Αρχική Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)
Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)
- 20 ΣχόλιαΕθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Ιανουαρίου 2024, 17:50
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Φεβρουαρίου 2024, 15:00
Σχετικό Υλικό
Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
20 Σχόλια 20 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 6334 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Διατάξεις για την ανάπτυξη, τις υποδομές και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού
- Εκσυγχρονισμός των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών
- ΣΥΣΤΑΣΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Εθνική Στρατηγική και οδικός χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου...
- Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών
- Σχέδιο νόμου "Πρότυπες Προτάσεις"
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου: "Οδηγώντας με ασφάλεια"
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021- 2025
- Η Ελλάδα σε κίνηση:Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα–Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας»
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/94/EE
- ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ψηφιακό Μητρώο
- Ψηφιακή Ελλάδα 2021
- Διαδικασίες κεντρικού ελέγχου και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων και υποδομών
- Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών
- Κανονισμός πτήσεων των Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ) - Unmanned Aircraft Systems (UAS)
- Προσαρμογή της Εθνικής Νομοθεσίας στις προβλέψεις της Οδηγίας 2014/61/ΕΕ για μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2012_34_ΕΕ
- ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
- Εκκαθαρίστριες εταιρείες για λογιστική τακτοποίηση
- Ακεραιότητα δημόσιων τηλεφωνικών δικτύων
- Κατάλογος Ελαχίστου Εξοπλισμού αεροσκαφών Συνδέσμου Αεροπορικών Αρχών
- Κανονισμός Πτητικής Λειτουργίας Δημοσίων Αερομεταφορών
- Κανονισμός Πρόσθετων Απαιτήσεων Πτητικής Ικανότητας για Πτητικές Λειτουργίες
- Διαδικασίες Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων
- Κανονισμός Λειτουργίας Παρατηρητηρίου
- ΚΥΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
- Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες
- Ζώνες ασφαλείας
- Οχήματα Ειδικής Χρήσης
- Προϋποθέσεις άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη μηχανημάτων και όροι ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων επισκευής τους
- Αδειοδότηση και λειτουργία αεροπορικών σχολών για παροχή εκπαίδευσης
- Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς
- Κανόνες ελεύθερης παροχής υπηρεσιών μεταφοράς με Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης, αυτοκίνητα και Μοτοσικλέτες Δημόσιας Χρήσης
- Τέλη Αερολιμένων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟY «ΙΔΡΥΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΠΙ ΥΔΑΤΙΝΩΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2016/797, 2016/798 και 2016/2370 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και άλλες διατάξεις
Ακολουθούν τα σχόλια του Αλέξανδρου Καλλέγια, Διευθυντή του Τμήματος BIM του Κατασκευαστικού Ομίλου Intrakat:
Περί Ανάπτυξης Προγραμμάτων Τεχνικής Εκπαίδευσης BIM
• Προτείνονται να υπάρξουν περισσότερα και εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης σε συνεργασία και με σχετικές σχολές πανεπιστημίων.
• Προτείνονται να δοθούν οικονομικά κίνητρα και εργαλεία επιχειρηματικής υποστήριξης για την κάλυψη του κόστους εκπαίδευσης και πιστοποίησης.
• Προτείνεται η ανάπτυξη και η ανά τακτά χρονικά διαστήματα ενημέρωση προδιαγραφών που προωθούν ανοιχτές τεχνολογίες BIM.
Περί Καθορισμού ρόλων και ευθυνών για την υλοποίηση της στρατηγικής BIM
• Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) και Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) να είναι ενεργά στην κεντρική διοίκηση και το δημόσιο τομέα για τα θέματα εφαρμογής ΒΙΜ.
• Να υπάρξει δημιουργία και ενημέρωση εθνικών βιβλιοθηκών για στοιχεία BIM, λογισμικού εξαγωγής IFC και μιας προσβάσιμης διαδικτυακής πλατφόρμας για την υιοθέτηση του BIM.
• Να γίνει έλεγχος και σαφής ορισμός μέτρων ασφάλειας δεδομένων για τις κυβερνητικές υποδομές τεχνολογίας cloud.
Περί Επικαιροποίησης της Νομοθεσίας για τις Τεχνικές Προδιαγραφές
• Οι διαδικασίες BIM να καθορίζονται από τον Κάτοχο του Έργου (Εργοδότη) ο οποίος θα οργανώνει/ δημιουργεί το περιβάλλον κοινής χρήσης δεδομένων / Common Data Environment (CDE).
• Το ISO 19650 Μέρος 4 στερείται «ανταλλαγής πληροφοριών» και χρειάζεται ενσωμάτωση με το Κύριο Σχέδιο Παράδοσης Πληροφοριών (MIDP), το Σχέδιο Παράδοσης Πληροφοριών Εργασίας (TIDP) και τον πίνακα ευθυνών.
• Να υπάρξει τεχνική ανάλυση για τη χρήση πληροφοριών περιουσιακών στοιχείων έργου και ο ορισμός αυτών με βασικά πρότυπα για τα μητρώα περιουσιακών στοιχείων μετά την κατασκευή, ειδικά για τα δημόσια έργα.
