Αρχική Επιθεωρητές/ελεγκτές πλοίων, λιμένων, Αναγνωρισμένων Οργανισμών – Ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και άλλες διατάξειςΆρθρο 42 – Προγραμματικές Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας ΥπηρεσίαςΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) | 31 Μαΐου 2016, 14:17
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας εκφράζει σοβαρές και έντονες επιφυλάξεις σχετικά με τη νομιμότητα της πρότασης για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας με το Δημόσιο, Ο.Τ.Α ή και με φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μεμονωμένα ή από κοινού, διάρκειας ενός έτους για την αποκλειστική εξυπηρέτηση συγκεκριμένης γραμμής ή γραμμών, σύμφωνα με τη διαδικασία και τον τρόπο που προτείνεται με την εν λόγω ρύθμιση. Κατά πρώτον, η πρόβλεψη του προτεινόμενου άρθρου 42, δεν διευκρινίζει τις περιπτώσεις αλλά ούτε και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες τέτοιες αναθέσεις πρέπει να είναι δυνατές. Αντιθέτως, κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων στο άρθρο όγδοο του Νόμου 2932/2001 και συγκεκριμένα, της τήρησης ανοικτής, διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας, προτείνεται να δίνεται η δυνατότητα απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας μέσω φορέων του Δημοσίου και ευρύτερου Δημοσίου τομέα, αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της πρώτης παραγράφου του άρθρου 8. Επιπλέον, δεν έχουν δοθεί απαραίτητες διευκρινίσεις υπό τη μορφή αιτιολογικής έκθεσης για τους λόγους για τους οποίους κρίνεται απαραίτητη η εν λόγω ρύθμιση, ενώ λειτουργεί αποτελεσματικά εδώ και πολλά χρόνια, διαδικασία ανοικτού, διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού για κάθε είδους συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας που αφορούν νησιωτικούς προορισμούς. Η εν λόγω ρύθμιση εάν και εφόσον δεν αποσυρθεί, δεδομένου ότι φαίνεται να εισάγει άνιση και διακριτή μεταχείριση προς όφελος συγκεκριμένων φορέων/εταιριών στις οποίες συμμετέχουν φορείς του ευρύτερου δημόσιου φορέα και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που οι εν λόγω φορείς κλπ, είναι και πλοιοκτήτες, ενδέχεται να αντίκειται σε στοιχειώδεις κανόνες δικαίου του ανταγωνισμού και καλυμμένων κρατικών ενισχύσεων. Για τις περιπτώσεις που οι εν λόγω φορείς του Δημοσίου κλπ δεν είναι πλοιοκτήτες, δεν κατανοούμε τον λόγο για τον οποίο πρέπει να συνάπτονται προγραμματικές συμβάσεις καθώς και πως δια των συμβάσεων αυτών εξυπηρετείται καλύτερα το Δημόσιο Συμφέρον. Ο Σύνδεσμός μας καλεί το Υπουργείο να αποσύρει τη διάταξη και να προχωρήσει σε ουσιαστικό διάλογο για τους λόγους και κίνητρα που οδήγησαν στην εν λόγω πρόταση προκειμένου να γίνουν κατανοητές τυχόν αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος ανάθεσης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας με διαγωνιστικές διαδικασίες και να προταθούν λύσεις εκατέρωθεν. Σε κάθε περίπτωση και λόγω της σοβαρότητας του θέματος οι σχετικές αποφάσεις του ΣΑΣ πρέπει να είναι ομόφωνες.