Αρχική Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής ΠολιτικήςΆρθρο 75 – Τροποποιήσεις του ν. 4256/2014 (Α’ 92)Σχόλιο του χρήστη ΤΣΙΛΙΑΝΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ | 27 Φεβρουαρίου 2017, 18:42
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ταχ. Δ/νση Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε 1 - Ε 2, Τ.Κ. 185 10 τηλ: 213 1371700 - 213 1374700, φαξ: 210 4191561- 210 4191562 Επικοινωνία με το υπουργείο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΑ ΣΚΑΦΗ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΧΟΛΙΟ 1 Άρθρο 75 της πρότασης , παρ. 1 Τροποποίηση του Άρθρου 1 παρ1-ι – αα του νόμου 4256/2014 1. Η περίπτωση (αα) της υποπαραγράφου (ι) της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) αντικαθίσταται ως εξής: «αα. Για τα πλοία αναψυχής τα οποία επιτρέπεται να εκναυλώνονται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα: είναι το πρόσωπο που προσλαμβάνεται από τον ναυλωτή ή τον εκναυλωτή ή ο επιβάτης που διαθέτει τα κατά νόμο απαιτούμενα προσόντα για τη διακυβέρνησης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.» Αναφορά νόμου 4256/2014 αα. Για τα πλοία αναψυχής τα οποία επιτρέπεται να εκναυλώνονται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα: είναι το πρόσωπο που προσλαμβάνεται από τον ναυλωτή ή τον εκναυλωτή ή ο επιβάτης που διαθέτει ναυτική ικανότητα και εμπειρία και αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής. Σχόλιο Η διαφορά έγκειται στις υπογραμμισμένες εκφράσεις . Το θέμα είναι ότι τα κατά νόμο απαιτούμενα προσόντα υπάρχουν σαφώς εκφρασμένα , μόνο για το πλήρωμα που ναυτολογείται, καθώς και για τα ειδικευμένα ή εκπαιδευμένα άτομα για το χειρισμό των σωστικών μέσων του πλοίου . Θα πρέπει με κατάλληλη νομοθετική πράξη να συμπεριληφθούν τα πτυχία για «σκίπερ» , τα διπλώματα σωστικών μέσων άλλων χωρών , καθώς και τα προσόντα του επιβάτη που θα αναλάβει την διακυβέρνηση του πλοίου . Ο νόμος θα πρέπει να γίνει πλήρως ορισμένος και να παραπέμπει σε συγκριμένες νομοθεσίες , όπως κανονισμούς , ή υπουργικές αποφάσεις , που να αποσαφηνίζουν το νομοθετικό πλαίσιο χωρίς δυνατότητες ερμηνείας με βάση προσωπικές θεωρήσεις . Εφόσον αυτές δεν υπάρχουν , ή είναι ημιτελείς , να εξουσιοδοτείτε ο υπουργός για την έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων , σε εύλογο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να έχουμε κατά νού ότι στις υπάρχουσες νομοθεσίες , υπονοείται η λήψη πτυχίου από σχολές όπως το ΚΕΣΕΝ , ή , απασχόληση ατόμων από ναυτικές ακαδημίες . Σε αυτές τις σχολές όμως δεν μπορεί να φοιτήσει ένας “επιβάτης” . ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 2 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 2 Τροποποίηση του Άρθρου 1 παρ1-ιγ του νόμου 4256/2014 2. Θ υποπαράγραφος (ιγ) της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) αντικαθίσταται ως εξής: «Χώροι ενδιαίτησης: είναι οι κλειστοί χώροι διαμονής, σίτισης και υγιεινής του πλοίου. Όταν συνάπτεται σύμβασης ολικής ναύλωσης που περιλαμβάνει διανυκτέρευση, οι κλίνες που διαθέτει το πλοίο αντιστοιχούν στον αριθμό των επιβατών που διανυκτερεύουν .» Αναφορά νόμου 4256/2014 ιγ. Χώροι ενδιαίτησης: είναι οι κλειστοί χώροι διαμονής, σίτισης και υγιεινής του πλοίου. Πρέπει να συνδυαστεί με το ορισμό του επαγγελματικό του νόμου δ. Επαγγελματικό πλοίο αναψυχής: είναι το πλοίο αναψυχής μεταφορικής ικανότητας έως και σαράντα εννέα (49) επιβατών, το οποίο διαθέτει επαρκείς και κατάλληλους χώρους ενδιαίτησης ειδικά για τους επιβάτες, για την εκμετάλλευση του οποίου συνάπτεται σύμβαση