• Το ενοποιημένο σύστημα ταξινόμησης πληροφοριών για τα δημόσια έργα να πληροί τις διεθνείς προδιαγραφές κωδικοποίησης και να ενημερώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Πολύ καλή προσπάθεια. Πιστεύω πρέπει να υιοθετήσουμε τις καλές πρακτικές που ακολουθούν άλλες ανεπτυγμένες χώρες σχετικά με το BIM. Έχω κάποια γενικά σχόλια για τον Άξονα 5:
Η buildingSMART είναι ο οργανισμός που αναπτύσσει και συντηρεί προδιαγραφές που προωθούν την υιοθέτηση τεχνολογιών οpen BIM. Είχε γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια στο IFC2x3, μετά ακολούθησε το IFC4 και τώρα στο IFC4x3 που υποστηρίζει έργα υποδομής. Υπάρχουν επίσης προδιαγραφές όπως το Model View Definition (MVD) και Information Delivery Specification (IDS) οι οποίες βοηθάνε στον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο η πληροφορία αναπαρίσταται μέσα στο IFC και μπορούν να καθορίσουν με μεγάλη ακρίβεια τα Information Exchange Requirements. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που αναπτυχθεί το ίδιο ακριβώς μοντέλο σε δυο διαφορετικά εργαλεία δημιουργίας BIM και επιλεχθούν ίδιες ρυθμίσεις για εξαγωγή, η πληροφορία IFC δυστυχώς δεν θα είναι η ίδια. Μια καλή πρακτική, είναι η ανάπτυξη κατευθυντήριων οδηγιών για την προετοιμασία και εξαγωγή του μοντέλου και σε κάποιες περιπτώσεις η ανάπτυξη λογισμικού εξαγωγής IFC που εφαρμόζει ένα συγκεκριμένο MVD. Έτσι, εγγυούμαστε ότι η πληροφορία θα εξάγεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο ανεξαρτήτως του λογισμικού που χρησιμοποιήθηκε. Αυτό μπορεί να αφορά και το LOD των στοιχείων και της γεωμετρικής πληροφορίας. Για να υιοθετήσουμε το ΒΙΜ σε εθνικό επίπεδο ένα σημαντικό βήμα είναι η δημιουργία κοινών βιβλιοθηκών ΒΙΜ, λογισμικού εξαγωγής IFC βάσει των απαιτήσεων που θα καθοριστούν και εθνικής πλατφόρμας που να μπορεί να ελέγχει την πληροφορία IFC και να δημιουργεί αναφορές σχετικά με τα σφάλματα που εντοπίστηκαν.
Μπορεί όλα αυτά να ακούγονται κάπως τεχνικά, αλλά έχοντας πολυετή εμπειρία στο IFC ο τρόπος για να λειτουργήσει το ΒΙΜ σε εθνικό επίπεδο είναι ο έλεγχος και επικύρωση των δεδομένων εισόδου/εξόδου κάθε διαδικασίας. Ένας από τους βασικούς στόχους μια εθνικής πλατφόρμας BIM θα πρέπει να είναι ο έλεγχος της ποιότητας και της πληροφορίας των αρχείων IFC.
Παρακάτω παρατίθενται τα σχόλια του Φορέα Πιστοποίησης, Επιθεώρησης και Εκπαίδευσης TÜV HELLAS (TÜV NORD):
• (Α5Δ1) Δημιουργία προδιαγραφών και εργαλείων BIM (σελ. 11)
«Οι προδιαγραφές που ζητούνται για την εφαρμογή του BIM βασίζονται στο ΕΛΟΤ EN ISO 19650»
Να αφαιρεθεί η λέξη ΕΛΟΤ και να διευκρινισθεί ότι αφορά σε σειρά Διεθνών Προτύπων.
• (Α6Δ1) Χρηματοδοτικά κίνητρα και εργαλεία ενίσχυσης επιχειρήσεων (σελ. 11)
«Σε συνέχεια της παροχής οικονομικών κινήτρων προς τις επιχειρήσεις προτείνεται η κάλυψη του κόστους εκπαιδεύσεων τόσο ως προς το κόστος ανάπτυξης των εκπαιδεύσεων όσο και ως προς το κόστος συμμετοχής των επαγγελματιών.»
Να συμπεριληφθεί το κόστος των εκπαιδεύσεων και της συμμετοχής στις εξετάσεις επαγγελματικής πιστοποίησης.
• (A1Δ1Π2) Καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων για την υλοποίηση της στρατηγικής BIM (σελ.16)
Στα εμπλεκόμενα μέρη και συγκεκριμένα στο πεδίο «Κεντρική διοίκηση και δημόσιος τομέα» χρειάζεται να συμπεριληφθούν και οι ακόλουθοι φορείς:
1. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) που θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά ως εταίρος της κεντρικής διοίκησης.
2. Το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), για την διαπίστευση Φορέων Πιστοποίησης επιχειρήσεων και προσώπων. Το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ) έχει ορισθεί ως ο Εθνικός Οργανισμός Διαπίστευσης της Ελλάδας σύμφωνα και με τις απαιτήσεις του Άρθρου 4 του Κανονισμού (EK) αριθ. 765/2008 όπου κάθε κράτος μέλος ορίζει έναν και μόνο εθνικό οργανισμό διαπίστευσης.
Στην παράγραφο που αναφέρεται στην κεντρική Διοίκηση και Δημόσιος τομέας, προτείνεται να συμπεριλαμβάνεται το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) καθώς και να διερευνηθεί η συμμετοχή των ιδιωτικών Φορέων (Διαπιστευμένων Φορέων Πιστοποίησης, ΤΕΕ κλπ) στη μόνιμη δομή διακυβέρνησης του Υπουργείου ώστε να είναι αρωγοί της εφαρμογής και στην επικοινωνία της Εθνικής Στρατηγικής BIM.
Στην παράγραφο που αναφέρεται στον ρόλο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, προτείνεται να προστεθεί η δυνατότητα συμβολής αναγνωρισμένων ιδιωτικών φορέων κατάρτισης με αποδεδειγμένη γνώση αντικειμένου (ΒΙΜ) και διαπιστευμένων φορέων Πιστοποίησης προσώπων.
• (Α1Δ2Π2) Ανάπτυξη κριτηρίων και προϋποθέσεων BIM για την υλοποίηση πιλοτικών δημόσιων έργων (σελ. 19)
«Για την υλοποίηση των πιλοτικών έργων απαραίτητη προϋπόθεση αποτελούν επίσης τα παρακάτω: (…) Ο καθορισμός του εργαλείου/ λογισμικού με το οποίο θα εκτελεστεί το έργο»
Προτείνεται να τροποποιηθεί το δεύτερο σημείο των απαραίτητων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των πιλοτικών έργων και πιο συγκεκριμένα να γίνει:
«Ο καθορισμός των προδιαγραφών του εργαλείου/ λογισμικού και επισήμανση αναφορικά με τη διαλειτουργικότητα που τα διαφορετικά λογισμικά μπορεί να παρέχουν με το οποίο θα εκτελεστεί το έργο».
