• Η μελέτη, ο σχεδιασμός, ο έλεγχος των σχεδίων και μελετών και η επιθεώρηση των πλοίων είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και πολυσχιδείς διαδικασίες που απαιτούν ειδικές, εξειδικευμένες και πολύ υψηλού επιστημονικού επιπέδου γνώσεις. Αυτές οι γνώσεις δεν είναι εμπειρικές ούτε είναι δυνατόν να τεκμηριώνονται απλώς παρακολουθώντας ορισμένα επιμορφωτικά σεμινάρια ή προγράμματα εκπαίδευσης. Οι γνώσεις αυτές, εμπίπτουν κυρίως στο γνωστικό αντικείμενο του μηχανικού (και σε ότι αφορά στο πλοίο ειδικότερα του ναυπηγού), με απαραίτητη προϋπόθεση τουλάχιστον την κατοχή τίτλου αντίστοιχης ανώτατης σχολής, όπως δίπλωμα Πολυτεχνικής Σχολής. Ο βασικός λόγος, είναι ότι έλεγχοι των σχεδίων και μελετών και οι επιθεωρήσεις πλοίων, όπως και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις τεχνικών έργων, διενεργούνται προς προάσπιση της δημόσιας ασφάλειας. Επομένως απαιτείται κατ΄ ελάχιστον η διασφάλιση των ως άνω τυπικών προσόντων με παράλληλη πρόβλεψη διαβάθμισης του είδους και εύρους των ελέγχων και επιθεωρήσεων που μπορεί να διενεργεί ένας ελεγκτής/ επιθεωρητής ως συνάρτηση της αντίστοιχης αποκτηθείσας εμπειρίας. Οιεσδήποτε εκπτώσεις, απλουστεύσεις ή συντεχνιακές προσεγγίσεις αναφορικά με την δυνατότητα διενέργειας ελέγχων/επιθεωρήσεων πλοίων από άτομα που δεν διαθέτουν τουλάχιστον τα παραπάνω τυπικά και ουσιαστικά προσόντα (π.χ. απόφοιτοι ΣΔΣΛ, επιθεωρητές σημαίας που δεν κατέχουν τα παραπάνω τυπικά προσόντα), οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο τη θαλάσσια ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, δεν μπορεί να είναι αποδεκτές. Πέραν των ανωτέρω, πρέπει να πληρούνται τουλάχιστον οι ελάχιστες απαιτήσεις τυπικών προσόντων ελεγκτών / επιθεωρητών πλοίων που προδιαγράφονται στο Resolution A.1054(27) του ΙΜΟ, οι οποίες καταστρατηγούνται με τις διατάξεις περί προσόντων ελεγκτών / επιθεωρητών πλοίων του εν λόγω σχεδίου νόμου, σύμφωνα και με τα προαναφερόμενα. Εν κατακλείδι, η σύνταξη νομοθετήματος περί προσόντων, επιμόρφωσης και πιστοποίησης ελεγκτών / επιθεωρητών πλοίων είναι ιδιαιτέρως σημαντική αλλά και απαραίτητη. Δεδομένου ότι άπτεται της δημόσιας ασφάλειας, χρειάζεται επίγνωση του τι διακυβεύεται, μεθοδικότητα, τεκμηρίωση, εναρμονισμός με την ισχύουσα σχετική νομοθεσία (συμπεριλαμβανομένης της διεθνούς και ευρωπαϊκής) καθώς και ευρεία διαβούλευση με ενδιαφερόμενους φορείς και εξειδικευμένους τεχνοκράτες. Προφανώς το υφιστάμενο κείμενο του σχεδίου νόμου δεν συνδυάζει στο σύνολό του τα παραπάνω προαπαιτούμενα και επομένως τυχόν αποσπασματικές επισημάνσεις ή διορθώσεις δεν εξυπηρετούν σε καμία περίπτωση τους ζητούμενους σκοπούς, δεδομένου ότι απαιτείται ριζική αναδιατύπωσή του. Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος καθώς και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος μπορούν και πρέπει να συνδράμουν άμεσα στο παραπάνω έργο ως οι κατά τεκμήριο εξειδικευμένοι φορείς για την επεξεργασία και αναδιατύπωση των σχετικών διατάξεων του σχεδίου νόμου.