- Μετά την επιτυχή θεωρητική εξέταση και την ολοκλήρωση της πρακτικής εκπαίδευσης, ακολουθεί η πρακτική δοκιμασία για την κατηγορία οδήγησης που έχει ζητήσει ο υποψήφιος οδηγός.
- Η πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών για την απόκτηση άδειας οδήγησης κατηγορίας ΑΜ, Α1, Α2, Α χωρίζεται στα εξής τέσσερα (4) μέρη:
- Προετοιμασία οδηγού και έλεγχοι ασφάλειας οχήματος κατά την οποία ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και να αποδείξει ότι διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για την προετοιμασία ασφαλούς οδήγησης του οχήματος.
- Δοκιμασία ελιγμών, η οποία πραγματοποιείται εκτός οδικού δικτύου σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο ελιγμών.
- Πορεία, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας και συμπεριφοράς του οδηγού, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση του εξεταστή.
- Πορεία χωρίς καθοδήγηση, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και της ικανότητάς του για λήψη οδηγικών αποφάσεων, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή, αλλά με τη χρήση πλοηγού.
- Η πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών για την απόκτηση άδειας οδήγησης κατηγορίας Β χωρίζεται στα εξής τέσσερα (4) μέρη:
- Προετοιμασία οδηγού και έλεγχοι ασφάλειας οχήματος, κατά την οποία ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και να αποδείξει ότι διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για την προετοιμασία ασφαλούς οδήγησης του οχήματος.
- Πορεία, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας και συμπεριφοράς του οδηγού, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση του εξεταστή.
- Δοκιμασίες στάθμευσης οχήματος που συνίστανται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού να πραγματοποιήσει ελιγμούς στάθμευσης του οχήματος, με ή χωρίς οπισθοπορεία, εντός και εκτός οδικού δικτύου, σε επιτρεπόμενο χώρο στάθμευσης.
- Πορεία χωρίς καθοδήγηση, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και της ικανότητάς του για λήψη οδηγικών αποφάσεων, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή, αλλά με τη χρήση πλοηγού.
- Η πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών για την απόκτηση άδειας οδήγησης κατηγορίας ΒΕ χωρίζεται στα εξής πέντε (5) μέρη:
- Προετοιμασία οδηγού και έλεγχοι ασφάλειας οχήματος, κατά την οποία ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και να αποδείξει ότι διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για την προετοιμασία ασφαλούς οδήγησης του ρυμουλκού και ρυμουλκούμενου οχήματος.
- Ζεύξη και απόζευξη ρυμουλκούμενου οχήματος, όπου ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις για τον έλεγχο της ικανότητάς του να ζεύξει και να αποζεύξει με ασφάλεια το ρυμουλκούμενο όχημα.
- Πορεία, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας και συμπεριφοράς του οδηγού, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση του εξεταστή.
- Δοκιμασίες οπισθοπορείας και στάθμευσης οχήματος που συνίστανται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού να πραγματοποιήσει ελιγμούς οπισθοπορείας και στάθμευσης του ρυμουλκού και του ρυμουλκούμενου οχήματος, εντός και εκτός οδικού δικτύου, σε επιτρεπόμενο χώρο στάθμευσης.
- Πορεία χωρίς καθοδήγηση, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και της ικανότητάς του για λήψη οδηγικών αποφάσεων, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή, αλλά με τη χρήση πλοηγού.
- Η πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών για την απόκτηση άδειας οδήγησης κατηγορίας C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E, DE χωρίζεται στα εξής πέντε (5) μέρη:
- Προετοιμασία οδηγού και έλεγχοι ασφάλειας οχήματος, κατά την οποία ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και να αποδείξει ότι διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για την προετοιμασία ασφαλούς οδήγησης του οχήματος.
- Ζεύξη και απόζευξη συρμού και αρθρωτού οχήματος, όπου ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις για τον έλεγχο της ικανότητάς του να ζεύξει και να αποζεύξει με ασφάλεια τον συρμό ή το αρθρωτό όχημα.
- Πορεία, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας και συμπεριφοράς του οδηγού, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση του εξεταστή.