• (Α1Δ3Π1) Τροποποίηση νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών (σελ. 24)
Να ληφθεί υπόψιν η οδηγία NIS 2, για την ασφάλεια του κυβερνητικού νέφους αλλά και των υπο κατασκευή υποδομών οι οποίες νοούνται κρίσιμες σύμφωνα με αυτόν.
• (Α1Δ3Π2) Ενημέρωση νομοθεσίας περί τεχνικών προδιαγραφών (σελ. 26)
Στο Άρθρο 154, οι διαδικασίες ΒΙΜ του Έργου θα πρέπει να καθορίζονται από τον Κύριο του Έργου και να διαμορφώνεται αντίστοιχα το κοινό περιβάλλον διαμοιρασμού δεδομένων (CDE).
• (Α2Δ1Π1) Σύσταση επιτροπών BIM (σελ. 29)
Προτείνεται η συμμετοχή Φορέων Πιστοποίησης στις επιτροπές ώστε να διευκολύνουν την επικοινωνία με την αγορά και την υιοθέτηση διαδικασιών και μεθόδων εργασίας BIM σε ολόκληρο τον κατασκευαστικό κλάδο.
• (Α3Δ1Π1) Ανάπτυξη προγραμμάτων τεχνικής κατάρτισης BIM (σελ. 33)
Προτείνεται να δημιουργηθούν και να περιγραφούν περισσότερα και διαβαθμισμένα προγράμματα εκπαίδευσης, ώστε οι συμμετέχοντες των εκπαιδεύσεων να καταρτίζονται ανάλογα με τη θέση τους στην ομάδα έργου.
• (Α3Δ1Π2) Ανάπτυξη προγράμματος πιστοποίησης BIM (σελ 34)
Στην αναφορά για πρωταγωνιστικό ρόλο στην διαδικασία αναγνώρισης φορέων από το Υπουργείο Υποδομών, να ληφθεί υπόψιν η διαδικασία αναγνώρισης μέσω του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ΕΚ 765/2008, ως ενδεδειγμένη και αποδεκτή μέθοδος αξιολόγησης της επάρκειας Φορέων Πιστοποίησης.
• (Α4Δ1Π1) Συνεργασία του δημόσιου τομέα για την εφαρμογή του BIM (σελ. 36)
«Συμπληρωματικά, οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες του παρόντος οδικού χάρτη, ενισχύουν την ανάγκη συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων όπως και με φορείς πχ. Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ). Αντίστοιχα, η συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού μπορεί να επιφέρει σημαντικά οφέλη όσον αφορά την ψηφιοποίηση υφιστάμενων έργων μέσω BIM όπως αρχαίες κατασκευές, μνημεία και διατηρητέα κτίρια μεγάλης σημασίας.»
Οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες του παρόντος οδικού χάρτη ενισχύουν την ανάγκη συνεργασίας του συνόλου των εμπλεκόμενων μερών, όχι μόνο αυτών που ήδη αναφέρονται εδώ.
• (Α4Δ1Π3) Διατήρηση της Συντονιστικής Επιτροπής Εργασίας (WLSC) (σελ. 38)
Προτείνεται η εκπροσώπηση κι άλλων μερών από την αγορά όπως οι φορείς Πιστοποίησης στην Συντονιστική Επιτροπή Εργασίας (WLSC).
• (A5Δ1Π1) Δημιουργία προδιαγραφών και υιοθέτηση πρωτοκόλλου ΒΙΜ (σελ. 39)
Στην συγκεκριμένη παρέμβαση χρειάζεται να επανεξεταστεί η συνάφεια του τίτλου που δίνεται με το περιεχόμενο της παρέμβασης όπως αναλύεται. Προτείνεται: «Δημιουργία προδιαγραφών λεπτομέρειας πληροφοριών»
• (Α5Δ1Π2) Καθορισμός πλαισίου λειτουργίας του CDE (σελ. 40)
«Στόχο της παρέμβασης αποτελεί ο καθορισμός του πλαισίου λειτουργίας του κοινού περιβάλλοντος διαμοιρασμού δεδομένων – Common Data Environment (CDE).»
Το πλαίσιο λειτουργίας του κοινού περιβάλλοντος διαμοιρασμού δεδομένων (CDE) καθορίζεται κυρίως από τον πάροχο του λογισμικού και χρειάζεται να ληφθεί υπόψιν ο τύπος, το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του έργου.
• (Α5Δ2Π2) Καθορισμός απαιτήσεων PIR (σελ. 46)
«Το PIR θα είναι μοναδικό για κάθε έργο και για κάθε Ανάδοχο και η επίτευξη των απαιτήσεων θα γίνεται μέσω των απαιτήσεων σχετικά με την ανταλλαγή των πληροφοριών του έργου (ΑΑΠ) – Exchange Information Requirements (EIR).»
Σύμφωνα με τα πρότυπα EN ISO 19650-1 & 19650-2 συντάσσεται ένα PIR για το σύνολο του έργου και ένα AIR για κάθε ανάδοχο.
Άξονας Α3
(Α3Δ1) Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων BIM
[σελ. 10]
Είναι πάγια θέση της ΠΕΔΜΕΔΕ και έχει εκφραστεί κατά την διάρκεια των σχετικών διαβουλεύσεων για την κατάρτιση της Εθνικής Στρατηγικής και του Οδικού Χάρτη ΒΙΜ, πως οι Eργοληπτικές Eνώσεις θα πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη, κατάρτιση και πραγματοποίηση προγραμμάτων ΒΙΜ. Ειδικά όσον αφορά στην ΠΕΔΜΕΔΕ, είμαστε η μόνη Eργοληπτική Oργάνωση στην Ελλάδα που έχει ήδη πραγματοποιήσει με μεγάλη επιτυχία εκπαιδευτικές δράσεις για πάνω από 1.200 ωφελούμενους όσον αφορά στην τεχνολογία ΒΙΜ.