ολικής ναύλωσης. Σχόλιο Με την νέα προτεινόμενη τροποποίηση δεν αποσαφηνίζεται ο όρος «επαρκείς και κατάλληλους χώρους» , διατηρώντας την ασάφεια με τις επακόλουθες δυσλειτουργίες και παρεξηγήσεις μεταξύ επαγγελματιών και υπουργείου. Ο όρος «επαρκείς και κατάλληλους χώρους» πρέπει να αντικατασταθεί με ευθεία αναφορά στην σχετική νομοθεσία , όπως ότι «Οι χώροι ενδιαίτησης θα πρέπει να πληρούν τον εκάστοτε ισχύοντα κανονισμό ενδιαίτησης , ανάλογα την κατηγορία του πλοίου , τον αριθμό επιβατών και τον πλού του πλοίου». Θα πρέπει επίσης να ορίζεται ότι στο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας με το οποίο εφοδιάζονται τα πλοία , θα πρέπει σε ειδική εντολή – οδηγία που θα αναγράφεται επί αυτού , να αναφέρεται σαφώς ο αριθμός των κλινών με τις οποίες είναι εφοδιασμένο το πλοίο , καθώς και ο αριθμός των επιβατών που μπορεί να παραλάβει ένα πλοίο αναψυχής ολικής ναύλωσης στους κλειστούς χώρους παραμονής (σαλόνια). Με την συγκεκριμένη αναφορά περί κλειστών χώρων ενδιαίτησης , αφήνεται έξω από την ολική ναύλωση , μια νέα κατηγορία επαγγελματιών , οι οποίοι έχουν επενδύσει κυρίως σε σκάφη χωρίς κλειστές ενδιαιτήσεις (όπως π.χ. φουσκωτά με πολυεστερική γάστρα και κουβέρτα ) , τα οποία ναυλώνουν σε τουρίστες οι οποίοι έχουν νοικιάσει για την διαμονή τους κατοικίες στην ξηρά . Αυτοί χρησιμοποιούν τα σκάφη αυτά μόνο κατά την διάρκεια της ημέρας για εκδρομές σε γειτονικούς προς την περιοχή διαμονής τους τόπους. Από τις διατάξεις του νόμου 4256/2014 όπως ισχύει τώρα , οι επαγγελματίες αυτοί σπρώχνονται προς την παρανομία , ενώ ναύλα τέτοιου είδους δίνονται σε σκάφη με ξένες σημαίες παράνομα και αμφιβόλου επιπέδου ασφαλείας. Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη, να ενταχθεί η συγκεκριμένη δραστηριότητα ολικής ναύλωσης στον νόμο , υπό τους παρακάτω όρους και προϋποθέσεις: Α) Θα ικανοποιούν όλους τους λοιπούς κανονισμούς και απαιτήσεις εξοπλισμού , ασφαλείας , στελέχωσης και κυβερνητικής πιστοποίησης που ισχύουν για τα σκάφη αναψυχής που δραστηριοποιούνται με ολική ναύλωση , αναλόγως την κατηγορία του σκάφους , τον αριθμό επιβατών και τους πλόες που εκτελούν. Β) Θα ικανοποιούν όλες τις απαιτήσεις πιστοποίησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σήμανση CE) Γ) Θα έχουν μήκος τουλάχιστον 7 μέτρα Δ) Θα παραλαμβάνουν το πολύ μέχρι 12 επιβάτες . Ε) Θα έχουν κλειστούς ή ανοικτούς εσκιασμένους χώρους για την παραλαβή των επιβατών καθώς και αντίστοιχα καθίσματα , για το σύνολο των επιβατών. Οι επιφάνειες και λοιπές απαιτήσεις για τα καταστρώματα που διατίθενται για τους επιβάτες , θα πληρούν τον αντίστοιχο κανονισμό ενδιαίτησης αναλόγως την κατηγορία του πλοίου , τον πλού και τον αριθμό επιβατών. ΣΤ) Θα είναι εξοπλισμένα με κλειστούς χώρους υγιεινής , των οποίων ο αριθμός και λοιπά τεχνικά στοιχεία θα ικανοποιούν τον αντίστοιχο κανονισμό ενδιαίτησης αναλόγως την κατηγορία του πλοίου , τον πλού και τον αριθμό επιβατών. Ζ) Οι επιβάτες δεν θα διανυκτερεύουν στο πλοίο αλλά σε ευκολίες ξηράς . Η)Θα εκτελούν πλόες μόνο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και μόνον κατά την διάρκεια της ημέρας , όπως αυτά νοούνται στους ορισμούς της αντίστοιχη νομοθεσία για τα σκάφη αναψυχής που δραστηριοποιούνται με ολική ναύλωση . Θ) Ο ναυλωτής ή ο εκναυλωτής , εφόσον προσλαμβάνει πλήρωμα , του οποίου οι ανάγκες σίτισης και διαμονής δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν στο πλοίο , θα πρέπει να φροντίζει για την επαρκή σίτιση και διαμονή τους σε κατάλληλες ευκολίες ξηράς (κατοικίες, ξενοδοχεία , ενοικιαζόμενα δωμάτια κ.λ.