Έλεγχο Αεροδρομίου Αθηνών

    • Έκδοση προγραμμάτων εργασίας προσωπικού Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών

    • Διεκπεραίωση αλληλογραφίας, τήρηση αρχείων

    • Συνεργασία με αρμόδια τμήματα άλλων Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας καθώς και άλλους φορείς εκτός ΥΠΑ (ΑΙΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΕΜΥ κλπ)

    β) Τμήμα μελέτης και εκπόνησης Επιχειρησιακών απαιτήσεων και διαδικασιών
    • Μελέτη, επεξεργασία επιχειρησιακών διαδικασιών σε θέματα Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου ΔΑΑ που σχετίζονται με την παροχή ΕΕΚ στον αέρα (διάδρομοι προσγείωσης/απογείωσης και γειτνίαση αεροδρομίου) και στο έδαφος (τροχόδρομοι)
    • Μελέτη , επεξεργασία των αναγκαίων συμφωνιών με άλλα τμήματα ή φορείς για την αποτελεσματική διαχείριση της Εναέριας Κυκλοφορίας στον ΔΑΑ
    • Μελέτη , επεξεργασία και εισήγηση στους αρμόδιους φορείς επιχειρησιακών απαιτήσεων αυτοματοποίησης και εκσυγχρονισμού των μέσων και του τεχνικού εξοπλισμού των Υπηρεσιών Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου στον ΔΑΑ.
    • Εισήγηση στους αρμόδιους φορείς επιχειρησιακών διαδικασιών και έκδοση οδηγιών για την εφαρμογή επιχειρησιακών διαδικασιών δε θέματα Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου στο ΔΑΑ
    • Συνεργασία με τα αρμόδια τμήματα κανονισμών της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας καθώς και της Διεύθυνσης Κανονιστικής λειτουργίας Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας
    • Παρακολούθηση των διεθνών κανονισμών και εξελίξεων σε θέματα που αφορούν τη παροχή υπηρεσιών Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου

    γ) Τμήμα Διαχείρισης (..ή Εκπαίδευσης και αξιολόγησης) ανθρώπινου δυναμικού
    • Τήρηση αρχείου και παρακολούθηση ειδικοτήτων και καταχωρήσεων Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

    • Εκπαίδευση στην πράξη κατά τομείς, του προσωπικού για την απόκτηση των απαιτουμένων ειδικοτήτων και καταχωρήσεων του Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

    • Εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οργάνωση επιμορφώσεων

    • Επιμέλεια εξασφάλισης εκπαιδευτικών εγχειριδίων και μέσων.

    • Προγραμματισμός ειδικών εκπαιδεύσεων Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

    • Αξιολόγηση επάρκειας και επίδοσης του προσωπικού.

    • Χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ

    δ) Τμήμα Ασφάλειας Ποιότητας και Προστασίας SQS

    • Διερεύνηση και ανάλυση συμβάντων Εναέριας Κυκλοφορίας.

    • Τήρηση αρχείου.

    • Διαχείριση και συνεργασία με αρμόδιους φορείς για θέματα ασφαλείας

    • Διαχείριση και προτάσεις βελτίωσης της ποιότητας των Υπηρεσιών Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

    • Μέριμνα για την εφαρμογή σχετικών προτύπων και εκπόνηση σχετικών οδηγιών και διαδικασιών ασφάλειας, ποιότητας και προστασίας για τις Υπηρεσίες Ελέγχου Αεροδρομίου Αθηνών.

    Η παραπάνω πρόταση τυγχάνει της έγκρισης του συνόλου του προσωπικού στον Πύργο Ελέγχου του ΔΑΑ και έρχεται σαν συνέχεια μιας πολυετούς προσπάθειας για την αναβάθμιση της οργανωτικής δομής του ΠΕΑ και της υπόσχεσης όλων των προηγούμενων διοικήσεων ότι αυτό θα πραγματοποιούνταν στο επικείμενο νομοσχέδιο αναδιάρθρωσης της ΥΠΑ και καθορισμού του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας

    Με τιμή
    Παπαδόπουλος Νικόλαος
    Ελεγκτής Πύργου Ελέγχου Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος
    ΠΕ2, Α βαθμός, ΚΑΑ/ΕΚ/Γ