Άξονας Α3: Ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων BIM
(Α3Δ1Π1) Ανάπτυξη προγραμμάτων τεχνικής κατάρτισης BIM
[σελ. 33]
Θα είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψην η πρακτική εμπειρία από έργα που ήδη εκτελούνται στην εγχώρια κατασκευαστική βιομηχανία ή ακόμη και στο εξωτερικό από ελληνικές κατασκευαστικές Eταιρείες που εφαρμόζουν τις αρχές του ΒΙΜ. Όπως σημειώθηκε και κατά κατά την διάρκεια των σχετικών διαβουλεύσεων, θέση της ΠΕΔΜΕΔΕ είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα αναπτυχθούν να μην αποτελούν μόνο θεωρητικό εργαλείο εκμάθησης βασικών αρχών του ΒΙΜ, αλλά να τονίζονται οι προκλήσεις που θα αντιμετωπιστούν κατά την πρακτική εφαρμογή του σε σχέση και με την ωριμότητα της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στην υιοθέτηση τέτοιων προτύπων.
Άξονας Α3: Ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων BIM
(Α3Δ1Π3) Πρόταση συμπλήρωσης ακαδημαϊκών προγραμμάτων
[σελ. 34]
Σε συνδυασμό και με τον άξονα «(Α4Δ1Π2) Διαβούλευση με φορείς και κατασκευαστικό κλάδο για την εφαρμογή του BIM», επιθυμούμε η ΠΕΔΜΕΔΕ να καταθέσει τις προτάσεις και την εμπειρία της, όσον αφορά στην υλοποίηση της πρότασης συμπλήρωσης ακαδημαϊκών προγραμμάτων, όπως σαφώς εκφράστηκε κατά την διάρκεια των σχετικών διαβουλεύσεων.
Καλησπέρα σας,
Παρακαλώ βρείτε παρακάτω τα σχόλια του Συνδέσμου Ελληνικών Εταιρειών-Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ):
1. Σελ 7. Θα πρέπει η τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας να αποτελέσει ξεχωριστό άξονα.
2. Σελ. 21 Γνωστικές απαιτήσεις. Ο Ανάδοχος αλλά και τα μέλη της ομάδας του θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα από αναγνωρισμένο φορέα ή ακαδημαϊκό ίδρυμα
3. Επίσης η ομάδα μελέτης του υποψήφιου Αναδόχου θα πρέπει να έχει εκτελέσει αντίστοιχο έργο σε επίπεδο Μελέτης Εφαρμογής ανάλογου προϋπολογισμού την τελευταία τριετία.
4. Σελ. 22-23 θα πρέπει να γραφτεί ρητώς η τροποποίηση του 4412/2016 όσον αφορά τις προεκτεινόμενες αμοιβές και την επικαιροποίηση του ΦΕΚ Β 2519/20.07.2017 η οποία δε θα αφορά μόνο προσθήκες άρθρων για τον υπολογισμό των αμοιβών του ΒΙΜ αλλά συνολική αναδιάρθρωση.
5. Σελ. 27 H προκαταρκτική ορίζεται προμελέτη ορίζεται στο LOI 100, η Οριστική Μελέτη στο LOI 200 και η Μελέτη Εφαρμογής στο LOI 300. Επομένως το LOI στην άδεια δόμησης ορίζεται LOI 200 εκτός από τις περιπτώσεις που η άδεια δόμησης θα βγει με την Μελέτη Εφαρμογής LOI 350 (IFC) και LOI 400 (Shop Drawings) σε καμία περίπτωση δεν είναι μέρος της μελετητικής φάσης αλλά της φάσης κατασκευής.
6. Σελ 51 Θα πρέπει τα χρηματοδοτικά κίνητρα να μην περιορίζονται σε software αλλά και σε harware, training και reskilling αλλά και upskilling εργαζόμενων αλλά ταυτόχρονα να βγουν εξειδικευμένα προγράμματα πρόσληψης Στελεχών με γνώση ΒΙΜ. Επίσης θα πρέπει η χρηματοδότηση αυτή να είναι πάνω από το 50% για τα software και hardware ενώ όλη η χρηματοδότηση να μην περιορίζεται στο έτος αλλά να είναι τουλάχιστον για τριετία.
7. Γενικά θα πρέπει να μπει στον οδικό χάρτη πιο συγκεκριμένα η Πιστοποίηση εταιριών και μηχανικών.
8. Στον άξονα Α4 δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο.
9. Το γράφημα 4 δεν φαίνεται καθόλου.
10. Σχετικά με το BIM Execution Plan (BEP) δεν αναφέρεται κάπου ότι υπάρχει ευθύνη και του πελάτη για την σύνταξή του. Έτσι όπως είναι διατυπωμένο φαίνεται ότι είναι αποκλειστική ευθύνη του μελετητή.
11. Να δώσουμε έμφαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία για την εκμάθηση του ΒΙΜ στα γραφεία.
12. Θα πρότεινα να ανοιχτούν δίαυλοι για συνέργειες με Επιμελητήρια του εξωτερικού, τα οποία έχουν ήδη περάσει εξ’ ολοκλήρου στην ΒΙΜ εποχή.
13. Σχετικά με την εκπαίδευση που αναφέρεται, θα πρότεινα να δημιουργηθούν πιλοτικά έργα τα οποία να περιλαμβάνουν όλες τις βασικές ειδικότητες (π.χ. αρχιτέκτονες, μηχανολόγοι, στατικοί) προκειμένου να αναδειχτεί η ουσία του ΒΙΜ, που είναι η διαδραστικότητα μεταξύ των ειδικοτήτων.
Καλησπέρα σας,
Παρακαλώ βρείτε παρακάτω τα σχόλια του Συνδέσμου Ελληνικών Εταιρειών-Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ)
1. Σελ 7. Θα πρέπει η τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας να αποτελέσει ξεχωριστό άξονα.
2. Σελ. 21 Γνωστικές απαιτήσεις. Ο Ανάδοχος αλλά και τα μέλη της ομάδας του θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα από αναγνωρισμένο φορέα ή ακαδημαϊκό ίδρυμα
3. Επίσης η ομάδα μελέτης του υποψήφιου Αναδόχου θα πρέπει να έχει εκτελέσει αντίστοιχο έργο σε επίπεδο Μελέτης Εφαρμογής ανάλογου προϋπολογισμού την τελευταία τριετία.