π.). Ι) Τα σκάφη αυτά θα δραστηριοποιούνται μόνο με συμβάσεις ολικής ναύλωσης , στις οποίες θα περιγράφεται σαφώς το είδος και ο τρόπος ναύλωσης . ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 3 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 3 Τροποποίηση του Άρθρου 1 του νόμου 4256/2014 με πρόσθεση παρ. 3 3.Στο άρθρο 1 του Ν. 4256/2014 (Α’ 92) προστίθεται παράγραφος 3 ως εξής : Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίζεται ο τύπος , η διαδικασία τα στοιχεία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που αναγράφονται σε πιστοποιητικό το οποίο πρέπει να φέρουν όλα τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, ως ειδικό ναυτιλιακό έγγραφο. Σχόλιο Εισάγεται ο εφοδιασμό των πλοίων με ένα ακόμη έγγραφο. Η πρακτική παραπέμπει στο “CONTINOUS SYNOPSIS RECORD” με το οποίο εφοδιάζονται τα μεγαλύτερα επιβατηγά πλοία . Ορίζεται ότι αυτό θα είναι ναυτιλιακό έγγραφο. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται να ανοίγει μια καινούρια διαδικασία (πρόσθετη γραφειοκρατία ) με πρόσθετα έξοδα (κόστη εκδόσεως , παράβολα κ.λ.π.) , χωρίς να γίνεται αντιληπτή η χρησιμότητά του από την στιγμή που τα περισσότερα από τα στοιχεία που αφορούν το πλοίο αναφέρονται ήδη στο ΠΓΕ του πλοίου, στα λοιπά ναυτιλιακά του έγγραφα και στην επαγγελματική του άδεια. Θα πρέπει να επιδιώξουμε την απλοποίηση των διαδικασιών και την μείωση της γραφειοκρατίας. Ήδη η λειτουργία των σκαφών και η πιστοποίησή τους είναι βεβαρημένες με ικανά κόστη και διαδικασίες . Αυτές , επιβαρύνουν τους πλοιοκτήτες καθώς και το κόστος , ή την πολυπλοκότητα λειτουργίας των σκαφών . Έτσι καθιστούν την Ελληνική Σημαία όλο και λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση μα άλλες σημαίες , δημιουργούν δε συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού με πλοία άλλων σημαιών ακόμα και εξω-ευρωπαϊκών σημαιών . ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 4 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 4 και 5 Τροποποίηση του Άρθρου 3 παρ.2 (β) του νόμου 4256/2014 Κατάργηση Άρθρου 3 παρ.2 (γ) του νόμου 4256/2014 4.Θ υποπαράγραφος (β) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) αντικαθίσταται ως εξής: «Η διάρκεια της σύμβασης ναύλωσης δεν μπορεί να είναι μικρότερη από είκοσι τέσσερις (24) ώρες. Ως τόπος και χρόνος έναρξης και λήξης της σύμβασης ναύλωσης θεωρούνται, αντίστοιχα, ο τόπος και ο χρόνος παράδοσης και επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής που αναγράφονται στο ναυλοσύμφωνο.» Αναφορά νόμου 4256/2014 β. Η διάρκεια της σύμβασης ναύλωσης δεν μπορεί να είναι μικρότερη από οκτώ (8) ώρες. Ως τόπος και χρόνος έναρξης και λήξης της σύμβασης ναύλωσης θεωρούνται, αντίστοιχα, ο τόπος και ο χρόνος παράδοσης και επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής που αναγράφονται στο ναυλοσύμφωνο. γ. Επιτρέπεται η εκτέλεση μέχρι και δύο (2) συμβάσεων ολικής ναύλωσης μέσα στο ίδιο εικοσιτετράωρο. Οι συμβάσεις ναύλωσης οι οποίες εκτελούνται, από το ίδιο πλοίο, μέσα στο ίδιο εικοσιτετράωρο θεωρούνται ως μία (1) ημέρα ναύλωσης. Σχόλιο Περιορίζονται οι δυνατότητες ναύλωσης σε μία ανά ημέρα σε μια προσπάθεια να γίνει διακριτή η δραστηριότητα των πλοίων με ολική ναύλωση από εκείνη των ημερόπλοιων . Θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι από την μια φορτώνουμε με πλήρωμα όποιο σκάφος ολικής ναύλωσης παραλαμβάνει πάνω από 12 επιβάτες, εξισώνοντας το λειτουργικό κόστος των δύο δραστηριοτήτων , από την άλλη περιορίζουμε την ομάδα των επαγγελματιών ολικής ναύλωσης σε μια ναύλωση ανά ημέρα . Τα ημερόπλοια μπορούν να εκτελούν πέραν