- Δοκιμασίες οπισθοπορείας και στάθμευσης οχήματος που συνίστανται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού να πραγματοποιήσει ελιγμούς οπισθοπορείας και στάθμευσης του οχήματος, εντός και εκτός οδικού δικτύου, σε επιτρεπόμενο χώρο στάθμευσης.
- Πορεία χωρίς καθοδήγηση, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και της ικανότητάς του για λήψη οδηγικών αποφάσεων, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή, αλλά με τη χρήση πλοηγού.
- Για τον έλεγχο της ικανότητας, την αξιολόγηση των προσόντων και συμπεριφοράς, τη διάρκεια και τον τόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών εφαρμόζονται οι ελάχιστες απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙ του π.δ. 51/2012 (A’ 101).
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 14 Πρακτική δοκιμασία"
#1 Σχόλιο Από Άννα Μαντζαριδου Στις 25 Μάιος, 2021 @ 22:48
Θεωρώ ότι ο υποψήφιος που έχει απορριφθεί θα έπρεπε έχοντας πια τη εμπειρία της εξέτασης να πραγματοποιεί τουλάχιστον 5 υποχρεωτικές ώρες επαναληπτικών μαθημάτων.Ετσι θα έχει τον χρόνο ο εκπαιδευτής να διορθώσει τα λάθη του υποψηφίου και ασφαλώς να επανεξεταστεί πολύ πιο έτοιμος έχοντας διορθώσει αυτά που δεν κατάφερε την πρώτη φορά!
#2 Σχόλιο Από Χρήστος Αλεξίου Στις 26 Μάιος, 2021 @ 17:54
Φρονώ ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί η υποβάθμιση – κατάργηση της υπ’ αριθμ. 2 περίπτωσης της Ομάδας Α’ του Μνημονίου Δοκιμασιών Προσόντων και Συμπεριφοράς «Οπισθοπορεία με στροφή».
Ο λόγος έχει να κάνει με το ότι η δοκιμασία αυτή, αν και δεν εκτελείται τακτικά στην καθημερινή οδήγηση, δίνει στον εξεταστή πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη δυνατότητα ΕΛΕΓΧΟΥ του οχήματος από την πλευρά του υποψηφίου.
Η οπισθοπορεία στην οδήγηση εκτελείται κυρίως σε αδιέξοδα και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας που ελλοχεύει όμως κίνδυνος, πχ αν παίζουν παιδιά, αν υπάρχουν ζώα κλπ.
Οπότε καλό είναι ο υποψήφιος οδηγός να μάθει και να εξεταστεί επ’ αυτής, ώστε να φανεί και πόσο προσεκτικός είναι.
#3 Σχόλιο Από Χρήστος Αλεξίου Στις 26 Μάιος, 2021 @ 18:04
Η πορεία χωρίς καθοδήγηση με χρήση πλοηγού μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα. Δεν προσδιορίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η πορεία με τη χρήση πλοηγού. Ποιος θα είναι υπεύθυνος για την εισαγωγή της πορείας του πλοηγού. Τι γίνεται σε περίπτωση ασθενούς σήματος. Τι γίνεται αν ο υποψήφιος παραλείψει να εκτελέσει μια οδηγία του πλοηγού. Θα προκύψει επαύξηση του άγχους του υποψηφίου.
Φαίνεται ότι ξεχνάμε πως η εξέταση ενός υποψηφίου είναι πρωτίστως μια ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ διαδικασία, στην οποία πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ψυχολογία και συνυπολογίζεται και αυτή από τους εξεταστές στη διαμόρφωση της συνολικής εικόνας του υποψηφίου, ώστε να εξαχθεί ένα ορθό και αντικειμενικό αποτέλεσμα. Η υπερβολική «εκχώρηση» της διαδικασίας της εξέτασης σε μηχανήματα (πλοηγός, κάμερα, τσιπάκια κλπ) μπορεί να επιφέρει τα τελείως αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα, όπως υποβάθμιση της απόδοσης του υποψηφίου λόγω άγχους και όχι λόγω έλλειψης ικανοτήτων.
Άλλωστε όλοι εμείς που αποκτήσαμε κάποτε τα διπλώματά μας ήμασταν ποτέ υπό τη συνεχή επίβλεψη πλοηγών, καμερών, τσιπακιών και τα συναφή;
Δε νομίζω…και μια χαρά οδηγοί γίναμε!