4. Σελ. 22-23 θα πρέπει να γραφτεί ρητώς η τροποποίηση του 4412/2016 όσον αφορά τις προεκτεινόμενες αμοιβές και την επικαιροποίηση του ΦΕΚ Β 2519/20.07.2017 η οποία δε θα αφορά μόνο προσθήκες άρθρων για τον υπολογισμό των αμοιβών του ΒΙΜ αλλά συνολική αναδιάρθρωση.
5. Σελ. 27 H προκαταρκτική ορίζεται προμελέτη ορίζεται στο LOI 100, η Οριστική Μελέτη στο LOI 200 και η Μελέτη Εφαρμογής στο LOI 300. Επομένως το LOI στην άδεια δόμησης ορίζεται LOI 200 εκτός από τις περιπτώσεις που η άδεια δόμησης θα βγει με την Μελέτη Εφαρμογής LOI 350 (IFC) και LOI 400 (Shop Drawings) σε καμία περίπτωση δεν είναι μέρος της μελετητικής φάσης αλλά της φάσης κατασκευής.
6. Σελ 51 Θα πρέπει τα χρηματοδοτικά κίνητρα να μην περιορίζονται σε software αλλά και σε harware, training και reskilling αλλά και upskilling εργαζόμενων αλλά ταυτόχρονα να βγουν εξειδικευμένα προγράμματα πρόσληψης Στελεχών με γνώση ΒΙΜ. Επίσης θα πρέπει η χρηματοδότηση αυτή να είναι πάνω από το 50% για τα software και hardware ενώ όλη η χρηματοδότηση να μην περιορίζεται στο έτος αλλά να είναι τουλάχιστον για τριετία.
7. Γενικά θα πρέπει να μπει στον οδικό χάρτη πιο συγκεκριμένα η Πιστοποίηση εταιριών και μηχανικών.
8. Στον άξονα Α4 δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο.
9. Το γράφημα 4 δεν φαίνεται καθόλου.
10. Σχετικά με το BIM Execution Plan (BEP) δεν αναφέρεται κάπου ότι υπάρχει ευθύνη και του πελάτη για την σύνταξή του. Έτσι όπως είναι διατυπωμένο φαίνεται ότι είναι αποκλειστική ευθύνη του μελετητή.
11. Να δώσουμε έμφαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία για την εκμάθηση του ΒΙΜ στα γραφεία.
12. Θα πρότεινα να ανοιχτούν δίαυλοι για συνέργειες με Επιμελητήρια του εξωτερικού, τα οποία έχουν ήδη περάσει εξ’ ολοκλήρου στην ΒΙΜ εποχή.
13. Σχετικά με την εκπαίδευση που αναφέρεται, θα πρότεινα να δημιουργηθούν πιλοτικά έργα τα οποία να περιλαμβάνουν όλες τις βασικές ειδικότητες (π.χ. αρχιτέκτονες, μηχανολόγοι, στατικοί) προκειμένου να αναδειχτεί η ουσία του ΒΙΜ, που είναι η διαδραστικότητα μεταξύ των ειδικοτήτων.
Στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για την Εθνική Στρατηγική και τον οδικό χάρτη για την εφαρμογή του Building Information Modelling (ΒΙΜ), τα σχόλια και οι προτάσεις του ΣΜΕΔΕΚΕΜ έχουν ως ακολούθως:
α. Στη δράση «Α1Δ1 Ανάπτυξη Οδικού Χάρτη ΒΙΜ» περιλαμβάνεται παρέμβαση με κωδικό «A1Δ1Π2» και τίτλο «Καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων για την υλοποίηση της στρατηγικής BIM», με αναφορά των βασικών ομάδων εμπλεκομένων μερών, στις οποίες περιλαμβάνονται η «κεντρική Διοίκηση & δημόσιος τομέας», ο «κατασκευαστικός κλάδος» και ο «ακαδημαϊκός κόσμος».
Σημαντική παράλειψη αποτελεί η μη συμπερίληψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), καθώς και του κλάδου των μελετητών στα εμπλεκόμενα μέρη, του μεν πρώτου ως τεχνικού συμβούλου της πολιτείας, του δε δεύτερου ως άμεσα εμπλεκόμενου στην παραγωγή του τεχνικού έργου.
Σε περίπτωση κατά την οποία νοείται ότι το ΤΕΕ περιλαμβάνεται στον «δημόσιο τομέα», πρέπει να γίνει σαφής αναφορά.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των μελετητών, απαιτείται σαφής αναφορά και ανάλυση αντίστοιχη με αυτή του «κατασκευαστικού κλάδου» (βλ. σχετική παράγραφο στη σελ. 17 του κειμένου), ως ιδιαίτερη οντότητα.
β. Όπως αναγνωρίζεται ρητά στο Στρατηγικό Σχέδιο (βλ. σχετικές αναφορές στις σελ. 4, 5, 6, 9 και 10 του κειμένου), οι εμπλεκόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο ιδιωτικοί φορείς πρέπει να εξοπλιστούν με εξοπλισμό και λογισμικό, και να στελεχωθούν από καταρτισμένο προσωπικό, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της εφαρμογής του ΒΙΜ.
Για τα παραπάνω απαιτούνται χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες, και για να δοθεί η δυνατότητα στον τεχνικό κόσμο να οργανωθεί και να προσαρμοστεί ικανοποιητικά στο νέο περιβάλλον είναι απαραίτητα τα παρακάτω:
β.1 Να μην είναι υποχρεωτική η εφαρμογή, τουλάχιστον για 5ετή ή 10ετή περίοδο πιλοτικής εφαρμογής (άλλως «περίοδος προσαρμογής»)
β.2 Να προβλεφθεί οικονομική επιχορήγηση για εξοπλισμό & λογισμικό και επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης, κατά προτεραιότητα για μελετητές και μελετητικές επιχειρήσεις.