της μιας αναχώρησης ανά ημέρα , ακόμα και μια αναχώρηση ανά ώρα και με πολύ περισσότερο κόσμο. Άρα ο περιορισμός σε μία ναύλωση ανά ημέρα δημιουργεί ανισότητα και αθέμιτο ανταγωνισμό προς την μεριά των σκαφών αναψυχής με ολική ναύλωση , καθώς εξισώνονται τα κόστη , χωρίς να δίνονται ίσες ευκαιρίες οικονομικής δραστηριοποίησης. Ίσως θα έπρεπε αντί αυτού , να εισαχθεί νομοθετικό πλαίσιο που να εξασφαλίζει την ισονομία μεταξύ της δραστηριότητας με εισιτήριο και αυτής της ολικής ναύλωση , όταν τα πλοία παραλαμβάνουν άνω των 12 επιβατών. Η υπάρχουσα δυνατότητα δυο ναυλοσυμφώνων την ημέρα φαίνετε δικαιότερη για τα πλοία ολκής ναύλωσης , από την στιγμή που επιβαρύνονται με πρόσληψη πληρώματος. Ισορροπώντας τον τομέα της επαγγελματικής δράσης (αριθμός απόπλου - ναυλοσύμφωνα ανά ημέρα), αλλά και τον τομέα των εξόδων (φορολογική αντιμετώπιση , στελέχωση) μεταξύ πλοίων ολικής ναύλωσης και ημερόπλοιων, δημιουργούνται πραγματικές συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των δυο επαγγελματικών ομάδων. ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 6 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 6 6.Η παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) καταργείται. Αναφορά νόμου 4256/2014 5. Επαγγελματικά πλοία αναψυχής υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. για τα οποία έχει καταβληθεί ο αναλογών Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή ή την απόκτηση, χωρίς να έχει εκπέσει ή επιστραφεί, δεν έχουν υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης. Σχόλιο Η προτεινόμενη τροποποίηση επαναφέρει την απαίτηση ελάχιστων ημερών ναύλου για όλα τα πλοία αναψυχής ολικής ναύλωσης , ακόμα και αν έχουν πληρώσει ΦΠΑ . Η μη συμπλήρωσης ημερών ναύλου θα επιφέρει την επανέκδοση της αντίστοιχης επαγγελματικής άδειας και θα επιβαρύνει τον πλοιοκτήτη με πληρωμή του ΦΠΑ και τυχόν άλλων φόρων που δεν πλήρωσε για υπηρεσίες και προϊόντα που κατανάλωσε κατά την περίοδο που είχε την επαγγελματική άδεια που ακυρώνεται. Θέλει προσοχή η προσέγγιση του κόστους αυτού. Η τροποποίηση δεν είναι απαραίτητα κακή , αρκεί να γίνουν νομοθετικά ξεκάθαροι οι όροι ακύρωσης της άδειας , καθώς και οι επιβαρύνσεις που θα επιβληθούν , από φορολογικής και διοικητικής άποψης (διαδικασίες επανέκδοσης κ.λ.π.) . ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 7 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 7 7. Η παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ.2 (β) του άρθρου 55 του ν. 4276/2014 (Α’155) αντικαθίσταται ως εξής: «Τα επαγγελματικά και τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής εφόσον είναι ναυλωμένα, υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με αντίγραφα των αντίστοιχων ναυλοσυμφώνων συνοδευόμενα από ενημερωμένες και θεωρημένες από τη Λιμενική Αρχή, καταστάσεις επιβαινόντων. Αντίγραφα των ναυλοσυμφώνων υποβάλλονται από τον εκναυλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 3, στις υπηρεσίες της Φορολογικής και Τελωνειακής Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, ΦΕΚ 170). Πριν από τον απόπλου, ο πλοιοκτήτης , ή , ο εφοπλιστής , ή , ο πλοίαρχος , ή , ο κυβερνήτης , ή , ο πράκτορας του πλοίου, ή , ο νόμιμα εξουσιοδοτημένος από αυτούς πρόσωπο καταθέτει στη Λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας, την κατάσταση επιβαινόντων, αντίγραφο της οποίας, θεωρημένο από την ίδια αρχή ,πρέπει να τηρείται στο πλοίο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Αν κατά τη διάρκεια της ναύλωσης επέλθει μεταβολή στην κατάσταση επιβαινόντων, οι ως άνω υποβάλουν για