#4 Σχόλιο Από Γεωργιάδης Σωκράτης Στις 28 Μάιος, 2021 @ 23:49
Πολλές φορές ο πλοηγός μπορεί να μην είναι ενημερωμένος με αλλαγές στους δρόμους και να οδηγήσει τον υποψήφιο σε αδιέξοδα, αντίθετα σε μονοδρόμους, μέσα απο έργα που γίνονται στο κέντρο της πόλης, είναι προβλήματα που τα έχουμε αντιμετωπισει όσοι έχουμε χρησιμοποιήσει τέτοιες συσκευές. Τι θα συμβεί όταν ακούστει το «σε 50 μέτρα στρίψτε δεξιά» και πάει ο μαθητής και μπει ανάποδα σε μονόδρομο; Για αυτόν τον λόγο άλλωστε δεν μπορούν να δοθούν και παραπλανητικες οδηγίες από τον εξεταστή. Η εξέταση με πλοηγό μου φαίνεται επικίνδυνη σε φάση εξετάσεων. Πάντως είναι μια σύγχρονη τεχνολογία που θα έπρεπε να διδάσκεται αλλά όχι να χρησιμοποιείται στην εξέταση, άλλωστε και άλλες χρήσιμες τεχνολογίες πάλι δεν χρησιμοποιούνται στην εξέταση όπως οι σταθεροποιητες ταχύτητας, τα συστήματα υποβοήθησης στο παρκάρισμα κλπ.
#5 Σχόλιο Από ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΥΒΑΣ Στις 30 Μάιος, 2021 @ 12:38
Κυριε Υπουργε. Μετά απο 33 χρονια εμπειριας στην εκπαιδευση και της παρουσιας μου στην εξεταση χιλιαδων υποψηφιων οδηγων και οδηγων, πιστευω πως εχω τι δικαιωμα για να μην πω την υποχρεωση να σας εκφρασω τις αποψεις μου για το νομοσχεδιο που αφορα στον «Εκσυγχρονισμό του πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων» που καταθεσατε προς διαβουλευση. Πιστευω πως σε γενικες γραμμες ειναι ενα νομοσχεδιο που κινειται προς την σωστη κατευθυνση οσον αφορα την διαφανεια και την προαγωγη της οδικης ασφαλειας. Θα προτεινα η παραγραφος 1 στο αρθρο 14 να διαμορφωθει ως εξης: Μετα την ολοκληρωση της θεωρητικης και πρακτικης εκπαιδευσης, ακολουθει η πρακτικη δοκιμασια για την κατηγορια οδηγησης που εχει ζητησει ο υποψηφιος οδηγος. Δηλαδη να μπορει να εξεταστει ο υποψηφιος πρωτα στην πρακτικη δοκιμασια και μετα στην θεωρητικη εξεταση η αντιστροφα.
#6 Σχόλιο Από Σωτηρίου Νίκος Στις 31 Μάιος, 2021 @ 13:18
Δεν αναφέρεται πουθενά στο νομοσχέδιο σχετικά με τις ημερομηνίες και ώρες των πρακτικών εξετάσεων. Όπως στην θεωρία προγραμματίζεται μία συγκεκριμένη ώρα να γίνουν οι θεωρητικές εξετάσεις, με τον ίδιο τρόπο θα έπρεπε και στις πρακτικές να κλείνονται ραντεβού. Δηλαδή, να δίνονται (όπως και στη θεωρία) εξεταστικές περίοδοι μέσα σε κάθε ημέρα. Αν κάποιος θέλει να ξεκινήσει τη διαδικασία στις 15:00 να επιλέγει την αντίστοιχη ώρα. Έτσι, δεν θα χρειάζεται να περιμένουμε στο χώρο εξέτασης και κανονίζουμε με ποια σειρά θα δώσουν οι μαθητές αλλά κάθε επιτροπή θα έχει συγκεκριμένα ραντεβού στα οποία θα εξετάζεται ο υποψήφιος οδηγός και θα τηρείται αυτή η σειρά εξετάσεων.