γ. Απαιτείται στελέχωση και κατάρτιση των στελεχών των Διευθυνουσών Υπηρεσιών όλων των αναθετουσών Αρχών, πριν από την έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής του ΒΙΜ.
δ. Απαιτείται αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών του Μητρώου Έργων από όλες τις Διευθύνουσες Υπηρεσίες όλων των αναθετουσών Αρχών, πριν από την έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής του ΒΙΜ, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα αξιοποίησής του για τον σκοπό αυτό.
ε. Η υποχρέωση της εφαρμογής του ΒΙΜ να ισχύει μόνο για την υλοποίηση νέων έργων με υφιστάμενες ολοκληρωμένες-εγκεκριμένες μελέτες. Προτείνεται να εξαιρεθούν από την υποχρεωτική εφαρμογή του ΒΙΜ:
– οι δημόσιες συμβάσεις μελετών με εκτιμώμενο κόστος κάτω των ορίων των άρθρων 5 και 235 του ν. 4412/2016
– οι δημόσιες συμβάσεις έργων με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ή μέγεθος (μονάδες φυσικού αντικειμένου) χαμηλότερα από όρια που θα τεθούν μετά από συζήτηση με τους φορείς των μελετητών και εργοληπτών.
στ. Δεν αναφέρεται το πρότυπο ISO 19650 – 4, που προσδιορίζει τη λεπτομερή διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής όταν γίνεται ανταλλαγή πληροφορίας.
Συγχαρηρήρια για την προσπάθεια
Η τυποποίηση του λεξικού των σχεδίων BIM είναι σημαντική για την οριζόντια διαλειτουργεικότητα μεταξύ των συντελεστών της αγοράς. Είναι χρήσιμο να μην αναδειχθούν/επικρατήσουν de-facto λεξικα των προιόντων λογισμικού αλλά ένα κοινα συμφωνημένο π.χ. κατα αντιστοιχεία με τα επίπεδα στις υποδομές δικτύων οπτικών του ΥΠΕΝ. Προς αυτό το σκοπό να παρέχεται βοήθεια προς τις Μμε π.χ. με χρήση ανοικτού λογ/κου.
Σημαντικότερη από την χρήση ΒΙΜ για νέα κτήρια είναι η χρήση για τις συντηρήσεις και επεμβάσεις σε υφιστάμενες υποδομές. (δες τε και σχόλιο Μαρτίνη Δημήτρη).
Σε αυτή την περίπτωση το LoD 300 μπορει να μην είναι επαρκές. Θα πρότεινα αυτό να δίνεται ως ελευθερίας στην υπηρεσία που προκυρήσσει το έργο.
Καλημέρα σας !
Αναφορικά με το κείμενο “Εθνική Στρατηγική & Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή του Building Information Modelling (BIM)”, το οποίο τίθεται σε διαβούλευση μέχρι τις 22/2/2024, προτείνω :
– Δράση Α3Δ1Π1 «Ανάπτυξη Προγραμμάτων Τεχνικής Κατάρτισης ΒΙΜ»
Όπως προτείνεται στο κείμενο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, να αναπτύξει ένα και μοναδικό ολοκληρωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Προγραμμάτων Τεχνικής Κατάρτισης ΒΙΜ.
– Δράση Α3Δ1Π2 «Ανάπτυξη Προγράμματος Πιστοποίησης ΒΙΜ»
Με βάση το προαναφερθέν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Προγραμμάτων Τεχνικής Κατάρτισης ΒΙΜ, να διαπιστεύονται, από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ), Φορείς Πιστοποίησης για την διενέργεια εξετάσεων και την χορήγηση διαπιστευμένων Πιστοποιητικών.
Οι διαπιστευμένοι Φορείς Πιστοποίησης προκειμένου να αναγνωρίζονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να συμμορφώνονται προς υψηλές απαιτήσεις (προσωπικό, μετοχικό κεφάλαιο, συμβόλαιο αστικής ευθύνης κλπ.), ώστε να αποκλειστούν οι «σημαίες ευκαιρίας!».Δηλαδή να ακολουθηθεί η διαδικασία η οποία εφαρμόζεται για τους Notified Bodies,στο θεσμοθετημένο και εφαρμοζόμενο για πολλές κατηγορίες προιόντων, πλαίσιο των Οδηγιών Νέας Προσέγγισης.
(Στο προς διαβούλευση κείμενο προτείνεται, αντί της διαπίστευσης, ασαφής διαδικασία αναγνώρισης από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών).
– Δράση Α6Δ1Π1 «Χρηματοδότηση Προγραμμάτων Τεχνικής Κατάρτισης ΒΙΜ»
Θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στην χρηματοδότηση και η Πιστοποίηση, όχι μόνον η Τεχνική Κατάρτιση.
1. ISO 19650 Part 4 απουσιάζει
2. pre-BIM and Post BIM απουσιάζoυν
3. Asset Management detail απουσιάζει
4. «Κατά τη διάρκεια του μετασχηματισμού του κλάδου εντοπίζεται το ρίσκο αποκλεισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) που δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στην κοστοβόρα ψηφιακή μετάβαση που απαιτεί το BIM. Για αυτό τον λόγο, κύριο στόχο του οράματος αποτελεί η στήριξη των ΜμΕ. Παράλληλα» Να επισημανθεί πως το κράτος θα βοηθήσει τις ΜμΕ με χορηγήσεις για το ψηφιακό μετασχηματισμό τους (Α16Δ πρέπει να γίνει πιο συγκεκριμένο).
5. Σελίδα δεν είναι καθαρή
6. Δημιουργία εθνική βάση δεδομένων για τα έργα ΒΙΜ (αυτό είναι το μεγαλύτερο ατού – knowledge management and AI for BIM driven project in Macro Level).
Θερμά συγχαρητήρια πάντως για τη προσπάθεια!
1. αν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ISO 19650, λείπει το ΙSO 19650 Part 4, που αναφέρεται στο »Information exchange» – αποτελεί σημαντικό μέρος του ISO 19650 και είναι άμεσα συνδεδεμένο με τα υπόλοιπα documents της σειράς.
