Στο άρθρο 10 του ν. 5014/2023 (Α’ 14), περί Μονάδας Μελετών και Διερεύνησης Ατυχημάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στο δεύτερο εδάφιο, η λέξη «γραφεία» αντικαθίσταται από τη λέξη «τμήματα», αβ) στις περ. α) έως γ) η λέξη «Γραφείο», όπου αυτή αναφέρεται, αντικαθίσταται από τη λέξη «Τμήμα», αγ) προστίθενται περ. δ) και ε), β) στην παρ. 2, βα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «είκοσι μία θέσεις (21)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριάντα έξι (36) θέσεις», ββ) η περ. α) αντικαθίσταται, βγ) στην περ. β), οι λέξεις «η οποία δεν είναι ασυμβίβαστη» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και μια (1) θέση Νομικού Συμβούλου με σχέση έμμισθης εντολής, οι οποίες δεν είναι ασυμβίβαστες», βγ) προστίθεται περ. γ), βδ) οι λέξεις «τη θέση του προϊσταμένου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τις θέσεις των προϊσταμένων», βε) στο τελευταίο εδάφιο, οι λέξεις «και στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας» διαγράφονται, γ) προστίθεται παρ. 2α, και οι παρ. 1 έως 2Α διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Συστήνεται στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. Αυτοτελής Μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων Ατυχημάτων (Μονάδα), σε επίπεδο Διεύθυνσης. Η Μονάδα υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο και απαρτίζεται από τα κάτωθι τμήματα:
α) Τμήμα Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων.
β) Τμήμα Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων.
γ) Τμήμα Πρόληψης, Μελετών, Ανάλυσης, Εφαρμογών και Στατιστικής.
δ) Τμήμα Ασφαλείας των Μεταφορών.
ε) Τμήμα Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών, το οποίο αποτελείται από:
εα) το Γραφείο Διοικητικών Υπηρεσιών και
εβ) το Γραφείο Οικονομικών Θεμάτων.
2. Συστήνονται τριάντα έξι (36) θέσεις προσωπικού, οι οποίες κατανέμονται ως εξής:
(α) είκοσι τέσσερις (24) θέσεις Διερευνητών, εκ των οποίων δεκαέξι (16) θέσεις διερευνητών αεροπορικών ατυχημάτων και οκτώ (8) θέσεις διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
(β) μια (1) θέση δικηγόρου με σχέση έμμισθης εντολής και μια (1) θέση Νομικού Συμβούλου με σχέση έμμισθης εντολής, οι οποίες δεν είναι ασυμβίβαστες με την άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος, με αρμοδιότητες την παροχή νομικής υποστήριξης στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.
γ) Δέκα (10) θέσεις μόνιμου προσωπικού μόνιμων υπαλλήλων δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατηγορίας ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού και ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού, ανεξαρτήτως ειδικότητας.
Τα προσόντα για τις θέσεις των προϊσταμένων, η κατανομή των θέσεων προσωπικού ανά οργανική μονάδα, καθώς και κάθε λεπτομέρεια σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ρυθμίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας και Διαχείρισης.
Το μόνιμο προσωπικό και το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί στην Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και στην Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων μετατάσσεται και μεταφέρεται αυτοδικαίως στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι διερευνητές μετατάσσονται και μεταφέρονται αυτοδικαίως στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 50.
Κενές θέσεις του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. δύνανται να καλύπτονται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με μετάταξη και μεταφορά προσωπικού που υπηρετεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στους εποπτευόμενους φορείς του ίδιου υπουργείου, καθώς και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, σύμφωνα με το κεφάλαιο Β’ του μέρους Ε’ του ν. 5043/2023 (Α’ 91).
2Α. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιτρέπεται η μετάταξη υπαλλήλων με ειδικότητες ΠΕ Χειριστών Αεροσκαφών, ΤΕ Χειριστών Αεροσκαφών, ΠΕ Χειριστών Ελικοπτέρων, ΤΕ Χειριστών Ελικοπτέρων και ΔΕ Χειριστών Αεροσκαφών από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., μετά από σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. Το ως άνω προσωπικό διατηρεί το μισθολογικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς που το διέπει προ της μετάταξης. Ο χρόνος προϋπηρεσίας του θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στον νέο φορέα για κάθε συνέπεια.».
Η πρόταση για νέα οργανωτική δομή του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., καθώς και για ενίσχυσή του με πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό αξιολογείται ως εξαιρετικά σημαντική προκειμένου να επιτελεί τον ρόλο του αποτελεσματικά και απρόσκοπτα. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη και τα αναφερόμενα στο Ν.5014/2023, στην παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου, δεν είναι σαφές το αντικείμενο του Τμήματος Ασφάλειας Μεταφορών που συστήνεται (αφορά στην ασφάλεια στον αεροπορικό και σιδηροδρομικό τομέα μόνο ή ευρύτερα, τι αρμοδιότητες έχει κλπ). Επιπλέον, για το τμήμα αυτό, όπως και για εκείνο της Πρόληψης, Μελετών, Ανάλυσης, Εφαρμογών και Στατιστικής, δεν καθίσταται σαφές με τι ειδικότητες θα στελεχωθούν, αφού προβλέπονται στο προσωπικό μόνο διερευνητές, νομικοί και διοικητικό προσωπικό. Στα συγκεκριμένα τμήματα θα μπορούσε να απασχολείται και προσωπικό που δεν διαθέτει εμπειρία στη διερεύνηση ατυχημάτων.
Στο ίδιο άρθρο, στην παρ.2, δεδομένου του πλήθους των σιδηροδρομικών συμβάντων που αναφέρονται στο δίκτυο της χώρας, προτείνεται η ανακατανομή του συνόλου των διερευνητών σε (κατά μέγιστον) 14 θέσεις διερευνητών αεροπορικών ατυχημάτων και (κατ’ ελάχιστον) σε 10 θέσεις διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
Στο ίδιο άρθρο, θα ήταν σκόπιμο να υπάρχει περαιτέρω σαφής αναφορά σε ειδικότητες προσωπικού (ΠΕ/ΤΕ/ΔΕ, ειδικότητες μηχανικών κλπ), σε εξειδικευμένη εμπειρία (π.χ. μηχανοδηγοί) και σε ειδικεύσεις που είναι χρήσιμες για τις δραστηριότητες του οργανισμού, όπως Πολιτικοί Μηχανικοί, ή Αγρονόμοι Τοπογράφοι, καθώς και μηχανικοί με εμπειρία σε θέματα Ασφαλούς Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων και σε θέματα ασφάλειας σιδηροδρομικού και αεροπορικού τομέα.
Θα ήθελα να μπει και τεχνητή νοημοσύνη και στο gov gr