#7 Σχόλιο Από ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΝΟΤΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Στις 1 Ιούνιος, 2021 @ 01:15
Αγ. Δημήτριος 31/05/2021
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ,
ΝΟΤΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ 57
Αγ. Δημήτριος 173 42
Τηλ – fax :2109858591
Web: [1]
Email: [2]
Επί της αρχής Θεωρούμε ότι η εξέταση των υποψήφιων οδηγών πρέπει να αποτελεί κύριο και αποκλειστικό έργο των εξεταστών. Η εξέταση είναι μια απόλυτα εξειδικευμένη διαδικασία που απαιτεί την επαγγελματική αποκλειστικότητα του εξεταστή. Να γίνεται εντός ωραρίου και με ραντεβού όπως σε άλλα κράτη της ΕΕ.
Αναφέρεται η πορεία χωρίς καθοδήγηση στην εξέταση στα δίκυκλα (με χρήση πλοηγού).
Στις άλλες κατηγορίες οχημάτων που ο εξεταστής βρίσκεται εντός του οχήματος και εφόσον υπάρχει και ηχητική καταγραφή, μπορεί να διαπιστωθεί κάποια δυσλειτουργία, απώλεια σήματος η λογισμικού λάθους του πλοηγού.
Στα δίκυκλα αφού ο εξεταστής δεν ακούει η βλέπει τον πλοηγό δεν μπορεί να διαγνώσει κάποιο τέτοιο λάθος και θα υπάρξει ενδεχομένως άδικη απόρριψη του υποψήφιου. Ειδικά για τα δίκυκλα πρέπει να αναθεωρηθεί αν θα περιλαμβάνεται η πορεία χωρίς καθοδήγηση στην εξέταση ή να εξασφαλιστεί με κάποιον τρόπο η διάγνωση κάποιας δυσλειτουργίας ή αστοχίας της συσκευής.
Για το ΔΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΛΑΜΠΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΧΑΣΟΥΡΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
#8 Σχόλιο Από Αναστασιος Αναγνος Στις 1 Ιούνιος, 2021 @ 11:43
Aρθρο 14 –> Η πορεία χωρις καθοδηγηση, φαινεται να ειναι εηξαιρετικα επικύνδυνη λαμβανομένων υπόψη των περιοχών που γίνονται οι εξετασεις οδηγησης (σε δρομους και γειτονιες πχ της Αθήνας, πυκνοκατοιημένων, διπλοπαρκαρισμένων δρόμων, κίνησης πεζων κλπ κλπ). Ειδικα στις περιπτωσεις μεγαλων οχηματων Φορτηγων , Νταλικας, λεωφορείων …τι θα γινει αν ο υποψήφιος μπει πχ αντιθετα σε ενα δρομο που δεν γγαζει πουθενα ? σε ενα δρομο πυ απαγορευεται , σε ενα δρομο που γινονται εργα …??? Και πώς θα επεμβει καποιος να τον σταματήσει – ειδικα αν ο δάσκαλος δεν εχει τη δυνατοτητα να επεμβει καθήμενος πίσω ??
Κατι τετοιο να προβλεπεται μονο σε εξατσεις εντος καταλληλα διαμορφωμενων πιστών
#9 Σχόλιο Από Αναστασιος Αναγνωστοπουλος Στις 1 Ιούνιος, 2021 @ 11:49
Aρθρο 14 –> Η πορεία χωρις καθοδηγηση, φαινεται να ειναι εηξαιρετικα επικύνδυνη λαμβανομένων υπόψη των περιοχών που γίνονται οι εξετασεις οδηγησης (σε δρομους και γειτονιες πχ της Αθήνας, πυκνοκατοιημένων, διπλοπαρκαρισμένων δρόμων, κίνησης πεζων κλπ κλπ). Ειδικα στις περιπτωσεις μεγαλων οχηματων Φορτηγων , Νταλικας, λεωφορείων …τι θα γινει αν ο υποψήφιος μπει πχ αντιθετα σε ενα δρομο που δεν γγαζει πουθενα ? σε ενα δρομο πυ απαγορευεται , σε ενα δρομο που γινονται εργα …??? Και πώς θα επεμβει καποιος να τον σταματήσει – ειδικα αν ο δάσκαλος δεν εχει τη δυνατοτητα να επεμβει καθήμενος πίσω ??
Κατι τετοιο να προβλεπεται μονο σε εξατσεις εντος καταλληλα διαμορφωμενων πιστών