θεώρηση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή την ενημερωμένη κατάσταση. Η ως άνω υποχρέωση αναφορικά με την κατάσταση επιβαινόντων διατηρείται και στην περίπτωση της παρ. 2 του άρθρου 9.» Αναφορά νόμου 4256/2014 1. Τα επαγγελματικά και τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, εφόσον είναι ναυλωμένα, υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με αντίγραφα των αντίστοιχων ναυλοσυμφώνων και με καταστάσεις επιβαινόντων. Αντίγραφα των ναυλοσυμφώνων υποβάλλονται από τον εκναυλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 3, στις υπηρεσίες της Φορολογικής και Τελωνειακής Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α΄ 170). Σχόλιο Εισάγετε ξανά η θεώρηση ναυλοσυμφώνου και κατάστασης επιβατών τόσο για τα επαγγελματικά , όσο και για τα ιδιωτικά σκάφη που κάνουν ολική ναύλωση. Υπήρχε υπόσχεση για την ηλεκτρονική δήλωση ναυλοσυμφώνων και καταστάσεων επιβατών. Στην εποχή της δικτύωσης και της μηχανοργάνωσης, προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να προσπαθήσουμε να κατευθυνθούμε. Οι διαδικασίες αυτές θα πρέπει να μπορούν να γίνονται από τα γραφεία των εκναυλωτών , ή ακόμα και από ένα «tablet» πάνω στο πλοίο και όχι να συνωστίζεται ξανά ο κόσμος στα λιμεναρχεία για διεκπεραίωση γραφειοκρατικών διαδικασιών . Να σημειωθεί ότι συχνά το τελικό «crew list» διαμορφώνεται την τελευταία στιγμή ακριβώς πριν φύγει το σκάφος, ή μπορεί να συμβούν αλλαγές σε λιμανάκια που δεν υπάρχουν λιμεναρχεία , ή , η πρόσβαση σε αυτά είναι πολύ δύσκολη. Η δυνατότητα ηλεκτρονικών δηλώσεων θα επιλύσει όλα τα προαναφερθέντα προβλήματα. Οι απαραίτητες δηλώσεις να γίνονται σε ηλεκτρονικά έντυπα ειδικής εφαρμογή του υπουργείου οικονομικών ,ή του ΥΕΝ , με ταυτόχρονη ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων . Η εκτύπωση των εντύπων αυτών , θα γίνεται με ειδικό κωδικό και «barcode» που θα δίνεται από την αντίστοιχη δημόσια υπηρεσία προκειμένου τα έγγραφα να είναι ανιχνεύσιμα, για την διαπίστωση της αυθεντικότητας τους . Επίσης η όποια ενημέρωση για αλλαγή θα γίνεται πολύ εύκολα. Τυχόν παράβολα θα πληρώνονται επίσης ηλεκτρονικά και αντίγραφα των αποδείξεων πληρωμής θα επισυνάπτονται στο ανάλογο έγγραφο. ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 8 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 8 8. Στην υποπαράγραφο (α) της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) προστίθεται υποπαράγραφος α.α ως εξής: α.α.«Πλοία αναψυχής μεταφορικής ικανότητας άνω των δώδεκα επιβατών επιτρέπεται να εκναυλώνονται μόνον όταν υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα. » Σχόλιο Εισάγεται η απαίτηση πληρώματος στα πλοία με ολική ναύλωση που παραλαμβάνουν άνω των 12 επιβατών . Ειδικά στις κατηγορίες που αναφέρονται στο (Α) και (Β) παρακάτω , θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και «μη απογεγραμμένοι ναυτικοί» , π.χ. “σκίπερ” . Α) Επαγγελματικά τουριστικά σκάφη ολικής ναύλωσης , μήκους μέχρι 24 μέτρων που παραλαμβάνουν μέχρι και 25 επιβάτες. Β) Ξύλινα «παραδοσιακά» σκάφη , που δραστηριοποιούνται με ολική ναύλωση , μήκους μέχρι 24 μέτρα που παραλαμβάνουν μέχρι 49 επιβάτες. Ο λόγοι είναι: Α)Στις κατηγορίες αυτές δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο οι πλοιοκτήτες , διακυβερνώντας οι ίδιοι τα πλοία τους . Οι περισσότεροι από αυτούς δεν κατέχουν κυβερνητικά διπλώματα αλλά διπλώματα ιστιοπλοΐας , ή χειριστού ταχυπλόου . Παρόλα αυτά οι περισσότεροι είναι έμπειροι ναυτικοί , με χρόνια επιτυχημένης ιστορίας στον θαλάσσιο τουρισμό , που αν μη τι άλλο , πονάνε την περιουσία τους και την δουλειά που κάνουν . Εφόσον υπάρξει απαίτηση για πρόσληψη άλλου είδους πληρώματος , οι άνθρωποι αυτοί θα βρεθούν χωρίς δουλειά , ενώ σε συνδυασμό με τον περιορισμό της δραστηριότητάς τους σε μια ναύλωση ανά 24 ώρες , η εκμετάλλευση των σκαφών θα γίνει ασύμφορη. Εκτός αυτού η παροχή υπηρεσιών σε αυτά τα πλοία είναι διαφορετικής μορφής από τα ημερόπλοια. Η πρακτική θα πρέπει να είναι οι άνθρωποι αυτοί , να υποβοηθηθούν στο έργο τους , από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υ.