2. Στις τεχνικές περιγραφές πρέπει να ενσωματωθούν documents όπως το Master Information delivery plan (MIDP), Task Information Delivery Plan (TIDP), responsibilities matrix, εκτός αν αυτά ενσωματωθούν σε επόμενο στάδιο.
3. δεν υπάρχει αναφορά για naming standards – Το ISO 19650 παρέχει κάποιες γενικές πληροφορίες αλλά απαιτείται »national index» που να καθορίζει ακριβώς τα naming standards.
4. το LOD 300 που αναφέρεται είναι πολύ γενικό – πρέπει να καθορίζεται για κάθε στάδιο. Συνίσταται η χρήση ενός model production delivery table (MPDT) όπου σημειώνεται το LOD και LOI για κάθε στάδιο καθώς επίσης τα στοιχεία (elements) για κάθε ομάδα εργασίας και ποιος είναι υπεύθυνος για το καθένα.
5. γενικό σχόλιο: απαιτούνται περισσότερες πληροφορίες στις τεχνικές περιγραφές που σχετίζονται με το asset management: πιθανόν templates για maintenance asset / property asset matrix, πως θα εξάγονται και πως θα χρησιμοποιούνται οι πληροφορίες σε φάση λειτουργίας του έργου.
1. αν πρόκειται να χρησιμοποιηθει ISO 19650, λείπει το ΙSO 19650 Part 4, που αναφέρεται στο »Information exchange» – αποτελεί σημαντικό μέρος του ISO 19650 και είναι άμεσα συνδεδεμένο με τα υπόλοιπα documents της σειράς.
2. Στις τεχνικές περιγραφές πρέπει να ενσωματωθούν documents οπως το Master Information delivery plan (MIDP), Task Information Delivery Plan (TIDP), responsibilities matrix, εκτός αν αυτά ενσωματωθούν σε επόμενο στάδιο.
3. δεν υπάρχει αναφορά για naming standards – Το ISO 19650 παρέχει κάποιες γενικές πληροφορίες αλλά απαιτείται »national index» που να καθορίζει ακριβώς τα naming standards.
4. το LOD 300 που αναφέρεται είναι πολύ γενικό – πρέπει να καθορίζεται για κάθε στάδιο. Συνίσταται η χρήση ενός model production delivery table (MPDT) όπου σημείωνεται το LOD και LOI για κάθε στάδιο καθώς επίσης τα στοιχεία (elements) για κάθε ομάδα εργασίας και ποιος είναι υπεύθυνος για το καθένα.
5. γενικ σχόλιο: απαιτούνται περισσότερες πληροφόριες στις τςεχνικές περιγραφές που σχετίζοτναι με το asset management: πιθανόν templates για maintenance asset / property asset matrix, πως θα εξάγωνται και πως θα χρησιμοποιούνται οι πληροφοριες σε φάση λειτουργίας του έργου.
6. ενδεχομένως θα μπορούσε να προστεθεί ένα BIM capability & information requirement assessment ή κάποιου είδους πιστοποίηση για τις εταιρείες που θα συμμετεχουν σε δημοπρατησεις.
Γενικά Σχόλια:
1) Δεν έχει γίνει αναφορά στο ISO 19650 Part 4
2) Έχουμε παραδείγματα από άλλες χώρες, οπού για να συμμετέχει μια εταιρεία σε δημοπράτηση δημοσίων έργων, θα πρέπει να διαθέτει υποχρεωτικά πιστοποίηση στο ISO 19650 (Lead Appointed Party). Αντίστοιχα και στα δημόσια έργα της Ελλάδας θα πρέπει να υπάρχει παρόμοια απαίτηση.
3) To AIR θα πρέπει να προηγείται του EIR σε όλο το έγγραφο, καθώς το 1ο (AIR) είναι βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του 2ου (EIR)
4) Έχει γίνει μεγάλη αναφορά στη χρήση του ΒΙΜ κατά τη διάρκεια της παράδοσης του έργου και οι αναφορές στην λειτουργία και συντήρηση είναι ελάχιστες. Το σημαντικότερο όφελος της εφαρμογής του ΒΙΜ βρίσκεται στη φάση της Λειτουργίας (OpEx), επομένως είναι αναγκαία μια πιο λεπτομερής ανάλυση για τον τρόπο χρήσης των πληροφοριών μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, κυρίως για τα δημόσια έργα
(Α1Δ2Π3) Καθορισμός κριτηρίων αξιολόγησης Αναδόχου σε δεξιότητες BIM σε πιλοτικά έργα
1) Στις τεχνικές απαιτήσεις για τον ανάδοχο, θα πρέπει να προστεθούν και τα Master Information Delivery Plan και Detailed Responsibility Matrix, καθώς είναι σημαντικό να γνωρίζει και να εγκρίνει ο ΚτΕ όχι μόνο το «Πως», αλλά και το «Πότε» και «Τι» θα παραλάβει
2) Το Masterformat θεωρείται σύστημα οργάνωση προδιαγραφών. Ένα ενιαίο σύστημα ταξινόμησης και κωδικοποίησης των πληροφοριών που θα χρησιμοποιηθεί σε δημόσια έργα, θα πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές του ISO 12006-2 (Uniclass2015, Uniformat, Omniclass etc)
(Α1Δ3Π1) Τροποποίηση νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών
1) Τα στάδια μελέτης καθώς και οι επεξηγήσεις χρειάζονται ανανέωση, καθώς η Μελέτη Εφαρμογής είναι πριν τα IFC και τα σχέδια της Μελέτης εφαρμογής δεν είναι το ίδιο με τα Shop Drawings. Η Μελέτη Εφαρμογής είναι υποχρέωση του μελετητή, ενώ τα Shop Drawings είναι του εργολάβου
2) Τροποποίηση στο Άρθρο 145: Το 4D θα πρέπει να είναι βασισμένο στο αρχικό χρονοδιάγραμμα, καθώς το baseline αλλάζει ανάλογα με τη φάση του έργου
3) Τροποποίηση στο Άρθρο 151: Ανάλογα με τη φάση του έργου. Λόγω περιορισμών του LOD, μπορεί κάποια στοιχεία του μοντέλου να μην έχουν φτάσει στο στάδιο που χρειάζεται για να γίνει σωστή επιμέτρηση
(Α1Δ3Π3) Ενημέρωση νομοθεσίας για τη σύνδεση του ΒΙΜ με άλλες ψηφιακές πρωτοβουλίες
To LOD για το κάθε στάδιο ορίζεται με βάση τις απαιτήσεις του έργου. Η πρόταση: «για την έκδοση της άδειας δόμησης θα είναι κατ’ ελάχιστο το LOD 300, ανεξάρτητα από το μέγεθος του κτιρίου» εναντιώνεται σε αυτό που αναφέρεται στα ISO 19650 πρότυπα και πιο συγκεκριμένα, παράγραφος 11.2 Level of information need του ISO 19650 Part-1: » The level of information need of each information deliverable should be determined according to its purpose. This should include the appropriate determination of quality, quantity and granularity of information. This is referred to as its level of information need and this can vary from deliverable to deliverable
…
The levels of information need should be determined by the minimum amount of information needed to answer each relevant requirement, including information required by other appointed parties, and no more. Anything beyond this minimum is considered as waste.»
(A5Δ1Π1) Δημιουργία προδιαγραφών και υιοθέτηση πρωτοκόλλου ΒΙΜ
Η έκδοση του LOD Specification χρειάζεται ανανέωση καθώς έχει ήδη δημοσιευθεί η έκδοση 2023. Η χρονολογία θα μπορούσε να αφαιρεθεί και να μη χρειαστούν περαιτέρω ενημερώσεις
(A5Δ2Π1) Καθορισμός απαιτήσεων OIR
1) Tα πρότυπα ISO 19650 δεν κάνουν αναφορά σε κάποια απαίτηση για Asset Information management Plan. Το AIM Plan θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος του ΒΕΡ
2) To Asset Information Management Plan φαίνεται να είναι υποχρέωση και για το μελετητή. Η πληροφορία αυτή ενδέχεται πολλές φορές να μην είναι διαθέσιμη κατά τη διάρκεια της μελέτης.
(Α5Δ2Π4) Καθορισμός απαιτήσεων AIR
1) Tα ISO 19650 Part 3 & 4 είναι απαραίτητα πρότυπα και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη από τον ΚτΕ κατά τη δημιουργία ενός AIR
2) Το AIM Plan θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος του ΒΕΡ
Το ΒΙΜ ειναι ενα καταπληκτικό εργαλείο-διαδικασία για την παραμετρική ψηφιοποίηση των κτιριακών κατασκευών ιδιωτικών και δημόσιων, υφιστάμενων και μελλοντικών. Μετά απο εμπειρία 35 χρόνων σαν ψηφιακος σχεδιαστής κτιριακών εγκαταστάσεων μεσω AutoCAD και πρόσφατη εμπειρία 5 ετών στο ΒΙΜ σε περιβάλλον Revit, στον ιδιωτικο τομεα σας συγχαιρω για την προσπάθεια και την πρωτοβουλεία. Χρειάζεται ομως σοβαρή επένδυση απο τις τεχνικές εταιρειες μελετών και κατασκευών τοσο σε εξοπλισμό (hardware-software) οσο και σε ενημερωμένα στελέχη με επικαιροποίηση των σπουδων τους επανω στη διαδικασια ΒΙΜ. Δεν ειναι μια ευκολη διαδικασια. Ειναι χρονοβορα και ακριβή για να αφομειωθεί με σωστό τρόπο απο τις εταιρειες και να αποδώσει. Δυστυχως στη χωρα της αρπα-κολλας, ακομα μια φορά και το ΒΙΜ (οπως και το AutoCAD χρόνια τώρα), αποτελεί «αναγκαιο κακό» που οι επιχειρηματιες του χωρου «αναγκαστικα» εφαρμοζουν χωρις διαθεση σωστής γνώσης και εφαρμογής. Γινονται ολα στο ποδι…Το ΒΙΜ για να αποδώσει τα μεγιστα χρειάζεται οργάνωση και συνεργασια μεσα σε καθε εταιρεια καθως και ανοικτά μυαλά που θα αναδιατάξουν τις διαδικασιες μελετης και κατασκευής. Αυτο ειδικα το τελευταιο το γράφουν ολα τα βιβλια σχετικα με Revit και ΒΙΜ. Ευχαριστώ για τον χρόνο σας!
Στον άξονα Α5 αρχικά αναφέρονται: ανάπτυξη προδιαγραφών και εργαλείων, ψηφιακές τεχνολογίες και πλατφόρμες ΒΙΜ καθώς και βοηθητικοί οδηγοί. Στα διακριτά υποτμήματα Α5Δ1 και Α5Δ2 αυτά εξειδικεύονται σε προδιαγραφές με βάση τον ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 19650 και σύνταξη υποδειγμάτων συγγραφής υποχρεώσεων.
Θεωρώ ότι η σύνταξη βοηθητικών οδηγών προσαρμοσμένων στην Ελληνική πραγματικότητα σε αρμονία με τα Τιμολόγια Δημοσίων Έργων αποτελεί προϋπόθεση για να γίνει η εκπαίδευση στο ΒΙΜ και στη συνέχεια να γίνουν επενδύσεις σε υλικό και λογισμικό από ΜμΕ και επομένως χρειάζεται προσαρμογή το χρονοδιάγραμμα οδικού χάρτη
Υπάρχει αναφορά στο Ν4412/2016, ο οποίος έχει αντικατασταθεί από τον 4782/2021.
Θέλουν επικαιροποίηση οι όποιες αναφορές στο παλιό νόμο.
Ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία αλλά προκαλεί εντύπωση η απουσία του ΥΠΕΝ και του ΤΕΕ (ειδικά από το Α1Δ1Π2).
Συγχαρητήρια
Μην χρησιμοποιείτε τη λέξη «κοστοβόρα» (βλέπετε σελίδες 5 και 11). Σημαίνει ότι «τρώει» κόστος, δηλαδή είναι φθηνό. Να το αντικαταστήσετε με τη λέξη «δαπανηρό».
Bravo well done