Ε.Ν. με άνοιγμα των σχολών του εμπορικού ναυτικού σε αυτούς , με ειδικά σχολεία και προγράμματα εκπαίδευσης που θα τους επιτρέψουν να βελτιώσουν τις γνώσεις τους σε διαδικασίες χειρισμού των σκαφών , την ναυτική τέχνη , τον χειρισμό των σωστικών , πυροσβεστικών και τηλεπικοινωνιακών μέσων , διαδικασίες έκτακτη ανάγκη και άλλα , ακόμα και να πάρουν κυβερνητικό δίπλωμα , είτε έχουν είτε δεν έχουν ναυτικό φυλλάδιο. Β) Τα παραδοσιακά σκάφη , τα «καϊκια» , είναι πλοία για τα οποία έχει γίνει πολύς αγώνας για την διάσωσή τους , καθώς και την διατήρηση τους στην ενεργό υπηρεσία , ως ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Τα πλοία αυτά λόγο υλικού (ξυλεία) , αλλά και λόγο ηλικίας , έχουν υψηλό κόστος συντήρησης , η οποία μάλιστα , απαιτείτε να γίνεται κάθε χρόνο. Η λειτουργία τους επίσης έχει υψηλό κόστος λειτουργίας (καύσιμα) . Η επαγγελματική τους δραστηριοποίηση ως τουριστικά πλοία αναψυχής ολικής ναύλωσης , μέχρι και 49 επιβάτες ,αποφέρει τα απαιτούμενα έσοδα τόσο για την συντήρησή τους , όσο και την λειτουργία τους με οικονομικά συμφέροντα και βιώσιμο τρόπο. Η αύξηση των εξόδων από την μια μεριά με την πρόσληψη του πληρώματος και από την άλλη η μείωση των εσόδων , λόγο μείωση του φόρτου εργασίας και τον περιορισμό της δραστηριότητάς τους σε μια ναύλωση ανά ημέρα , θα μειώσει δραματικά τα έσοδα , κάνοντας την κατοχή , συντήρηση και εκμετάλλευση των σκαφών αυτών ασύμφορη. Το αποτέλεσμα θα είναι να αφεθούν στην μοίρα τους και να μαραζώσουν , καθώς οι πλοιοκτήτες τους θα αναγκαστούν να δραστηριοποιηθούν με άλλο τρόπο , σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσουν την οικονομική βιωσιμότητα τους. Θα πρέπει επίσης κάποιος να αναλογιστεί , ότι τα συγκεκριμένα πλοία , διατηρούν στην ζωή , τις παραδοσιακές μονάδες που έχουν απομείνει ανά την Ελλάδα και ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με την επισκευή και συντήρηση των καϊκιών (καρνάγια και καραβομαραγκούδικα). Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τα παραδοσιακά σκάφη , είναι σε ένα διαρκή αγώνα για να διατηρήσουν ζωντανό ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της ιστορίας μας , του πολιτισμού μας και της διαχρονικής ζωής των Ελλήνων δίπλα και πάνω στην θάλασσα. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με μια αλυσίδα επαγγελμάτων , δραστηριοτήτων , τεχνών και τεχνιτών , που δένονται στην πραγματικότητα του καιρού μας με τον κρίκο που λέγεται «παραδοσιακό ξύλινο σκάφος» . Αν για οποιοδήποτε λόγο αυτός ο κρίκος σπάσει , όλες οι δραστηριότητες που συνδέονται με αυτόν θα χαθούν στην λήθη της ιστορίας , ή θα τις βρίσκουμε σαν μέρος ιστορικών συγγραμμάτων. Στο πρακτικό κομμάτι όμως θα έχουμε σκοτώσει μια ακόμα ομάδα επαγγελματιών και επαγγελμάτων . Θα στείλουμε έτσι ανθρώπους στην ανεργία και θα καταδικάσουμε τόπους και μικρά νησιά σε μαρασμό, λόγο ανυπαρξίας οικονομικής δραστηριότητας (αν κλείσουν τα μικρά καρνάγια), ειδικά κατά τους δραματικούς μήνες του χειμώνα και της άνοιξης , που γίνονται οι περισσότερες εργασίες συντήρησης στα ξύλινα πλοία. Πολλά δε από αυτά τα νησιά , αξιοποιούνται τουριστικά μόνο από τέτοιου είδους πλοία , καθώς η δραστηριοποίηση μεγαλύτερων ημερόπλοιων είναι ασύμφορη , ή αδύνατη , ακόμα και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 10 Άρθρο 75 της πρότασης παρ. 10 10. Οι υποπαράγραφοι (α) και (β) της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) αντικαθίστανται ωσ εξής: «α. Για τα πλοία αναψυχής τα οποία εκτελούν σύμβαση ναύλωσης , απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου μέσα σε σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν από την έναρξη της ναύλωσης, εφόσον αυτή αρχίζει από ελληνικό λιμάνι. Δεν απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου από τα υπόλοιπα λιμάνια ούτε η δήλωση κατάπλου. Η λήψη άδειας απόπλου πραγματοποιείται από τον πλοίαρχο ι τον κυβερνήτη ή τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή ή τον πράκτορα του πλοίου ή από νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτούς πρόσωπο. β. Η ως άνω διάταξη ισχύει και στην περίπτωση της παρ. 2 του ίδιου άρθρου.» Αναφορά νόμου 4256/2014 3. α. Για τα πλοία αναψυχής, τα οποία εκναυλώνονται χωρίς να υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα, δεν απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου ή η δήλωση κατάπλου σε οποιοδήποτε λιμάνι της ημεδαπής. β. Για τα πλοία αναψυχής τα οποία εκναυλώνονται με πλοίαρχο και πλήρωμα, απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου μέσα σε σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν από την έναρξη της ναύλωσης, εφόσον αυτή αρχίζει από ελληνικό λιμάνι. Δεν απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου από τα υπόλοιπα λιμάνια ούτε η δήλωση κατάπλου. Η λήψη άδειας απόπλου πραγματοποιείται από τον πλοίαρχο ή τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή ή τον πράκτορα του πλοίου ή από νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτούς πρόσωπο. Σχόλιο Εισάγετε εκ νέου η λήψη άδειας απόπλου για τα σκάφη αναψυχής με ολική ναύλωση . Θα υπάρχει πάλι το φαινόμενο οι εμπλεκόμενοι να συνωστίζονται στα λιμεναρχεία για διεκπεραίωση γραφειοκρατικών διαδικασιών . Η όλη διαδικασία, εκτός της θεώρησης των ναυλοσυμφώνων και της λίστας επιβατών , εμπεριέχει τον έλεγχο των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας , των πιστοποιητικών επιθεώρησης του εξοπλισμού και των συμβολαίων ασφάλισης . Αυτός ο έλεγχος μπορεί να γίνεται άπαξ μέσα στην σαιζόν , ή κάθε φορά που υπάρχει μια μεταβολή στα ναυτιλιακά ή άλλα έγγραφα του πλοίου. Θα μπορούσε ακόμα να δημιουργηθεί στο ΥΕΝ ηλεκτρονικά , ειδική εφαρμογή στην οποία να αποστέλλονται τα απαιτούμενα έγγραφα του πλοίου ηλεκτρονικά σαράντα οκτώ ώρες πριν τον απόπλου , να ελέγχονται και εφόσον όλα έχουν καλώς , θα αποστέλλεται στον αιτούντα ηλεκτρονικό μήνυμα για ελευθεροπλοΐα , με ειδικό κωδικό και «barcode» που δίνεται από την αντίστοιχη δημόσια υπηρεσία , προκειμένου να είναι ανιχνεύσιμο για την διαπίστωση της αυθεντικότητας . Οι αιτούντες απόπλου θα αφήνουν το αντίγραφο του μηνύματος στο λιμεναρχείο και θα απαλλάσσονται από κάθε άλλη διαδικασία. Αντίγραφο του σήματος θα πρέπει να έχουν επί του πλοίου. Τυχόν παράβολα θα πληρώνονται επίσης ηλεκτρονικά και αντίγραφα των αποδείξεων πληρωμής θα επισυνάπτονται στο αντίγραφο του μηνύματος. ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 11 ΑΡΘΡΟ 91 Άδειες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής Επαγγελματικά πλοία αναψυχής τα οποία διαθέτουν άδειες σε ισχύ κατά τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν.4256/14 υποχρεούται σε θεώρησή τους. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η οποία εκδίδεται εντός μηνός από δημοσιεύσεως του παρόντος νόμου, ορίζονται οι όροι , οι προϋποθέσεις, το ποσό είσπραξης υπέρ του Δημοσίου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την θεώρηση τούς. Σχόλιο Επανεισάγεται η θεώρηση των αδειών , ως απόρροια της αδυναμίας σύνταξης και λειτουργίας του μητρώου σκαφών αναψυχής. Προστίθεται μία ακόμα γραφειοκρατική διαδικασία η οποία θα πρέπει προφανώς να εκτελεστεί από μια υπηρεσία που ήδη , λόγο έλλειψης προσωπικού , δυσκολεύετε να εξυπηρετήσει την έκδοση των αδειών . Η εφαρμογή του μητρώου είναι η μόνη σωστή λύση. Αν στόχος είναι η είσπραξη παραβόλων , αυτό μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά. Όλη η διαδικασία θα μπορούσε να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά , σε ειδική εφαρμογή . Σε δεύτερο χρόνο να αποστέλλονται τα απαιτούμενα πρωτότυπα δικαιολογητικά προς τελικό έλεγχο και συμπλήρωση του φακέλου. ◄▬▬▬▬ ■ ▬▬▬▬► ΣΧΟΛΙΟ 12 ΑΡΘΡΟ 66 Τέλος πλόων Σχόλιο Αυτό το «τέλος» δεν θα έπρεπε να υπάρχει ούτε ως σκέψη. Όλοι εμείς οι εργαζόμενοι , των οποίων οι θέσεις εργασίας εξαρτώνται από την παραμονή και δραστηριότητα των σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα και στην Ελληνική Σημαία , θεωρούμε ότι αυτό το τέλος συνελήφθει ως ιδέα από κάποιους για να πλήξουν ακριβώς την συγκεκριμένη δραστηριότητα στην Ελλάδα, προς όφελος άλλων γειτονικών χωρών , στις οποίες έχουν οι ίδιοι επενδύσεις . Η θεσμοθέτηση και υιοθέτηση του όμως γίνεται από μια Ελληνική Κυβέρνηση την οποία και παρακαλούμε να σταθμίσει τα παρακάτω: Μπορεί να είναι εύκολο και πιασάρικο να βάλλονται οι «σκαφάτοι» . Όμως για περίπου 80.000 άμεσα εργαζόμενους και επιχειρηματίες στην εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής σε όλη την Ελλάδα: Σκάφη + σκαφάτοι = εργασία = φαγητό για την οικογένειά μας Ενώ για όλα τα Ελληνικά νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές σκάφη + σκαφάτοι = οικονομική δραστηριότητα σε σειρά επαγγελματιών του τουρισμού , του εμπορείου, ακόμα και της μεταποίησης. Όλα αυτά τελικά για το κράτος σημαίνουν σκάφος + σκαφάτοι = φορολογικά έσοδα. Παραθέτω ως παράδειγμα σειρά επαγγελμάτων που επηρεάζονται από τα σκάφη αναψυχής , ή ζουν από αυτά.: Ναυτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, τεχνίτες όλων των ειδικοτήτων, επαγγελματίες πλοιοκτήτες και εργαζόμενοι σε εταιρείες τουριστικών σκαφών, καρνάγια – ναυπηγεία – εταιρείες κατασκευής-επισκευής σκαφών αναψυχής , συνεργεία όλων των ειδών , δύτες , εταιρείες και εργαζόμενοι στον εφοδιασμό πλοίων και σε εταιρείες εξοπλισμού πλοίων , ναυλομεσίτες, πράκτορες και εργαζόμενοι σε πρακτορεία και τουριστικά γραφεία, εταιρείες μεταφορών και οι εργαζόμενοι σε αυτές , εταιρείες πιστοποιήσεων – επιθεωρήσεων και οι εργαζόμενοι σε αυτές, ναυτεργάτες σε λιμάνια , μαρίνες και οι εργαζόμενοι σε αυτές και άλλοι πολλοί. Θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι αυτή την στιγμή σε διάφορες γειτονικές χώρες (Αλβανία , Κροατία , Μαυροβούνιο , Τουρκία ) κατασκευάζονται και λειτουργούν μεγάλος αριθμός μαρίνων . Ο ανταγωνισμός για τον ελλιμενισμό πλοίων αναψυχής θα ενταθεί . Το τέλος πλόων θα λειτουργήσει σίγουρα κατά της παραμονής σκαφών στην Ελλάδα. Ο σκοπός θα πρέπει να ήταν αντίθετος. Να μαζέψουμε όσο το δυνατόν περισσότερα σκάφη στην Ελλάδα . Τα σκάφη αυτά δημιουργούν μια πολύ μεγάλη αγορά υπηρεσιών και προϊόντων , η οποία με την σειρά της δημιουργεί καλά πληρωμένες θέσεις εργασίες και φορολογικά έσοδα από υγιή επιχειρηματικότητα. Η θάλασσα φέρνει πλούτο όταν ξέρουμε πώς να την αξιοποιήσουμε.